Geplaatst: 24 januari 20224 j On 1/17/2022 at 7:44 AM, RobO said: jongens, het is onze eigen schuld hoor, de prijs van iets wordt bepaald door wat de koper er voor wil geven huizen...benzine...groente... (een bevriende boer krijgt 60 ct voor een mooie bloemkool, appie rekent 2.40 ) Niet altijd. Brandstofprijzen worden vooral bepaald door het aanbod. En de OPEC-landen kunnen dat prima reguleren. Zit ook veel politiek achter. De huizenprijs ook. Ja, er is veel meer vraag dan aanbod, maar hoe komt dat? Er wordt al te weinig gebouwd voor de bewoners van NL en (en daarmee geef ik geen politiek oordeel!) met de immigratie erbij wordt de vraag naar woningen nog hoger. Dat wekt prijsstijgingen in de hand. De supermarkten verhogen ook hun prijzen, logisch ook. De kosten stijgen ook. De meeste consumenten kunnen niet even zelf langs de boer langsgaan om goedkoper groente in te kopen, dus die zijn gebonden aan die prijzen. Nu kun je wel goedkoper bij bv een discounter groente kopen, maar ook die discounter knijpt de boeren af om maar zo goedkoop mogelijk groente en fruit te kunnen leveren. 24 januari 20224 j aangepast door Flup
Geplaatst: 24 januari 20224 j @Flupik werk zelf voor een bekende Duitse discounter en wat jij schrijft over dat uitknijpen van boeren is echt achterhaald. Discounters betalen hetzelfde aan inkoopprijzen als full-service supermarkten en zetten dit goedkoper weg omdat de overhead veel minder is van een discount-formule. Ik werk veel samen met de inkoop afdeling en die maken juist steeds meer vergaande afspraken met telers en boeren om exclusieve afspraken te maken. Dit betekent dat de boeren en telers gegarandeerd een afnemer hebben tegen een faire prijs die ze vooraf afspreken, maar ook dat bij een slechte oogst, mindere kwaliteit de afnemer de verplichting heeft om toch af te nemen. Verder, wat heb ik te klagen, veel te weinig tijd en veel te veel te doen in die tuin... Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 24 januari 20224 j @MSDG, dat over dat uitknijpen is wel wat ik hier in de documentaires zie en in artikelen lees. Eerste paar jaar normale prijzen, daarna steeds goedkoper. En de boer is dan ondertussen redelijk afhankelijk geworden, want die ene inkoper is de supermarktketen. Niet alleen in Duitsland, ook in Frankrijk gaat dat zo (woon daar vlakbij en zie ook weleens Franse documentaires). De "normale' supermarkten betalen ook veel te weinig voor groente en fruit, dat klopt ook. Verder klopt het dat een discounter minder overhead hebben en dus goedkoper kunnen aanbieden. Verder weinig geklaag hier, alleen te weinig moestuintijd. Komt wel weer.
Geplaatst: 6 februari 20224 j Na de wind van vannacht, lag de druif ontworteld op de grond. Alle wortels weggegeten door taxus larve.. Alle potten lijken ze te hebben. Heb er dit jaar al zeker 300 dood gemaakt... Moe wordt je er van.
Geplaatst: 12 februari 20224 j @#$%^&* etc. etc. plus moordneiging op marters in mijn tuin ook al zijn het beschermde beestjes. Eind oktober vorig jaar toen ik met mijn camper van huis weg ging een plotselinge melding op het display 'laat motor controleren' en wegvallend motorvermogen. Diagnose van de garage : 'marter heeft een leiding van de turbo doorgeknaagd'. Jammer van de enkele honderden euro's reparatiekosten maar later op de dag kon ik wel weer verder. Bij terugkomst als voorzorg los kippengaas onder de camper gelegd want 'daar kunnen tere marterpootjes niet tegen'. . Welnu, de pootjes van 'mijn' marter zijn blijkbaar prima bestand tegen kippengaas. Na een paar maanden stilstand leek het me gisteren een goed idee om een stuk met de camper te gaan rijden. En ja hoor, na een paar honderd meter weer wegvallend vermogen en een melding op het display de motor te laten controleren. In de garage dezelfde diagnose als in oktober. Dezelfde (vernieuwde) leiding aangevreten. Dezelfde ergernis. Weer een fikse rekening. Vind marters in mijn tuin nu niet leuk meer. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 12 februari 20224 j misschien dit iets voor jou, eventueel zelf maken Marter verjagen met stroom | Autoprofi Hoogeveen (automathoogeve Het principe is wel interesant, zeker omdat je al een geleider via kippengaas hebt. De link is natuurlijk weer een comercieel praatje van 1 die geen benul heeft wat hem zegt : laag voltage, hoge spanning. Moet zijn lage stroom, hoge spanning. 12 februari 20224 j aangepast door redzebra
Geplaatst: 12 februari 20224 j Balen joh, van die marterschade. Ik heb sinds ik hier buitenaf woon een marterverjager ergens onder mijn motorkap zitten. Door de garage laten installeren, en wordt elk jaar gecontroleerd, zelf heb ik er totaal geen verstand van. Maar tot nu toe geen marters die nesten bouwen in mijn auto, of door kabels heen knagen. Mijn zwager had ooit 800 euro schade, die doet nu ook iets met gaas, en er hangt een wc-blok onder de motorkap. De geur daarvan schijnt ze ook af te schrikken.
Geplaatst: 12 februari 20224 j @Frans Ze zijn dol op kabels die gemaakt zijn met "visolie", b.v. in veel producten vanuit japan. 12 februari 20224 j aangepast door rorror
Geplaatst: 13 februari 20224 j Heel vervelend. Hebben ook marter schade aan de hand gehad. 2 dagen oude auto, hele motorkapbekleding weggevreten. Meteen een marterafweer met een aantal metalen plaatjes gemonteerd. Nooit meer schade gehad. Wel tijdig uitzetten voordat de auto naar de garage gaat, en de monteurs waarschuwen, want het duurt even voordat de boel spanningsloos is !!
Geplaatst: 27 februari 20224 j De gemeente heeft de nieuwe beschoeiing geplaatst, ziet er mooi uit.Ik heb nu iets meer ruimte gekregen, echter de nieuwe ruimte is opgevuld met houtsnippers. En de pas geplante frambozen en Japanse wijnbessen staan nu schots en scheef..We was ook een stuk worteldoek tegen de jostabes aangewaaid, bijna alle knoppen eraf![emoji33]En iemand heeft mijn vork meegenomen. Vorige week zaterdag stond deze er nog, zag ik toen ik de stormschade ging bekijken. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 1 maart 20224 j Even een klaag voor iemand die zelf niet wil klagen ('dat heeft tóch geen zin'). Nikki is een maand geleden verhuisd van het 'dooie gat' ergens bovenin de provincie naar een leuke plek in de stad. Eindelijk, het zou een paar jaar geleden al gebeuren, maar door omstandigheden ging het niet door toen en kon ze eerst daarboven terecht. Nu nog wachten op de afstandsbedieningen van tv etc, die de verhuizers zoekgemaakt schijnen te hebben. Alle begeleiders hebben al gevraagd of ze niet ergens in een doos of zo zitten, nee, nee, nee, en er is een mail gestuurd naar de verhuizers. Paar week geleden ook alweer, maar nog geen reactie. Nu kan ze niet tv kijken maar vooral, niet gamen, hetgeen ze graag doet als alternatief voor wat ze het liefst had willen doen: onderwijs krijgen, haar eigen geld verdienen, onafhankelijk worden, hetgeen niet voor haar weggelegd was vanwege een cito toets en nog een indicatie ook. Dat hokje. Ze wilde het eigenlijk niet, het zou toch geen zin hebben, maar vanochtend heb ik toch haar bewindvoering/mentor gebeld, om te vragen of het misschien mogelijk zou zijn om dit enige prioriteit te geven: tv en internet adreswijziging/aansluiting en de zoekgeraakte afstandsbedieningen. Nu was deze ziek en zou over twee dagen weer beter kunnen zijn. Dan nog even opnieuw proberen. Ze had al een mooie fietstas gekocht waarin ze haar playstation mee kan nemen als ze donderdags naar mijn huis fietst, zodat ze ook bij mij kan gamen. En dan zondags weer terug. Nu staat de Ps4 bij mij sinds de laatste keer dat ze hem meebracht, dan kan ze tenminste nog gamen wanneer ze hier is. En daar heeft ze alleen haar foon waar ze zich mee moet zien te vermaken. Ik denk dat ikzelf er meer mee zit dat zij, want als zij met iets zit, dan voel ik mij niet fijn. Daar zijn we maatjes voor geworden en dat blijven we voor altijd. Dus als Nikki weer tv kan kijken en kan gamen gaat mijn klaag pas over in jubel!
Geplaatst: 1 maart 20224 j Ik hoop dat alles snel in orde gemaakt kan worden voor jou en Nikki…. dat jullie maar snel mogen jubelen! 😊
Geplaatst: 4 maart 20224 j Ben het niet vaak, maar nu ben ik echt narrig! Vorig weekend en begin van de week zat ik nog binnen vanwege corona, en nu…met allerlei plannen met een vette buikgriep, of voedselvergiftiging…. Bah, bah, en nog es bah! 🤢😡
Geplaatst: 4 maart 20224 j Grrrrr snap het helemaal. Veel beterschap gewenst voor jou. Dat de ellende maar snel over is.
Geplaatst: 4 maart 20224 j Nieuwe ACD kas werd ineens nu al geleverd, ik helemaal blij. Zou vanochtend tussen 08:00 en 10:00 gebracht worden, ik netjes de wekker om 07:30 gezet, wordt ik wakker, drie keer gebeld door een onbekend nummer om 07:00. Heeft de beste man een kas van bijna 3000EU zo op de stoep neergezet. Oke, alle aluminium onderdelen kan ik prima naar binnen tillen, maar tot nu toe staat het loodzware glas nog steeds op de openbare stoep. En ze vertikken het tot nu toe om nog even langs te komen om het glas op mijn eigen terrein te zetten. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 4 maart 20224 j @MSDG Dat soort frustraties ken ik. Heb je alles al betaald? Het is waarschijnlijk wanprestatie. Daarnaast kun je stellen dat de eigendom niet is overgegaan omdat er niet is geleverd. Daarmee blijft het risico bij de verkoper. Het naar binnen tillen van de onderdelen is dan een vorm van schadebeperking. Maar degene die het geld heeft, heeft uiteindelijk de macht bij dit soort zaken. 4 maart 20224 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 4 maart 20224 j @fre3kehelaas alles reeds voldaan, het komt op mij ook meer over als de actie van een individu, maar alsnog, ik snap niet hoe je met goed fatsoen dit zo kan doen. Als er einde v/d middag niemand is langs gekomen om die pallet 5 meter te verplaatsen dan ga ik toch maar voorzichtig zelf aan de slag met het glas, ik wil het voor de avond in m'n eigen voortuin onder een deken/zeil hebben liggen. Het is maar een kleine handeling, maar het kan me zo enorm frustreren als men zich er zo makkelijk van af maakt. Gelukkig heb ik een ongetekende pakbon. Edit: gelukkig zojuist een vriendelijke collega van de originele chauffeur aan de deur gehad, die heeft het glas netjes in de achtertuin gereden met de palletwagen. De stoep is weer vrij en ik kan met een gerust hart gaan slapen nu het glas veilig is. 4 maart 20224 j aangepast door MSDG Extra info toegevoegd Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 4 maart 20224 j @MSDG, goeie afloop. @jootje, beterschap! Na mijn vorige klaag kan ik nog niet echt jubelen, maar het is wel opgelost. Nikki vond dat ik me er niet zo druk om moest maken. Ze kwamen de volgende dag aan haar deur bellen, een beetje op een ander tijdstip dan gewoonlijk (Nikki: wat moeten ze nou weer): 'kijk eens, de nieuwe afstandsbediening! Nu ben je zeker wel blij hè?". Jawel, maar dat is de afstandsbediening van de provider, nu de tweede nog, die van de tv. Maar de begeleider was al weer weg. Vandaag heeft Nikki met een foto op haar foon van haar tv een nieuwe afstandsbeding gekocht voor 27,50, uit haar eigen zak. Niet zeuren Huub, over declaratie, Nikki kan tv kijken en gamen dus klaar. Nog een klaag van vandaag: Nikki en ik fietsten een rondje Hoogezand-Sappemeer. Zij met haar nieuwe fietshelm met venster op haar hoofd en ik met fietskar met inbrengspullen voor de kringloop en een spitvork voor compost. Eerst bij het winkelcentrum langs bij de winkel van de afstandsbediening voor Nikki, dan een winkel in om vogelvoer te kopen voor vogels in de achtertuin. Vervolgens even bij de kringloopwinkel langs, even kijken, niks voor ons bij. Verderop was de inbrengwinkel, daar de spullen ingeleverd. Nog verder rondom Sappemeer kwamen we bij de composteerinstallatie, maar bij aankomst bleek direct dat er geen compost lag. Medewerker vertelde dat al sinds begin 2021 tot eind 2024 het composteren uitbesteed wordt aan de buren, een grondverwerkingsbedrijf. En dat het daar te koop is. Dat zou voor een zacht prijsje zijn, maar nee, ik ga geen afval kopen. Dus met een lege kar huiswaarts gekeerd. Onderweg lagen paardenvijgen op het fietspaden ja, zelf compost maken met dit spul erbij is ook prima en eigenlijk veel leuker. Volgende keer weer plastic zakjes, een schepje en handschoenen mee op een fietsrondje. Kort houden lukte niet, maar niet geklaagd; het is niet belangrijk dus lezen is niet verplicht.
Geplaatst: 4 maart 20224 j 47 minuten geleden, HuubvG zei: het is niet belangrijk dus lezen is niet verplicht. Klaag... met dit zinnetje moet je beginnen 🤣 Wel fijn dat er weer normaal tv en gegamed kon worden. Snap de frustratie zeker als de afstandsbediening kwijt is, zelf ook wel eens gehad. Na dat te lezen van de week, had ik nog wat apps geprobeerd op de telefoon om de tv/ontvanger te bedienen, werkte allemaal niet hier, dus maar niks gezegd.
Geplaatst: 5 maart 20224 j @rorror, meestal leest men eerst even de laatste regel ... klaag dat jij dat nou net niet deed... Wel vriendelijk dat je probeerde te helpen.
Geplaatst: 12 maart 20223 j Mijn dag begon met een ijskoude douche, en daar werd ik even heeeeel erg chagrijnig van. Verwarmingsketel kapot, heel toevallig nadat er gisteren een onderhoudsbeurt gepleegd is. 😡 Storingsdienst had niet de juiste materialen, dus dat wordt op zn vroegst maandag. Voor de warmte in huis hebben we vanmiddag bij de bouwmarkt dan toch maar een elektrisch kacheltje gekocht. En verder doen we tot die tijd kattenwasjes, hoewel we van onze lieve buren ook bij hen mogen douchen.
Geplaatst: 12 maart 20223 j Heel herkenbaar. Niet zomaar accepteren Arja ! Een vriendin van mij had vorig jaar na het jaarlijks onderhoud van haar verwarmingsketel eenzelfde probleem. Een monteur van het bedrijf (niet dezelfde prutser die het 'onderhoud' had gepleegd) verhielp een dag later de klacht. Een week later lag voor die reparatie de rekening in de bus. Op mijn advies niet betaald maar op laten bellen (indien nodig met het laten vallen van wat kreten over Consumentenbond etc.) dat het toch wel erg toevallig was dat direct na het onderhoud de tot dan toe goed functionerende verwarmingsketel ineens defect was. De rekening werd kwijt gescholden. Blijkbaar worden er voor de wat eenvoudigere klussen, zoals het jaarlijks onderhoud, vaker de wat minder competente monteurs ingezet die soms meer kwaad dan goed doen. 12 maart 20223 j aangepast door Frans -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 13 maart 20223 j Oh, er gaat hier helemaal niks betaald worden hoor. Zeker niet als monteur nummer 1 een potentieel gevaarlijke situatie heeft achtergelaten ivm koolmonoxide of andere schadelijke gassen. Een niet passend rubber zorgde ervoor dat een verbinding niet meer aansloot. Monteur nummer 2 schrok van wat hij zag en trok de stekker eruit en draaide de gaskraan dicht.
Geplaatst: 14 maart 20223 j Dat is een zeer gevaarlijke situatie geweest zo te lezen, pfff Arja gelukkig maar dat het goed afgelopen is.
Geplaatst: 14 maart 20223 j Het is vandaag opgelost, we hebben weer warm water en warme voetjes. Hoera!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.