Geplaatst: 9 mei 20241 j Ach jakkes, verkeerde spelletje😂 Bijbelse bingo, niet zo mijn ding 😁 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 9 mei 20241 j Ook voor de bingo: een hoornaar die via een kier onder het dak mijn huis in kruipt. Even in de gaten houden of er niet een nest op zolder of in de spouw gebouwd gaat worden. 9 mei 20241 j aangepast door Arja
Geplaatst: 9 mei 20241 j De zondvloed hebben we gelukkig al achter de rug..😅 Net een half dagje weggeweest, en er zijn 2 tomatenplanten van achter het huis compleet gediefd. Weg dus. Sta stomverbaasd, de poort zit dicht en er is niks te zien vanaf de straat. Wie het weet mag het zeggen... Waren een paar kleinere planten maar dan nog.. Wauw.
Geplaatst: 9 mei 20241 j Weer een Hoornaar naar de hemel geholpen ( vorig jaar heel veel in France) man die laat zich echt niet snel van kant maken...
Geplaatst: 9 mei 20241 j Teken. Ze eten dan niet mijn moestuin planten op maar proberen het wel bij mij. Ik heb er al drie gehad sinds ik op Knarrestein woon. @Erny: wegwezen daar zou ik zeggen daar helpt geen lieve moedertje aan. Hopelijk zijn het oude en in hen gedrag vastgeroeste kerels ( maar waarom wit?) en doet een volgende generatie het beter We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 mei 20241 j Taxuskevers zijn er helaas toch ook nog. Die zie ik met droogte, met nat weer juist de naaktslakken. Heb alle klimop gesnoeid, 18 puinzakken vol (!) afgevoerd, en piepschuim platen gelegd om de slakken minder verstopplekken te bieden- en de enige veilige plek is een val. De taxuskevers pluk ik 1 voor 1.. Moet het afkloppen, maar het lijkt te helpen. Een paar planten staan als experiment zonder ingrijpen in een hoek van de tuin wel met forse schade. Maar voor de rest heb ik vooralsnog weinig klagen.. Maar dat is ook te wijten aan het feit dat ik in de achtertuin moestuinier, mijn buren geen probleem hebben met nachtelijke zaklampen, en ikzelf ben een nachtdier.. Ben regelmatig tot 3 uur bezig. Kan me voorstellen dat het op een moestuin van huis af een stuk lastiger gaat. Ik moet dus niet klagen. Alhoewel, het is natuurlijk geen wedstrijd, en een klaagbank is voor klachten van allerlei vormen. Dan maar over het menselijk lichaam. Spit is een goed gekozen naam- de Clematis krijgt bij mij in de toekomst altijd de middelvinger, wat een tuig om weg te krijgen. Ik zou willen dat mijn pepers zo'n levenslust hadden.
Geplaatst: 19 mei 20241 j Sinds een aantal dagen staan mijn peperplanten buiten. Vanmiddag met die enorme harde regen (hagel?) allemaal gaten in het blad van de Mme Jeanettes en de Chiluacles, vreselijk! ☹️
Geplaatst: 19 mei 20241 j Zonde! En wat een raar weer weer, hier nog geen druppel regen gehad vandaag! Ook midden Nederland 19 mei 20241 j aangepast door jootje
Geplaatst: 21 mei 20241 j Een klaag namens onze jongste moestuinierder: hij had 5 augurken geplant. Ze deden het prachtig. Hij is dol op augurkjes en dit jaar heeft hij een grotere bak dst er ook echt wat te zaaien valt ipv een paar bloembolletjes. Er zaten al kleine augurkjes aan. Hij had ze al heel vroeg gezaaid. Die hebben 1 dag buiten gestaan. Ik had slakkenkorrels erbij gedaan, maar voordat ze het loodje legden, hebben de slakken alsnog hun best gedaan met hun laatste avondmaal. Er lag in zijn bak van 25 l, dus zo groot is dat helemaal niet, wel 20 slakken. Er hingen 3 naaktslakken over de rand… Hij heeft nog 1 plantje over van de 5…. Ik vind het zo zielig voor hem. Ook zijn 2 tomaten hebben ze opgevroten rotbeesten. De helft van zijn sla is weg. Allemaal in diezelfde bak ja. Zucht. Vind het zo sneu. Hij was er helemaal van ontdaan.
Geplaatst: 21 mei 20241 j Wat sneu vooral als de kleine zo trots is dan is het ineens een grote tegenslag, ook voor ons als grote tuinieders voelt het als een echte tegenslag. Hier hebben de slakken alle komkommers, snack komkommers, veel meloenen, tomaten, pompoenen, courgette, alle sla planten opgegeten en ze beginnen nu verder aan de bomen een moerbei is compleet kaal gegeten en elke keer als die weer nieuw blad aanmaakt is het weer weg de volgende dag🙈🙈 oowhjah en ook nog mijn nieuw gekochte musa velutina[roze dwerg banaan] opgegeten. 21 mei 20241 j aangepast door Kevins Moestuin
Geplaatst: 21 mei 20241 j En na vanavond hebben ze weer feest nu het zwembad is geopend 😔 Al die regen 😫
Geplaatst: 22 mei 20241 j Ook vandaag weer regen... vlgs buienradar zou er niets vallen vanochtend. Was op de fiets weg en zeiknat terug gekomen..😒
Geplaatst: 22 mei 20241 j Probeer eens andere apps. Buienradar vind ik persoonlijk echt bagger. Ik heb Meteoblue en Weawow op mijn telefoon en vergelijk meestal tussen deze twee. En even in het voren kijken waar buien zich opbouwen helpt ook wel een beetje 😁 Voor mijn innerlijke geek kijk ik altijd op Blitzortung.org als het onweert. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 23 mei 20241 j Alle voorteelten zijn mislukt dankzij onze slijmerige vrienden: Bosui, sla, vroege kolen, meiknollen, rucola, worteltjes. Allemaal slakkenvoer. Ieder hoekje, gaatje, kuiltje, putje daar zie ik ze wel. Inmiddels gaan ze genadeloos ten onder tussen twee stenen of prik ik ze op een stokje om slakkensaté te maken. Natuurinclusief tuinieren doen we volgend jaar wel weer. 😅 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 24 mei 20241 j Gisteren aardbeien geplukt, voor het eerst. 25 planten, had een klein emmertje vol kunnen hebben; op elke aardbei zat een halve familie slijmelaars. Met aardbeien ben ik direct klaar: volgend jaar in bakken proberen. (Zijn er hier trouwens die loopeenden hebben met minder slakken probleem) Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉 Moestuinseizoen op Vlietzicht
Geplaatst: 24 mei 20241 j @Vlietzicht, de aardbeien heb ik hier alleen nog maar in hangende bakken, er komt geen slak bij. Met loopeenden heb ik heel goeie ervaringen gehad in mijn laatste moestuin bij de kinderboerderij in het Gorechtpark alhier. Ik nam ze eerst dagelijks mee naar de moestuin, na een tijdje gingen ze uit zichzelf. Heel systematisch gingen ze alle plekken af waar slakken scholen, lieten de groenten met rust. Zelfs dikke huisjesslakken werden verslonden. Zie dit topic: Slakken
Geplaatst: 29 mei 20241 j Zucht. Er ging al zoveel mis. Gelukkig hadden we nog de vaste planten. Of? De rabarber is dit jaar zo zielig met alle nattigheid. Niet alleen bij ons, ook op alle andere veldjes op het moestuincomplex. Nog een paar weken en dan is het al 21 juni, officieel de dag waarna je niet meer mag oogsten. Maar ik heb mog geen stengel getrokken, alles is zo klein en pierig. Verder waren de doperwten grotendeels afgeknaagd. Slakken. Jn de kas al mijn peper- en paprikaplantjes tot op het bot afgeknaagd, en de meeste tomatenplantjes ook (behalve de paar die al vrij groot waren). Slakken. Mijn citroenkomkommers. Slakken. En last bit not least: 1x raden wie er onze aardbeien opeten…. Juist ja. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 29 mei 20241 j Op 24-5-2024 om 12:56, HuubvG zei: Ik nam ze eerst dagelijks mee naar de moestuin, na een tijdje gingen ze uit zichzelf. Het wordt volgens mij tijd voor een loopeenden-lease-plan 😄 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 30 mei 20241 j Er is veel geschreven over loopeenden op het forum, @woldistel, in dit topic bijvoorbeeld.
Geplaatst: 30 mei 20241 j Tuin staat sinds vorige week dinsdag eigenlijk onder water Een klein deel is enkele dagen begaanbaar geweest en ik denk dat zo'n 25m2 vd 100m2 niet (lang) onder water heeft gestaan, waaronder 2 verhoogde bakken van circa 4x1.5m, maar de rest...... Ik ben echt pissig, want t probleem was al bekend voor ik ja zei en de sleutel kreeg, maar ik kreeg t pas een week na de sleuteloverdracht te horen en nu is steeds alles wat t bestuur zegt 'we moeten afwachten, wanneer t lang genoeg droog is kunnen we t pas oplossen'.......nee, daar schiet ik echt wat mee op wanneer alles wat ik geplant en gezaaid heb aan t wegrotten en doodgaan is En dan heb ik t nog niet eens over de tijd die ik nu verlies omdat ik niets kan....ik kan er letterlijk niet eens op, want t is klei en zelfs t pad staat volledig onder water, dus zelfs in de bakken kan ik nu niets zaaien of uitplanten. Sorry voor de rant
Geplaatst: 30 mei 20241 j 14 minuten geleden, HuubvG zei: Gevalletje overmacht? Zou ik zeggen wanneer t niet steeds tzelfde handjevol tuinen is dat na een avond droog weer nog steeds onder water staat. Ben vanmiddag t hele complex rondgelopen van zo'n 200 tuinen. Her en der zie je een kuil of iets als een greppeltje met wat water er in, maar mijn tuin en de tuinen ernaast zijn nog gewoon 1 groot zwembad. En zo is het steeds, want er is een al zeker sinds de herfst een probleem bekend met de afvoerbuis die bij ons loopt. Ze hadden t moeten melden voor ik ja zei en de sleutel kreeg ipv daarna pas, en moeten kijken naar een oplossing (bv tijdelijk een andere tuin gezien er een aantal leeg staan), ipv steeds maar zeggen af te wachten tot het water weg is en lang genoeg weg blijft.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.