Geplaatst: 2 maart 20197 j Auteur Twee jaar geleden vond ik de pootuitjes die ik bij vd Wal besteld had ook behoorlijk klein uitvallen.1/4 was de gewenste maat, 1/4 was heel erg klein en de rest was middelmatig. Dacht eigenlijk dat ik het onderste uit de kist had. Heb daar een mail over gestuurd. Zij hadden geen andere klachten gehad. En tijdens het groeien en oogsten heb ik ook geen enorme verschillen in grootte gezien. Maar dit jaar haal ik de pootuitjes gewoon bij Nazar, de Marokkaanse supermarkt. Daar hebben ze hele grote kratten vol, uitzoeken maar. En kost geen donder. En misschien nog een Lidl of een Aldi uitje erbij...
Geplaatst: 18 maart 20196 j Helft van mijn pootaardappelen zijn opgegeten door een rat. Had ze hoog gezet.. maar toch.
Geplaatst: 18 maart 20196 j Mijn enige gekiemde moneymaker tomaatje had nog z'n 'kapje' op. Toen ik hem wilde helpen trok ik z'n hele kop eraf!! Kan wel janken Nog maar eens een lading zaaien, hopelijk komt er dan nog wat op... Zaadjes zijn al flink aan de datum...
Geplaatst: 18 maart 20196 j Auteur Aah ja dat zijn vervelende momentjes Liekie. Ik stop wel wat leuke tomatenzaadjes in het envelopje dat toch jouw kant opgaat. Er is nog tijd genoeg om de tomaten te zaaien. Aseel, dat had ik ook twee jaar gelee. De enige plek die geschikt was voor het voorkiemen bleek daardoor erg ongeschikt te zijn. De ratten prefereerden de Sarpo Mira trouwens boven de Tiamo.
Geplaatst: 18 maart 20196 j Liekie, misschien een schrale troost, maar Moneymaker is niet de smaakvolste tomatensoort.Als je wilt, kan ik je wel tomatenzaden opsturen (gratis, verzendkosten hoef ik niet vergoed te hebben) van verschillende soorten die wat smaakvoller zijn. Edit: Ik zie dat ik niet de enige ben. Heb je straks extra veel tomatenzaden.
Geplaatst: 18 maart 20196 j wat ontzettend lief!! Bedankt Erny en Flup! Ik voel me alweer een stuk beter na mijn guillotine-actie Die moneymakers heb ik eigenlijk al jaren staan als ronde tomaat voor in salades of waar het uiterlijk enigszins belangrijk is. De andere soorten die ik nu gezaaid heb zijn of van die ribbeltoestanden (vleestomaat) die er meestal niet echt uitzien, of met paarse vruchten (voor het eerst dit jaar) of kers/mini tomaatjes. Dus een smakelijke en ook nog mooie ronde (tros)tomaat, daar ben ik wel in geinteresseerd!
Geplaatst: 18 maart 20196 j Smakelijke, ronde en rode tomaten heb ik wel. En als de Duitse post meewerkt, heb jij die straks ook. Heb zelf ook weleens zo'n guillotine-actie gedaan, dat was wel een leermoment destijds. Kan mij jouw frustratie goed voorstellen.Als je je adres pb-t, dan gaan ze deze week nog op de post.
Geplaatst: 19 maart 20196 j Gisterochtend lekker in de tuin aan 't rommelen geweest: uit de windin de zonprachtig concert van een merel boven in de notenboomovervliegende zwanen tegen een strakblauwe lucht Een idylle Maar helaas, vandaag loop ik krom van de rugpijn... toch te enthousiast bezig geweest.Verplicht een dagje rust, maar mijn vingers jeuken om verder te gaan
Geplaatst: 19 maart 20196 j Grappige is dat de methode heet ‘the don’t try this at home way of waxing’. Ni weet ik waarom. Hahahaa. Maar we komen er wel! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 19 maart 20196 j En zij ploegde (ploeterde) voort... * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 19 maart 20196 j De helft van m'n gezaaide tuinbonen opgegeten /aangeknaagt, door een muis denk ik
Geplaatst: 19 maart 20196 j Nou, het viel me toch niet tegen. (Maar ook niet mee ) Was er voor t avondeten al wel mee gekapt hoor. Piepers uit de airfryer en een wortelsalade vormden ook een beste maaltijd. Morgen vrolijk voort. Kreeg een (hopelijk) goeie tip om eea met een föhn weer heet te verwarmen en dan met een doek nadoen steeds. Positieve van t verhaal is dat deze manier van waxen wel serieus fijner lijkt dan dompelen. En met ‘deze manier’ bedoel ik dan dus niet mijn uitvoering. Ik ga hier zeker nog over schrijven. Als ik enkele geslaagder pogingen achter de rug heb Oh. En rot van de tuinbonen uit de post hierboven. Hoop dat je genoeg hebt om nog eens bij te zaaien? Ik zaai vaak in de koude kas voor en dan n glasplaatje erop. Kunnen ze er niet (zo makkelijk) bij. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 21 maart 20196 j Auteur Jeetje... wax een gedoe zeg.... Wat wax nou de eigenlijke bedoeling van het waxen in de koekepan? En hoe kwam het tot deze situatie? Laatst ook veel kaarsvet uit oud kleedje verwijderd, heb de stukken doordrenkte wcpapier opgerold en de rolletjes in zipzakje bewaard. Handig voor het aansteken van vuurtjes.
Geplaatst: 21 maart 20196 j Gossie toch Charly. Is het allemaal weg? Dit is nog dramatischer dan mijn wax avontuur waar de kaas plons zei... wax een gedoe [emoji14] very funny Erny
Geplaatst: 21 maart 20196 j Haja. Lach er maar om zeg hee. Poeh. (Nee, zeker doen. Moest ik zelf ook, zo met kiespijn. ) Het idéé was dus, niet meer smelten au-bain-marie, en dompelen, maar rechtstreeks in een koekenpan, en wentelen. Nadeel eerste methode is voor mij nl dat je een dieper badje nodig hebt. En de de kaas dus heel stevig vast moet houden. En tot halverwege erin dompelen. En zorgen dat die kaas niet uit je tengels floepst. Mijn handen hebben daar toe niet genoeg bereik, noch kracht. Dus toen vond ik deze methode. Dun laagje wax in pan. Verwarmen (langzaam en er CONTINUE bij blijven. Want kan vlam vatten.) tot er een beetje damp vanaf kringelt van de warmte. Dan weet je dat de bacteriën dood zijn en ‘leg’ je je kaas er als t ware even in. Dan gaan ook de bacteriën op de kaas ff een tik krijgen. En wax je dus een schoner oppervlak. Dan ff drogen en nog paar keer herhalen tot je hele kaas drie tot 4 laagjes heeft. Volgende laagjes na de eerste laag gaan sneller. Want je kaas hoeft niet meer te ‘ontsmetten’. Dus je rolt em er meer doorheen. Met het vuur uit! Maar t beste voordeel is dat door t dunne laagje, je minder snel in de problemen komt met spetteren en plonzen. Dus. Tenzij. Ja. Tenzij je denkt: ach, ik smelt alle waxklompjes van afgelopen jaar gewoon meteen even. Zo groot zal die impact van wat meer toch niet zijn? En dan dus vlak boven die machtige oppervlakte dampende wax de macht over je kaas verliezen. Als een soort lava-lamp joh. ‘Ploempppp’. Maar ik ga zeker nog es proberen. Want op zich was t dus echt wel handzamer werken. Vond ik. Heus. Tnx voor het medeleven en de tips allemaal hoor. Strijkbout heb ik alleen helaas niet. Maar de wax-keukenpapiervelletjes ga ik morgen weet uit de vuilbak peuteren en in een zipzakje doen. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 22 maart 20196 j jij bent zo lekker positief altijd wat er ook gebeurt, leuk om te lezen!misschien een vleesthermometer erin steken om te hoge temp (= brandgevaar) te voorkomen?zo een:
Geplaatst: 23 maart 20196 j Vandaag fantastisch weer in BelgiëDoor omstandigheden vanmorgen vergeten de serre open te zetten, resultaat 5 soorten bloemen (kiemplantjes) kapotMin/Max thermometer gaf 52.7 °C aan Al 2 maand bezig met dagelijks 's morgens serre te openen en 's avonds te sluiten en nu dit ...Zonde
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.