Geplaatst: 24 maart 20232 j Heb ik steeds ( kleine klaag maar hoor) de enveloppen naar t buitenland met postzegels van 1,65 verstuurd... gaat mijn man vandaag naar t postkantoor voor EEN zegel... kost t ineens 4,50 omdat er goederen in de envelop zaten, nou ja zeg...
Geplaatst: 24 maart 20232 j @Lia56 Ik verbaasde me erover. Na even zoeken, blijkbaar zijn de regels in 2020 aangepast: https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/envelop-naar-het-buitenland-sturen-in-2020-let-op-deze-regel-en-prijswijziging/ Via een zaden ruil op ander forum, hebben we ook zaden naar buitenland gestuurd eind vorig jaar. Maar dit hadden we ook gewoon met postzegel gedaan en is uiteindelijk gewoon aangekomen.
Geplaatst: 24 maart 20232 j Ja, ik had de enveloppen met bleekselderij ook zo opgestuurd maar doordat manlief even voor mij naar t postkantoor moest ( was zelf niet in staat) heeft hij daar een postzegel gevraagd. Volgende keer wacht ik wel met versturen tot ik zelf weer kan Of gewoon zegels laten kopen 😁
Geplaatst: 24 maart 20232 j Pakketpost die door de brievenbus kan, is voor aankopen bij bedrijven. Particulieren die zaden of andere kleine dingen versturen aan elkaar, mogen het als brief frankeren. Dan gaat het gewoon per gewicht. Tenminste, zo heb ik het begrepen. De vorige keren heb ik het ook zo gedaan. Ik neem aan dat niemand bij heeft hoeven betalen. @Lia56, zou je man gevraagd zijn wat er in zit, brief of goederen? Dat gaat toch niemand iets aan? Dus gewoon als brief frankeren in het vervolg. Het is brievenbuspost, geen brievenbuspakket.
Geplaatst: 24 maart 20232 j @HuubvG Ik weet t... maar manlief niet. Was allang blij dat hij naar de post ging..😉
Geplaatst: 1 april 20232 j Dat je de opruimdag op de volkstuinen moet afblazen vanwege de regen........ 😠 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 2 april 20232 j Vanochtend de zaailingen van de erwten en bietjes ( ca 5cm, dacht dat t zo wel kon) buiten uitgeplant... na 2 uurtjes zie ik dat de meeste of "verdwenen" zijn of op de grond liggen?? Met dank aan de duiven en kauwen... Ik heb hier maar een klein tuintje dus er stonden er ook niet heel veel, ca 15 plantjes per soort.. Nu maar een net overheen 😒 2 april 20232 j aangepast door Lia56
Geplaatst: 2 april 20232 j Hé balen! Had je nog wat reserve plantjes of zaad? Hier zijn de duiven momenteel ook erg actief dus had voor de zekerheid de erwten plantjes afgeschermd.
Geplaatst: 2 april 20232 j @Vastone ik heb inderdaad maar opnieuw gezaaid. Goede leer voor de volgende keer. Hoop dat de vogels er van genoten hebben 😁
Geplaatst: 3 april 20232 j Alle koolplantjes weer prooi voor de duiven. 🤬 Toch maar weer het net erover gespannen maar wordt zo gek van dat geklooi met die netten iedereen keer… Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 4 april 20232 j Iemand is zo 'vriendelijk' geweest om mijn two-timer frambozen, die ik zelf al gesnoeid had voor het voorjaar, helemaal af te knippen! Is vast goed bedoeld, veel mensen knippen hun frambozen helemaal af, maar daar ben ik dus niet blij mee 😭 😡 En natuurlijk geen spoor van de 'dader' ... "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 4 april 20232 j @MSDG en @speets wat ontzettend jammer en vervelend. Natuurlijk zijn jullie daar niet blij mee 😒
Geplaatst: 4 april 20232 j Auteur 1 uur terug, speets zei: Iemand is zo 'vriendelijk' geweest om mijn two-timer frambozen, die ik zelf al gesnoeid had voor het voorjaar, helemaal af te knippen! Is vast goed bedoeld, veel mensen knippen hun frambozen helemaal af, maar daar ben ik dus niet blij mee 😭 😡 En natuurlijk geen spoor van de 'dader' ... Wat bezielt iemand om bij anderen aan hun struiken te gaan snoeien??? 🧐
Geplaatst: 4 april 20232 j Ik wou dat ik het wist. Mijn tuinbuurman heeft een keer een populier doormidden geknipt die ik opkweekte voor iemand anders en die ik net opgesnoeid had. Want, zo verklaarde hij, die worden anders heel hoog. Tja... Een andere man knipte een viburnum bij een buurvrouw af omdat daar zwarte besjes aan kwamen die op het achterpad vielen. En dan liepen mensen dat bij hem naar binnen en werd de vloer vies. Tja... Onze Lieve Heer heeft rare kostgangers ☺️ "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 4 april 20232 j Ik denk niet dat mijn buurvrouwen zoiets zouden doen als m’n planten zomaar afknippen, maar als zoiets zou gebeuren dan kan het maar zo mijn laatste seizoen bij de vereniging kunnen zijn. 😅 Je blijft altijd van andermans planten (en spullen!) af, geen discussie mogelijk. Niet erg bijbels, maar ik zou uit de tuin van de bewuste buurman oogsten onder het mom van ‘ik was bang dat je spinazie te groot werd’ of ‘anders heeft je appelboom het zo zwaar’. 🙃 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 7 april 20232 j @Arja Even met de soldeerbout bij elk vakje vanonder een klein gaatje branden.
Geplaatst: 7 april 20232 j Bak stond buiten, niet onder afdak, en de pluviometer gaf 20 mm aan 🫤 Grote naald, prik prik prik, het staat nu langzaamaan leeg te lekken in de gootsteen. Er zullen best wat zaadjes verloren gegaan zijn in de zondvloed, we gaan zien wat er nog op komt.
Geplaatst: 7 april 20232 j oeps @Arja , ik zou evenwel iets groter gebruiken als een naald. boortje 6mm of soldeerbout zoals @rorror aangeeft 7 april 20232 j aangepast door redzebra
Geplaatst: 7 april 20232 j Och, het loopt eruit, dus de gaatjes zullen wel groot genoeg zijn. Morgen mag de bak lekker in de zon / op de vloerverwarming staan verdampen.
Geplaatst: 7 april 20232 j 1 uur geleden, redzebra zei: oeps @Arja , ik zou evenwel iets groter gebruiken als een naald. boortje 6mm of soldeerbout zoals @rorror aangeeft Ik gebruik daar een spijker voor die ik met een tangetje vasthou. Spijker even in een vlam van je gasstel houden en je prikt moeiteloos een aantal gaatjes achter elkaar. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 8 april 20232 j Handig bij het maken van gaatjes / gaten: ^ Links: schroef met wijnkurk als handvat. Isoleert bij verhitten op het gasstel (of boven een kaars, als je elektrisch kookt). ^ Rechts: speedboor. Om gaten te boren in grote potten (b.v. bouwemmers/speciekuipen) Over gebruik speedboor, zie ook: https://www.moestuinforum.nl/topic/11773-balkonnetje/#comment-187087 Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 8 april 20232 j Kunststof scheurt wel gauw uit als je mechanisch gaten wilt maken. Gaatjes smelten met iets heets gaat mooier. Met een speedboor heb ik weleens een hele bodem aan stukken geslagen...
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.