Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2017

Featured Replies

Geplaatst:

Droog hier:

neerslag2017041223801491974587.png

(op 22 maart ook geen neerslag, trillingen bij het slopen van een stuk oude schutting deden het wipje van de regenmeter bewegen)

En vandaag en morgen valt er ook niks, hier in het zuidwesten.

Geplaatst:

Ja, het mag best iets meer (het liefst 's nachts dan wel). Bij ons op het complex is de waterpomp ook nog eens stuk. Alle watertonnen zijn inmiddels leeg. We hebben gewoon niks aan water momenteel...

Geplaatst:

Haleluhjah, (mot)regen!

Dit seizoen tot nu toe twee keer de druppelslang aangehad en tot nu toe lijkt dat voldoende (dwz, de plantjes en zaaisels lijken in de groei niet geremd). Thuis bij de voorgezaaide zooi ga ik vaker langs.

Wisselvalligheid in neerslag hoort er met de klimaatverandering helaas steeds meer bij he. Drogere lente, enorme plensbuien in de zomer.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Ik ga morgen maar weer sjouwen met emmers slootwater op de tuin. Ook de komende periode lijkt er niet veel regen te gaan vallen, maandag 3,7 mm. Nou, daar krijg ik geen volle regentonnen van.

En midden volgende week wordt het 's nachts rond het vriespunt. Ook niet fijn.

Geplaatst:

Afgelopen nacht eindelijk weer regen. 15.6 mm. De lege regentonnen weer vol en de plantjes konden het ook wel gebruiken.

Geplaatst:

Ja, het is opvallend droog, hier is sinds februari nauwelijks neerslag gevallen. Vorig jaar was het hele voorjaar koud en nat en dit jaar droog en warm.

Geplaatst:

En toch heeft het hier gisteren weer lekker geregend... Was wel erg koud daardoor... waterkoud noemen ze dat hier in het Noorden. En vandaag ook weer wat buitjes...

Geplaatst:
Ja, het is opvallend droog, hier is sinds februari nauwelijks neerslag gevallen. Vorig jaar was het hele voorjaar koud en nat en dit jaar droog en warm.

Vorig jaar kloeg ik eind mei dat het zo droog was. Hier was het voorjaar net zo droog als nu. Maar eind mei is het beginnen regenen en het heeft een maand lang niets anders gedaan. Hopelijk dit jaar niet van hetzelfde.

Geplaatst:

Ja, dat was funest voor mijn tomatenplanten destijds, na IJsheiligen werd het koud en nat. Hopelijk is dat dit jaar anders, maar we gaan het zien.

Geplaatst:
... waterkoud noemen ze dat hier in het Noorden....

Hier noemen ze dat ook zo hoor.....

Geplaatst:

Hier blijkbaar zeker niet zo slecht als bij jullie allemaal, maar droog is het wel. De aankomende dagen zijn nog spannend kwa nachtvorst en dan zou het de komende twee weken alleen maar warmer worden in de nachten. Dan zit je al tegen ijsheiligen dus kans wordt dan steeds kleiner. Wel alles nauwlettend in de gaten houden.

Geplaatst:

Betweter Bit in de Bocht ( scherpe bocht ? ) : 5 milliliter =17.0998 millimeter of : 5 millimeter = 0.125 milliliter

Geplaatst:
  • Auteur

Vijf streepjes in de meter (5 millimeter) betekent gewoon 5 liter water per vierkante meter

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

-2 hier vanochtend.

Te koud gewoon!

Geplaatst:

Ja hier ook. En er zijn dingen bevroren die ik nog nooit bevroren heb gezien..jonge uitloper van de buddleia, klimop, roos.

En al het fruit is naar de ratsmodee..We hebben veel bloesems bekeken en doorgesneden..alles zwart vanbinnen ook al zag het er van buiten nog mooi uit. Peren appels pruimen kersen perziken enz.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hè wat balen is dat! Ik dacht zo op het eerste gezicht dat het bij mij bij de appel en peer allemaal nog wel meeviel, maar nu vrees ik toch... Ach ja we zien wel wat er in juni van de boom komt en wat er (hopelijk) aan blijft hangen en rijpen.

De aardbeien zijn stuk voor stuk zwart in het (bloesem)hart geworden. Ook de bloempjes die nu openen zijn al zwart geworden. Hoop is gevestigd op de doordragers en de later bloeiende rassen.

De verwachtingen is dat vanaf het weekend de nachttemperaturen boven de 8 a 9 graden blijven tot midden mei. Duimen maar, dan kunnen zondag de eerste lichting tomaten verhuizen en de pompoentjes, courgettes en komkommers etc. mooi in de volle grond groot worden.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Na afwisselend regen en hagel de afgelopen dagen is de temperatuur nu weer tot onder het vriespunt gezakt. April doet wat ie wil.

Geplaatst:

....maar niet wat ík wil

tot nu toe geen aardbei, hopelijk komt er nog wat goeds uit de knopjes

en ons huis staat vol zaailingen die de tuin in moeten....

het lijkt wel een nieuw jaar-weerpatroon: warm begin, flinke klap vorst, koel tot juni, natte juli/augustus warm najaar,

ik heb mijn plantschema al wat aangepast door alles later te beginnen en waar mogelijk af te schermen

(... zou Donald dit blog ook lezen )

Geplaatst:

Door dit te lezen besef ik hoeveel geluk ik heb. Hier is er geen vorst geweest. Kiwibessen, abrikozen, druiven en ook zaailingen zoals zonnebloem etc staan er heel fris bij. De laatste nachtvorst dateert hier van 10/02. Ik dacht vorige week dat mijn lavendel een klap had gekregen van de kou maar dat bleek een klap van een voetbal geweest te zijn.

Geplaatst:

hier is wel vorst geweest, tenminste man moppert dat hij de ramen moet krabben, maar in de tuin is er niet veel van te merken. alles staat een beetje stil qua groeien maar gelukkig nog geen vorstschade aangetroffen. toch een voordeel van mijn (te)kleine moestuintje in de beschutte achtertuin.

Geplaatst:

Hm, het lijkt erop dat er na zondag geen vorst meer komt. Zou het echt?

Geplaatst:
  • Auteur

Daar zou ik niet op rekenen. Pas na de IJsheiligen (half mei) ga ik er in geloven.

Maar ook dat is geen garantie, zeker niet landinwaarts.

IJsheiligen

Voor degene die niet precies weten wat IJsheiligen in houdt. IJsheiligen is een van de oudste en bekendste begrippen uit de volksweerkunde. De eerste berichten van IJsheiligen dateren uit het jaar 1000. De heiligen St. Mamertus, St. Pankratius, St. Servatius en St. Bonifatius vierden hun naamdagen op de achtereenvolgende 11, 12, 13 en 14 mei. Temperatuurveranderingen kunnen je gewas veel schade aanrichten. Na half mei ca. 15 mei neemt de kans op nachtvorst af. In dat opzicht markeren de IJsheiligen meestal de overgang naar een periode met meer zomers weer. Het is dus niet verstandig je moestuin voor die tijd al naar buiten te verplaatsen. Als de plantjes eenmaal in de vorst gestaan hebben is het waarschijnlijk te laat om ze nog te redden.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.