Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2017)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik had planten besteld die allemaal de grond in moeten. Er komt echt geen einde aan! Ik heb nog 3 planten over, maar daarvoor is het nu te laat.... heb wel alle bosbessen eindelijk in de grond (met pot met turf) en de goji bessen. Aan 1 struik zaten een paar besjes en heb er eindelijk 1 geproefd. Was een beetje zurig nog. De hazelnoot staat ook op zn plek. De struik die een hazelnoot had moeten zijn, heb ik uitgegraven en die gaat zo nog de groenbak in. Nog wat gras -meer mos dan gras overigens- weggehaald. Gelukkig leest manlief niet mee

22d366356d588147de4431f969656556.jpg

afcfb6ed8df1ad1907f17166c77f589b.jpg

Alles heeft een flinke slok water gehad en toen heb ik nog even bloemen geaaid. De rozen staan zo mooi te zijn, daar kon ik niet van afblijven!

380171ea21c2fc63652530f0c7678786.jpg

Het viel me op dat de afrikaantjes die ik als afweerplant heb, prima lokaas zijn voor de slakken. Dacht dat die er niet van hielden? Nog wat slakken de sloot in geknikkerd. Ach ja. Zo laten ze in elk geval de bonen met rust...

1c24905205bc6e88560b503f2415fcf1.jpg

1d7d6fdc5ebb4233c5803fe6a38867f5.jpg

Zo. Dompelpomp uit. Douchen. Slapen!

Fijne avond allemaal

Geplaatst:

Wauw! Prachtige rozen hoor Mellie!

Geuren ze ook een beetje?

Zelf druk geweest met winterprei poten (wat laat, begreep ik)

Zoete mais in nieuw bedje gezet. Ze staan met de pollekes in half rauwe compost. Niet ideaal wellicht, maar je moet roeien....

cbdcffdd5264f9a8fff80d15d0c742c8.jpg

Bessentuin blijkt goed te werken. Maar toch weer twee keer een merel uit het - ook benette - aarbeiveld gevist. Hoe krijgt ie t toch voor elkaar!

8ab402e51e7993863d890279472adae6.jpg

Verder hebben de kauwtjes mijn dikkende erwten ontdekt. Ook daar netten.

38c9e6db1c46ffbf9cecb116491eb545.jpg

Van de kolen heb ik ze tijdelijk verwijderd. Zijn vrij groot nu voor t merendeel. Moet maar even. Prei heb ik niet van netten voorzien. Hoop dat we de mineer-monseigneurs ontlopen...

Morgen en overmorgen druk met werken nog. Maar vanaf zaterdag meer rust in de tent. Zo'n zin in!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Derde compostbak neergezet (nou ja, twee pallets om precies te zijn). Ik dacht alleen dat het handig was om wat ruimte tussen de bak en de heg te houden, om takken neer te gooien en wildlife te lokken, en toen ik bezig was realiseerde ik me pas dat op die manier mijn kruisbessen midden in de compostbak kwamen te staan. Beetje dom. Dus toch tegen de heg gezet, takken aan de andere kant ernaast. Klein probleempje is nu wel dat als de kruisbessen groter worden, ik niet meer zonder letterlijke kleerscheuren bij die compostbak kan komen. Nou ja, wie dan leeft, wie dan zorgt.

De eerste prei uitgeplant. Dat ging achteraf ook niet helemaal goed, want ik vond dat de grond om de prei wel gemulcht moest worden, en toen nog wat water gegeven, en nu zit er dus mulch (kleingemaakt herfstblad, stukjes heermoes e.d.) in de gaten om de prei. Nou, ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Toen nog even een maaltje wortels geoogst uit de kas. Ik heb meerdere rassen staan, en ik kan nu wel stellen dat de Nantaise van 19 cent per zakje van de Lidl (dus niet bio, maar dat mocht dit keer van mezelf) keer op keer het gemakkelijkst uit de grond komen. De (wel bio) Amsterdamse bak spant hier de kroon met steeds weer afbreken van het loof net boven de wortel door heel veel kleine zijwaartse haarwortels te maken op de hoofdwortel waardoor hij echt muurvast in de grond zit. Niet fijn als je dan met 35 graden in die kas uit alle macht moet proberen om die wortel uit de grond te rukken. Op een gegeven ogenblik heb ik er al vloekend met het zweet op mijn rug een schepje bij gepakt en daarmee braken ze ondergronds af en nu zit de helft van die wortels nog in de grond. Goed voor de bodem, denk ik dan maar.

Een al forse stokboon die de stok niet kon vinden en blind aan het zoeken leek netjes op de goeie manier om de stok gedraaid. Een kwartier later stond hij weer los van de stok wanhopig te zoeken naar een andere stok. Waarom? Ik ga er morgen ofzo wel een schuin stokje naast zetten om hem alsnog naar die stok te leiden.

Kortom, het was weer interessant en leerzaam (en warm) op de tuin.

Geplaatst:

Morgen en overmorgen druk met werken nog. Maar vanaf zaterdag meer rust in de tent. Zo'n zin in!

Mmmm, ja deze op de foto wel en een paar andere gelukkig ook. die ruiken zooo lekker! Kan ik helemaal in vervoering van raken. Haha, ik snap die zin wel! Veel plezier alvast. Wordt vast ook mooi weer; dubbel genieten in de tuin! Leuke foto's ook; ik zie dat ik niet de enige ben waar het gazon plaats moet maken voor de moestuin, gniffel gniffel

Geplaatst:

Zelf druk geweest met winterprei poten (wat laat, begreep ik)

Zoete mais in nieuw bedje gezet. Ze staan met de pollekes in half rauwe compost. Niet ideaal wellicht, maar je moet roeien....

cbdcffdd5264f9a8fff80d15d0c742c8.jpg

Bessentuin blijkt goed te werken. Maar toch weer twee keer een merel uit het - ook benette - aarbeiveld gevist. Hoe krijgt ie t toch voor elkaar!

8ab402e51e7993863d890279472adae6.jpg

Verder hebben de kauwtjes mijn dikkende erwten ontdekt. Ook daar netten.

38c9e6db1c46ffbf9cecb116491eb545.jpg

Van de kolen heb ik ze tijdelijk verwijderd. Zijn vrij groot nu voor t merendeel. Moet maar even. Prei heb ik niet van netten voorzien. Hoop dat we de mineer-monseigneurs ontlopen...

Wat mooi die Roze bloeiende aardbeien, welk ras is dat ?

Geplaatst:

Wat mooi die Roze bloeiende aardbeien, welk ras is dat ?

Ze vielen mij ook al op. Mooi zeg! Weet je toevallig welke soort?

Geplaatst:

Water gegeven.

Asperges gestoken

Tay en Boyson berries geplukt

Peultjes geplukt

gekletst met 2 buurtuin dames.

En van een van hen een krop sla gekregen van een soort die ik nog niet kende en waarvan ik nu al de naam ben vergeten. Maar top sla die wil ik ook!

Geplaatst:

De slang aan de dompelpomp vervangen met een breder exemplaar en mijn hemel, wat gaat het sproeien nu snel!

Ben er erg blij mee.

Mijn komkommerplant van de Deen in een grote pot gezet en opgebonden. Aardbeien geplukt. Mijn kinderen raken verwend, ze gilden in koor om frambozen de boeven' Een klein handje rijpe geplukt en de buit werd bijna eerlijk verdeeld. Mama 1: kinderen de rest

Mooie zonsondergang in de sloot aanschouwt en dat was het wel voor vandaag.

Geplaatst:

Tussen de fruitkooi en het tomatenrek stokken gelegd en er touwtjes aangebonden. Snijbiet in bloei en enkele zonnebloemen heb ik er aan vastgebonden. De bonen en komkommers mogen er zelf op klimmen.IMG2017061514224526842851497560273.jpg

IMG2017061514210614848081497560317.jpg

Geplaatst:

Leuk om de foto's te zien van Mellie, Ann123 en Charly. Hoezo reanimeren Gwen?

Ik heb gisteren onkruid gewied, geoogst (rode bessen, aardbeien, komkommer), boerenkool gekregen van de tuinbuurman (ik vraag me af of het boerenkool is, lijken eerder rodekool bladeren en het blijkt taai na koken, maar is wel eetbaar) en rode snijkool en andijvie uitgeplant. En mijn hulp heeft de kas water gegeven wat besmet kan zijn met knolvoet. Aaarrghh. Dus de rest van de tijd heb ik inwendig zitten balen. Maar ik ben voor de rest wel blij met wat hij allemaal voor me gedaan heeft. Er gebeuren altijd wel dingen die niet de bedoeling zijn en dat hoort bij het krijgen van hulp, maar dit is wel het meest ongelukkige wat ik heb meegemaakt tot nu toe.

Geplaatst:

Oooo neee Kibas! Had je eerdere relaas al gelezen wat vervelend voor je! Alle besmette water weg doen is heen optie zeker?

Succes ermee!

Geplaatst:

Kipfiletrollade gevuld met - uit eigen tuin - wat Kaukasische spinazie en verschillende kruiden. Daarnaast nog wat paarse wortels en aardappels uit de oven. En ook maar wat slangenradijs en oost-indische kers bloemen omdat ze me zo vrolijk aankeken bij het oogsten.

Er is nog een restjes slangenradijs over voor de gezellige trek.

IMG934374741497638115.JPG

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Geultjes gemaakt en vol water gegoten.

2017061706475233291497678266.jpg

Daarna de tweede keer pastinaak gezaaid.

2017061706585381351497678280.jpg

Na een tiental winkels te zijn binnen geweest heb ik gisteren toch nog een zakje zaad gevonden.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Die roze bloeiende aardbeiplanten had ik ook (via Loes) maar na inderdaad prachtig roze bloeien heb ik er nog nooit een aardbei aan gezien. Dus ik heb ze verwijderd.

Na afgelopen week de tomaten in de grond te hebben gezet was het gister tijd voor de boontjes.

Ik loop dus echt wel een maand achter...

In de grond staan de Cosse Violette en Rattlesnake aan stok en de Purple Queen stam.

(Hiervoor moest wel eerst die bak schoon van kweek en het pad er naast verbreed, zodat de grasmaaier er langs kan, en dat klinkt als minder werk dan het is.)

Ook de laatste Tomatilloplanten in de grond gezet, daar waar de vorigen waren verorberd door de slakken.

En als extraatje nog wat in de oude kruidenbak aan het trekken geweest (totaal overgroeid, nu kaal) om te kijken wat er nog te redden was aan munt e.d.

Er ligt weer een bult mest/stro dus daar gaat dan een flinke laag van bovenop zodat het weer een jaartje kan bijkomen.

Geplaatst:

(Vreemd, mijn vorige post hierboven was voor een ander draadje bedoeld. Nou ja zeg.)

Ik ben net klaar met onkruid wieden in de achtertuin, kruiden plukken om te drogen (veel!), gele bieten oogsten en invriezen (ik ga een lange week weg), luizen (op de artisjok) bestreden (grr!), wat snijbiet voor vanavond geoogst, komkommers verder geleid, de basilicum getopt, rucolabloemen geoogst, slangenradijs gesnoept, de doorgeschoten koriander weggehaald, uitgestoken riet op een leeg plekje geplant en nog veel meer graaf- en opbind- en water- en plukklusjes.

Ik ga zo verder in de voortuin, maar eerst even onder de parasol bijkomen van de zon.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Ik ben vreselijk snotverkouden en gammel maar ik moest wel naar de tuin om in de kas te tikken en water te geven. Ik ben na 5 minuten al hijgend en snotterend en niesend gaan zitten en voor het eerst in mijn volkstuinervaring zag ik het even niet meer zitten. Nog zoveel onkruid tussen de tegels, de paprika's en tomaten hebben nog steeds lichtgroen blad met spikkels, de aardappels doen het voor geen meter, er waren weer wat stokbonen weggevreten (heb ze al opnieuw gezaaid) en in de platte bak is een van de meloenenplanten tot op de grond toe weggevreten.

En toen zat ik daar op mijn stoeltje een beetje ziek en depri naar mijn tuin te kijken, en toen viel me op dat ik hartstikke veel bloemen in die tuin heb in vergelijking met de andere tuinen. Het kruidenvak staat allemaal te bloeien, ik geloof dat het kervel is die bij de perenboom echt ontploft is in bloemetjes, ik heb hele stukken met zowel gezaaide als spontane phacelia staan waar het werkelijk gonst van de hommels, er staat komkommerkruid en een paar spontane papavers en grote kamilleplanten, er staat radijs en rucola en mosterd in bloei, ik heb wat doorgeschoten uien en ik heb heel veel 'onkruid' dat ik niet vervelend vond ook in bloei laten schieten, veel bodembedekkertjes met blauwe en gele bloemetjes, en ga zo maar door. En het barst van de bijen en hommels en lieveheersbeestjes en oorwurmen (er liep er zelfs eentje over de tuintafel).

En toen was ik dus al wat blijer. Daarna ging ik nog even wat dingen oogsten, en mijn supertrieste peulen, die er werkelijk uitzien alsof ze allemaal dood zijn, gaven voor de zoveelste keer toch weer 2 ons mooie peulen, van de inmiddels opgeknapte rabarber kon ik nog een paar mooie stelen trekken, uit het polycultuurbed heb ik een hele berg sla geoogst voor een lunchsalade (extra vitamientjes) en ik heb echt nul vraat op al die sla. Echt nog nooit meegemaakt dat mijn vollegrond-sla zo helemaal gaaf en schoon geoogst kan worden. Ik had thuis geen uien meer, dus ook een paar nog niet volgroeide uien uitgetrokken, en die waren eigen al heel mooi aan de maat. En toen keek ik zo naar die aardappels die normaal gesproken al de grond uit zouden kunnen en ik heb er een kleintje gerooid, gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik verwachtte er niet veel van, maar daar kwamen toch 4 mooie grote aardappels onder vandaan plus wat premature kleintjes. Dat viel me werkelijk reuze mee.

Kortom, na een laatste blik op mijn kas (waar die tomatenplanten met dieptriest blad wel joekels van tomaten staan te maken ), ging ik uiteindelijk best wel weer blij naar huis.

Geplaatst:

Zeker een mooi verhaal! Doet me goed te lezen hoe weldadig een tuin kan zijn voor lijf en geest. Zo ervaar ik dat ook.

Vandaag heeeeeeeeel druk. Om 6 u stond ik aardbeien en frambozen te plukken voor vaderdagontbijt.

Op de een of andere manier is manlief in de tuin geëindigd om nieuwe aardbeienbakken te maken en ik met de zorg van 3 kinderen.... Sja. Verschil moet er zijn.

04fb0a68ec878d424836660c21829fcf.jpg

Sla geoogst en een paar erwtjes (de enige) na een inspirerend smakelijke foto van Jorieke gezien te hebben. En nu... even rust in de tent. Liggen op een bankje met een zonnig drankje en een hoedje op.

12717ec4dee214cf9711d028db052478.jpg

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...