Ga naar inhoud

Fenologische Waarnemingen 2017

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Geen echte fenologische waarneming ofzo, maar wel schrikken dat we dus al zó ver zijn. Rozen op mijn tuin ( Dit is de klimroos Etoille de Hollande ). Al zóver in knop :

2017-04-09-1567751491754933.24

Geplaatst:

Ik liep zonet langs mijn Rondo druif, en zag:

2017041016143753151491835107.jpg

Nu is Rondo een vroege soort, maar nu al beginnende bloemknoppen?

De Elsanta aardbeien vind ik trouwens ook erg vroeg:

2017041016115818471491837760.jpg

(Bij het verwijderen van de bloemknoppen van de Ostara's ging ik bijna door met de Elsantabakken )

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

The site was niet bereikbaar voor mij gisteren, vandaag dan toch nog maar even gepost dat eergisteren de temperatuur in Friesland weer ruimschoots in de dubbele cijfers kwam en dat de narcissen nu hun toptijd beleven. Gisteren bij Skearnegoutum:

skearnegoutumlyts_zpsgnfy4sn5.jpg~original

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Zondag 30 Mei maar liefst drie Oranjetipjes op de Pinksterbloemen (op drie verschillende plekken en momenten).

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De eerste koninginnepage heb ik gisteren gezien in mijn moestuin. was helemaal verbaasd, normaal zie ik die pas rond juli.

Een foto heb ik er helaas niet van kunnen maken.

Geplaatst:

Gisteren de eerste huiszwaluwen gezien, boven mijn tuin. Niks bijzonders, maar ze zijn er dus weer.

"Een zwaluw brengt nog geen zomer". Ik zag er vele tientallen.

(Beetje laat, misschien waren ze er al eerder, maar pas gisteren gezien (droog, zonnetje, weinig wind: insecten)

Hopelijk laat buurman J. (enorm grote schuur, veel nesten daaraan) ze ook dit jaar weer zitten. Hij klaagde vorig jaar wel een beetje over de hoeveelheid poep (guano, een voor den landbouw onmisbaren mestspecie) onder de nesten.

Geplaatst:

Yep, en de gierzwaluw is er ook al vanaf ong. 1 mei. Huis- en boerenzwaluw weekje ofzo eerder al. Moet zeggen dat die zwaluwen er ook wel echt een enorme schijtbende van kunnen maken hoor!

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Bij de Black Satin Braam, is de eerste bloem zich aan het openen;

black-satin83891494761837.jpg

(wat groeit die trouwens weer mooi uit dit jaar)

En bij de druif Eddy's Blue Wonder zijn ook al de eerste bloemtrosjes te zien;

eddys-bluewonder45461494761838.jpg

Daar had ik verleden jaar trouwens wel een schimmeltje in.

Dit jaar uit voorzorg behandeld, hopelijk blijft het achterwege.

Geplaatst:

De eerste frambozenbloesem is open

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

14vlinder34651495020856.jpg

En de zwaluwen vliegen hier nu ook rond ons huis. Welk soort, geen idee, maar dat maakt niet uit, ik geniet ervan.

Geplaatst:

vandaag staan de eerste sieruien in de voortuin in bloei.

dit weekend was ik in het westen van het land en daar stonden de sieruien al volledig in bloei.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Gisteren voor het eerst platbuiken (libelle soort) boven de sloot gezien, veel.

Nog geen blauwe glazenmakers of lantaarntjes (de andere twee soorten die ik vorige jaren zag).

• 2 weeks later...
Geplaatst:

O ja, Henk en Ingrid (meerkoeten) hebben sinds heel kort vier kinders.

Met Geert en Fleur gaat het niet goed, want ik heb Fleur (of Geert) al een tijdje niet gezien. Dat zal toch niet met de formatie van doen hebben?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...