Frans Geplaatst: 26 juni 2017 Geplaatst: 26 juni 2017 Bij ons zitten er ook nog geen tomaten aan hoor. De vruchtjes beginnen nu pas te komen.Je hebt nog alle tijd ADOPEG. Het gaat tenslotte niet om de vroegste tomaat maar om de zwaarste . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
ADOPEG Geplaatst: 26 juni 2017 Geplaatst: 26 juni 2017 Ik heb nog alle moed. En wat zegt men ook al weer van hardlopers? Quote ~ Vita rosa est ~
Cheela1982 Geplaatst: 26 juni 2017 Geplaatst: 26 juni 2017 Wat jammer Bit, hoeveel planten heb je in totaal? Één plant had hier ook neusrot, ik had de (2) tomaten eruit geknipt. Op Facebook zie ik ook gevallen van neusrot voorbij komen, tot nu toe alleen vleestomaten. Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
Bit Geplaatst: 27 juni 2017 Geplaatst: 27 juni 2017 En wat zegt men ook al weer van hardlopers? Dat ze zo hard lopen om een wedstrijd te winnen ? Naja. Heb zelf 2 buitentomaten staan, waarvan nu dus 1 neusrot heeft, de andere nog niet, maar deze week kan ik ze eigenlijk helemaal geen water geven. Wist dat ook allemaal van te voren hoor, had ook eigenlijk helemaal niet aan tomaten willen doen dit seizoen. Geen tijd geen tijd. Quote
simonvb Geplaatst: 27 juni 2017 Geplaatst: 27 juni 2017 Eerste tomaat in open lucht wordt al rood, vind ze nu wel niet echt groot. Waarschijnlijk te veel tomaten op de plant wat wel nog leuker is dan grote. Vanaf vandaag voorspelling van regen, hopelijk blijven ze mooi zonder overkapping. Quote
Cheela1982 Geplaatst: 27 juni 2017 Geplaatst: 27 juni 2017 Mooi hoor Simon! Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
annaelizabeth Geplaatst: 27 juni 2017 Geplaatst: 27 juni 2017 Op Facebook zie ik ook gevallen van neusrot voorbij komen, tot nu toe alleen vleestomaten.Bij mij een geval in de Krim en een in de RomaEn de ontwikkeling van de kleur is ook spannend! Simon,laat je 't zien hoe hij is als hij rijp is? Quote
Cheela1982 Geplaatst: 27 juni 2017 Geplaatst: 27 juni 2017 Een potentieel kampioen Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
ADOPEG Geplaatst: 29 juni 2017 Geplaatst: 29 juni 2017 En wat zegt men ook al weer van hardlopers? Dat ze zo hard lopen om een wedstrijd te winnen ? Dat ze doodlopers zijn, beste Bit. Tja, de beste foto's niet. Ik kon het schermpje niet zo goed zien. Quote ~ Vita rosa est ~
ronnie24 Geplaatst: 29 juni 2017 Geplaatst: 29 juni 2017 Hallo allemaal Hier een bericht in verband wedstrijd tomaat Noire de crèmeZaden 5 mei binnen gekregen De zelfde dag gezaaidFoto zijn niet al te duidelijk omdat ze tussen andere tomaten planten staan Had geen ruimte meer op 5 mei had ik alles al uit geplant in mijn kasWat me wel op valt is dat de planten erg licht groen zijn Ten opzichte van de planten die 15 maart gezaaid zijnUiteraard hangen er nog geen tomaatjes aan Maar alle vier de planten hebben bloem trosjes Het begin is er Zal waarschijnlijk niet de grootste hebben dit jaarBen te laat begonnen dit jaarMaar ik heb het weer niet zelf in de hand Ik geef alleen regen water en als voeding gebruik simpele voeding vloeibaar actionDe grond is 2 jaar geleden bemest met paarden drek is een netter woord Dit jaar plant gat voorzien 50 procent compost met 50 procent de bemeste grond van 2 jaar geledenHad dit jaar van een aardige man 9 zakken compost 20 liter gekregen dank aan gemeente Naast de planten heb ik 3.5 liter bloempotten in grond gegraven Hier geef ik het meeste water mee om wortels te bevorderenbij plant zelf geef ik eens in de 14 dagen voeding de rest dus via de bloempotten Ik lees ook veel over water gevenMaar bij ieder is het anders daar is gewoon naar mijn mening geen standaard regeling voorEn een keer vergeten is ook geen probleemals ze slap gaan hangen niet schrikken gewoon weer water geven je zult versteld staan hoe snel ze weer bijtrekkenPs je moet natuurlijk bij 14 dagen buiten 25 graden in de kas 40 graden Niet een week over slaan dan zien de planten niet lekker uitZo jullie weten nu hoe ik het hier doe wat voorvoeding en alleen regen waterHeb hier een opslag van 1600 liter achter het huis met een dompelpomp dus ook stromend waterdit is dan de meeste informatie over mijn situatie hierhier een paar fotoronnie24 Quote
Frans Geplaatst: 30 juni 2017 Geplaatst: 30 juni 2017 Rotten of rijpen ? Een groot nadeel van dit ras is toch wel de scheurvorming bij de aanhechting van het steeltje. Een paar dagen geleden heb ik al een rotte tomaat verwijderd en beneden is nog een glimp van een tomaat te zien die ook lijkt te rotten. Het rotten ontstaat waarschijnlijk door binnendringen van regenwater in de scheuren. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
henkg Geplaatst: 1 juli 2017 Geplaatst: 1 juli 2017 In de foliekas neusrot bij de NdC:Vreemd. De andere tomaten daar hebben het niet. Vergelijkbare grootte (en daarmee waterverbruik).Buiten gaat het nog redelijk goed ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Frans Geplaatst: 1 juli 2017 Geplaatst: 1 juli 2017 Ik heb ook al enkele tomaatjes met neusrot gehad bij mijn Noire de Crimée in de kas Henk terwijl andere planten dat niet kregen. Naast scheurvorming lijkt de kans op neusrot ook een nadelige eigenschap van dit ras te zijn. De plant op mijn vorige foto heb ik gisteravond als bescherming tegen de vele regen die verwacht werd maar een burka gegeven . Tot heden is er inderdaad al 11 mm gevallen en het ziet er naar uit dat er nog meer aan komt. Dat plastic moet als het droog wordt er wel weer zo snel mogelijk van af want anders heb je weer een verhoogde kans op het ontstaan van andere 'enge dingen' zoals het versneld optreden van phytophtora. Eventuele sporen die al geland zijn vinden zo'n vochtig microklimaat wel prettig. Wat je al niet over moet hebben voor een wedstrijdtomaat. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
aalterse-willy Geplaatst: 1 juli 2017 Geplaatst: 1 juli 2017 Met zo'n tomaatjes moet ik niet meer meedoen zekers? Ben al blij dat er eentje is zonder neusrot in de kas. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
henkg Geplaatst: 1 juli 2017 Geplaatst: 1 juli 2017 De eerste (bijna) rode die ik hier zie.Inzenden als officiële melding, dan draag je in ieder geval voor even de zwarte trui (maar Parijs is nog ver ...) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
aalterse-willy Geplaatst: 1 juli 2017 Geplaatst: 1 juli 2017 En hoe moet dat dan weer gebeuren Henk? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
ADOPEG Geplaatst: 1 juli 2017 Geplaatst: 1 juli 2017 WedstrijdreglementDe winnaar is de deelnemer die de zwaarste tomaat kweekt in de wedstrijdperiode begin maart tot eind september. Oogst de tomaat, verwijder het steeltje tot op de kroon (de kroon mag je laten zitten). Weeg de tomaat met een digitale weegschaal en maak daarvan een foto, zodat zowel de oogst als het display van de weegschaal op de foto duidelijk zichtbaar zijn. Je mag meerdere inzendingen doen. Quote ~ Vita rosa est ~
Bit Geplaatst: 1 juli 2017 Geplaatst: 1 juli 2017 Wordt overigens niets gezegd over rood / groen, whatever. De zwaarste tomaat die je hebt mag je wegen / foto van maken denk ? Quote
aalterse-willy Geplaatst: 1 juli 2017 Geplaatst: 1 juli 2017 Is nog niet goed voor consumptie dus nog even wachten. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
HuubvG Geplaatst: 1 juli 2017 Geplaatst: 1 juli 2017 Een citaat uit de bijsluiter bij de wedstrijdzaden: "Vergeet niet deze tomaat op tijd te oogsten. Hangen ze te lang, dan zullen ze kleine scheurtjes gaan vertonen". Om te eten dus op tijd oogsten, maar voor de wedstrijd maakt het niet uit of er scheurtjes in zitten. ook de neusrot telt niet mee om gediskwalificeerd te worden. Dus zo lang mogelijk laten hangen tot het grootst geschatte gewicht bereikt is. Je zou ook omliggende tomaten op tijd kunnen oogsten en de plant zo snoeien dat alle voeding naar die ene kampioen gaat. Quote
Bit Geplaatst: 1 juli 2017 Geplaatst: 1 juli 2017 Mijn grootste vanmiddag. Een goede handvol zeg maar.Die met neusrot was wat groter vorige week, maar die ligt al in de sloot De tomaten voor de binnenteelt, halen het absoluut niet bij deze buiten. Quote
simonvb Geplaatst: 1 juli 2017 Geplaatst: 1 juli 2017 Groot is ze niet en mooi ook niet echt maar ze is wel lekker! Mijn eerste tomaat en er hangen er nog veel aan. Heb er wel nog twee afgedaan wegens neusrot. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 1 juli 2017 Geplaatst: 1 juli 2017 Buiten gaat het beter dan binnen zo te zien. Ook de andere tomaten staan buiten beter. En de paprika's ook Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
simonvb Geplaatst: 1 juli 2017 Geplaatst: 1 juli 2017 Het is dit jaar in juni wel ook uitzonderlijk warm en droog geweest, voor de paprika en tomaten buiten dus zeer goed weer. Misschien in de serre al te warm geweest. Quote
HuubvG Geplaatst: 2 juli 2017 Geplaatst: 2 juli 2017 Zo stond het erbij in de kas eind mei En zo stond het er gisteren bij. Van linksboven naar rechts beneden staan 3 tomatenplanten: de gewone moneymaker, de noire de crimée en een san marzano romatomaat. Vandaag. Het lijkt erop dat de planten vooral nog in de groei zijn en nog geen haast maken met de voortplanting. Ik hoop dat wat er nu gaat bloeien nog genoeg tijd krijgt om dikke vruchten te geven. Vanaf buiten de kas was deze knapperd te zien, de eerste die al een beetje formaat begint te krijgen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.