Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Teeltwedstrijd 2017: tomaat Noire de Crimée


Jorg

Aanbevolen berichten

Na alle groeiachterstand door o.a. slechte potgrond, terwijl ik dacht eens een keer goede (duurdere) gekocht te hebben, heb ik dan ook eindelijk een eerste rijpe tomaat in de kas:

AN6513s49321502353229.jpg

Geen winnaar en die zal er ook wel niet komen, zag gisteren de eerste vlekken...

De buitenplant heeft alleen nog maar groene tomaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG2017081321451926220041502654431.jpgMijn buiten teelt leverde een tomaat van 375 gram op. Gezien de eerder vermelde scores is er geen reden om op zoek te gaan naar een digitale weegschaal. De smaak is niet slecht maar het uiterlijk van dit ras is ronduit lelijk. Niet een tomaat voor op een presenteerblaadje.

Vanwege een verbouwing en verhuizing kan ik dit seizoen helaas maar weinig aandacht aan de tuin schenken. Volgend seizoen gaat het vast beter. Achter het nieuwe huis ligt ca 400 m2 te lonken om bewerkt te worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

7d2d2a21dd25c1590c5272105e26b79d.jpg

 

Compleet uitgeholde noire... slakken hadden een allyoucaneat-feestje vermoed ik. Valt in de categorie lichtste. Niet aan gedacht te wegen helaas.

 

Heb geen tomaten gewogen, want de joekels die ik voorbij zie komen, ga ik toch nooit halen. Deze zijn er jammer genoeg afgevallen tijdens het onhandig tuinieren. Grrrrrr, dan kan ik zó boos op mezelf worden.. hierna had ik er nog een stuk of 4 laten vallen, terwijl ik wat takken probeerde op te binden. Eentje voor in de categorie een ezel stoot zich... anyhow, met dreumesen tuinieren is altijd een uitdaging!

 

afc57b04478a2bff81b40a4568a50a56.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb behalve in het begin niet veel laten horen. Wel mee gelezen en wat een joekels zijn er bij!!

 

Bij mij zijn er maar een paar goed gegroeid. Van mijn eerste ronde leeft er nog maar 1 en die heeft nu eindelijk zijn 1e bloemetjes... Maar ik heb nog geen enkele tomaat gezien helaas .

 

Maar goed! Misschien komt het nog en kan ik in elk geval eens deze tomaat proeven!

Stil aanwezig... Informatie opzuigend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi zijn ze Simonvb! Zie daar nog wel kansen!

 

En Mellie: wat een pech meis! Maar niet te veel boos worden op jezelf hoor. Zonde van de energie en als ik zie wat jij allemaal voor elkaar krijgt tussen het koter-gedruis en met je rug... respect!

(NB. Fijn he, die handschoentjes van de Action )

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wijze woorden Charly! Ik gebruik het als mantra vandaag.

En die handschoentjes zijn perfect! Grijp er altijd een paar mee als ik er ben.

 

Nou wedstrijdkwekers: mijn kastomaten trek ik uit de strijd. Wellicht dat er nog wat met de volle grond gaat gebeuren. Vingers crossed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zijn er maar een paar goed gegroeid. Van mijn eerste ronde leeft er nog maar 1 en die heeft nu eindelijk zijn 1e bloemetjes... Maar ik heb nog geen enkele tomaat gezien helaas .

 

Maar goed! Misschien komt het nog en kan ik in elk geval eens deze tomaat proeven!

Volgens mij moeten wij op bezoek bij mensen in andere provincies om deze tomaat te kunnen proeven, AnnVisse!

 

Bij mij is alle groei er uit, en dat is voordat zich tomaatjes konden vormen. Kortere dagen, blad verliezende bomen... we zaten op zomer te wachten, maar het lijkt er minder en minder op.

Al vind ik het persoonlijk best aangename temperatuurtjes nog, ik zie mijn tomatenplantjes niet snel meer aan de praat komen. De phytophtora druk wordt ook groter, is overal in de buurt en om half 10 's avonds is er al dauw, dus het blad kan snel aangetast raken.

Ik ga lekker terug naar rabarber, ui, bietjes en alles wat het hier wél goed doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals jij het beschrijft is Friesland echt een ander land. Buitenland.

 

Bij mij in de kas doet de enige rdb plant het goed. Er wordt niet voor niets gezegd dat je de tomaten tijdig moet plukken voor consumptie. Als je te lang wacht gaan ze stuk. Het was dan ook voor de wedstrijd dat ik de eerste rijpende tomaat zo lang mogelijk liet hangen. Inmiddels is die zo gescheurd, aangevreten door vliegen en slakken, dat die al aan het wegrotten was. Dat had ik gisteren nog niet gezien. Dus heb hem er maar afgehaald.

 

tussenstand

 

DSCN262053081502963517.JPG

Nu staat die er van de mooiste kant op.

 

DSCN262114661502963584.JPG

Dit is de lelijke kant. Deze ga ik dus niet eten, al zal ik een schoon stukje proberen te snijden binnenuit. Dit is echter niet de grootste.

 

DSCN262612281502963885.JPG

De grootste gaat deze - tot nu toe - worden.

 

Er zitten nog 22 tomaten aan de plant.

 

DSCN262556741502964080.JPG

Onder

 

DSCN262389181502964066.JPG

Midden (waar die grote zit)

 

DSCN262436611502964074.JPG

Boven

 

Ik haal ditmaal geen blad weg, behalve als er verdachte vlekken op zitten. De bladeren houden de plant compleet, ze zitten er niet voor niets. Zonder blad groeien de plant en dus de tomaten niet verder. Wel heb ik de plant getopt en ook steeds gediefd.

 

Ik heb een blokje tussen het automatische raam en de kas geplaatst, zodat 's nachts de boel een beetje door kan luchten, want het wordt idd steeds vochtiger. Nu kunnen de slakken door het raam naar binnen, zodat ik ook al slakkenkorrels boven op de planten strooi (helpt niet veel, maar ja).

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG2017082110452847461503305387.jpg

 

Mijn eerste eetbare wedstrijdtomaat. Deze komt van in de serre. Het valt me op dat ze buiten veel groter worden. Maar daar zijn ze nog groen

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG361969271503343566.JPGHet is ons gelukt om een Noir de Crimee te kweken . Wat is dit een mooie tomaat en wat smaakt deze goed. Volgend jaar gaan wij deze weer zaaien. De ndc hebben wij in potten staan. De volgende keer gaan wij het in de volle grond proberen.

De zwaarste tomaat tot nu toe is 161 gram. Vergeleken met anderen is dit niet veel, alhoewel het voor ons, als leken, dit anders aanvoelt .

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Bij mij zie ik nu dan toch een klein, behaard tomaatje verschijnen. De wedstrijdcommissie is nog niet van mij af!

Haha, misschien krijgt jouw land nog een zomerse september en gaan de tomaten heel dikke knoeperds worden. Je weet maar nooit.

 

Hier keek en voelde ik (op plekjes uit het zicht) al elke dag even rondom de grootste tomaat toen die nog aan de boom plant hing, die begon al tekenen van overrijp te vertonen. Net op het nippertje geplukt, want....

 

tussenstand binnen/kas

 

DSCN263929661503411482.JPG

Tekenen van rot/overrijp

 

DSCN264071321503411489.JPG

Van achteren gezien... niet echt appetijtelijk

 

Na het wegen heb ik de tomaat geslacht - lelijke stukken eruit snijden en de rest in stukjes snijden - als een stuk vlees en ingelegd in eerder gemaakte komkommers in zoetzuur. Daar wordt vanavond al wat van gegeten. Ze smaken echt heerlijk.

 

Toch voorlopig een tweede plaats, ik betwijfel of een van de overige 22 tomaten er eentje zwaarder zal gaan worden. Maar je weet maar nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...