Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat gaan we stemmen op 15 maart?

Wat ga je stemmen op 15 maart? 49 leden hebben gestemd

1. 1. Wat ga je stemmen op 15 maart?

• VVD
      14%
      7
    • PVV
      8%
      4
    • PvdA
      6%
      3
    • CDA
      8%
      4
    • D66
      10%
      5
    • SP
      4%
      2
    • Groen Links
      10%
      5
    • Christen Unie
      2%
      1
    • Partij voor de Dieren
      30%
      15
    • anders
      6%
      3

Log in of registreer om te stemmen op deze poll.

Featured Replies

Geplaatst:

Ben wel benieuwd hoe een verkiezingspeiling op het moestuinforum eruit ziet!

(Vlamingen kunnen uiteraard ook stemmen, stel je gewoon voor dat je in Nederland woont. )

Er zijn helaas maar 10 opties mogelijk, dat is wel lastig als er 28 partijen meedoen.

Anoniem stemmen is prima, toelichten is ook prima.

Ik ga zelf Partij voor de Dieren stemmen. Ik heb nog wel wat lopen twijfelen, maar de SP vind ik niet groen genoeg en Groen Links vind ik niet links genoeg. Ik ben het vrijwel (niet 100%, maar dat is onmogelijk) helemaal eens met het programma van de PvdD, dus de knoop is doorgehakt.

Geplaatst:

Sinds ik mag stemmen ben ik altijd naar de stembus gegaan en in volle overtuiging mijn stem uitgebracht.

Nu kan ik alleen nog maar zeggen wat ik niet ga stemmen.......

te veel keus, te veel geblaat (sorry ik wil geen enkel schaap beledigen), teveel loze beloftes, teveel van hetzelfde....

ik ga bewust afstrepen van de lijst en hoop nog op tijd de pol te kunnen invullen

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Als in Wallonie wonende Vlaming, denk ik dat ik te weinig weet heb van de Nederlandse partij politieke eigenheden, ik stem liever niet op iets dat ik onvoldoende ken, dus nee, geen stem van mij.

Geplaatst:

Van de tot nu toe tien uitgebrachte stemmen is er maar 1 op mijn partij tja door mijzelf notabene

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, als deze poll een echte afspiegeling zou zijn van het stemgedrag straks, is er hoop voor de Aarde.

Haha, toch leuk dat alle PvdD-stemmers ook lid zijn van het moestuinforum.

Gelukkig nog geen PVV-stemmers (hoewel ik erg blij was met het stemgedrag van de PVV op de motie om weidegang verplicht te stellen, want je kan zeggen wat je wil van de PVV, maar qua dierenwelzijn zijn ze stukken beter dan vergelijkbare clubs in andere landen. Wilders aan de macht zou een ramp zijn, maar een mindere ramp dan Trump.)

Die VVD-stemmers... tsja, wat moet je daar van denken. Rutte heeft het niet heel vreselijk slecht gedaan, en ik moet bekennen dat ik hem ook niet onsympathiek vind. Hij viel me tijdens het eerste kabinet Rutte best wel mee, en toen heb ik ook echt wel eens gezegd dat ik het geen slechte minister-president vond.

Rutte-2 vond ik rampzalig. In de nasleep van de crisis zijn alle arme mensen er verder op achteruit gegaan, er zijn nieuwe kolencentrales geopend, dierenleed is gestimuleerd en beloond, studeren is alleen nog maar weggelegd voor kinderen van rijke ouders, en ga zo maar door.

Ik heb me weinig verdiept in het huidige partijprogramma van de VVD, maar las ergens dat ze de huurtoeslag voor studenten willen afschaffen. Ja joh, geef die kinderen die er al fors bij moeten werken om een opleiding te kunnen doen nog een financiële nekslag erbij zodat ze die 15 vierkante meter waar die veelal buitenlandse huisjesmelkers 700 euro voor vragen ook niet meer op kunnen brengen.

Ik zeg basisbeurs terug invoeren, en een verplichte stagevergoeding (mijn dochter heeft tijdens haar eerste stage geen vergoeding gekregen, maar had door onregelmatig en weekendwerk ook geen tijd meer voor haar baantje, nee dat zijn fijne dingen als je geen ouders met kapitalen hebt ) en stimuleer leren en doorleren en investeer in die kinderen. En doe iets met studentenhuisvesting. Veel beschaafde landen hebben betaalbare huisvesting in de nabijheid van of via de opleiding. Hier is het vrijwel allemaal pure commercie, 350 euri voor 8 m2 in een smerig studentenhuis of het dubbele voor een 'studio' in een verbouwd pand met nog 7 studio's, waar de huisbaas maandelijks zeker 5000 euri aan verdient terwijl de werkelijke huurwaarde veel en veel minder is.

Het is maar een voorbeeld, maar ik vind dat we in het algemeen af moeten van de situatie waarbij een klein aantal personen heel veel verdient over de hoofden van en ten koste van meer mensen. Het moet eerlijker verdeeld.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik had niet in de gaten dat alleen mensen die stemmen de uitslag kunnen zien. Bericht aangepast en excuus.

aangepast door Gast

Geplaatst:

ik ben er nog niet uit waar ik op ga stemmen. Het wordt een linkse partij, maar ik vind het erg moeilijk deze keer. En nu ga ik vast een beetje vloeken in de kerk, maar ik kan het niet laten, dus hierbij mijn mening bij aantal dingen:

Hoe belangrijk ik dierenwelzijn ook vind, vind ik het te beknopt om daar een stem op uit te brengen. Er zijn naar mijn mening heel veel grotere problemen dan alleen dat. Daarbij kan je ook overdrijven met je kamervragen over elk dingetje dat kost namelijk letterlijk tonnen om dat te beantwoorden.

Ik ben tegen verplichte weidegang. Dat is vast helemaal niet goed om te horen, maar ik snap het echt niet. Verplichte weidegang gaat namelijk inhouden dat koeien elke dag naar buiten moeten zelfs als het pokkeweer is of als het bloedheet is en de zon fel schijnt (koeien verbranden nog al snel). Mijn ideaalbeeld lijkt het als je van die stallen hebt die alle gemakken hebben binnen, maar ook gewoon een openstaande deur. Bij kippenstallen is dat soms al aanwezig. Dat lijkt mij voor koeien ook beter. ik kan immers zelf ook kiezen en als de zon heel fel is, ga ik ook niet naar buiten om te voorkomen dat ik zo rood wordt als een kreeft. Mijn vraag bij dit soort dingen is altijd of het in het welzijn van het dier is of wat het idyllisch beeld is van mensen. Wil niet zeggen dat er niet veel verbeterd kan worden, maar zo'n verplichtstelling gaat naar mijn mening zijn doel voorbij.

Helaas valt voor mij groenlinks ook af. Groenlinks is voorstander van het afschaffen van het koningshuis en daar ben ik het in zijn geheel niet mee eens. Naast dat ik koningsgezind ben en het hele idee wel leuk vind, is er ook een serieuze reden. Een land moet een vertegenwoordiger hebben en wanneer dat niet de koning is dan moet er dus een president komen. Nou en die kosten klauwen met geld! want je moet verkiezingen houden, een onder komen voor een president hebben, een plek waar hij mensen kan ontvangen enz. Dat is echt niet goedkoper dan een koningshuis, in vergelijking met andere landen is het zelfs veel duurder. Daarbij komend kan het dan zomaar zijn dat je ineens met een totale gek opgescheept zit, kijk maar naar het Trumpdebacle. Dit is voor mij een zo principieel ding dat Groenlinks nu echt afgevallen is.

Zo lijkt het alsof er alleen maar dingen afvallen bij mij en daarom is een beslissing zo ingewikkeld.

Geplaatst:

Ik vind dit geen gepast onderwerp op een moestuinforum

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Persoonlijk ben ik het daar erg mee eens AshaiRey. Maar wat ik persoonlijk vind boeit natuurlijk niks; in de Babbeltuin kun je heel wat babbel-hobby's kwijt. We laten het. Totdat het eventueel volledig uit de hand zou lopen ( wat helemaal niet hoeft natuurlijk ), grijpen we wel in natuurlijk.

Geplaatst:

In babbeltuin kun je blijkbaar topics openen die niets met moestuin te maken hebben,

dus wanneer je dit niet vind passen, hoef je er toch niet op te reageren ?

Persoonlijk volg ik dit topic met belangstelling

Geplaatst:

Ik ken de Nederlandse politiek te weinig om erover in debat te gaan maar ben wel nieuwsgierig naar hoe de Nederlanders hier het zien. Het is een moeilijk onderwerp, die politiek, maar daarom hoeft het toch niet doodgezwegen? Al vraag ik me af of je als man in de straat een invloed hebt door er dan toch maar over te discussiëren.

Geplaatst:

Dom topic.....doe ik niet aan mee!

Roept alleen maar discussies op.

Geplaatst:

Gister een ingezonden brief van Jaap de Jonge uit Amsterdam in de Volkskrant, die mij uit het hart gegrepen is.

"Ik begrijp niets van mensen die bij de vorige verkiezingen PvdA of VVD hebben gestemd en dat nu niet meer willen doen omdat de partij van hun keuze de eigen idealen verloochend zou hebben. Ik heb PvdA noch VVD gestemd, maar ik heb de stellige indruk dat deze twee partijen er behoorlijk in geslaagd zijn samen te werken en ervoor gezorgd hebben dat Nederland voor de meeste mensen nog steeds een zeer aantrekkelijk land is om in te wonen.

Ik begrijp niets van al die teleurgestelden omdat hun ontevredenheid hét voedsel is voor machtswellustelingen als Wilders, Erdogan, Poetin en Trump. Wat is er in hemelsnaam zo goed, wat ze doen bestaat vooral uit het verdachtmaken, bedreigen en zelfs onderdrukken van andersdenkenden ter meerdere eer en glorie van zichzelf.

Ik vind het beschamend dat zoveel mensen enthousiast zijn over egotrippers die doen alsof het prijzenswaardig is geen rekening met anderen te houden en die niet bereid zijn water bij de wijn te doen wanneer er overduidelijk velen zijn die een andere mening zijn toegedaan. Mijn stem gaat naar de partij die het best laat zien dat belangrijke maatschappelijke vraagstukken haast per definitie vragen om nuance, overleg en compromis."

Persoonlijk vind ik het niet slim om je stem af te laten hangen van die 'praatjes voor de vaak' in verkiezingstijd.

Als het goed is, weet je allang welke partij bij jou hoort en wie die 'praatjes' in het verleden zo goed mogelijk in daden heeft omgezet.

Dát telt, niet de peilingen of de stemwijzers.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Dom topic.....doe ik niet aan mee!

Roept alleen maar discussies op.

Met het eerste ben ik niet met je eens Jootje. We hebben hier al veel discussie voorbij zien gaan over bv Monsanto. Of dit soort bedrijven in de toekomst verder kunnen gaan hangt ook van de politiek..wie anders zou (misschien) nog enige positieve invloed kunnen hebben op dat soort bedrijven? Over hen te stoppen maar te zwijgen...

Persoonlijk ben ik wel benieuwd hoe de pet hier staat. Dat het discussie op gaat roepen hoeft niet negatief te zijn, en zo ja wordt er wel ingegrepen.

Ik vind dit geen gepast onderwerp op een moestuinforum

Waar, maar daar zijn er heel veel van op het forum bv in klaag- feest- en jubelbaak die hier niet "thuishoren". En zoals Bit al opmerkte..dit is de babbeltuin hè..daar mag (bijna) alles

Geplaatst:

Ik doe ook niet mee aan dit topic, terwijl ik wel degelijk een politieke mening heb.

Op zich heb ik niks tegen de poll, maar je ziet nu al reacties van mensen die stemmers op bepaalde partijen veroordelen (bv pippi die wat van VVD-stemmers vindt).

Natuurlijk ben ik ook geïnteresseerd waarom mensen op bepaalde partijen stemmen, maar daar ga ik niet over oordelen. Vandaar dat ik niet meedoe aan deze poll.

Geplaatst:

Dat ben ik met je eens Flup, oordelen over een andere politieke voorkeur zou wel jammer zijn..

aangepast door Gast

Geplaatst:

Moderator mededeling:

We zagen direct de bui al hangen. Gevoelig onderwerp, niet moestuin-gerelateerd, met grote kans op ontsporen.

Daarom, vanaf nu, voor iedereen:

Reageer op de poll, als je wilt. Op zich is het leuk om te zien hoe het stemgedrag van een MTF-lid zich verhoudt tot het NL gemiddelde.

Reacties kunnen ook, maar ga jouw keuze niet onderbouwen, laat staan proberen anderen te overreden. Daar zijn andere wegen voor: word lid van een politieke partij, ga folderen.

“Maar dit is toch de babbeltuin, daar mag alles?”

Nee. Je bent te gast op dit forum. Heel welkom, en een gast dient verwend te worden.

Dat geldt voor alle gasten, met welke persoonlijke mening dan ook.

Net zoals in je familie- kennissenkring: sommige onderwerpen geven altijd gezeur. Als gastheer kun je niet anders dan dat gezeur buiten jouw deur te houden. Vele gasten zullen de gastheer daarvoor dankbaar zijn.

Geplaatst:
  • Auteur

Henk, point taken en ik zal me inhouden.

Het risico van ontsporen zie ik niet zo, maar hoe dan ook is het gewoon al interessant om te zien hoe de politieke voorkeuren liggen in een bevolkingsgroep met een specifieke interesse zoals moestuinieren / voedsel verbouwen.

Geplaatst:

Weet je pippi, ik snap je wel.

De natuur gaat mij ook aan het hart en ik denk iedereen wel op zijn eigen manier.

Een heel simpel voorbeeld.

Mijn moeder is dol op de natuur, houdt van dieren en koopt haar vlees bij de slager. Niet omdat het vlees daar van dieren komt die een beter leven hebben gehad, nee puur omdat het beter smaakt. Ik koop vlees bij de slager omdat het vlees dan van runderen uit de buurt komt. Dat is een hele andere insteek, maar het resultaat is hetzelfde.

Mijn moeder houdt ook van haar groene tuin, maar ze heeft in een hoek erg veel last van winde. Komt elke keer terug. Dus hoppa, de RoundUp eroverheen en dan is het weer even weg. Ik heb ook last van winde in mijn tuin, maar ik trek het elke keer eruit. Komt het ook net zo hard terug, maar het is even wat meer werk. Natuurlijk zeg ik dat ook, maar mijn moeder is niet van het tuinieren, dus die kiest hiervoor. En dat snap ik ook nog wel, hoewel ik het liever anders zou zien.

Toch is mijn moeder net zo dol op de natuur als ik en ziet ze ook het liefst dat dieren een dierwaardig leven en sterven krijgen.

Er bestaat overigens geen enkele partij die aan al mijn wensen voldoet, als je kiest voor een partij moet je altijd ergens op inleveren. De partij waar ik op stem, vindt natuur wel belangrijk, maar er zijn andere dingen waar die partij meer aandacht aan geeft.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Hier in het dorp ook een poll op een site van het lokale nieuws...

ik schaam me voor de uitslag

ik hoop in ieder geval dat een ieder de moeite neemt om vandaag z'n stem te laten horen

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Toch even mijn steentje bijdragen aan dit onderwerp. Het is totaal niet ontspoord en dat zal ook wel niet gaan gebeuren. Ik heb gestemd, tweemaal. Eenmaal voor mijzelf en eenmaal per machtiging voor mijn jongste dochter, die niet wilde stemmen omdat nou ja, omdat. De debatten deze week heb ik bewust niet gevolgd. Allemaal propaganda gedoe, de een heeft nog een mooiere babbel dan de ander. Wel ben ik eens goed gaan zitten voor de conference van Freek de Jonge. En gelachen om die ouwe grapjas. Wel gestemd. Wat ik een paar keer niet gedaan had, omdat ik niet meer in de politiek geloofde. Toch maar wel stemmen, er is keus genoeg. Voor elk wat wils. Afgelopen week heb ik gebruik gemaakt van een leidraad in enquêtevorm. Welke politieke partij past het meest bij mij? Het klopte helemaal. De partijen die het verst van mijn bed waren, stonden het meest onder op de lijst. En daarom heb ik dan ook gestemd op de partij de helemaal boven aan de lijst - mijn persoonlijke lijst - stond. In de tooekomst zou ik willen en hoop ik dat er nog een partij bij komt, namelijk de partij voor de planten. Ik zou hem willen noemen de FLORAPARTIJ. Wel toepasselijk in een moestuinforum. Zonder planten zijn immers zowel dieren als mensen nergens?! De planten hebben ons veel te zeggen. Heel veel. Als wij leren luisteren naar de planten kan het nóg beter gaan in de wereld! Nog niet gestemd? Stem!

Geplaatst:

" Volgens onderzoeksbureau Ipsos had om 13.45 uur 43 procent van de kiezers gestemd. Dat is fors meer dan bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen in 2012. Toen had rond die tijd 37 procent gestemd. "

Geplaatst:
  • Auteur

De uitslag is nog niet definitief, maar ik mag wel concluderen dat de PvdD minstens verdubbeld is qua aantal zetels, dus ik ben niet ontevreden.

In de tooekomst zou ik willen en hoop ik dat er nog een partij bij komt, namelijk de partij voor de planten. Ik zou hem willen noemen de FLORAPARTIJ. Wel toepasselijk in een moestuinforum. Zonder planten zijn immers zowel dieren als mensen nergens?! De planten hebben ons veel te zeggen. Heel veel. Als wij leren luisteren naar de planten kan het nóg beter gaan in de wereld! Nog niet gestemd? Stem!

Eens, maar zonder een gezonde planeet zijn planten, dieren en mensen nergens. Als we met z'n allen nou eens stoppen met roofbouw plegen op en het vergiftigen van die planeet, en met respect omgaan met mensen, dieren, planten en de bodem, dan komt het misschien nog goed.

Geplaatst:

Ik ken het Nederlandse politieke spectrum nauwelijks. De laatste keer dat ik heb gestemd heb ik 'Yes' gestemd. Dat was voor Schotse onafhankelijkheid. Daar waren de Schotten het niet mee eens. Dat was nog een reden het land te verlaten.

Mijn vertrouwen in de Nederlandse politiek heeft in een veel verder verleden al wat deuken opgelopen, bijvoorbeeld toen er 4 miljoen handtkeningen werden verzameld tegen kernwapens en Lubbers en de zijnen zich daar toen niet voor interesseerden.

Als ik de TV nu aandoe gaat het haast altijd over allochtonen, soms gaat het echt nergens over, zoals met dat gedoe rond Zwarte Piet...

Terwijl ik zat goede ontwikkelingen zie in de maatschappij in het denken over allerlei dingen, zie ik in meer politieke discussies haast alleen maar idioterie en nietszeggendheid. Ik had me eigenlijk voorgenomen me wat te verdiepen in waar welke partij nou voor stond zo voor de verkiezingen, maar het is er bij gebleven. Veel partijen ken ik nog steeds niet. Ja, ik heb 15 jaar in Schotland gezeten, hè, dan krijg je zoiets.

Wel heb ik de stemwijzer gedaan, ik kwam uit bij Denk en de Piratenpartij. Ik kende ze beide niet, maar ik dacht dat Denk misschien wel wat was. Toen zag ik dat mannetje van Denk op TV... err, nee dus! Piratenpartij heb ik me al helemaal niet in verdiept; is dat een serieuze partij? Klinkt niet zo.

De traditionele partijen verkondigen nog steeds de voor hun traditionele stokpaardjes, aangelengd met een beetje Wilders, uit armoede aan authenticiteit.

Toch maar stemmen, al is het alleen maar om niet op Wilders te stemmen. Ik vind Nederland wel vol zat, Schotland past qua bevolkingsdichtheid veel beter bij mij, maar er is nog wel wat meer aan de hand in de wereld dan waar Wilders een probleem van maakt.

De Partij voor de Dieren heb ik me totaal niet in verdiept, toevallig zag ik een promo filmpje langskomen wat er een beetje uitzag als een 'Red de Aarde' filmpje. Ik ken geen enkel gezicht die hier achter zit, ik dacht als ik dat weet wil ik er niet meer op stemmen, ik heb er maar op gestemd zo van 'als het goed is voor plant en dier, is het uiteindelijk ook goed voor ons'. En om een signaal aan andere partijen te geven.

Ik zou normaal niet eens durven toegeven dat ik zo heb gestemd, maar nou zie ik de stand in deze poll, waar ik niet aan heb meegedaan, en dan zie ik ineens dat heel veel mensen Partij voor de Dieren hebben gestemd? Ik ben verbaasd. De meesten hier zullen deze partij toch wat beter kennen dan ik. Mijn stem was niet meer dan een blind schot uit protest, hopelijk besef ik het als er weer een partij komt die een weloverwogen stem waard is.

Geplaatst:

" Heel veel mensen daar op gestemd " ?

Ik weet niet waar je die informatie vandaan hebt ? Maar toch zeker niet uit deze poll

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.