Ga naar inhoud

Gember opkweken vanuit wortel?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gember kweken in een afgedankt warm water aquarium?

Onderaan een laagje water op 25° en daarboven gember kweken??? Zou dat niet lukken?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Dat is raar, een half uur geleden had ik reeds een antwoord geschreven en nu staat het hier niet, nog maar eens dus.

Dat laagje water kunt ge op 25° houden met de verwarming en thermometer van het aquarium en de verdamping zorgt voor een echt vochtig tropisch klimaat.

Alleen, hoe groot worden die dingen?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Bij mij werd ie ongeveer 60 cm hoog. Ging daarna langzaam dood. Geen opbrengst.

769_7491abcd1b5180ad233332c6a7edc498.jpg

Telen van prei mammoth pot is een makkie vergeleken met het telen van gember.

Buiten dat: in de supermarkt / toko koop je gemberwortel voor (veel) minder dan 1,- per 100 gram. Met ongeveer 50 gram doe ik vele weken (denk aan 1 gram netto per hoofdgerecht per persoon).

Wel erg lekker, ik gebruik het bijvoorbeeld ook bij stoofpeertjes. Geeft -naast het zoete van de peertjes- een frisse peperachtige smaak.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Wat jammer dat hij bij jullie dood gaat. Is het bij echt niemand dan gelukt?

Ik heb een tijdje terug ook een stuk geplant, meteen onder aarde. Ik schat hem nu zo'n 15 cm hoog. Hij staat naast mij en elk blaadje word gevolgd, ik zou het jammer vinden als hij dood zou gaan.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Het wil ook niet goed in een bloempot,hij dijt uit naar de zijkanten,dus hij moet een behoorlijke pot hebben. Bij mij ging hij uiteindelijk ook dood.

Geplaatst:

Vorig jaar heb ik een mooie plant in de kas gehad, maar te lang laten staan, deze is door kou doodgegaan.

Nu heb ik er weer een paar in potten zitten, die zal ik eens uitplanten in de kas. Op tijd in de pot en naar binnen halen en dan zien wat hij de winter binnen doet. Is het weer geen succes dan stop ik ermee.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Die van mij ziet er uit als op de foto van Henk. Ook met die tweede spriet die er aan komt. En ook die van mij krijgt langzaam bruine blaadjes.

Daar moet toch een oorzaak voor zijn?

Mist hij iets, of is het misschien normaal dat als er een volgende spriet komt dat er dan ook afsterven.

Is het iemand gelukt voorbij dit punt te komen?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn broer kweekt tropische bloemen en heeft drie gemberplanten in zijn subtropische kas. De stekken heeft hij uit de Hortus. De planten zijn nu ongeveer 2 meter hoog en kunnen wel tot drie meter. Hij teelt ze voor de bloemen, maar hij liet me stukjes van de plant proeven, ook het blad smaakt naar gember. De bloemen zijn prachtig: hij heeft rode, witte en ook een soort bruine, maar daar heb ik geen foto van. Ik denk niet dat het in een pot gaat lukken om ze te telen.

image86291404249866.jpg

Mooi he?

image73361404249867.jpg

Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.

Geplaatst:

wow, wat een waanzinnig mooie bloemen. Zulke zouden erg welkom zijn maar zal wel bji dromen blijven..

Mijn knol is nu zover uitgelopen dat hij deze week in de grond gaat. ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld.

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Geplaatst:

Prachtige bloemen. Dat blad is wel heel anders dan die van mij. Gember heeft veel water en voeding nodig ben ik achter. Het gaat nog steeds goed, 3 stengels de 1e is nu 60 cm hoog.

Geplaatst:

Mooi! Denk dat de bloem uit de standaard 'keuken'gember flink minder zal zijn. Uiteindelijk zijn er net zoals bij aardappels, sperziebonen en tomaten ook bij gember weer veel soorten. Soms zie je in het tuincentrum ook wel een gember soort die voor de sier bedoeld is, die bloeien ook mooi! Ookal zou ik die nóóit proberen te eten: er zal genoeg gif opzitten, aangezien die planten niet voor consumptie bedoeld zijn.

Geplaatst:
Prachtige bloemen. Dat blad is wel heel anders dan die van mij. Gember heeft veel water en voeding nodig ben ik achter. Het gaat nog steeds goed, 3 stengels de 1e is nu 60 cm hoog.

Het blad op de foto is geen gemberblad maar van Heleconia. Die bloemen teelt mijn broer ook. Alleen de bloemen zijn van de gemberplanten. (Zonder gif want hij kweekt biologisch en bestrijd ongedierte met weer andere insecten)

Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.

• 4 weeks later...
  • 5 years later...
Geplaatst:

Ik las zeer onlangs in 'wat heb jij gezaaid" dat meerdere forumleden in 2020 met gember aan de slag gaan.

Dat ga ik ook maar weer eens proberen. Daarom maak ik dit topic weer wakker.

Ze liggen zonet in potgrond met veel brekerzand:

2020010916232328491578584180.jpg

Ooit eerder geprobeerd. Opgroei binnen ging redelijk, maar geen enkele oogst.

Nu las ik gisteren dit:

http://huis-tuin-en-keuken.blogspot.com/2014/11/c-gember-kweken-en-oogsten.html

Daar lees ik dat de teelt in een kas ook kan lukken.

Ik / we gaan het zien!

Geplaatst:

we doen het al jaren zo, stukjes knol met een paar knoopjes nu in bakje binnen (helemaal onder de oppervlakte vanwege minder kans op schimmel mi) op een warme vensterbank, na half mei de koude kas in met wat xtra potgrond, koemestkorrels, kalikorrels, wat lavameel, geen kalk

teelt lukt altijd, oogst is heerlijk vers maar volume hangt sterk af van het weer,

bij een goede zomer wordt 1 gember = 4 gember+origineel en 1 geelwortel=40 geelwortel

Geplaatst:

Hier mijn gemberplant. Deze ben ik afgelopen jaar, in april of zo, gaan opkweken door een gemberwortel in de aarde te leggen. Deze gember had ik van een Afrikaanse mevrouw die het mee terug had genomen van een vakantie in Ghana. Komende zomer kan ie lekker naar buiten in een grotere pot.

Er zijn wel wat stengels afgestorven maar hij is niet dood in elk geval. Daarbij heb ik sowieso gelezen dat ze na de rustperiode weer uitschieten.

En ik ga dit weekend ook eens in de toko kijken voor nieuwe gember. Geelwortel ga ik ook proberen maar dat is weer een ander topic.

978FE784-4B2C-4871-B7B1-6D9DA9FE990231791578668949.jpeg99E2CD02-2A41-462A-AA4C-B4B609902D9381551578668951.jpeg

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

De gember (en de kurkuma) moest nodig verpot. Gelukkig kwam buurman P. met een aantal potten aanzetten, of ik daar iets aan had?

20200411_potpieter.jpg

Over een klein weekje, na de komende koude dagen, gaat die pot naar de foliekas. 

• Like 1

• 1 maand later ...
Geplaatst:

De pot staat nog steeds niet in de foliekas.

Best wel een mooie kamerplant, samen met kurkuma:

20200526_kurkuma_gember.jpg

De eerste (oude) gemberscheuten worden nu wat minder, maar er zijn voldoende nieuwe scheuten. De kurkuma is fors gegroeid, alle bladeren zien er nog erg fris uit.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...