Ann123 Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Ter zijde, van waar haal je die kaarten? Ben wel benieuwd hoe het in België was afgelopen nacht. Quote
henkg Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Kaartjes van: https://www.buienradar.nl/nederland/temperatuurEr blijkt ook een buienradar.be te zijn , daar zie ik echter geen temperatuurkaartjes. Op meteo.be zie ik wel een grafiekje van de temperatuur op 1,5m (Ukkel), maar niet op 10 cm hoogte. Verder heb ik niet gezocht. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Ann123 Geplaatst: 27 april 2017 Geplaatst: 27 april 2017 Dank je! Ik was nog nooit gaan kijken bij waarnemingen (kijk enkel bij voorspellingen). Deze nacht was het blijkbaar 0° in Ukkel. Gelukkig hier niet. Quote
Frans D Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 Ik hoorde vanochtend iemand vrij vroeg zijn ramen schrappen.Het was dus weer raak vannacht. (minimum grondtemperatuur) Quote
Lavandula Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 Zo! -3,5 hier volgens dat kaartje ( zit iets onder groningen) .Het lijkt gelukkig mee te vallen. Zelfs niet goed afgeharde tomaten ( die ik gister wegens ruimtegebrek binnen) maar in de koude bak heb gezet, zien er nog goed uit. Alleen de kiwi...tsja, nacht na nacht na nacht - temperaturen was ie niet zo blij mee. En de aarbeienbloesems zien bruin.Zonde, hopelijk uit de nieuwe knopjes nog wel oogst. Quote
Claudia69 Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 Voor zover ik zie gaan de minima (Gent, Oost-Vlaanderen) hier de komende 14 dagen in stijgende lijn en wordt er behalve morgen ook geen nachtvorst meer verwacht voor de komende week. Dan zijn we al ongeveer half mei. Nu begint het echt wel te kriebelen om een en ander uit te planten en de tomaatjes en paprika's af te harden... De landbouwers in de buurt zijn volop bezig om hun maïsvelden klaar te leggen om ze in te zaaien. De tijd is er rijp voor. Als ik half volgende week geen drastische temperatuurdalingen voorspeld zie na half mei, ga ik er toch wel aan beginnen. Quote
henkg Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 Op knmi.nl lees ik nu: Vooruitzichten lange termijnzaterdag 06 mei tot en met zaterdag 13 meiEr is een grote kans, 70%, op een overwegend droog weertype. Er is soms wat zon en de middagtemperatuur ligt waarschijnlijk dichtbij de normale waarde voor deze tijd van het jaar, zo'n 15 graden. Er is opnieuw kans op een paar graden nachtvorst. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
paddestoelengek Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 dan zit ik beter in het oosten van het land volgens weer on lineminimaal 5C en hoger voor de komende 14 dagen Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
diesel4666 Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 Hier hebben de kleine pruimbeginsels het ook opgegeven. Allemaal zwart. Pijnlijk; er was voor het eerst zoveel bloei.Bij de peren twijfel ik; ziet er wat bruinig uit.Lapins kersen zien er ok uit; kordia kersen allemaal kapot. Staan vlak naast elkaar.Josta's 10% schade.Appels, aardbeien, blauwbessen en aalbessen hebben totaal geen last gehad. Quote
pippi Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 Toch bizar dat het KNMI voor de langere termijn droog weer en nachtvorst geeft, en Buienradar elke dag een drupje regen voorspelt met nachttemperaturen van rond de 10 graden. Nou ja, we zien het wel. Ooit zal het toch wel gewoon een lekker zachte natte lente worden, en ik mag toch wel hopen dat de zomer dit jaar duurt tot november ofzo. Quote
simonvb Geplaatst: 29 april 2017 Geplaatst: 29 april 2017 Voor waar ik woon in België geven ze beiden toch ongeveer hetzelfde. Quote
Toto Geplaatst: 30 april 2017 Geplaatst: 30 april 2017 Volgens het KMI en meteovista is er pas dinsdag en woensdag 8 en 9 mei pas terug wat meer kans op een dalende nachttemperatuur, maar ja das nog even dus het kan zijn dat dit over drie dagen weer volledig anders ligt. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Ann123 Geplaatst: 8 mei 2017 Geplaatst: 8 mei 2017 Vannacht weer koud (1°). Ik ga tomaten, komkommers en (water)meloenen binnen nemen maar buiten niks afdekken. Quote
Nedlets Geplaatst: 8 mei 2017 Auteur Geplaatst: 8 mei 2017 De tomaten en pepers staan in de serre. Ik ga er vanuit dat het hier warm zat zal zijn. Verder ga ik ook niks afdekken op een paar kwetsbare planten na. Nieuwe aanplant druif en kiwibes die beide al een flinke klap hebben gehad. Hopen dat we de dans ontspringen. Quote
D_SDennis Geplaatst: 8 mei 2017 Geplaatst: 8 mei 2017 Ik heb de aardbeien afgedekt met een zeil. Zal me niet weer gebeuren dat ik daarna met zwarte bloemen zit. Een dag of tien geleden ook al op het randje gevroren hier en meteen bloemen zwart terwijl de aardappels alleen wat bruin e randjes aan de bladeren hadden. Aardappels nu aangeaard en in de meest open hoek afgedekt met een groot zeil. Quote
pippi Geplaatst: 8 mei 2017 Geplaatst: 8 mei 2017 Ik waag het er maar op. In de kas zou het zeker wel boven nul moeten blijven, en op de tomatenplanten na (die staan al in de volle grond in de kas), staan de vorstgevoelige plantjes iets boven de grond dicht bij elkaar in kartonnen doosjes. En de aardappels, ik zie het wel. Ik verwacht wel een zeer gespreide aardappeloogst , want op de volkstuin staan ze na die vorst van vorige keer nu amper 10 cm hoog of minder, en in de achtertuin al kniehoog. Ik zal in ieder geval nooit meer klagen over een kleddernat voorjaar zoals vorig jaar, dat heb ik toch 10 x liever dan die kou en die droogte. Quote
Frans Geplaatst: 8 mei 2017 Geplaatst: 8 mei 2017 Ik neem met de aardappels geen enkel risico. Nu (gedeeltelijk) bevriezen zou teveel schade opleveren omdat de planten al vrij groot zijn. Ze worden vannacht en de nacht van dinsdag op woensdag door een dekzeil en d.m.v. potten en bakken beschermd. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Carina1966 Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 Deze ochtend.... Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
henkg Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 Vandaag hier geen nachtvorstschade van afgelopen nacht gezien, gelukkig.Voor komende nacht maak ik me meer zorgen (Midden en vooral Zuid Nederland):Helder, de hele nacht vrijwel windstil. Minimum temperatuur 1 graad (op 1,5 meter hoogte). Ideale omstandigheden voor vorse nachtforst. Raar hoor: vanmiddag het vliesdoek klaargelegd, de wekker op 23:00u gezet (om de kaarsjes in de kas aan te steken, die branden max 10 uur) en daarna in het zonnetje gezeten: prima korte broeken weer. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
aalterse-willy Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 Straks weer weer mijn petrolvuurke doen branden. Deze morgen had ik 15C in de serre en mijn kweek was er gelukkig mee. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Wortel Geplaatst: 9 mei 2017 Geplaatst: 9 mei 2017 Afgelopen nacht 0,5 graden bovenin de kas. 3 graden onderin. Zie niks anders aan de planten. Quote
Nadi Geplaatst: 10 mei 2017 Geplaatst: 10 mei 2017 Meh het is toch flink koud geworden aan de grond... Straks maareens even gaan kijken wat de schade is... Quote
speets Geplaatst: 10 mei 2017 Geplaatst: 10 mei 2017 Typisch dat de laagste temperaturen vaak voorkomen bij jou, rond Eindhoven, en hier in de Oost-Achterhoek. Kan iemand verklaren waarom het bij Nadi vaak zo koud is vergeleken bij de rest van het land? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.