Ruderalis Geplaatst: 17 september 2023 Geplaatst: 17 september 2023 @jootje, bij de Pink Tiger is dat helemaal van toepassing hij is 300.000 shu maar proeft als 1tje van meer dan 1 miljoen shu!!🥵 We maken er flakes of poeder van. 2 Quote
henkg Geplaatst: 18 september 2023 Geplaatst: 18 september 2023 Gisteren voor het eerst naar mijn Schone- en Rode Boskoop (beide laagstam, nu 6 jaar oud) gekeken. En daarna geplukt, want alle vruchten lieten heel makkelijk los. Net op tijd, want vandaag en morgen waait het hier fors, dan zou ik tussen alle onkruid moeten gaan zoeken ... ^ 7,5 kilo. Een beurtjaar, na de overweldigende oogst van 2022. Ook maar eens naar het overige grote pitfruit gekeken: ^ Vlnr: Nashi peer, Rode Boskoop, Elstar. Op de voorgrond de Gieser Wildeman. Nashi: Eén peer in totaal, is nu bijna overrijp, van een eerstejaars laagstam Elstar: Eén van vijf appeltjes, nog niet echt rijp, van een eerstejaars laagstam Conference: Nog geen peertjes, van een eerstejaars laagstam (Alle drie -van Fruitbomen.net- zijn prima aangeslagen) Gieser Wildeman (nu 9 jaar oude laagstam): Die moeten nog minstens drie weken. Zo op het oog hangt er iets van 15 kilo aan, heel mooi, na de ruim 30 kilo van vorig jaar.. En dan heb ik ook nog een vraag: Hoeveel jaren gaat een laagstam Gieser Wildeman mee? Ik ben namelijk een stoofpeertjes-gek. En overproductie (zoals b.v. vorig jaar) kan ik altijd heel makkelijk kwijt. Wordt het al tijd om er een jonkie bij te zetten? Misschien dat iemand als @Frank Houweling daar iets over kan zeggen? @Kevins Moestuin "Net de Giezer Wildeman geoogst een hele mooi opbrengst". Dat is wel erg vroeg. Ze waren al wel goed rijp? 5 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Kevins Moestuin Geplaatst: 18 september 2023 Geplaatst: 18 september 2023 @henkg ik weet eerlijk gezegd niet of ze goed rijp waren, maar ik gebruikte de techniek waarbij je de vrucht iets optilt en een slagje draait hierbij lieten de vruchten heel gemakkelijk los, ook zag ik bij oogstperiode september/oktober staan, en veel vruchten vielen dagelijks op de grond. 1 Quote
Arja Geplaatst: 18 september 2023 Geplaatst: 18 september 2023 On 9/15/2023 at 10:33 AM, fre3ke said: @fre3ke, wat zijn dat voor pompoenen op die onderste foto? Van mijn buurvrouw een plant gekregen waarvan ze niet meer wist wat voor soort pompoen het was, en de vruchten die er nu aanhangen lijken sprekend op deze. Ik zie trouwens ook dat de steeltjes van die van jou niet verkurkt zijn, hoe bepaal je wanneer ze rijp zijn? Quote
Arja Geplaatst: 18 september 2023 Geplaatst: 18 september 2023 Vandaag de paprika en de patissons en een paar pepertjes geoogst. En een courgette in de categorie zeehond, ik denk dat de buurvrouw die over het hoofd gezien had. Morgen pluk ik bonen en pepers, en ik vermoed dat er soep gekookt gaat worden 😃 5 Quote
fre3ke Geplaatst: 18 september 2023 Geplaatst: 18 september 2023 @Arja, het is een delicata . Honeyboat delicata in dit geval. De rijpheid snap ik ook niet zo bij de pepo-pompoenen. Ik heb er een vraag over gesteld in het pompoentopic maar geen serieus antwoord gekregen. Ik haal ze nu af als de hoofstengel en het blad op deze hoogte vol zitten met meeldauw. Dan komen er geen voedingsstoffen meer bij, denk ik. De pompoen breekt dan ook makkelijk los. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 19 september 2023 Geplaatst: 19 september 2023 Wat pepers en tomaten voor de lunch geplukt. De eerste striped zebra…. Jaja, das niet vroeg 4 Quote
jootje Geplaatst: 19 september 2023 Geplaatst: 19 september 2023 Lekker, boontjes! Kun je zoveel mee! Quote
jootje Geplaatst: 20 september 2023 Geplaatst: 20 september 2023 De zonnebloemen moest ik wel meenemen, allemaal omgewaaid/ geknakt! dat kleine ding heb ik ook meegenomen, paste zo mooi bij mijn zonnebloemen! 😊🥰🌻🌻🌻 5 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 september 2023 Auteur Geplaatst: 20 september 2023 Mooi he, die verschillende zonnebloemen! Hier staan ze zowaar nog! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 20 september 2023 Geplaatst: 20 september 2023 Ik had dit zakje mix zonnebloemen gekregen. Inderdaad erg leuk, wil ik volgend seizoen wel weer. Alleen dan op een andere plek, ze staan nu ook echt op de windkant. Quote
fre3ke Geplaatst: 20 september 2023 Geplaatst: 20 september 2023 Buitenpepers, vollegrond. Lemon Drop, SR Peach, onbekend (Biquinho dacht Mellie, maar ze zijn loeiheet) en Espelette met een hap eruit. Deze Espelette bleek wel een beetje pittig, de rest heb ik als paprika opgeknaagd. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 20 september 2023 Geplaatst: 20 september 2023 Een collectie tomaten waaronder 1 tomaat uit het tuintje van de zoon. Die eeen beetje opvallend allenig bovenaan midden staat. Was een dief van de mountain princess. Toch leuk als zoiets dan aanslaat. De goldita van @weknow is echt een blijver. Zo’n leuk, lekker tomaatje en vrolijk van kleur. Die gele van weknow ben ik even de naam van kwijt, maar die vind ik lekkerder dan goldene koniginne dus een mooie vervanger. Orange rush peach die loeiheet uiteraard maar zo sappig, heel frustrerend eigenlijk. Rode stierenhoorn Buena mulatta en gele Lemon dropjesIk had 2 yoghurtemmertjes half vol. Daar is dit van over De 5 golden delicious bleken er wel iets meer te zijn. Er zijn er al 4 in de kinderen verdwenen en 1 rode appel. Ik weet niet meer hoe die heet. Ook iets gangbaars. Ik dacht dat daar nul aan zaten. Waren goed verstopt deze bundel van 3. 6 Quote
Arja Geplaatst: 22 september 2023 Geplaatst: 22 september 2023 (aangepast) Nog drie patissons (er lagen er nog zes dus dat gaat lekker kwa voorraad), de eerste van de twee table ace pompoenen, en de enige delicata. 22 september 2023 aangepast door Arja 5 Quote
Mellie Geplaatst: 23 september 2023 Geplaatst: 23 september 2023 Net toen ik buiten was, ging het natuurlijk hozen… gelukkig stond ik onder een afdakje maar je moet ook weer terug De oogst van de dag incl 4 eitjes 7 Quote
Arja Geplaatst: 24 september 2023 Geplaatst: 24 september 2023 De laatste sperziebonen van dit jaar. 6 Quote
acpronk Geplaatst: 24 september 2023 Geplaatst: 24 september 2023 (aangepast) Mijn oogst van vandaag. Lijkt heel veel (is het ook) maar ik kom tegenwoordig maar 1-2 keer per week op de tuin.. 2x vijgenbladpompoen (de kleine voor ons, de grote voor het lokale Chinese restaurant waar we vanavond gegeten hebben en Disney plaatjes hebben gekregen). rechtsonder in de zak alle druiven van de nep kodrianka geplukt. Witte emmer met enkele White Tomasol tomaten, de 2 grootste rode bieten, courgette, enkele trossen Einset Seedless druif (meeste nog niet rijp), en alle Velika en Reliance druiven. Swenson Red nog niet geplukt, die weigeren roze te worden (op 1 druif na, ze zijn wel rijp maar vrijwel smaakloos, vorig jaar wel lekker). Oranje emmer een 4-tal frambozen, 2 gespleten vijgen, en flink wat tijm om te drogen, en een handje kleine olijfkomkommers. 24 september 2023 aangepast door acpronk 6 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
jootje Geplaatst: 25 september 2023 Geplaatst: 25 september 2023 paprikas van zaterdag en vandaag. Vanochtend ook weer lekker bloemen geplukt, en de laatste sugarsnaps. 6 Quote
Mellie Geplaatst: 25 september 2023 Geplaatst: 25 september 2023 Snel even de kas in voor pepers Vond nog een aardappeltje op de grond. Toevallig eten we aardappels uit de oven met paratkruiden. Kon ie mooi mee 5 Quote
redzebra Geplaatst: 25 september 2023 Geplaatst: 25 september 2023 (aangepast) en 1 aardappel ? edit : oh ik had dat laatste stukje tekst niet gelezen 😄 25 september 2023 aangepast door redzebra 1 Quote
Vastone Geplaatst: 26 september 2023 Geplaatst: 26 september 2023 Rondje met van alles en nog wat, snijbiet, aubergine, tomaten, pompoen, courgette, een paar vreemd gevormde worteltjes, bietjes en rode pepertjes. 7 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.