Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb groen brood en aardappelbrood gemaakt, weer eens iets anders dan al die gele broden hier :wink:

Spinazie-fetabrood

AN9362s.jpg.afe6a9b2fbeac52ec30f17000f71cb44.jpgAN9397s.jpg.b7bdb5275fe624b470d453c3383c2a34.jpg

Brood met geroosterde aardappel

AN9400s.jpg.ef6f7dc24d871a30fbd43f2a6d59e63e.jpgAN9374s.jpg.7ece3a971d57a9a9c42c3d10bbf3bdf1.jpg

Geplaatst:

Prachtig dat groene brood! Zojuist een bessenplant gekocht, zou blauw brood erin zitten🥶?

Hoe smaakte het spinaziebrood, proefde je er wat van?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

Hier zijn weer twee zuurdesembroden gebakken van een nieuw recept.

Een heeft staan rijzen in de schuur, eentje in de gang (warmer)

Beiden van hetzelfde deeg.

Die uit de schuur was mooier gerezen, maar beiden zijn lekker maar toch vrij plat gebleven.

(Even geen foto)

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Ik zou het recept binnenkort eens bijhouden wat ik nu aan recept ongeveer aanhoud voor zuurdesem.

Van de week pita broodjes gemaakt, redelijk goed gelukt. Ik vind het nog wel lastig om de grote in te schatten, en om er voor te zorgen dat ze netjes open zijn te snijden voor het vullen.

Geplaatst:

i.vm met  anti corona verveling ben ik ook brood gaan bakken wat een aanrader  !!! 

Het is totaal niet moeilijk . Je kneedt het een paar keer maar  intussen tijd  dat het moet

rijzen kun je wat anders gaan doen en het is snel klaar en lekker  !! 
afgelopen week heb ik met  bloem en gist  een brood gemaakt , nu wil ik eens proberen met een 

broodmix uit een pak om te kijken wat het verschil  gaat zijn IK den k dat de broodmix wat

zachter en sponziger gaat zijn dan de bloem/gist mix. Ik hou jullie op de hoogte . 

Geplaatst:

Brood met geroosterde aardappel

Daar ben ik wel benieuwd naar. Ziet er heel goed uit in ieder geval. Was ook lekker? Enne: staat het recept toevallig ergens online?

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Naar aanleiding van @Anna3 haar bericht over brood met geroosterde aardappels een gokje gewaagd van middag om het te maken zonder aanwijzingen. In principe het recept genomen van het zuurdesem met curcumabrood (a la Jet, met speltmeel ipv semolina dus). Dat brood is een paar keer goed gelukt, goed gerezen in de oven. Dit keer 150 gram tarwe bloem genomen en 250 gram speltmeel plus 200 gr speltzuurdesem en 300 gram gebakken kleine aardappel blokjes. Een mini takje verse rozemarijn plus wat nigella zaadjes erdoor. Het rijzen en stretch en fold aangehouden aangegeven in het recept, alleen de tweede stretch was een uur later dan gepland ivm het plots halen van kleine eendjes. 
na twee uur rijzen gebakken op 230 en na twintig minuten op 200. Zojuist gegeten met verse roomboter...oo verwennerij is het!

6EA49F0C-B714-47D1-B064-57DC23AD276F.thumb.jpeg.f629243fea8bf65245fed88fb4324a43.jpeg

Geplaatst:

Mmmm ziet er lekker uit Appeltje.

Hier ook verse broodjes. Een mand vol met sesam, maanzaad en zonnebloempitjes. De laatste blijken deze x mijn favoriet.

8207bb29fa53a3a76fe7779a7195b96b.jpg

Voor ze de oven ingingen. Er is er slechts 1 over!
19be39ed20785666fa0c7c7354ff1a17.jpg

Het curcumanigella recept van de website van Levine blijkt een mooie basis voor mij te zijn om te experimenteren met verschillende meel soorten en ingrediënten. Dit keer met volkorentarwemeel, speltmeel en kleinspeltmeel. Plus ipv nigella geroosterde walnoten. Dat levert een prima volkorenbroodje op wat iets zuurder is dan het brood met de bloem. Maar ik had dan ook 80 gram desemstarter gebruikt gisteravond, ik hou er niet van om desem weg te gooien al is het maar naar de kippen. Alleen het insnijden lukt nog steeds niet naar wens, waarschijnlijk omdat dit een wat natter deeg is. En ik heb geen scheermesjes.

5B9EC5DF-2B44-4034-A9C7-BDA222912770.thumb.jpeg.1566a415a42da61e8a74cfd06bcf84a8.jpeg

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Ik heb even een vraagje.brood heb ik geen moeite mee, maar ben verzot op de Nederlandse bolletjes of puntjes.helaas verkopen ze die hier niet.als ik ze bak zijn ze altijd hard. Wat doe ik verkeerd??? Gebruik een ei 300 ml melk 25 gram gist, 50 gram roomboter.8 gram zout.kneed het goed door.laat het lang rijzen.

Geplaatst:

Ik zag dit recept lijkt me eigenlijk wel makkelijk, iemand al ooit eens geprobeerd?

Brood wat je niet kneed en bakt in een pot of braadpan of pan welke de oven in kan.

Gisterenavond deeg gemaakt door alleen te roeren, eenmaal goed gemengd, afdekken met folie en voor 12 uur wegzetten.

Vanmorgen aanrecht iets bebloemd en het deeg voorzichtig uit de schaal gehaald daarna opgebold door het deeg over elkaar heen te vouwen.

Zo simpel en met een heerlijk resultaat, net een boterhammetje geproefd alsof ik in Frankrijk ben zo’n lekker vers brood bij de bakker vandaan, lik boter erop en het is alsof je een taartje eet.

Ingrediënten:

500 gram tarwe bloem

Theelepel suiker

Theelepel zout

1/4 theelepel droge gist

360 - 380 gram water

Eventueel 10 gram appel azijn.

Mengen in een kom

12 uur laten staan

Bloem op het aanrecht, deeg omvouwen

Ondertussen de oven met pan verwarmen op 200 graden. (Ik gebruik boven en onderwarmte).

Bakken eerste 30 minuten met deksel op de pan daarna nog 15 minuten zonder deksel. Totale baktijd is 45 minuten.

Geplaatst:

Nou zeg, Angela!

Ik ben hier dus serieus net deze week mee bezig. Met gemengde resultaten. 1 ciabatta recept moest je eeuwig omvouwen. En daar het een plakkerige kliederzooi is, was dat geen feestje. Dan kneed ik liever.

Wel lekker overigens.

Ander recept wilde voor geen meter rijzen. Bij het afbakken de dag erna leken het meer taaie pannenkoekjes. Dus ben blij dat jij een goed recept gevonden heb. Ga het zeker proberen!

Zodra mijn bestelling bij de Zuidmolen binnen is dan. Want nu is het meel, en ook de gist trouwens, op.

(Heb 25 kg volkoren en 25 kg bloem besteld. Dus kan ff vooruit straks. )

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Gisterochtend vroeg voor deeg gemaakt om aan t eind van de middag tegen vijven te gaan bakken. Om 7 uur binnen na een mooie dag in de tuin. K! Brood vergeten...

Dank zij @Jorieke123 die me instantgist op heeft gestuurd een best redelijk broodje half tarwe half spelt gebakken in de broodbakmachine..met zonnepitten en met kurkuma..mmmm( helaas is de nigella bijna op). Prima brood, alhoewel ik de smaak van alleen zuurdesem prefereer.Lie vind dat dan weer erg 😋.B72712C3-7466-425A-A200-F265D8512C54.thumb.jpeg.5a7e3d1f9b6c5c9110dd9094f4c8d3f4.jpeg

• Like 1

Zulk mooi luchtig brood. Vandaag meegenomen voor het Suikerfeest naar mijn ouders. Heel goed gelukt

BD902B68-2605-40EE-AECC-7EA90F95C09E.jpeg

aangepast door Mellie
Foto toegevoegd

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...