Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd 2018: Ui Exhibition

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Geen tijd deze week, maar ze waren echt aan poten op de tuin toe.

Ff in mn luncpauze maar een grotere pot gegeven

D6A6DCC1-1C80-4B0F-9D93-2154331C899659421523961691.jpeg

Geplaatst:

Gisteren de eerste keer sinds het uitplanten de wedstrijd uien geschoffeld. Ik zal ze toch eens moeten vertellen dat het wedstrijd uien zijn want een echte groei zit er nog niet in.

ui168771524889508.JPG

Daarna weer het gaas er over want door het mooie weer van de afgelopen dagen zou de preimineervlieg best weer eens aktief kunnen zijn. Om die reden zijn ook de sjalotten in de twee 'tentjes' op de achtergrond afgeschermd.

ui284841524889510.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Vorige week de 14 kandidaten buiten uitgezet.

Gisteren zag ik dat de eersten al aangeknaagd waren door de slakken.

Heb rond de uienbak dan ook al weer tussen de 50 en de 100 slakjes weggeplukt.

Geplaatst:

Van de negen plantjes heb ik er 6 uitgeplant, twee op de keyhole, twee op het aardbei-bed, twee tussen de knolselderijtjes. Afdekken ga ik niet doen, ik hoop op afleiding dmv beschermende planten..helaas zijn de aardbeien en de knolselders nog wel erg klein en kan de vlieg de plantjes gemakkelijk vinden/ruiken/

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

2018050113242959071525174048.jpg

Midden achter: de wedstrijd-ui. Ze gaan deze / komende week in de volle grond.

Links achter, in P9: proefzaai november (als verdeler wilde ik zeker weten of de zaden kiemkrachtig waren). Die hebben de hele winter onverzorgd buiten gestaan.

(Rest: andere zaai-ui en prei, staan nu even uit te lekken na alle regen.)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Hier staan ze al een tijdje in de grond.

De kleinste zijn nu formaat bosui en de grotere beginnen een bol te vormen.

Dit zijn mijn 2 grootste:

IMG291623591525205137.JPGIMG291499811525205140.JPG

Gek perspectief want ik heb erg last van mijn rug

“To plant a garden is to believe in tomorrow.”

― Audrey Hepburn

Geplaatst:

Een foto van mijn uitjes. De foto is van ongeveer 10 dagen geleden, maar ze zijn nog steeds niet veel groter.

Ze staan onder insectengaas en van de 15 zijn er maar 5 over. Ik had ze op 2 verschillende plaatsen gezet, maar ze zijn zo klein dat ik ze niet zag met het schoffelen.

Dit zijn dus zeker geen winnaars.

mmbjgi.jpg

Geplaatst:

Ik heb nog niet eerder iets gemeld hier, er is ook weinig om te laten zien, de kou is net als vorig jaar een spelbreker.

Ik heb eerst maanden tegen potjes aangekeken waar niets in wilde ontkiemen:

41172945174_8be985decd.jpg

De meeste potjes zijn inmiddels opgeruimd, de paar potjes waar wel wat opkwam zien er al heel lang hetzelfde uit:

41172944874_6f733737c9.jpg

Bij de tomaat vorig jaar was het Juni voordat er wat groei inkwam, dat was te laat om een tomaat te kunnen oogsten. Bij deze ui gaat het dezelfde kant op, de winter houdt nog wel even aan, de vorst blijft, en daar heeft dit uitje duidelijk geen zin in.

Geplaatst:
de winter houdt nog wel even aan, de vorst blijft

Wat bedoel je? Hier wordt het zomer

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Er zit nu eindelijk een serieuze groei in maar bolvorming is er nog niet.

IMG299169441525943068.JPG

Geplaatst:

Hier zijn ze echt wel kleiner dan de gewone uien (plantuitjes). Dus vrees dat het geen reuzen gaan worden, daarvoor moet je dan denk ik toch wel maanden eerder zaaien.

Geplaatst:

Vorig jaar ging het beter met de uien hier, maar al het spul wat je vroeg moet zaaien kwam niet op gang bij mij. Dit jaar toch maar eens de discipline proberen op te brengen voor meer late zomerteelt - als klein plantje overwinteren dus. Kans op doorschieten zou minder moeten zijn hier in het koude noorden.

Ik denk wel dat voor wie nu kleine plantjes heeft er nog héél veel kan gebeuren de komende anderhalve maand, dus dat het in één keer hard begint te groeien.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Krijg ik nou dikhalzen?

DSCN322418231526783853.JPG

DSCN322696871526783142.JPG

Ze hebben het niet makkelijk, het is bij tijden te droog, te warm of te koud. Blad dat op/over de grond hing, werd aangevreten. Ik zag er ook vliegjes bij.

Nu gaat er weer veel frisgroen blad de hoogte in en ik zie al verdikkingen daar waar uien dik moeten worden.. Maar die halzen, worden die nou te dik? Ik hoop het niet.

Geplaatst:

Het lijkt me bij deze ui te horen Huub en anders heb ook ik dikhalzen .

ui361171526812143.JPG

Dat ik mijn wedstrijduien onder gaas teel blijkt weer eens geen overbodige luxe te zijn. Eén wedstrijdui , die als 'testexemplaar' onbeschermd buiten het gaas in pot stond , begon de laatste tijd te sukkelen.

ui483391526812149.JPG

In het midden van de foto één van de boosdoeners , waarschijnlijk een larve van de preimineervlieg. De druk van die krengen in mijn tuin blijkt nog steeds erg hoog te zijn. De oorzaak is bijna zeker de preiteelt van een buurman die vorig jaar zijn preien veel te laat afschermde en daarna veel last bleek te hebben van dit beestje.

ui512961526812151.JPG

Geplaatst:

Mijn wedstrijd uien gaan niet zo hard

Heb een deel in potten en een deel in de volle grond

De beste op dit moment

DSC000429991526903112.JPG

Toch bijzonder dat de beste in een pot staat

Geplaatst:

Mooie stengels, bij mij zijn ze nog niet zo dik.

Maar die in volle grond staan gaan beter dan die nog in pot zitten, die moeten.hopeloos worden uitgeplant

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ik heb nog 3 uien in de race. 2 anderen zijn deze week geveld door de droogte ( mn eigen schuld dus ) .... geen tijd voor de tuin.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...