Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan 2018

Erny

Recommended Posts

Alle wilgen zijn geknot, en nog heel veel dood hout uit verschillende bosjes gezaagd. Groot vuur gemaakt om alles wat niet meer op de takkenwallen paste op te fikken, De buren maakten ook allemaal fik dus het dal stond blauw

Zaden opgehaald bij de tuinclub..zaden o.a. van Janssens, Rare Seeds, Kokopelli en de tuinschuur.

@Krikke, ( de tuinschuur) je zaadjes zijn top!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Een bedje voor de tuinbonen voorbereid, wat graspollen en kweekgras verwijderd, compost en wat koemestkorrels ingewerkt. Viel me niet tegen hoe los de klei nog was, oude aardappelbedje. Volgens mij voor het eerst dat er compost op het landje wordt ingewerkt...

Onkruidmanager 1.0

Zaterdag de bessen en frambozen van mijn oude volkstuin gehaald. We zijn verhuisd en hebben nu een groot stuk tuin bij eigen huis. Op het tuincomplex werd volop champost uitgereden. Een heerlijke dag voor zulk werk. Een week geleden werd er volop geschaatst in de regio. Nu kun je weer heerlijk tuinen. Volgende week de laatste bramen, tuinkist en de broeibak weghalen en het hoofdstuk volkstuin is afgesloten.

De nieuwe tuin ben ik stukje bij beetje aan het omspitten, Dit seizoen kies voor makkelijke teelten. Structuur aanbrengen en en de bodem verbeteren zijn de voornaamste zaken. Op termijn staan er nog zaken als een tuinkas, kippenhok, dubbele compost bak etc op het wensenlijstje.

Eerst moeten de restanten van de verbouwing die in de tuin opgeslagen zijn weggewerkt worden. En ik wil nog enkele tientallen meters beschoeiing plaatsen. Kortom werk genoeg. Laat het voorjaar maar komen!

Gisteren en vandaag voorbereidingen getroffen om een moestuin en kruidentuin in potten (zoals een oude inmaakpan, grote houten bak, een kruidenrek) klaar te maken.. gaten in de bodems, kruidenrek schuren om splinters in de handen van m'n zoontje te voorkomen, etc.

Vandaag ook weer twee grote stam+wortels uit de grond gehaald van wat kleine boompjes die me in de weg stonden.. en gelijk ook de Hosta en Vlier geplant.

Vooral de Vlier had er volgens mij wel behoefte aan permanent in de open lucht te groeien met flink wat grond onder z'n bips en zonnestralen op z'n blaadjes. De Hosta maakte het allemaal niet zo veel uit volgens mij, die ging nog steeds optimaal.

Ow, en ook even wat plannen omgegooid.. de lupines komen niet meer onder de grote kersenboom, maar op de plek waar ze in het wild ook voorkomen: het meest zanderige open stuk tussen bomen.

Vandaag het uienveldje vlak gelegd na het frezen. De knoflook geschoffeld.

Palen en gaas klaargelegd voor de peulen etc. Cloche over de bieslook gezet na de regen.

Laatste spruiten en palmkool opgeruimd en afgevoerd. 3 ruiten zonder frame van eenruiters aangeboden gekregen en frambozenstekken uitgedeeld.

Ietsie te veel gedaan voor mijn krakkemikkige lijf. Maar wel 6 bomen en 2 bessenstruiken geplant én de grindtegels verwijderd waarmee ik een borderrand had gemaakt. Het was echt TE lelijk... nog geen maand geleden volgens mij, maar zooooo lelijk om naar te kijken. Was zonde van alle moeite en de spierpijn. Toch maar afstappen van alles willen recyclen, want dit zag er niet uit. Er zitten nu normale borderranden in. Een stuk slimmer idee en beter voor je ogen. Wat minder goed voor je rug. Die borderranden wogen niks, zeker niet nadat je 10 grindtegels eruit het gewipt en hebt versjouwd. Ik had de puf niet meer om ze uit de kruiwagen te tillen en heb toen -met beleid!- de boel gekanteld. Niks kapot gelukkig en ik leef ook nog.

Het is overigens klaar dit stuk, maar geen foto meer gemaakt van de affe staat

f40d073ad49e02486319b5b3b16d3c80.jpg

De 1-jarige heeft meegeholpen met dingen wegleggen cq verstoppen voor mama. Leuk hoor...

2f7eaff0caf4118baf07611a11ea2b51.jpg

Heb als een idioot een stuk wortelvrij getracht te maken. Ik weet nu waar de armdikke wortels vandaan komen. Uit dat perk. Ik vraag me af wat er ooot heeft gestaan. Er staat nog een stuk van een oude roos met een stam van wel een diameter van 15 cm. Daar lopen steeds venijnige priktakken uit. Die ook weer flink afgeknipt tot diep in de bodem. Wat een rotperk is dat eigenlijk zeg! Ben meer dan 3 u op 2 m2 bezig geweest.

Het onheilsstuk in kwestie:

Een a3439b7c697df8f3b9311100cba0c3d8.jpg

Ik heb ook alle taxussen gesnoeid. De taxusbol is weer een bol en het heg is Ehm... nou ja. Glooiend ipv strak en recht

Dat ligt niet aan mijn snoeikunsten. Er is 1 stuk wat maar niet wil doorgroeien. Dus het loopt een beetje af

Wat heb ik nog meer gedaan. Gegoten en een paar rubberen tegels onder de schommels gelegd. Moet eigenlijk nog zand onder, maar voor nu is het goed genoeg. 5a3a42009efb9db895bb393f99dca53f.jpg

Snoeiafval opgeruimd en de kettingzaag opgeborgen.

Ook nog 3 illegalen gevonden en uitgezet...

4fa0efb21e2bc891c740dd7b0103e759.jpg

De dahlia’s afgedekt met bubbeltjesplastic en een oud tafelkleed. Ze staan op tafel op de patio met de deuren dicht. Ik hoop dat dat afdoende is! Met een kruiper in huis die vandaag eens te meer heeft bewezen dat het onveilig tuinieren met hem in de buurt is, kan ik al die potten nooit binnen kwijt.

De muurkas van binnen ingepakt met bubbeltjesplastic. Het begon al lekker te groeien wat er in ligt. Nog wat water gegeven.

f2c491c555eedb2cfb52286f8418d0f9.jpg

da2b48af03244ed187219f58e8318440.jpg

En last, but not least, de perzikboom helemaal ingepakt. Ik hoop dat mevrouw deze kou overleefd. Ze staat al in bloei.

Het was echt een dagje inpakken voor dummies

67e130ffea632405de3aaea4861763e3.jpg

53b965233ca0531a9b243ce5c73916d2.jpg

Paar goede tuindagen waren dat.

Woensdag heen, hele dag op de moestuin, prachtig weer, 15 graden in de schaduw en een heerlijk zonnetje en nauwelijks wind.

Die dag aan het grond zeven en ophogen geslagen, 8 kruiwagens op de aanstaande uienbak, en én passant ook nog een zeer zompig paadje verstevigd. Tot de zon onderging.

Donderdag, ijzig koude wind maar wel zon, tijdens het rondje met het hondje zag ik dat er snippers (wel met veel takjes en coniverenspul) op de parkeerplaats lagen dus vervolgens karretje van de buren geleend en begonnen met het heen en weer sjouwen.

570 stappen heen... karretje vol: is 8 emmermanden, 570 stappen terug, uitladen op mn pad, goed voor max. 3 meter. Dat duurt dus bij elkaar een half uur.

En zo dan nog een vrachtje en nog een vrachtje en nog een vrachtje en een vrachtje hout tussendoor want er was ergens gezaagd, en nog een vrachtje snippers, en nog een vrachtje snippers en okee nóg een vrachtje snippers om het af te leren.

Arme Zowie liep de eerste keren nog enthousiast mee maar begon zich naar mate de middag vorderde zich ook af te vragen waarom we nou alwéér gingen wandelen en liep ongekend rustig naast mij. Bij mn huisje aangekomen dook ze gelijk op de stoel om uit te puffen.

Maar na zeker 4000 snipperophaalstappen was ik er ook wel klaar mee... Het resultaat mag er zijn. Mooi snipperbospaadje geworden.

En dus niets voorgezaaid zoals wel de bedoeling was.

Bij lidl een kruisbes, rode bes en 2 witte bessen gescoord en geplant.

Van die 4 plantgaten anderhalve emmer distel wortels, graspollen en kweekgras wortels kwamen er vanaf

Ongelofelijk wat een troep in de klei. Ook nog 2 vierkante meter compost op het kolenbed gestort en licht erin gewerkt.

Morgen krijg ik nog 10 zakken compost voor aankomende voorjaar, zeker 5 zakken kunnen nog op kale grond, rest voor aanplant en mulch.

Onkruidmanager 1.0

Deze morgen gezien hoe mooi de vorige week gezaaide pluksla ,raapsteel ,rucola kropsla en andijvie al opkwamen in koude serre . Deze middag

om nog 2 kweekbakjes gereden voor op vensterbank . Tijdens weerbericht me zorgen beginnen maken over de kiemplantjes .

Ze daarna maar verhuist naar verwarmingshok voor enkele dagen (10 bato bakken) . Met moeite 0 graden tijdens de dag en kans op sneeuw dus bewolkt dus serre ook niet echt opwarmen overdag. En voor kiemplantjes nogal fris vrees ik.

Vanochtend de plattebakramen maar even verzwaard met wat palen en betonnenbalken. Was wel nodig met deze wind... de kieren op het Z-O beetje dichtgemaakt met een handdoek die ik nog kon vinden. Verder waterton weer leeg en de plantjes in de kas afgedekt. En heel snel weer naar huis gegaan

Helemaal niks. Vanmorgen langs het complex gereden. Niemand aanwezig. Met deze harde koude oostenwind waai je uit je jas.

Ik kom alleen buiten om haardhout te pakken. In afwachting van betere tijden. Ben toch wel een beetje een "mooi weer tuinder"

Vanochtend om 08:24 gearriveerd de Gratis Compostdag dinges van RDMaasland met de aanhanger, scheppen achter in de bak, werkkleding aan en de vereiste afvalpas bij de hand.

Het zou om 08:30 pas beginnen maar we konden aansluiten in de rij met 3 voor ons.. scheppen hoefde niet want de compost werd met een grijper in je aanhanger geladen en afvalpas was niemand in geïnteresseerd .

Maar toch blij dat we er zo vroeg waren want toen we vertrokken was er een rij van zeker 12 die alsmaar groter werd.

En koud dat het was! Nu snap ik wat gevoelstemperatuur inhoudt, want -2 is zo erg toch niet maar die -16 gevoelstemperatuur aj!

Compost thuis uitgeladen, stinkt wel. Daar gaan geen groenten in gekweekt worden.. Maar de fruitbomen zijn er vast blij mee.

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...