Patrijs Posted February 25, 2018 Share Posted February 25, 2018 Acht zakken brandhout gehaald. Eindelijk een beetje vorst hier. Ben benieuwd hoe het er over een weekje uitziet!De resterende pooters en groente van de schuur naar de koelkast verhuisd.De witlofkuil wat beschermd met platen tegen de ergste Oostenwind.Eigenlijk is het nu perfect om nog wat mest te halen, alle boeren hier zijn druk aan het rijden, maar helaas geen tijd.En vanmorgen een aspirant lid op bezoek gehad. De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 25, 2018 Share Posted February 25, 2018 @harms1 met dit weer elke dag dit uitzicht. Genieten! Ik heb potgrond met brekerszand gemengd en alvast klaarliggen voor de volgende pootronde. Thijmthee staat klaar om mee te begieten want die rotrouwvarenmuggen houden goed huis inmiddels. En verder totaal niks. Zon luie dag heb ik in geen tijden gehad. Heerlijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 28, 2018 Share Posted February 28, 2018 Manlief had tegen mijn nadrukkelijke wens in, het gras gemaaid. Het gras heb ik vandaag rondom de blauwe bessen en rozen gestrooid zodat ze het wat aangenamer hebben. De bessen had ik wel gemulcht, maar zag ze er een beetje nakend bijzitten. Het gras is lekker wit uitgeslagen dankzij de maaisessie van het weekend. Het vroor wel niet, maar ziet er nu echt bar slecht uit. Alhoewel.. ons gazon ziet er altijd slecht uit. Ik heb nadat ik hordes op het ijs zag schaatsen, nog een klein wandelingetje op het ijs aangedurfd. We hebben 2 steigers. De zuidkant viel de test baksteen dwars door het ijs... de andere kant heb ik zittend op de kade gestampt en dat ging goed. Desalniettemin vond ik het toch wel erg eng en heb na de beloofde stapjes op het ijs, snel de kinderen de tuin in gejaagd. Ook heel leuk. Er staan overigens nog steeds schaatsers buiten óp het ijs ipv in een wak. Het kan dus wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted February 28, 2018 Share Posted February 28, 2018 - De gisteren aangeschafte 10 grote zakken potgrond uit de auto gehaald en naar achter gereden.- Eén zak binnen gelegd om op te warmen, want er gaat weer voorgezaaid worden.- Brekerzand voor stekgrond gebikt, ontdooid en gespoeld. Dit keer met leidingwater, regenwater is er even niet.- IJsdikte sloot achter gemeten: nog te dun, nu ongeveer 3 centimeter.- Even buiten gedold met de kat. Op mij jagen, en door mij bejaagd worden, dat vindt ie altijd erg leuk. Daarna gauw naar binnen, het is behoorlijk fris buiten. De kat wil nog even buiten blijven, de gek. 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted February 28, 2018 Share Posted February 28, 2018 Hahahaha! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted February 28, 2018 Share Posted February 28, 2018 Ik dacht de achtertuin wel op te kunnen ruimen, gewoon vaak weer even naar binnen. Er lag nog een hoop bladeren naast de compostbak die in de compostbak moet, haha, dat was een grote ijsklomp geworden. Hier en daar lagen wat weggewaaide potjes, die kon ik niet oprapen want stijf vastgevroren aan de grond. Uiteindelijk ben ik maar binnen een koppie thee gaan zetten en een boek gaan lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted March 2, 2018 Share Posted March 2, 2018 In de ijzige wind en vrieskou acrylplaten aan het kippenhok gemaakt. De arme kuikeltjes woeien zowat uit hun hempjes "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted March 3, 2018 Share Posted March 3, 2018 Ach gut, die kuikentjes toch... Zakken potgrond naar binnen gesjouwd. Het was stijfbevroren! Niet verwonderlijk met deze temperaturen, maar ik was stiekem toch verrast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted March 3, 2018 Share Posted March 3, 2018 Een berg anaerobe rottend gras (overschot) "terug gegeven aan de flora en fauna" (buiten de tuin gelegd), gesnoeide takken op een hoop gegooid samen met een kleine boom die in de weg stond, vrijgekomen bladeren op de plek waar ongeveer de moestuin moet komen volgend jaar gelegd en een begin gemaakt wortels uit de grond te halen waar nieuwe planten en de nieuwe composthopen moeten komen dit jaar. En inderdaad, ook een zak plantaarde gehaald of 2 waarvan eentje bevroren was . Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted March 3, 2018 Share Posted March 3, 2018 Zaailingetjes in trays in de kas water gegeven, ze stonden er allemaal nog prima bij na al die kou (bietjes, tatsoi, spinazie en prei), dat had ik niet verwacht. Andere plantjes in de kas ook water gegeven (verschillende bladgroente), stonden ook nog allemaal fris en fruitig. Nog even naar de dooie tuinbonen buiten in de volle grond gestaard (die waren voor de ergste kou al kaduuk), en even snel in de platte bak gekeken. Daar is de andijvie prut geworden, maar de wortelen en sla zien er nog prima uit. De eerste twee trays met peulen verhuisd van thuis naar de kas, morgen even met zoon en de auto nog veel meer zaailingen verplaatsen naar de kas. En dan hoop ik toch aanstaand weekend wel te kunnen beginnen met uitplanten, en wellicht de eerste aardappels in de grond. Die afgrijselijke kou zorgde echt voor een soort van opstopping, maar nu kan er ook weer voorgezaaid worden. De eerste aubergines staan te ontkiemen, en ik denk dat ik nog 1 bak paprika's zaai als reserve, en dan volgende week beginnen met de tomaten zaaien. En nog tig peulen voorzaaien, en ook de eerste dingen in de volle grond zaaien. Er ligt nog steeds sneeuw, maar het gaat niet meer vriezen, dus dat is met een dag of wat weg, en dan kunnen we echt beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted March 4, 2018 Share Posted March 4, 2018 Een aantal locaties voor toekomstige fruitbomen geprobeerd in te delen, en twee olijfwilgen (Elaeagnus Umbellata "Sweet 'n Tart" en "Amber") geplant waarvan 1 half onder een walnoot, in de hoop dat die de opbrengst en gezondheid van de walnoot nog wat gaat beïnvloeden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted March 4, 2018 Share Posted March 4, 2018 Vooral water gegeven. Door de vorst zijn vooral de potjes erg uitgedroogd.Verder de planten uit de WC/opslag terug naar de kas verhuisd en nog lekker wat rondgerommeld. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted March 4, 2018 Share Posted March 4, 2018 Ja , water geven aan potten buiten, niet aan gedacht. Het was inderdaad erg droog geworden.Maar toen ik zonet keek, zag ik dat de 5 cm sneeuw ontdooid was. En nu is er hier een mild motregentje. Soms gaan dingen vanzelf ... 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted March 4, 2018 Share Posted March 4, 2018 Ik ben bezig geweest als een jonge hinde die in de eerste voorjaarszon een huppeltje doet. Maar dan in een oud en krakkemikkig menselijke variant. Heb enorm genoten. Ik begon eigenlijk met maar 1 ding en dat was de dahlia’s in potten zetten. Toen bedacht ik me dat ik van gisteren reclaim the seeds nog wat knolletjes had. Toen moest ik potgrond kopen, omdat ik te weinig had ontdooit en als een malle tekeer ging in de zon en nog energie had voor 10. Met de kinderen op pad gegaan. Potten gekocht. De oudste 2 mochten ook een potje uitkiezen waar ze hun bloemen in mochten zetten. Het werden uiteindelijk 2 potjes per kind incl knalroze waterschaaltjes. Op de terugweg maakte de auto uit het niets een partijtje herrie alsof de uitlaat eraf lag. Bijna thuis, dus na een controle of dat echt zo was, toch maar doorgereden. Ook geen lampjes die aangingen. Toen ik achteruit inparkeerde, hield de oorverdovende herrie net zo spontaan op als dat het begon. Nog een testrondje er achteraan on de potgrond toch te halen en niets meer gehoord. Bizarre onderbreking van de dag. De kindjes hebben echt supergoed meegeholpen en waren zeer specifiek in hun wensen qua beplanting. Het werden rode en paars roze anjers in hangpotjes in ‘hun huis’, oftewel het klimtoestel. Ik had blijkbaar veel meer dahlia’s gekocht afgelopen winter dan ik me herinner en vorige week heb ik per toeval nog 2 zakken bij de Aldi gekocht. Er zat er eentje bij die was beschimmeld. Erg zonde. Heb 1 knolletje eraf getrokken die lichte schimmel had en toch maar in een potje gedaan. Wie weet. Die van de Aldi zagen er een stuk beter uit en waren zo veel goedkoper. Ik ben benieuwd hoe het er uit gaat zien. Mijn gestuiter in de tuin heeft een hele dag geduurd. De kinderen kwamen af en toe nog even helpen en zelfs de man heeft nog even in de zon gezeten. Met laptop, maar toch. De patio schoongemaakt, geveegd, gestofzuigd, matten uitgeklopt en materialen opgeborgen. Heel content met het verloop van deze dag. Nu aan de pijnstillers met een kopje thee op de bank. De prijs van jonge hinde spelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted March 4, 2018 Share Posted March 4, 2018 Mellie wat een prachtige foto's van je kindjes en sterkte met je spierpijn. Man wat was het mooi weer vandaag! Bijna alle zaailingen (m.u.v. de paprika's en aubergines) zijn dus verscheept naar de kas, nu heb ik thuis weer plek om te zaaien, hoera! Zoonlief heeft vandaag de vijgenboom gekapt (nou ja, gezaagd), ben blij dat ik er vanaf ben. Van de week nog even het wortelschot verwijderen rond de afgezaagde stam, en dan wordt het (zo is mij verteld) nog even een strijd om die vijg echt dood te krijgen. Maar ik ga niet mijn hele tuin overhoop halen om wortels te verwijderen of door te hakken, ik ga gewoon elk teken van leven direct afknippen, lijkt me toch sterk dat hij dan uiteindelijk niet de geest geeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nasuada Posted March 5, 2018 Share Posted March 5, 2018 Aaah Melle die kiddies......smelt...... geweldig zoals ze al lekker met de natuur bezig zijn. https://www.deblijehoeve.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted March 5, 2018 Share Posted March 5, 2018 Leuk he?! En ze weten echt al zo veel te benoemen! Word daar erg vrolijk van. Alleen zijn hun helpende handjes niet altijd het handigst te noemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted March 5, 2018 Share Posted March 5, 2018 Ik kijk stiekem al uit naar de tijd dat die dreumes van ons oud genoeg is om mee te doen (los van door 't gras te kruipen en met takjes te spelen) . Vanochtend de waterloten en wat dood hout uit de perenbomen gehaald, precies het goede tijdstip en perfecte weer daarvoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted March 5, 2018 Share Posted March 5, 2018 Ik heb gisteren juist een extra vijgenboom geplant. Vind verse vijgen super en ze zijn in de winkel altijd zo duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted March 5, 2018 Share Posted March 5, 2018 Ik deel een moestuin met mijn vader. Hij heeft geprobeerd om te spitten maar de grond was nog bevroren. Hij heeft wel de gereedschapskist die we gekregen hebben van iemand die weg is gegaan opgeknapt. En het gereedschap dat we 2de hands hebben gekocht opgeknapt. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted March 6, 2018 Share Posted March 6, 2018 Gisteren en vandaag druiven gesnoeid, eindelijk. Echt heel leuk werk.Voor de zekerheid eerst de beoogde nieuwe gesteltak(ken) uitgebogen, want in noodgevallen zou ik de oude gesteltak nog als Cordon kunnen gebruiken. Viel mee, af een toe een kraakje, maar niets gebroken. Dus (pas) na uitbuigen en aanbinden heb ik de oude gesteltakken weggesnoeid. Druivenstekken gemaakt, en opgepot. De eerste aardbeien (Bato bak) van nieuwe grond voorzien. Dat zou normaal niet nodig zijn, maar ik had ernstige twijfels over de kwaliteit van de (te?) goedkope grond. Het was eigenlijk iets te vroeg, want deels nog bevroren. Morgen de rest. De zaai-uien zijn verhuisd van de badkamer naar de koude bak. De wedstrijd uien blijven nog even binnen. De gespaarde WC- en keukenpapier rollen opgezocht, de keukenpapierrollen op WC-rol maat geknipt (1=2 + een restje), Voor de peultjes, binnen een paar dagen te zaaien, in de koude bak. 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 Ik had via deno-methoden het een en ander gezaaid.Vandaag hebben die een potje zand gekregen.De vensterbank staat al weer te vol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 Eerst de kas maar eens een beetje opgeruimd. De bezem gepakt en een heleboel planten naar buiten geveegd die de frisse vroege lente best kunnen hebben! Een tafel vol. Toen 3 met de post gekomen rabarber planten geplant./ Zaaibed gemaakt en drie soorten sla voor gezaaid. Idem drie soorten rucola. Gezien dat het onsterfelijkheidskruid al weer groeit en de citroenstek van Yuras in leven is gebleven deze koude winter.Ook de crosne begint al te groeien. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Waaslander Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 De laatste volledige ruiten opnieuw in de serre gestopt (waren enkele uitgewaaid en helder glas vervangen door gehamerd) . Bato bakken uit het rek in de serre leeg gemaakt En terug opgevuld En meteen er in gezaaid - prei- peterselie- rucola - vroege andijvie - 2 soorten kropsla- 3 soorten pluksla 15 p9 potjes gevuld en doperwten vroege mei geplant (5 per potje) Begin volgende week middenstuk in serre nog klaar maken voor volgen seizoen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted March 9, 2018 Share Posted March 9, 2018 Mijn oudste die net 4 is geworden:Mama, ik heb zaadjes nodig. Ik wil een peper. Geen hete peper hoor. Een zoete peper in een bakje. Ik: Wat wil je ermee doen? Zij: zaaien voor in mijn huis Ik vond het zo extreem schattig! Uiteraard heb ik alles direct uit mijn handen laten vallen om voor haar en het 3-jarige broertje een bakje te maken. Ze mochten zelf hun zaadjes erin doen en begieten. Een grijns van oor tot oor bij alle partijen. Ik hoop dat het snel ontkiemt voor ze! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts