CherryCharlie Posted February 5, 2018 Share Posted February 5, 2018 @Nasuada wauw ziet er goed uit die kippenren! Heb zelf afgelopen weekend de eerste tuinbonen in emmertjes gestopt. Denk dat het wel goed gaat - ons huis lekt genoeg warmte om te zorgen dat de boel niet bevriest Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mkleinman Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 Het weer was vandaag stukken beter dan was voorspeld. Dus daarom maar een paar uurtjes lekker op de volkstuin bezig geweest. We hebben nog twee zwarte bessenstruiken gekregen, een Gojibes en een doornloze braam. Die meteen geplant in de tuin. Onze aardbeien-ark was door de sneeuw van een paar weken terug ingestort. Van een tuincollega hadden we een partij stalen buizen gekregen van een partytent. Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr bean Posted February 12, 2018 Share Posted February 12, 2018 Net even een rondje in de tuin gedaan. Kom ik in de kas deze rakker tegen hij heeft de vorst dus overleefd. Al heel wat schade, maar verwacht dat hij er wel doorheen groeit. Vanmiddag maar rijtje uitjes planten in de kas voor de Bosui. Lekker lekker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Jeukende handjes van alle zonneschijn. Toch maar een poging gedaan om een begin van mijn nieuwe moestuinbed te maken. Was een regelrechte drama waar een recipro aan te pas moest komen om een boomwortel van geen idee waar weggezaagd moest worden... zat uiteraard precies onder mijn borderrand... Heel veel gezwoeg en gezucht later: het onaffe nieuwe stuk voor de courgettes. Wordt vervolgd. Wanneer ik weer rechtop kan staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 .Jeetje nu al rupsenvraat We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 waar een recipro aan te pas moest komen om / ...Ja, heel handig, zo'n zaag. Wel heel goed weer schoonmaken die zaag, dat kan relationele probleempjes voorkomen 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 16, 2018 Share Posted February 16, 2018 Gniffel, Henkg. De man gaf me een waarschuwing Het is met een sisser afgelopen. Hij houdt van spruitjes, dus die vond hij op zijn bordje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr bean Posted February 19, 2018 Share Posted February 19, 2018 @appelvrouw: In de kas is dit. Daar beginnen ze altijd wat vroeger . En geen vogels natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fay Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 Waren een paar mooie maar koude dagen de afgelopen weken. Vorige week "les" gehad van Bit hoe mijn appels en peren te snoeien en vorm te geven. Daarvoor al 5 oude zieke fruitbomen verwijderd die alleen maar schaduw gaven aan andere fruitbomen en van het weekend voorlopig de laatste oude boom verwijderd. Pfff. Maar goed we houden nu nog 25 fruitbomen over. Appels, peren, pruimen en een kersenboom. Nog een keertje "les" met de zomersnoei en dan ben ik er van overtuigd dat het me volgend jaar gaat lukken. Echt goed om ze weer in een betere vorm te zien. Benieuwd hoe ze dit jaar reageren. Stuk grond bij het perkje voor de kruisbessen omgespit en dan kan na de Syberische koude die er aan komt de nieuwe stekjes geplaatst worden. Er staan nog maar een paar oude kruisbessen. Deze moeten eigenlijk ook nog nodig gesnoeid worden.Van het weekend hortensia's rigoureus teruggesnoeid, zodat het wat overzichtelijkere struiken worden dit jaar. En tegen de dijk een aantal oude/dode struiken verwijderd. En nu zitten we met een hoop snoeihout, dus maar eens rondgebeld van wie we een versnipperaar kunnen lenen om een deel weg te werken. We hebben vorig jaar de sleutel van onze oude boerderijwoning gekregen en de tuin heeft flink wat aandacht nodig. Maar ik ben helemaal verliefd op de sneeuwklokjes die ik nu verplaatst heb naar de boomgaard. Tja deze staan nu op een plek waar een paar bomen weg moeten. Tijdens de storm zagen we de grond een flink eind omhoog komen. De kas is helemaal klaar voor het nieuwe seizoen en dit weekend de eerste radijsjes gezaaid. Twee soorten, ik kan er geen genoeg van krijgen. Binnen op de vensterbank heb ik alvast wat groene en paarse peper en bieslook gezaaid. Zaadjes die ik vorig jaar zelf geoogst heb. Ik weet niet of deze het gaan doen, maar dat zien we vanzelf. Ben blij dat we weer buiten aan de slag kunnen. Nog genoeg te doen... jonge fruitboompjes bemesten, uitvogelen of we twee kersenbomen of een perzik en kers erbij nemen, hosta's planten (dit weekend in de aanbieding bij de Aldi), gladiolen, zonnebloemen zaaien, moestuin omspitten. We hebben een heel lange lijst. Maar genieten ervan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 21, 2018 Author Share Posted February 21, 2018 Gisteren naar de tuin gegaan en vandaag weer teruggekomen. Gelukkig heb ik er ook een huisje anders was het wel wat frisjes geweest vannacht. Maar flink aan het kruien geweest. Oude takkenschaafsel van het pad was er afgeschraapt en op een bult gegooid zodat de nieuwe laag erop kon.En dat oude spul is weer perfect om onze paden mee op te hogen. En de bult was aan de zonnekant gelukkig ook ontdooit.Verder is er niets te doen op te tuin vanwege de vorst.Dus... gisteren 16 kruiwagen ladingen en vandaag nog 10 erbij. En toen was ik er echt zát van. Tussendoor heerlijk in het zonnetje gezeten. Geen wind, blauwe lucht, heerlijk warm zonnetje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dirgni Posted February 22, 2018 Share Posted February 22, 2018 Ik start dit jaar met een natuurlijke moestuin en volg een cursus van Frank Anrijs van Yggdrasil.Ik kreeg maandag middag een berg kompost geleverd. 20kuub en dat is echt een giga berg. Dus ik ben de hele week aan het scheppen. Ik ben 20 bedden aan het aanleggen van 1,2 bij 5 meter met een hele dikke laag kompost erop.Vandaag bed nummer 15 klaar. Morgen weer verder. Was echt lekker werken in het zonnetje. Gelukkig heeft mijn dochter een dag geholpen anders was ik nog lang niet zo ver opgeschoten. Maandag middag Deze middag Nog aardige berg te doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 22, 2018 Share Posted February 22, 2018 Dat is een mooie bult, Ingrid.Wij hadden ook zo iets maar moesten dat met de hele vereniging delen.Je hebt in ieder geval wel het perfecte weer om te kruien.Je hoeft niet door de prut.En mocht het te veel zijn, zeiltje er over en bewaren tot volgend jaar.Ik kreeg vorig jaar een trekker lading mest nadat mijn tuin al gemest en om was, daar heb ik nu nog mooie mest van. De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dirgni Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Haha patrijs dat is inderdaad het plan. Het scheelde qua prijs niet veel of ik 10 of 20 kuub liet komen.Beter mee verlegen dan om verlegen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Stekgrond binnen gelegd om op te warmen, zodat ik een en ander kan voorzaaien dit weekend. Het is buiten vriezekoud en volgens de voorspellingen van de bodemkundige dienst blijft het nog wel even vriezen: http://www.bdb.be/Productendiensten/Weerbericht/Onlineweerbericht/tabid/157/language/nl-BE/Default.aspx (volgende week tot -17 aan de grond). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr bean Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Ik heb de weeuwen plantjes in de plattebak wat water gegeven ivm de vorst komende week. Het lijkt tegenstrijdig maar ze stonden vrij droog en nu vriezen ze tenminste niet droog Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Hoe groot zijn die plantjes nu bean? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr bean Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 @ appelvrouw in de kas zijn ze al best groot. De steeltjes beginnen al flink dikker te worden. Gelukkig nog geen bloemkool erin.In de plattebak zijn het mooie stevige planten, ideale maat om nu uit te planten deze wilde ik gebruiken voor de buitenteelt. Ze staan er dus echt te overwinteren in stenen potten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 wat heb je vandaag gedaan ??? Nou ... buiten gewoon dagelijks werk van h.h. aard nope,niks nada. De Oostenwind snijdt je door je ziel . Eigenlijk wil ik nog wat snoeiwerk doen , op een aarden wal , die als afscheiding dient tussen ons en de achterburen (grond wat indertijd is vrijgekomen bij het grave van mestputten die inmiddels opgeheven zijn ) Misschien ga ik eens bezinnen op[ wat ik over enige weken wil gaan zaaien als eenjarige . Link to comment Share on other sites More sharing options...
pippi Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Ik start dit jaar met een natuurlijke moestuin en volg een cursus van Frank Anrijs van Yggdrasil. Wat leuk! En wat een enorme berg compost. Wellicht kan je hier: https://www.moestuinforum.nl/blog/ een blog aanmaken en ons op de hoogte houden. Ik ben zelf absoluut fan van Frank Anrijs, maar in de praktijk vind ik zijn methodes net iets te chaotisch voor mij. Ik gebruik nog wel veel van zijn adviezen, maar dingen als natuurlijke patronen met zaaien, daar ben ik vanaf gestapt. Oh, en on-topic: niks. Ik baal onzettend van die poolwinter, ik kan geen dingen van huis in de kas zetten, kan zonder gevaar voor onderkoeling amper zelf van huis naar de tuin fietsen met die oostenwind tegen en een gevoelstemperatuur van -15. Ik heb volgende week vakantie, lekker zinloos dus, en ik ga dan maar de voor- en achtertuin fatsoeneren, dan kan ik tenminste op tijd naar binnen voor een koppie thee als ik bevriezingsverschijnselen krijg. Pokkewinter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Hihihihi Ja het is echt koud! Brrrr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 Heerlijk! Ik geniet enorm van dit soort weer. Alle zon en koude: heerlijk! Levert mooie plaatjes op En on topic: ik heb wat plantjes ingepakt met hooi. Ik vermoed dat zij het weer net wat minder fijn vinden dan ik. Maar het ziet ee wel mooi uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oudholland Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 In de moestuin zelf vrij weinig. Op het complex, waar ik als bestuurslid verantwoordelijk ben voor het onderhoud, nog een aantal watertonnen laten leeglopen. Die hadden we nog vol gelaten zodat iedereen die nog water nodig had nog kon pakken, maar met de vorst van de komende dagen toch maar leeggegooid zodat ze niet kapotvriezen.Verder vanmiddag bij Vreeken langsgeweest om mijn bestelling op te halen. Nog een druif meegenomen voor in de kas.Vanavond denk ik de pepers en paprika's verplanten, die hebben nu hun echte blaadjes en mogen in een groter potje. Misschien dit weekend alvast de eerste tomaten zaaien. Had mezelf voorgenomen om dat in de eerste week van maart te doen, maar het begint nu toch wel te kriebelen... Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 24, 2018 Author Share Posted February 24, 2018 Gisteren lag er een bergje snippers dus gelijk aan de bak voordat het weg zou zijn. Met drie tuinders was het bergje binnen een uurtje weg dus had ook niet later moeten komen, dan had ik naast het net gevist. Paar stukken pad kunnen besnipperen en de zitplek.En daarna nog weer met het oude padschaafsel aan de sjouw gegaan en nog 6 kruiwagens versleept.Het was heerlijk weer, geen sjaal of muts en geen dikke jas nodig. Prachtig zonnetje erbij. Geweldig tuinweer. Vandaag naar Callantsoog geweest. Een uitje met de hondenschool... Stuk of 30 honden en hun bazen aan de wandel op het strand. Alweer geweldig weer... harde aflandige wind... stuivend zand. Rennende honden... heldere zon, blauwe lucht en dan nog ZEE ook nog!! Hondje is duidelijk een Zeehondje (ze komt ook uit Den Helder). Ze had het waanzinnig naar haar zin met de zee en het zand en de andere honden en de talloze drijfhoutjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
laen Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 Kon het niet laten en heb bij de eerste zonnestralen die de vorst deed dooien wat geplante boompjes en bloempotten water gegeven, zodat het water tijd zat heeft om diep in te trekken (moet lukken - zandgrond) om niet meer te bevriezen en hopelijk voldoet dat voor komende week, zoveel hebben de meesten toch niet nodig. Daarnaast in een andere tuin op verzoek een graf gegraven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 Prachtige foto's Mellie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts