Geplaatst: 30 juni 20187 j @Roeier: "Aan de overkant is het gras altijd groener"En je moet niet zeuren: volgens de neerslagkaart juni heb jij in juni 46 mm, misschien wel 76 mm regen gehad. Hier, volgens diezelfde kaart, 12 mm. Volgens mijn regenmeter: 6 mm. En, mijn roeibootje ligt sinds midden april in het water, niet afgedekt. Bootje is kurkdroog, dit jaar nog nooit gehoosd. Ipv smileys: "Als de boeren niet klagen, nadert het einde der dagen". Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 30 juni 20187 j Jullie hebben tenminste nog regen gehad! Hier staat de put zelfs droog, nog nooit gehad.Veel te warm en te droog, al doen de aubergines (in de buitenlucht) het wel prima en de tomaten ook nog.
Geplaatst: 1 juli 20187 j Een compleet verdroogde waterput? Dat is zorgelijk, dan heb je droogte op grote diepte, en wat voor oplossingen heb je dan nog om te bewateren?Dan zitten HenkG en ikzelf altijd beter, met sloten om ons heen is er altijd een oplossing mogelijk.Ik heb besloten dat een pomp een noodzaak is; ik woon nu 3 jaar in Nederland, en het is 3 keer kurkdroog geweest in deze periode, altijd meerdere maanden achter elkaar. Op plaatsen die beschutting bieden tegen de wind is het met gieteren nog wel te doen, met een groot stuk tuin op de wind is het met gieteren niet meer bij te houden. Daar zul je in Zeeland op veel plaatsen ook wel mee zitten.Zeeland nog droger in Juni dan hier; klopt, maar in Mei had Zeeland dan weer meer dan hier volgens de kaarten. Het droogte probleem is haast overal. Met wat Flup zegt en wat vrienden van mij in Schotland schrijven lijkt het erop dat het op z'n minst Europees is.Dan moet je je maar gelukkig prijzen als je slootjes met water om je heen hebt inplaats van verdroogde beken of waterputten, wat waarschijnlijk meer voorkomt in Europa.
Geplaatst: 1 juli 20187 j Sloten om de tuin zijn een luxe, dat heb je in andere landen dan Nederland minder. De beek bij ons huis is ook droog, maar die valt eigenlijk elke zomer wel droog. Maar de put is wel zorgelijk, ook al is die niet zo diep. Het is gewoon te droog al groeit alles gelukkig nog wel in de tuin, zonder al teveel water te hoeven geven. Ik kan mij van vroeger (als kind) in Nederland herinneren, dat de zomers altijd koel waren. Met 20 graden was je blij en 25 graden was een uitschieter. En regen viel er ook altijd wel voldoende. Dat lijkt nu anders. In Duitsland waar ik woon zien de oudere dorpsbewoners deze ontwikkeling ook.
Geplaatst: 4 juli 20187 j Werd ik vanmorgen zomaar wakker van het geluid van vallend water. Ik dacht eerst dat de buurvrouw heel vroeg aan het sproeien was, maar het bleek echt regen te zijn. Het enige blauwe stipje op de radar dat precies over mijn tuin kwam, wat een geluk Het is alweer verdampt dat wel..
Geplaatst: 4 juli 20187 j Heeel heeel misschien gaat het hier regenen, Wetter.de, locatie Herzogenrath, geeft een kans van 32% op enige vochtigheid vanmiddag. Nooit gedacht dat we in Nederland zouden verlangen naar regen.
Geplaatst: 4 juli 20187 j Zonet pakten dreigende wolken zich samen:En vlak daarna waren ze weer weg , dus de stand sinds 1 juni blijft: 6 mm. Geen smiley, maar een saddy: Nu hep elk nadeel ze voordeel: deze 7 panelen, plus nog 6 op het tuinhuisje, die werken keihard. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 4 juli 20187 j fikse onweersbui aan t eind vd middag..5 liter water per m2. We kunnen er wel even mee vooruit zonder te gieten.. en dag of 2 of zo We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 juli 20187 j Hier 's avonds even een dreigende lucht gezien maar geen druppel water. Op plaatsen waar ik geen water geef, is de grond zeker 15 cm diep poerdroog.
Geplaatst: 4 juli 20187 j Ik kan mij van vroeger (als kind) in Nederland herinneren, dat de zomers altijd koel waren. Met 20 graden was je blij en 25 graden was een uitschieter. En regen viel er ook altijd wel voldoende. Dat lijkt nu anders. In Duitsland waar ik woon zien de oudere dorpsbewoners deze ontwikkeling ook. Ik weet niet hoe oud jij bent, ik ben 56 en mijn vakantieherinneringen als kind zijn vooral dat getik van de regen op het dak van een vakantiehuisje,en wandelen en naar pretparken met paraplu's mee. Ook wel af en toe een paar dagen dat we konden zwemmen en zonnen, maar nooit die Spaanse toestanden die we nu hebben. Ik klaag niet, ik vind het wel lekker dit weer, maar een heel kalm langdurig buitje zou wel fijn zijn. Geen onweer met harde regen alsjeblieft, mijn halve tuin staat inmiddels vol met planten die nog nooit regen hebben meegemaakt, die gaan gegarandeerd omver met een onweersbui.
Geplaatst: 5 juli 20187 j Maar Pippi, dan moet jij je ook de zomer van 1976 herinneren. Spaanser dan die zomer kan echt niet. 78 was ook een lange warme zomer. Ik stond in '76 , 2 maanden lang als vakantiebaan ( na mijn eindexamen ) in een wasserij op de Veluwe waar ik toen woonde. Zo'n wasserij met van die droogtrommels van 2 meter doorsnede. Dan was de was droog, openden die mega dingen zich en spoot de hete was op een lopende band. En ik maar vouwen. De handdoeken kon je nauwelijks vast pakken van de hitte. Stapeltjes handdoeken maken. stapeltjes in een krat. Kratten stapelen op een pallet. 6 pallets op een dag. En buiten was het wekenlang boven de 25 graden en best vaak boven de 30. Wat een zomer was dat. Jaren tachtig zat ik voor studie in Den Haag. Alle zomers vooral zo veel mogelijk lopend naar het strand. ik was vies bruin. Dat vond je toen mooi ofzo ? Jaren 90 kan ik me niet veel van herinneren, zat ik grotendeels in het buitenland. Maar daarna zijn de zomers nog veel mooier geworden toch ? ok, ook wel eens een prutzomer tussendoor. Maar ik heb vooral het idee dat onze zomers prachtig zijn. Deze zomer, maar ook de lente al, is mooi, maar vooral ook heel droog. heeeel droog. Gaat het over 2 weken regenen en houdt dat dan ook niet meer op, gaat zo'n zomer toch weer de herinnering in als een prutzomer. Mensen willen mooi weer als ze vrij hebben. Ik ook hoor. Ik ga met 2 weken op vakantie. zal je zien ... haha.
Geplaatst: 9 juli 20187 j Het is bewolkt... en nou ja zeg... er komt zomaar wat nats uit de lucht vallen! Niet veel en buienradar weet er niets van, maar toch...
Geplaatst: 9 juli 20187 j Hier ook bewolkt en zowaar twee keer geraakt door iets heel kleins dat uit H2O bestond. Het is dat ik een gevoelig type ben en deels ontkleed anders had ik het gemist.Regen nee, geen regen. En als er al iets gaat vallen in NL dan zal dat zeker niet hier aan de kust zijn. Maar het is wel beter weer nu om wat te gieten en te verplanten zonder dat het gelijk gaat schieten of verbranden. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 10 juli 20187 j Wat een gelukje!. Inderdaad herinner ik me ook veel mooie zomers met veel zomeravonden met een ijsje van Jamin. in 2015 was het trouwens nog veel warmer dan nu, steeds 35 graden, dan valt het best mee nu. Ik geniet ervan, wel een beetje regen zoals bij jullie zou leuk zijn We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 juli 20187 j Of zoals ik gisteravond tegen mijn vriendin zei:Zie je die wolken voorbij vliegen? Dat is de regen die liever ergens anders gaat vallen.En zo kijk ik sindsdien en nog steeds hoopvol naar de wolken zonder verandering.
Geplaatst: 10 juli 20187 j Nou. Die regen van vanmorgen vroeg stelde echt niks voor. Nu mottert het wat. Ook al niks. Helemaal hét weer voor alle schimmels. Komende week weer hot en droog. Die schimmels gaan feestvieren
Geplaatst: 10 juli 20187 j ja hier ook, schurftfeestje, meeldauwdag, roestrage, alternaria-afterparty en 0,001 mm regen
Geplaatst: 10 juli 20187 j ja hier ook, schurftfeestje, meeldauwdag, roestrage, alternaria-afterparty Alternaria-afterparty. Die ga ik es langs mijn neus weg gebruiken eerdaags. Tnx RobO (en sterkte!) wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 10 juli 20187 j Het heeft hier ook alleen maar wat gemiezerd. Geen regen van formaat. Alleen vochtige lucht...
Geplaatst: 10 juli 20187 j Ik moet nu toch wel bekennen dat het stevig naar beneden is gekomen hier. Zo stevig blijkbaar dat het donkergroene rioolpompkastje van de gemeente weer een alarmlampje branden laat. Ben benieuwd wat daar komende week voor plant reactie van gaat komen, als het niet allemaal al gelijk weer verdampt en al het verse groen uitdroogt. Lekker positief weer laen .
Geplaatst: 10 juli 20187 j Hier een vleugje motregen vandaag, maar wel zoveel - in combi met de bewolking- dat ik vandaag helemaal geen water heb gegeven, ook niet aan de potjes met zaailingen.
Geplaatst: 12 juli 20187 j Uitdroging / Grondwaterstand.Gisteren werd hier een nieuwe rioleringsbak geïnstalleerd. Zo kon ik mooi (en makkelijk!) zien hoe droog het ook hier (NAP+1, zeeklei) is. ^ Die bak is -met deksel- ongeveer 2 meter hoog. De bovenkant komt gelijk aan het maaiveld. ^ Zo droog dus. De eerste kleine meter is kurkdroog, het grondwater staat nu op bijna 2 meter onder het maaiveld. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 12 juli 20187 j Dinsdag 1,5 mm regen. Gisteren heeft het er bijna de hele dag uitgezien alsof het ging regenen maar er kwam helemaal niks naar beneden. Als ik de voorspellingen moet geloven is de aangekondigde regen die dit weekend zou vallen ook alweer uit gesteld.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.