Mellie Geplaatst: 12 maart 2018 Geplaatst: 12 maart 2018 Zo staan de padronnetjes er eindelijk bij! Sjonge jonge, wat een veeleisend pepertje zeg. Quote
Ann123 Geplaatst: 12 maart 2018 Geplaatst: 12 maart 2018 geduld loont. Je hebt wel moeten doorzetten hé. Blij dat de padrons eindelijk aan het groeien gegaan zijn. Quote
Charly Geplaatst: 12 maart 2018 Geplaatst: 12 maart 2018 Aha! Na een paar dagen weg, lees ik dat Mellie eindelijk succes krijgt met haar Padronnetjes. Ik heb ze toevallig van het weekeinde gegeten. Groen, gegrild met zout als bijgerecht. Was idd wel erg lekker, wat jij ook al schreef Erny: mooi dikwandig. Bij thuiskomst net zie ik dat mijn paprika / peperplantjes er keurig bij staan (lang leve de lieve buur). Zal morgen weer eens een foto posten. Alleen de numex blijft wat achter in groei. Maar dat schijnt normaal te zijn voor een Chinense? Quote wees bevriend met kleine dingen
Daniel Geplaatst: 15 maart 2018 Geplaatst: 15 maart 2018 Als variant op het modem als bodemverwarming: het ~storingsvrije~ kastje van Ziggo.Op 25 februari deze paprika’s gezaaid. Rechts en midden van het kastje zorgt voor een temperattur van 25-27 graden. Links wat minder. Af en toe dus het bakje draaien voor een gelijkmatige opkomst. Dit staat nu gezaaid in het bakje:- King of the North (komt wat minder goed op)- Karamel- Sweet banana- Earliest red (2 rijtjes)- Lipstick En nog wat pepers + reserve paprika’s gezaaid in het raamkozijn:- Hungarian hot wax- Rezha- Ring of fire Quote
Ann123 Geplaatst: 15 maart 2018 Geplaatst: 15 maart 2018 Ja, Charlie, chinenses groeien wat trager. Maar ze benen de annuums bij hoor. Gezien ze kleinere vruchten hebben rijpen ze ook weer sneller af. Hier was er vorig jaar qua oogsttijd niet echt een verschil tussen de annuums en de chinenses. Numex is geen ras. Het is de universiteit van New Mexico. Zij experimenteren met nieuwe groenten. Je bedoelt wellicht hun Numex Suave Orange? Heerlijke pepers. Echt mijn favorietje, vorig jaar. Quote
Charly Geplaatst: 15 maart 2018 Geplaatst: 15 maart 2018 Ha Ann123, Dank voor de toelichting. En ja: die Numex bedoelde ik. Fijn dat ie jou zo goed bevallen is. Dan zie ik nog meer naar ze uit! Quote wees bevriend met kleine dingen
simonvb Geplaatst: 15 maart 2018 Geplaatst: 15 maart 2018 Daniel, staan ze op de lichtst mogelijke plek? Indien niet zou ik ze verhuizen van de router naar meer licht. Warmte is voornamelijk belangrijk bij het ontkiemen. Quote
Ann123 Geplaatst: 15 maart 2018 Geplaatst: 15 maart 2018 Is het dom / overdreven optimistisch om nu nog wat paprika's en pepers te zaaien? Een zolderkamer staat al vol. Plaats heb ik niet meer, ook niet later in de tuin. Maar ik heb toch zin gekregen om Shishito pepers te zaaien. En als ik dat zou doen kan ik ook nog een zaadje van Orangevoye Chudo zaaien. Maar we zijn al maart. Is dat nog te doen? Of veel te laat? Quote
speets Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 Optimistisch: ja! Dus gewoon doen En ja hoor: 1 van de 4 PdP's ontkiemd, na 1 week Andere leverancier, dus het lag inderdaad aan het zaad. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Ann123 Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 ze zitten al in het natte vermiculiet bij de radiator. Succes met de padrons. Lijken niet de makkelijkste te zijn. Quote
Rogier Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 Is er misschien iemand die peper plantjes over heeft en deze te koop heeft? Ik houd me aanbevolen. Quote
Erny Geplaatst: 16 maart 2018 Auteur Geplaatst: 16 maart 2018 Dat Padrons niet de gemakkelijkste zijn is niet een conclusie die je moet trekken. Misschien hebben sommigen nu wat kiemproblemen maar Padron is gewoon een annuum en kiemt heel gemakkelijk en is bij mij altijd (al jaren) één van de eersten daarmee. Zou jammer zijn als ze op deze manier een slechte naam krijgen of dat mensen zich laten afschrikken omdat ze denken dat het een moeilijke kiemer is. Quote
Ciska Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 Nee hoor.....de padrons waren naast de puntpaprika een van de eersten die boven stonden....binnen een week geen problemen hier... Quote
Ann123 Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 Dank je om dat even recht te zetten. Ik kreeg de indruk dat ze echte moeilijke kiemers waren. Quote
pippi Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 Ik heb net het eerste stel verpot naar iets grotere potjes. Was nog niet echt nodig, maar deze moesten naar de tweede rang op de vensterbank zodat ik de tweede lichting kon uitplanten in kleine potjes die dan vooraan komen. En wel handig als ze dan in wat hogere potjes staan want meer licht. En ik vind dat ik dit jaar - tot dusver- niet mag klagen. Inmiddels zijn alle soorten opgekomen, behalve de zelf geoogste Kapia. Niet goed bewaard misschien, ik weet het niet. En ondanks dat het pal achter het raam af en toe flink koud is, groeien de paprikaatjes op wat uitzonderingen na beter dan vorig jaar. Heb nog even terug gelezen in het Paprika&pepertopic van 2017, en misschien is een van de oorzaken wel dat ik helemaal ben afgestapt van goedkope potgrond. Dit jaar heb ik in eerste instantie nog wel dingen gezaaid in potgrond van de AH en een dikke laag compost erbovenop, maar sinds een tijdje gaat alles a la Dowding in alleen compost, zowel bij zaaien als bij verpotten. Ik heb nog geen rouwmuggen gezien (vorig jaar heel erg bij de doperwten en ook wat bij de paprika's, volgens mij zaten die beesten echt in de potgrond). En ik heb de indruk (maar dat kan ook liggen aan vrij veel zonlicht de afgelopen tijd), dat alles - zeker de paprika's - meer compact blijven. En de soort die het nog steeds het beste blijft doen, is nog immer de bio-paprika van de Jumbo. Bizar toch. Quote
Claudia69 Geplaatst: 16 maart 2018 Geplaatst: 16 maart 2018 Dat onthoud ik voor volgend jaar. Nog nooit in zuivere compost gezaaid. Wel benieuwd wat dat geeft. Gebruik je daarvoor eigen compost? Ik heb vandaag bij Makro een lading biologische potgrond zonder turf gehaald (Agricon). Was een aanbieding. Blijkt uit dennencompost, groencompost en volgens mij een flink deel zand te bestaan. Voelt wel lekker los aan, goed om in te zaaien. Kleeft in elk geval niet als pek aan de handen dus. Mijn paprika's staan nog in stekgrond op te komen. Dat was een zak zaai- en stekgrond van AVEVE, in het passeren meegenomen, normaal vind ik die niet zo goed, maar het komt dit jaar toch netjes op. Quote
pippi Geplaatst: 17 maart 2018 Geplaatst: 17 maart 2018 Claudia, nee, geen eigen compost. Ik ben bang dat die nog niet helemaal rijp is, en dan gaat het denk ik mis. Quote
Itoero Geplaatst: 17 maart 2018 Geplaatst: 17 maart 2018 Is alle compost goed om in te zaaien?Toen ik compost gebruikte van't containerpark had dat een lichte mestgeur...komt dat door stikstof? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Jorg Geplaatst: 17 maart 2018 Geplaatst: 17 maart 2018 [...]alles a la Dowding in alleen compost, zowel bij zaaien als bij verpotten. [...]Ik heb Dowding 5 jaar geleden ook gelezen en hij was voor mij de inspiratie om elk jaar een dun laagje compost op de grond te leggen en niet meer te spitten. Naar mijn weten bedoelt Dowding hier geen compost zoals wij dat onder die naam kennen, maar pootaarde of teelaarde. Ik snap de verwarring, maar het zit hem volgensmij in de vertaling.. Puur alleen compost zoals we dat kennen uit de winkel of van de milieustraat is niet goed geschikt om in te zaaien. Daarvoor gebruik je toch echt liever potgrond of zaaigrond. Quote
pippi Geplaatst: 17 maart 2018 Geplaatst: 17 maart 2018 Jorg, Dowding bedoelt echt compost. En daar kan je dus prima in zaaien, het enige waar je op moet letten is dat de compost volledig rijp is. https://www.charlesdowding.co.uk/forums/topic/plant-directly-into-the-compost-really/ Quote
Erny Geplaatst: 17 maart 2018 Auteur Geplaatst: 17 maart 2018 Ik heb, eindelijk, de pepers verpot/verspeend. Beetje laat, een deel kon de P6 fase overslaan en mocht gelijk in een P9.Van de 66 gezaaiden heb ik nu 48 plantjes. Helaas niet opgekomen zijn de Pasilla Baijo zaden. Quote
donaldk Geplaatst: 17 maart 2018 Geplaatst: 17 maart 2018 (aangepast) Hoi Erny klinkt goed. Je bent al aan het verpotten toe, zelfs al klaar. Van mijn eerste zaaironde begint nu ook de Siberian House Paprika te komen. Alleen de Red Savina doet helemaal niets. Daarom ook vorige week zaadjes van de andere bron meegezaaid. Dus bij mij moet alles nog gebeuren. Dat je maar een zwoele november mag hebben dat heb je van alles zeker oogst. Na een derde verlies zaai je nog bij of denk je bijna vijftig planten is wel weer genoeg. @pipi de beroemde Nigel, een grote Dorset Naga plant met ruim 2400 pepers eraan, stond zelfs in 100% compost. En niks dure hoog koolstof, bio, schimmelrijke premium spul, maar gewoon van GFT afval, 160 liter 'municipal compost'. 17 maart 2018 aangepast door Gast Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Erny Geplaatst: 17 maart 2018 Auteur Geplaatst: 17 maart 2018 Haha, nee Donald, ik zaai niet meer bij. 48 Planten is al wat veel dus het niet opkomen van een aantal was wel ingecalculeerd. Alleen die Annuums hebben het een beetje boven verwachting gedaan. Ze hebben gelijk weer een lekkere scheut A+B aan de voeten gekregen. Ben dit jaar wat eerder begonnen met voeding bij geven en heb het idee dat het inderdaad ervoor zorgt dat ze wat compacter groeien. Quote
donaldk Geplaatst: 17 maart 2018 Geplaatst: 17 maart 2018 Ik heb nog maar 15 liter staan aan voeding water, dus ik heb gewoon kraanwater gebruikt om mijn kokosblokken los te weken, normaal gebeurt dat met BillyJuize, of waar we het nu vandaan kunnen halen. De Thai Sun en Grandpa's Homepepper die ik heb gered krijgen gewoon dubbele scheut ouderwetse Degron (zo maken ze het niet meer voor de Aldi, kan ik eindelijk de grote flessen opruimen want ze zijn beide bijna leeg). De twee plantjes staan redelijk donker en eerst te dicht bij de verwarming, vooral de GPH heeft het daardoor zwaar gehad. Kwam er nog luis over heen bij de twee plantjes, maar de Thai Sun heeft sinds vorige week ook bloemetjes. Ik had zoveel soortjes gekregen in de Turbo dat ik, nog niet eens toegekomen aan het uitzoeken van oude zaden en zaaien tot behoud van de collectie, al 185 capsicum zaadjes in de kweekkasjes heb staan. Twee kerinting zijn onthoofd eentje verschrompeld al. Ik had er vijf, allemaal opgekomen. De vijf Red Savina's niet, de drie Siberian Home Paprika's beginnen nu na twee-en-halve week pas op te komen. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
pippi Geplaatst: 17 maart 2018 Geplaatst: 17 maart 2018 @pipi de beroemde Nigel, een grote Dorset Naga plant met ruim 2400 pepers eraan, stond zelfs in 100% compost. En niks dure hoog koolstof, bio, schimmelrijke premium spul, maar gewoon van GFT afval, 160 liter 'municipal compost'. Kijk, dat geeft hoop. Ik zit te twijfelen of ik nog 1 keertje wat paprika's zal bijzaaien. Ik hoef er niet zoveel als Erny , maar ik wil er iets van 30, en dat zou ik nu net redden als alles wat nu in potjes staat en/of ontkiemd is het helemaal goed blijft doen. Misschien als reserve toch nog maar wat zaaien. Ik heb vorig jaar op 13-3 de laatste paprika's gezaaid die ook daadwerkelijk een redelijke opbrengst hadden, dus het kan nog net, denk ik. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.