Jorieke123 Geplaatst: 15 december 2018 Geplaatst: 15 december 2018 Als je ze binnen voorzaait bloeien ze vaak ook eerder dan de voedermaïs en hebben ze er weinig last van... Van dat bestuiven door andere soorten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
bio-fee Geplaatst: 15 december 2018 Geplaatst: 15 december 2018 GMO zaden mogen hier helemaal niet verkocht worden, dus dat lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk. Nou, daar ben ik nog niet zo van overtuigd. In paardenvoer bv. zal geen enkele voederleverancier je durven garanderen dat de mais GMO vrij is, ook al mag het officieel hier niet verkocht worden. Er schijnt dusdanig met GMO vervuilde maïs geknoeid te worden, dat het wel degelijk voorkomt tussen de officieel niet GMO geteelde maïs. Om die reden eet ik dus nooit meer iets met maïs (of soja, dat is hetzelfde verhaal) dat niet bio is; bij bio gecertificeerde maïs mag men er vanuit gaan dat er wel op de zuiverheid gelet wordt. Ik stem voor het voorstel van Erny: neem de biologische variant. In dat geval zou ik graag meedoen met de wedstrijd. Quote
henkg Geplaatst: 15 december 2018 Auteur Geplaatst: 15 december 2018 Er valt niets voor te stellen of te kiezen. De keuze is gemaakt, en de zaden zijn geleverd. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 15 december 2018 Geplaatst: 15 december 2018 Er is zelfs al een kiemtest gedaan! Goed bezig Henk Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
bio-fee Geplaatst: 15 december 2018 Geplaatst: 15 december 2018 Oké, ik begrijp het, jammer.Wellicht is het voor volgend jaar wel een goed idee om voor biologisch zaad te gaan...? Mensen die gewend zijn met niet-biologische zaden te telen zullen daar geen bezwaar tegen hebben lijkt mij, maar andersom kan het dus wel een bezwaar zijn. Quote
Jorg Geplaatst: 16 december 2018 Geplaatst: 16 december 2018 Goede suggestie bio-fee. Die nemen we mee voor volgend jaar, met de kanttekening dat het één van de wensen is. We kunnen niks beloven Quote
Nasuada Geplaatst: 16 december 2018 Geplaatst: 16 december 2018 Game on.... ik wil meedoen en ga voor de Eerste plek. Yeaaaahhh. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Ciska Geplaatst: 16 december 2018 Geplaatst: 16 december 2018 Dan zul je hem moeten delen met mij want ik ga voor de eerste plek Quote
Plotiemoos Geplaatst: 19 december 2018 Geplaatst: 19 december 2018 ik heb me vandaag ook opgegeven Quote
laen Geplaatst: 2 januari 2019 Geplaatst: 2 januari 2019 Ik raakte enthousiast en tegelijkertijd verward toen ik deze wedstrijd zag, en inderdaad.. ..afgelopen jaar heb ik precies dezelfde Tasty F1 geprobeerd te groeien, maar een combinatie van de hittegolf, konijnen die 't eens wilden proeven, muizen en woelratten en nog een Duitse Dog die er een drafje over heen deed is de opbrengst 0 geweest . Maar ik zie dat ik nog 12 zaden heb van afgelopen jaar die ik weer ga proberen en opmaken, dus ik vind 't een beetje zinloos om dan ook nog eens 20 van de wedstrijd mee te nemen. De kans dat ik ga winnen is sowieso nihil . Dat was deze precies: https://www.vreeken.nl/195200-suikermais-early-extra-sweet-f1-tasty-sweet-f1 Voor de anti-GMO mensen: Ik ben er ook niet blij mee, maar bedenk je ook dat de industriele niet-GMO planten hoogstwaarschijnlijk flink besproeid worden met insecticides of dergelijke, wat vaak meer natuur kapot maakt als de GMO planten waarbij weinig tot niet gesproeid hoeft te worden. Daarnaast kan GMO heel netjes gedaan worden (resistent maken en verbeteren zonder te overdrijven voor wat betreft afweerstoffen en opbrengst), en kan 't gezien worden als het kruisen van appelsoorten: ook bij GMO weet men van te voren niet precies wat men krijgt. Jammer genoeg is mais het voorbeeld waar GMO in de industrie overdreven wordt - maar zover ik heb kunnen vinden is de Tasty Sweet F1 hybride geen GMO!Succes alvast iedereen, may the odds be ever in your favour! Quote
henkg Geplaatst: 2 januari 2019 Auteur Geplaatst: 2 januari 2019 Herinnering.Het duurt nog een heel tijdje voordat je de wedstrijdmais zult kunnen zaaien.Doe mee aan de wedstrijd, en meld je nu al aan! (via PB, met NAW-gegevens)Over ruim een week stuur ik betalingsverzoeken aan de aanmelders tot dan. De eerste grote verzend-batch kan ik dan eind januari doen.Later aanmelden kan natuurlijk ook, zolang de voorraad strekt.(Al aangemeld? Dan zou je forumnaam in het tweede bericht van dit topic moeten staan). Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
mearn Geplaatst: 2 januari 2019 Geplaatst: 2 januari 2019 Is de soort Early Extra Sweet F1 het zelfde als de Tasty Sweet F1 zoals Vreeken aangeeft. https://www.vreeken.nl/195200-suikermai ... y-sweet-f1Teel de Early Extra Sweet al jaren en ze doen het ook bijna altijd goed en zijn erg lekker.Alleen neem ik het zaad mee uit Engeland als we daar op vakantie zijn omdat ik hem hier niet kon krijgen. GroetjesJos Quote
Krikke83 Geplaatst: 7 januari 2019 Geplaatst: 7 januari 2019 Ik doe ook mee. Normaal zet ik nooit iets dat niet-biologisch is. Ik zet zelfs alleen maar heirloom zaden. Maar om de wedstrijd te winnen zet ik mijn principes op zij Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
prettig gestoord Geplaatst: 9 januari 2019 Geplaatst: 9 januari 2019 Hou er rekening mee dat je ivm de kruisbestuiving ook geen andere soorten zoete mais erbij zet! Ik zet zelf een oud hybride ras uit de VS. Een jaar de fout gemaakt daar een normaal superlekker F1 ras bij te zetten, waren beide niet te eten dat jaar, beetje jammer.. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Plotiemoos Geplaatst: 11 januari 2019 Geplaatst: 11 januari 2019 FIjn dat je dit even meld.dan hou ik het zake met mais die ik nog heb liggen even apart. Quote
mearn Geplaatst: 11 januari 2019 Geplaatst: 11 januari 2019 Je hebt meerdere soorten suikermais. Gewone en b.v. tendersweet, supersweet. de laatste zijn altijd F1 rassen.Je kan wel meerdere rassen van een soort zaaien. Je hebt dan geen last van kruisbestuiving.Voor de zekerheid kan je ook op verschillende momenten zaaien zodat ze elkaar niet bestuiven.Verder moet je ook letten op collega tuinder welke ook gewone of suikermais zaaien. Kruisbestuiving kan optreden tot ongeveer 500 meter.Het is ook beter om in blokken te planten i.p.v. rijen. Dit verminderd de kans op kruisbestuiving en de bevruchting is beter. GroetjesJos Quote
Krikke83 Geplaatst: 11 januari 2019 Geplaatst: 11 januari 2019 Hoe zit het eigenlijk qua gewicht en kruisingen? Want op zich hoeven we geen lekkere maïs te kweken, maar de zwaarste Met mijn beperkte ervaring van maïs, kan ik wel bevestigen dat compact zaaien beter is qua bevruchting ipv op rijen. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Patrijs Geplaatst: 11 januari 2019 Geplaatst: 11 januari 2019 Ik vermoed dat dat niet veel uit gaat maken, alleen de maiskorrel zelf is gekruist, niet de kolven.Dan gaat het om verhouding zetmeel/ suiker in de korrel. Zelf zet ik altijd twee soorten om lang verse mais te kunnen eten, ze bloeien dan praktisch na elkaar zoals Jos al schreef. Quote De moestuin van Patrijs
Waaslander Geplaatst: 11 januari 2019 Geplaatst: 11 januari 2019 Voor de zekerheid kan je ook op verschillende momenten zaaien zodat ze elkaar niet bestuiven.Verder moet je ook letten op collega tuinder welke ook gewone of suikermais zaaien. Kruisbestuiving kan optreden tot ongeveer 500 meter.Jos Hier hallen we max 50 meter tussen de mais die we gaan teelen voor de teeltwedstrijd en voedermais (die er vermoedelijk ga komen ) . Is het verschil zo groot tussen tijdstip van bloei door ander zaaimoment ? Bij de meeste groenten is het vervroegen oogsten door vroeger te zaaien erg beperkt tegenover het vroeger zaaien . Vb topic hier over tomaten . Eigenlijk ook nog nooit op gelet in de buurt van wanneer de mais begint te bloeien . De mais die vroeg word gezaaid en de mais die later gezaaid worden doordat men gras als tussengewas gebruikt . Hier naast is gras gezaaid na de mais vorig jaar ,dus vroeg zal de mais niet geplant worden . Quote
Patrijs Geplaatst: 11 januari 2019 Geplaatst: 11 januari 2019 Het verschil in bloei moment ligt niet alleen aan het zaaimoment maar vooral ook aan de soort mais. Ook het weer is een belangrijke speler, zo had ik vorig jaar super vroeg de eerste oost door het warme weer. De tweede (opvolgende) oogst mislukte door de droogte. Voor het wedstrijd element niet zo belangrijk maar als je voor de zoete mais gaat wordt het wel een handicap. Ik weet niet wanneer voedermais bloeit, dus kan je een raad geven om voor vroege of late bloei te gaan, maar ik gok op vroeg. Mais wordt door de wind bestoven, dus de windrichting speelt ook nog een belangrijke rol. Quote De moestuin van Patrijs
Waaslander Geplaatst: 11 januari 2019 Geplaatst: 11 januari 2019 Ook het weer is een belangrijke spelerIk denk dat voorzaaien in potjes in serre of ter plaatsen onder plastiek hier een voordeel kan zijn dan vroege gezaaide mais buiten trager kiemen door de minder hoge grondtemperatuur tegenover later gezaaide mais. Op eerste moment zag ik ook het nut niet in om mais voor te zaaien maar nu snap ik waarom het gedaan word . Voor het wedstrijd element niet zo belangrijk maar als je voor de zoete mais gaat wordt het wel een handicap Dat is de reden dat ik nog nooit mais heb gezet . Met de teeltwedstrijd een goede gelegenheid om de uitdaging aan te gaan . We hebben na vorig jaar ook iets om te verdedigen, een golfspeler kan ook door wat geluk een groter handicapt hebben . Volledig de zuiderkant is voedermais van Zuid Oosten langs Zuiden tot Zuid westen is voedermais . Quote
Patrijs Geplaatst: 11 januari 2019 Geplaatst: 11 januari 2019 Voor de vruchtzetting een groot voordeel. Ik vermoed dat ik hier een van de mensen ben waar voedermais in geen velden of wegen te bekennen is. Ik heb hier nog een rol afbreekbare bio (mais) plastic die boeren over hun mais gooien om kiemen te bevorderen.Ooit eens van een boer gehad maar nooit gebruikt. https://rtv.be/artikels/steeds-meer-landbouwers-telen-mais-onder-plastic-a38431 Mijn buurman vorig jaar Thaise mais meegenomen en gezet. Groeide zeker 2,5 meter hoog maar gaf geen kolven. Quote De moestuin van Patrijs
henkg Geplaatst: 24 januari 2019 Auteur Geplaatst: 24 januari 2019 De eerste 22 setjes worden vandaag verzonden.Ook aan degenen die wel een betaalverzoek ontvangen hebben, maar nog niet betaald.(Dan staat er in het 2e bericht van dit topic achter je naam: A/P/x/V, i.p.v. A/P/B/V) Aan anderen: Je kunt nog meedoen! Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
ADOPEG Geplaatst: 25 januari 2019 Geplaatst: 25 januari 2019 En alweer ontvangen... Bedankt! Quote ~ Vita rosa est ~
leonietjes Geplaatst: 25 januari 2019 Geplaatst: 25 januari 2019 Ook hier is de envelop binnengekomen. Zag er keurig verzorgd uit! Ben benieuwd wat het later in het jaar gaat opleveren Quote http://moestuin-leonie.blogspot.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.