Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Niet bang dat er een aantal niet opkomen en daardoor leuke soort niet hebt?

Ik weet al welke ik niet ga hebben dit jaar namelijk de soorten dat ik niet gezaaid heb

.

Ja dat snap ik nu sorry Ik dacht je hebt overal 1 van gezaaid ook

Leuke zaden Mellie!! San Marzano heb ik ook, Maare what about African Heirloom Tomatoes? Klinkt interessant!!

Geplaatst:

Die african heirloom waren vorig jaar heel lekker! Het zijn oude Afrikaanse tomaten. Er staat niet bij welke soorten, alleen african heirloom en old. Das wel jammer. Spitskool had ze meegenomen uit Afrika. De verpakking is net een chocoladereep, met alufolie en wikkel in cocopeat. Erg grappig en verwarrend voor de kindjes hier in huis. Die wilden er vorig jaar een hap van nemen.

Ik heb de ene helft van het tablet vorig jaar in de tuin gehad. Waren heerlijk. Het zijn alleen 12 verschillende soorten, dus geen idee weg er nu opkomt.

Geplaatst:

Normaal zet ik 70 variëteiten aan tomaten. Dit jaar dus meer ruimte voor pepers en paprika's en we herleiden de tomaten drastisch terug tot 25 stamtomaten en enkele struiktomaten

Jahmato Banana Pear

Malakhitovaya Shkatulka

Garden Peach

Coeur de Boeuf

Black Krim (wedstrijdtomaat van 2 jaar geleden)

Blush

mount vesuvius (bewaartomaat)

cafe bule

Black Icicle

Tigrette

Couilles de taureau

Andine Cornue

Tommy Toe

Berkeley Tie dye pink

Galina's

Speckled Roman

Wapsipinicon peach

Mille fleur

Tigerella

OPalka

Turks muts

Amazon Chocolate

Indigo Blue Berries

Limmony

Liguria

Struiktomaten

Tasmanian Chocolate

Maglia Rosa

Sophie's choise

The Amateur

Nu nog tijd en plaats vinden om te zaaien

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:
Heb je wel 's van een tomatenras geënte en niet-geënte planten naast elkaar gekweekt en zo ja, wat waren je resultaten? Heb je enigszins het gevoel gehad dat er meer productie op onderstam Sprit F1 geente tomaten werd behaald? Heb je ook een sterker ontwikkeld wortelstelsel gezien aan het eind van het seizoen?

Ik snap dat de weerstand tegen ziekten kan worden verhoogd bij geente tomaten, maar kun je de claim "verhoging van productie" uit eigen ervaring bevestigen?

Ik neem aan een foutje, maar wat heb jij nu?

2 planten naast elkaar van zelfde soort geent/niet geent heb ik nog niet gedaan en normaal zal het ook niet voor dit jaar zijn , liever een soort extra dan 2 van zelfde soort . Heb er wel mee gespeeld om dit te doen . Maar geent planten waren vorig jaar erg groeikrachtig , Ben er zelf van overtuigd dat dit door het enten is . Sommige vorig jaar onderste luis van geente tomaten laten uitgroeien tot 2 de stam , wat je soms wel leest hier en daar en ging goed om groei wat te temperen .

Voor volgend jaar eens op zoek gaan naar wilde tomaten om deze te testen als onderstam . Deze zouden ongeveer zelfde eigenschappen hebben (minder gevoelig voor vermoeiheidsziekte en grotere groeikracht ) en dus een heirloom ipv een F1 soort .

De onderstammen zijn wel degelijk tomaten deze dat ik heb, om daar aubergine en paprika's op te enten heb ik ook mijn twijfels .

De eerste 15 soorten komen boven de grond .

Geplaatst:

@TomP @Frans: Ik denk dat een kleine update wel op zijn plaats is:

Tomaten---groeilamp-236071552753675.JPGTomaten---groeilamp-184071552753669.JPG

Ik heb gekozen voor een dubbele TL-armatuur. De armatuur hangt voorlopig maar aan touw, maar ik ga het in de komende dagen mooi met (verstelbare) kettinkjes vast maken. Voorlopig is dit een goede oplossing: je merkt ook aan de tomaten dat ze sterk reageren op het extra licht. De Italiaanse tomaten heb ik er mogelijk mee gered, want die werden snel zwakker in de dagen voordat ik de lamp installeerde.

Tijdschakelaar erop gegooid en 16 uur per dag aan. Een leuk eerste beginnetje van het werken met groeilampen.

Geplaatst:

Hey Gianni,

ziet er goed uit netjes!

Ongelooflijk hé wat dat 'beetje' extra licht kan doen!?

Ik koos ervoor om mijn lampen vast op te hangen, het zijn de planten zelf die ik hoger of lager zet.

Het is maar wat jij verkiest

Licht is echt essentieel

Mijn lichtkast heeft 3 niveau's

2 niveau's van elk 2 dubbele TL's van 1.2 m * 0.5 m dus elk niveau heeft 4 lampen

1 niveau van 3 dubbele High Lumen LED TL's van 1.2 m * 0.5 m, niveau met 6 lampen

Het niveau met de 6 lampen en dus uiteraard meer licht geeft de planten een extra boost tov de 4 lampen niveau's

Om dit te compenseren wissel ik wekelijks de planten van niveau

Geplaatst:
maar ik ga het in de komende dagen mooi met (verstelbare) kettinkjes vast maken

Met jouw constructie zou je ook meerdere horizontale latjes als plankdrager kunnen gebruiken. Plank schuif je dan op de gewenste afstand van de lampen.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Heb mijn tomaten maar eens gewekt uit hun winterslaap.....

Het zijn 24 soortjes geworden daar heb ik het aantal wat ik waarschijnlijk nog ga krijgen op de MTFD niet meegeteld. Dat zullen ook iets van 4 plantjes worden?..

Heb:

Gigantomo (van Nas)

Brandywine

Coeur de boeuff (van jet)

Gardners delight (van Anna)

Een geel groene tomaat met een heule moeilijke naam....waarom doen mensen dat toch (van Angela)

Ananas tomaat

Wapsinicon Peach (van koolrabi)

Makkelijke moestuin tomaat

Speckled roman

Hochloma

Ananas noir

Sappige roma tomaat, ooit een plantje op groente dagen in Eenrum gekocht....naam weet ik niet.

Rose de Berne

Balkonstar( van Henkg)

Cherry fall

Turkse tomaat (van Mellie)

Black and red Boar (van Charly)

Liguria (ook van Charly)

Wapsinicon geel (van jet)

Daarnaast nog wat oude zaden van kleine trostomaatjes die toch op moeten en waarvan de thuiskok de tomaten meestal zo van de plant eet. De meesten halen de keuken niet eens... onder het mom van “testen”

Hellvrucht

Een bruin zoet tomaatje

Oranje snack tomaatje

Super sweet kerstomaatje

Sungold

Van deze zaden zie ik wel wat het wordt....

Staan eerst lekker warm te ontkiemen en daarna koeler om op te groeien....laat de zomer maar komen. Kan ik die in potten stoppen

Geplaatst:

Tomaten gezaaid:

Jasper F1 (Phytophthora resistent, erg lekkere cherrytomaat)

Mounten Magic F1 (Phytophthora resistent, goede normale tomaat)

Primabella (Phytophthora resistent)

Jujube cherry (zeer lekkere cherrytomaat)

Dancing With Smurfs (rood met blauwe cherrytomaat)

Yana (Oekraïens ras van Yuras, erg zoet)

Honingtomaat F6 (van Yuras, cherrytomaat)

5 zaadjes per potje, alleen Mountain Magic en Jasper staan alleen in een potje (de zaadjes zijn bijna op)

En ook nog een paar zoete pepers gezaaid, Sladki Ferdi

20190317132636122iOS33781552839591.jpg

Geplaatst:

Eerste tomaten gezaaid, kon me niet langer bedwingen ...

Geen speciale soorten, gewoon tomaten die ik persoonlijk heel lekker vind.

Marmande

Matina

Ananas Noir

Berner Rose

Tigrella

Hiermee is de eerste 'honger' gestild, nu proberen om nog 2 weken te wachten vooraleer ik de rest zaai.

Plan is ook om dit jaar te beperken tot een 15 tal soorten, we zullen zien ...

Geplaatst:

Ik wil dit jaar kleine tomaatjes in een hangpot hebben, kan iemand me adviseren welk ras daarvoor geschikt zou zijn? De steeltjes moeten het gewicht wel kunnen dragen dus.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
Ik wil dit jaar kleine tomaatjes in een hangpot hebben, kan iemand me adviseren welk ras daarvoor geschikt zou zijn? De steeltjes moeten het gewicht wel kunnen dragen dus.

Even zoeken naar kerstomtaat / trostomaatjes! Ik heb zelf oa de kruisbestomaat maar zag afgelopen week dat forumgebruikers hier niet heel Erg enthousiast over dit soort waren! Er zijn tientallen zo niet honderden soorten tomaten planten geschikt hiervoor joh. Even goed naar de soort en beschrijving kijken.

Geplaatst:

Misschien is dit iets voor je ? Pottomaat Donna F1 (al eens eerder laten zien in dit topic). De plant staat bij mij in een 3 liter pot , een 2 liter moet ook kunnen, en ze zal na verder uitgroeien en door het gewicht van de onderste nog te vormen trossen steeds meer over de pot gaan hangen. Daarom volgens mij ook prima geschikt als 'hanging basket' tomaat. Bloeit uitbundig in een al vroeg stadium. De stelen van de trossen zien er stevig genoeg uit om veel tomaatjes te kunnen dragen. Smaak van het tomaatje schijnt prima te zijn (zelf nog geen ervaring mee).

pot771801553119050.JPG

pot867281553119051.JPG

Edit:

De teelt van pottomaat is voor mij eenmalig. De zaden zijn gekocht t.b.v. het testen van een LED groeilamp. De overbodige zaden gaan naar een buurman maar het zijn er zo veel dat ik je er ook wel een paar kan sturen als je interesse hebt. Geef in dat geval even per pb een adres door waar ze heen moeten.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik heb nog eens op het zakje zaden gekeken. Er staat dat Donna F1 ook in hanging baskets kan worden gebruikt.

De zaden zijn inmiddels onderweg naar Tanja.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ziet er wel een beetje lichtgroen uit, maar nog niet heel zorgelijk. Misschien wel een normale kleur voor een kruisbestomaat, maar zeker niet voor een doorsnee tomatenplant.

Heb je deze onlangs verpot? Wat voor potgrond gebruikt je? Misschien is dit voedselarme potgrond en kun je wat voeding geven.

Geplaatst:

Ik heb compost grond gebruikt. Maar na het verplanten zit de stop erop.

Het kan nog erger... ik dacht laat ik die andere zaadjes in van die vakjes planten... mijn ervaring was er al niet geweldig mee(schimmel), nu na precies 2 weken NUL opkomst.... ik had toen net nieuwe lamp in gebruik, geeft ook warmte af. Ik gok te droog..

Morgen alles opnieuw zaaien Wat ben ik blij met het vroege starten hier, heb nog tijd zat nu!

57EF1D4F-B20A-4730-86E0-DB22B3837A8798321553197247.jpeg

Geplaatst:

Beetje snel Johnie. Of heb je een verwarmde tunnelkas?

Die tomatenplantjes nog lekker binnen houden, want ze overleven de koude niet.

Met een beetje geluk kunnen ze eind april/ begin mei de koude kas in, maar dan nog alert zijn op koude nachten en dan zeker met vliesdoek afdekken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...