Stoyanov Geplaatst: 11 februari 2019 Geplaatst: 11 februari 2019 Ik help het je hopen Ad.Persoonlijk vind ik het kiemen in vermiculiet daarom logischer.Wat opkomt móet wel paprika zijn, want je gebruikt immers geen grond.Zaailingen verspenen en klaar.Zijn er ook mensen die de planten op een bepaalde hoogte toppen?Ik zag een filmpje op youtube van iemand die dat doet om mooie korte en stevige planten te krijgen.Een kennis van me werkt in het westland in de kas en zegt "gewoon langs een touwtje laten groeien en 1 zijtak als back-up laten zitten".Ik heb vorig jaar voor het eerst paprika gekweekt in de kas, met een touwtje zoals bij paprika. Topopbrengst.Geheel volgens mijn eigen methode, ofwel: knoei maar raak. Beginnersgeluk wellicht. Elke tip is derhalve welkom.
widdy Geplaatst: 11 februari 2019 Geplaatst: 11 februari 2019 Ik ben vandaag gestart met de pepers/paprika. Ik zaai op kleine schaal, maar wil toch wat variatie in mijn tuintje. Ook zo leuk om verschillende dingen op je bord te laten terugkomen. Dit jaar gekozen voor- Paprika California Wonder - Little Elf peper- Cayenne Purple peper Ik heb van elk vijf zaadjes gezaaid. Komt het allemaal op, ga ik uitdelen aan familie. Lukt er iets niet, heb ik hopelijk toch wat extra. Ik moet wel zeggen dat ik nu al elk jaar plantjes uitgedeeld heb - vooral paprika en tomaten. De little elf heb ik ooit nog eens geprobeerd, maar toen kiemde het niet. Duimen dus van wel dit keer
MarjoleinFlick Geplaatst: 14 februari 2019 Geplaatst: 14 februari 2019 Ik ben ook gestart met het zaaien van paprika´s. Nog nooit gedaan dus ik ben benieuwd. Wij hadden altijd een paar plantjes van het tuincentrum. Maar nu ik het vanaf dit jaar in mijn eentje doe, kan ik het doen zoals ik zelf wil. Ik heb zes verschillende soorten gezaaid. Van links naar rechts zijn dat: Orange Horizon, Purple Bell, White Bell, Yellow Sunbright, Yolo Wonder en California Wonder.
Erny Geplaatst: 15 februari 2019 Auteur Geplaatst: 15 februari 2019 Dinsdag was het voor mij zaaidag. Liever een weekje eerder gedaan maar dat ging helaas niet.Het was kosmische vruchtdag. Dacht weer een stuk of 20 planten minder te kunnen doen volgens de planning, het simpel te kunnen houden. Voelde me tijdens het zaaien daarom best wel vrij.Met als resultaat dat ik toch weer stuk of 60 zaadjes de grond in heb gestopt. Nu maar hopen dat een deel niet opkomt (eh... volgens mij hoop ik daar elk jaar op). Bijna dezelfden als vorig jaar. Die voldeden prima aan mijn eet- en sausmaakeisen. Gezaaid:- Splendens (paprika)- Almapaprika- Aji Blanco Cristal- PdPdP- Padron (lekker veel)- Lemon Drop- Trinidad Perfume x Aribibi Gusano- Chilluacle Negro- Prairie Fire- Marble- Suri 1 (Red Hot)- Suri 2 (soort Madammeke)- Mdmme Jeannette- Goats Weed Van meerderen doe ik ook een kiemtest dus vandaar dat ik uiteindelijk toch wat veel gezaaid heb. Vooral van de Chilluacle Negro hoop ik dat er zaden kiemkrachtig zijn want afgelopen jaar hebben de muizen geheel enthousiast die uitverkoren om binnen een week onopgemerkt leeg te eten. Hoop dat ik dan dit jaar wel een echte Mole kan maken met deze pepers. Nu nog zien hoe ik ze muisvrij houdt. Zaadjes staan op warmtematjes en onder TL's, rond de 25/27 graad.
appelvrouw Geplaatst: 17 februari 2019 Geplaatst: 17 februari 2019 Jongens waar laten jullie dat allemaal? IK heb al veel moeite met mijn 8 soorten ( 9 stuks per soort maar niet 100% opkomst) ben nu aan t verspenen en weet niet waar ik het allemaal kan laten. Warme kamer heeft wel twee vensterbanken maar wel op t noorden. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
TheBenz Geplaatst: 17 februari 2019 Geplaatst: 17 februari 2019 Haha dat probleem heb ik ook altijd. Nu staan de paprika's al lekker op de vensterbanken te genieten van het zonnetje, maar straks komen de tomaten er ook nog eens bij. Ik heb nu momenteel een houten bak gemaakt waar ik de paprika's in heb gezet, zo heb ik wat speling.
donaldk Geplaatst: 18 februari 2019 Geplaatst: 18 februari 2019 Ow sorry, het is de lemon drop...ik noem hem altijd limon....een flinke hete jongen..... ga even corrigeren... Hier ontkiemen de paprika, die altijd de eersten zijn ook nog niet. Misschien grond iets te droog....dus wat water gegeven. De limon is een kleine chinense peper en dus duidelijk heter dan een Lemon Drop. Lemon drop een klassieker onder de hobbytelers, doet het altijd wel goed. En geeft verschrikkelijk veel zaad, dus dat was makkelijk uitdelen. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 18 februari 2019 Geplaatst: 18 februari 2019 vandaag reactie terug van de kweker van de enjoya paprika.pas eind februari zullen de paprika's weer geoogst worden, dus tot die tijd niet in de winkels verkrijgbaar.blij dat ik wat zaadjes over de post krijg van Mellie Die zijn toch niet te reproduceren via zaad? Dan vervallen de eigenschappen toch? Ik las vorig jaar een Engelstalige site waar een prject liep om zelf te zaaien/kweken en daar stond een heel verhaal. Eind Februari is best vroeg, wanneer het NL oogst betreft. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
advanbrunschot Geplaatst: 18 februari 2019 Geplaatst: 18 februari 2019 Ik heb op 2 momenten peper gezaaid. 18 dagen geleden in potjes gevuld met een mengsel van grond uit de moestuin en een deel scherp zand. Daar kwam niet alleen peper op maar ook onkruid. Vandaag heb ik de zaailingen die ik er niet als peper uit vond zien, er uit getrokken. Een ander deel heb ik 3 dagen geleden gezaaid in een soort steenwolpluggen. Bij de Boerenbond verkochten ze bakken gevuld met die pluggen. Van het resultaat heb ik vandaag een kort filmpje gemaakt:
RobPh Geplaatst: 18 februari 2019 Geplaatst: 18 februari 2019 Gisteren de pepers, paprika's en aubergines gezaaid volgens de Deno-methode. De klimaatkast(omgebouwde koelkast) die ik normaal gebruik voor mn bierbrouwhobby dient als kiemplek.
permanatuurtuin Geplaatst: 18 februari 2019 Geplaatst: 18 februari 2019 Mijn plantjes staan in een verwarmde kas buiten op een warmtemat. Nu het zo warm is gaan overdag de verwarmingselementen in de kas uit, om de plantjes wat harder te maken. Als de warmtemat aan blijft lijkt de groei op een gegeven moment ook niet meer goed te verlopen en willen de wortels van de paprika's... gaan rotten. Op één ras na (gele puntpaprika's) is alles gekiemd. De paprika's en pepers hebben bijna allemaal hun tweede blad. De aubergines lopen iets achter. Ik wil ze zo snel mogelijk gaan oppotten, maar de temperaturen moeten daarvoor 's nachts ook warmer worden. Gelukkig heb ik in de tray eerst moestuingrond en daarop zaaiaarde, dus er zou geen voeding tekort moeten ontstaan. De plantjes staan ook vrij ver uit elkaar. Dit jaar in tegenstelling tot vorig gaat alles goed (tot nu toe). Hopelijk krijgen we dit jaar ook meer paprika's (kratten), zodat we genoeg kunnen inmaken.
henkg Geplaatst: 19 februari 2019 Geplaatst: 19 februari 2019 De klimaatkast(omgebouwde koelkast) die ik normaal gebruik voor mn bierbrouwhobby dient als kiemplek.Stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Gelijk aangezet, over een paar uur kunnen de net gezaaide pepers erin.(Ik zie dat jouw STC-1000 thermostaat nog in een doosje moet ingebouwd ...) 2025_teeltlijst (.xlsx)
timvk2000 Geplaatst: 19 februari 2019 Geplaatst: 19 februari 2019 hoi allemaal,ook hier weer een heel aantal pepers dit jaar ik heb ze 20 januari gezaaid en de soorten die na 2 weken nog niet gekiemd waren op 2 februari nogmaals, alsook enkele andere soorten.gisteren alle pepers die groot genoeg waren verpot. ik heb de volgende soorten: gezaaid 20 januari en verpot(zie foto):puerto rican yellowHabanero cappuccino Tobago seasoninghabanadaCarolina reaper redSevensoupGochugaruKil biberPasilla bajioChilhuachle amarilloJalapeno TAM Jalapeno FelicityPeppadew Aji mangoAji ahuachapau Aji lemon drop gezaaid 20 januari en laat gekiemd, nog verpotten:Scotch bonnet jamaican longMadballz 7 chocolateTrinidad perfumeGoronongHabanero big sunRocoto de sedaAji habanero gezaaid 2 februari, gekiemd:aji charapita (al verpot)black panther orange phenobubblegum 7 elongated chocolatepimenton d padron van somige 2 planten, van de meeste 3 of 4ben benieuwd wat dit seizoen gaat brengen groetjes tim
Ciska Geplaatst: 19 februari 2019 Geplaatst: 19 februari 2019 Heb mijn pepers en paprikas vorige week opgepot, hadden allemaal al 4 echte bladeren. Na oppotten meteen van de warmtemat af. Moet er wel bij zeggen dat ze in een verwarmde kamer staan. Snachts gaat de thermostaat naar beneden en is het daar koeler. Ja groei stagneert, maar tegen de tijd dat ze de kas in kunnen zijn het hele planten. Dus ik maak mij daar niet druk om. Rekken staan nu vol met paprikas en pepers en reuzeuien zaailingen. Zodra de temperaturen iets omhoog gaan, gaan die laatste ook naar buiten de kas in om verder op te groeien.dat zal zo rond half maart zijn. Plant ze niet eerder dan halverwege april...en maken ze meteen plaats voor de tomaten zaailingen onder de lampen. zo prutsen we hier wat...
paddestoelengek Geplaatst: 19 februari 2019 Geplaatst: 19 februari 2019 Die zijn toch niet te reproduceren via zaad? Dan vervallen de eigenschappen toch? Ik las vorig jaar een Engelstalige site waar een prject liep om zelf te zaaien/kweken en daar stond een heel verhaal. ik begrijp dat er paprika's met andere eigenschappen uit de zaadjes komen, maar het kan zo zijn dat er ook een enkeling tussen zit die wel meerkleurig is. Oftewel, ik doe dit gewoon voor de leut! moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Joke's moestuin Geplaatst: 20 februari 2019 Geplaatst: 20 februari 2019 Even een vraagje. Heeft iemand hier ervaring met het om de 2 weken benevelen van pepers (blad en stengl) met een mengsel van magnesium met water? ( 1 theelepel magnesium op 3 liter water) 6 weken na het verspenen schijnt dit goed te zijn voor de plant? En dan na 6 weken ook om de 2 weken tomatenmest geven? Ik heb nog nooit eerder pepers en paprika's geteelt, dus ben erg benieuwd of dit werkt/goed is voor de plant en vruchten.
advanbrunschot Geplaatst: 20 februari 2019 Geplaatst: 20 februari 2019 Ik weet ook niet of dit verstandig is. Wel weet ik dat magnesium een metaal is en dat dan ook niet in water oplost en daarom ook niet verneveld kan worden. Mogelijk wel een verbinding van magnesium met iets anders, maar hou je dan wel rekening met de concentratie?
Joke's moestuin Geplaatst: 20 februari 2019 Geplaatst: 20 februari 2019 Ik bedoel de magnesium (sulfaat) van het merk in de gele vrpakkingen. Dat is voor oa. groente en fruit geschikt. Zijn er mensen die het wel gebruiken voor de pepers en paprika's en er goede ervaringen mee hebben?
donaldk Geplaatst: 21 februari 2019 Geplaatst: 21 februari 2019 Bitterzout wordt als bladvoeding gebruikt. Meestal bij tekenen van gebrek. Geen ervaring mee. 25 kilo zak is meestal goedkoopst rond de 12,50 euro, dus slechts enkele euro's meer dan een kilopakje. Epso(top) is een van de bekendste merken, maar elke is goed. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
DannyL Geplaatst: 21 februari 2019 Geplaatst: 21 februari 2019 18 januari gezaaid..26 januari kwamen ze op..Nu eindelijk verpot, maar ze gaan wel hard voor mijn gevoel
Mellie Geplaatst: 21 februari 2019 Geplaatst: 21 februari 2019 Misschien moet ik de mijne ook maar verpotten? Ze zijn voor mijn gevoel nog net zo groot (lees klein) als toen ze opkwamen... en dan ben ik er ook nog 6 kwijt aan die rot rouwvarenmug en is er een lading helemaal niet opgekomen. Nieuwe zaadjes die ik dit jaar heb opengemaakt. Zo stom allemaal. Bah. Rotpepers. Mok mok mok. En vooruit, ik gooi er ook een stampvoet bij.
DannyL Geplaatst: 22 februari 2019 Geplaatst: 22 februari 2019 rouwvarenmug heb ik hier in het verleden verdreven door het koken van water met kaneel (thee maken van kaneel), en helemaal afgekoeld gegeven aan alle plantjes. Dat kun je nog proberen tegen die ellendelingen.. Wat Roosvicee voor jou Mellie:https://youtu.be/8XxOh1ChwvI
Mellie Geplaatst: 22 februari 2019 Geplaatst: 22 februari 2019 Ik ben begonnen met oplossing met thijm, toen kaneel, en vervolgens overgegaan op pure kaneel. Hielp allemaal niet (maar meer daarover in rouwvarenmug topic). Zit nu nog wel te twijfelen of ik nog een poging waag voor een nieuwe lichting pepers. Heb geen extra hulpmiddelen, dus snel groeien doen ze sowieso niet. Aaaah! Zie het nu. Heel lief je roosvicee video Danny
appelvrouw Geplaatst: 23 februari 2019 Geplaatst: 23 februari 2019 Beter kopen of ruilen dan Mellie zodat je zeker bent van enkele mooie planten. Tenminste dat zou ik doen, op de markt kan je ook wel aan een leuke peperplant komen in het voorjaar die dan al een stuk verder is! Mijn paprikaatjes gingen als een speer, ik heb vanmorgen een van de drie trays weggegeven aan de leden van de tuinclub hier want ik wil wel weer graag ruimte in mijn lichtkastje voor de tomaten die ik een dezer dagen ga zaaien. De beste opkomst had ik toch van zelf geoogst zaad, en vooral van het zaad van de gele punt paprika die ik van Charly had, hoogstwaarschijnlijk yellow monster. ook de lipctick, gogorari en zoete Piroska peper kwamen zeer goed op. Grandpa`s home peep en Cheyenne wat minder en de gewone cayenne en tam jalapeno vrij slecht..de laatste 4 gekochte zaden. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 23 februari 2019 Geplaatst: 23 februari 2019 Moet eerlijk toegeven nu ik een klein bakje met warmte element heb gaat het een stuk makkelijker. Lamp erboven en groeien maar.Heb thuis nooit echt hoog de kachel aan staan en altijd problemen gehad met pepers. Nu dus nog niet "even afkloppen" You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Aanbevolen berichten