Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2019

Featured Replies

Geplaatst:

Zo, ik heb het 1 en ander voorbereid voor morgen. Ze zeggen dat het hard gaat waaien, en ook regenen. En we hebben altijd wel van alles los liggen en staan. Tonnen met fruit bij de varkens bijvoorbeeld, daarvan heb ik de ringen om de deksels vastgeklemd zodat die er niet af waaien. En er liggen geen losse gieters en emmers enz. meer op het erf of bij de varkens. Het wc-hok voor de moestuinforumdag staat ook beschut, en vastgemaakt aan een afdak. Die is vorig jaar een keer omgevallen, of is het al langer geleden en toen brak het dakje in vele stukken.

Geplaatst:

Goeie! Bij ons al een deksel achterna kunnen rennen. En ook de kerstboom wilde de breeveertien op. Sjonge! Het gaat al goed los hoor. Dikke windkracht 5 al zeker. Morgen wordt t nog 6, met windstoten tm 80km. Nou jottem...

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Effect van stormachtige NW wind en springtij.

Hieronder zie je een plaatje van de verwachte waterstanden bij Delfzijl.

20190108HWDelfzijl92671546930466.png

De zwarte lijn: verwachting op basis van de stand van maan en zon, dus inclusief springtij, exclusief stormachtige wind

De rode lijn: als boven, maar nu gecorrigeerd voor de stormachtige wind. Het water komt door de wind bijna 3 meter hoger!

Hier (zijarm Oosterschelde) valt het mee: 1,3 meter verhoging. Dat zijn toch wel wat extra liters t.o.v. normaal:

Oosterschelde: 350 km2. Bij 1,3 meter verhoging is dat extra erbij: 455.000.000 m3. Een half miljard kuub dus, dat is niet niks. En dat moet er -naast de gewone afvoer- bij laag water ook weer uit, door de Oosterscheldekering.

Geplaatst:

Vanwege de aanstaande koude door de polaire vortex vandaag maar vast begonnen met mest en compost te verspreiden.

Ik wil dit voorjaar weer bijtijds klaar zijn om de droogte voor te zijn.

Vorig jaar lekker vroeg de uien gezet en dat beviel prima.

Straks met -15 zit alles natuurlijk stijf vastgevroren.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Mooi winterweertje vanochtend hier in Iens.

46824907581_5015234c5b_o.jpg

Geplaatst:

Echt fraai, Roeier!

Geplaatst:

Mooi!

Hier was de winter maar kort, vandaag 6 graden en bewolkt, voelde aan als lenteweer.

Geplaatst:

En ja hoor....daar is de eerste sneeuw. Benieuwd of die zal blijven liggen.

Geplaatst:
Mooi winterweertje vanochtend hier in Iens.

Werkelijk schitterend plaatje Jan Roeier. Wat ik me afvroeg, ga je nu ipv roeiend schaatsend naar de tuin?

Wij hadden de afgelopen twee nachten -9/-10. De kipjes zijn blij als we in de ochtend komen om water te gieten in een kuil in hun ren, het water buiten maar ook in het hok is stijf bevroren. Gek genoeg drinken ze niet uit de beek.

We hadden wel prachtig weer de afgelopen dagen en hebben veel buiten gewerkt, bomen omgezaagd e.d.

Geen vlokje neerslag. Vanmiddag moet ik er even uit, maar daarna mag er van mij sneeuw komen...de voorraadkasten en de vriezer zien goed gevuld

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja, of de roeiboot nog geschikt is is altijd de vraag bij zo'n wintertje. We hebben hier netaan strenge vorst gehad van het weekend en gisteren lagen de grote vaarten aardig dicht. Ik bezorg ook post met de roeiboot, maar ik heb vandaag de fiets gepakt. Moest er eerst fietstassen opbinden, want normaal gebruik ik de fiets niet voor de post. Het bleek niet nodig, over de hele route lag de vaart alweer open, dus ik had gewoon de roeiboot kunnen pakken. Schaatsen zit er voorlopig niet in.

Mijn tuin ligt bij het dorp Wommels, daar bezorg ik ook de post, dus dat doe ik dan vaak beide. Als ik me probeer voor te stellen hoe dat schaatsend zou moeten, eh... klunend van brievenbus tot brievenbus, met de post en een hark op een slee?

• 2 weken later...
Geplaatst:

weersverwachting33181549125185.jpg

Gisteren zaaigrond gehaald en als ik dan vandaag de lange termijn verwachtingen bekijk krijg ik gelijk jeuk.

Is de winter gedaan of komt er nog een koude periode?

Kunnen de eerste peulen en tuinbonen al voor gezaaid of toch beter wachten?

Iets met haastige spoed en maart roert zijn staart.....

Ik wil graag et werk spreiden en de droogte voor zijn.

Vorig jaar hadden we natuurlijk nog een late winter in maart maar wat doet dit jaar?

Wie het weet mag het zeggen.

Geplaatst:

Ik weet niet wat voor een weer jullie hebben op de verschillende plekken in Nederland en België maar hier is het een flinke herfstdag, harde wind, niet te koud en heel veel neerslag. Ik zag net dat de druppels water die van de kas af rollen door de wind weer terug op het dak geblazen worden. Flinke herrie ook, in de schoorsteen en rammelende klepjes op het dak. Hier in huis waait zelfs de wind

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ja ook in Oost-Vlaanderen hebben we ons deel gehad.

Groot deel van de spoorwegen buiten dienst, alhoewel we daar in België niet altijd slecht weer voor nodig hebben, tuinhuizen op de sporen gewaaid, bomen ontworteld enz. ... stevig...

In de boomgaard naast me 1 enkele pruimelaar omver gewaaid dus oef!

Hopelijk ook niet teveel schade bij anderen.

Geplaatst:

lekker tuinweer van de week...not:

xx89111552282562.jpg

Geplaatst:

Ja, bah.... ben al tijden niet op de moestuin geweest... grrrr...

Even tussen de buien door gaat niet want dat is te ver fietsen.

Misschien volgende week, er lijkt wat zonnigs aan te komen.

Geplaatst:

Me too

Geplaatst:

Hier is het niet beter! Op dit moment is het vier graden en gevoels temperatuur min zes volgens mijn weerprogramma en dat voel je ook De de bloesem van de perzik en de abrikoos sterven in de knop van de kou. Vandaag de hele dag regen en morgen ook. En wind vandaag! Bahbah.

Wel mooi: Het dal is hier helemaal onder gelopen van de regen van de afgelopen dagen, wel prachtig met zwanen en zilverreigers en verschillende eendensoorten die dan komen.

Geplaatst:

Mij hoor je niet klagen over de regen.

We hebben hiervoor mooi weer gehad en veel kunnen doen.

Voor de ondergewerkte mest is het prima en vergeet niet dat alles nog droog was. De duinen hier zijn al jarenlang aan het uitdrogen, en ik zou mijn kwelwater niet kunnen missen.

Nog een paar dagen en dan wordt het droger en na woensdag ook wat warmer. Dan zal het hard gaan want ik zie hier veel knoppen al op springen staan.

neerslagpluim-Den-Helder-14-3-201993121552559659.png

Geplaatst:

rein27871552591553.jpg

Het raam uitkijkend word ik er sikkeneurig van, maar het is wel heel goed allemaal.

De greppels op het land zijn eindelijk weer gevuld met water, de vogels vinden dit heerlijk; zo kunnen ze makkelijker aan voedsel komen.

Mijn groentetuin is vrijwel volledig terpbed, dus gebouwd om water te kunnen absorberen, en daar kan nog veel meer bij. Dit weer is nou juist wat ik kan gebruiken. Ik word een stuk optimistischer over het tuinseizoen; dreigende droogte is voorlopig even afgewend.

Ik geloof niet dat er nog een watertekort heerst in lager gelegen gebieden; het grondwater peil is dacht ik vrij hoog gehouden door de waterschappen tot nog toe.

Geplaatst:

Afgelopen nacht:

20190319temp46471552973044.png

Links: minimum grondtemperatuur (15 cm hoogte). Rechts: minimum temperatuur (150 cm hoogte).

• 3 weken later...
Geplaatst:

we krijgen weer winterweer zegt weerplaza;

(staat alles net lekker in bloei, grrrrr, lijkt een trend te worden, pruim- appel- peer- kwee- probleem)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.