Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Maansverduistering maandagochtend vroeg


henkg

Aanbevolen berichten

Maansverduistering maandagochtend 21-01-2019, dat is al of komt binnenkort in het "gewone" nieuws.

Maar waar je precies moet kijken, dat vind je hier: http://hemel.waarnemen.com/maan/eclipsen/maansverduistering_20190121.html

 

Daar staat, ergens halverwege, een nuttig tabelletje. Het begin zal voor velen goed (*) te zien zijn, richting het einde staat de maan erg laag aan de horizon, je moet dan dus vrij uitzicht hebben. richting WNW.

 

(*): De weersverwachting lijkt redelijk gunstig, weinig bewolking. Wel frisjes: ongeveer -4 graden, bij bijna windstil weer.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frans, ik begrijp je opmerking niet.

Aan het einde van de nacht, bij volle maan, staat de maan altijd in het W tot WNW (in onze wintermaanden).

Bij volle maan? Ja, want alleen dan kan er een maansverduistering zijn. Zon, aarde, maan: drie op een rij. Aan het einde van de nacht staat de zon dan aan de andere kant, in het OZO (nog onder de horizon).

 

Heb ik een black-out (tijdelijke verduistering), of jij?

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt helemaal gelijk Henk. In mijn beleving heb ik nog nooit de maan in ´iets noordelijke´ richting zien staan en reageerde ik te impulsief. In het vervolg toch eerst maar even googlen.

 

Eens kijken of ik zo vroeg mijn bed uit kan komen voor wat foto´s van een bloedmaan. Hopelijk staat de maan dan nog hoog genoeg zodat ik geen last heb van in het zicht staande bebouwing.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook kraakhelder. Helaas lukten de foto's niet omdat de autofocus niet goed werkte (waarschijnlijk door een te lichte hemel) en ik niet zo snel vond hoe handmatig in te stellen. Hieronder de minst slechte foto's (bij verder inzoomen was de kwaliteit nog slechter).

maan1a81871548050279.JPGmaan1b86691548050280.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier was het ook goed te zien. Ook kraakhelder maar ook behoorlijk koud.

Dus dat was een kwestie van even buiten kijken en dan weer tijdje binnen blijven en dan weer even maan kijken.

 

Helaas geen camera die dit goed kon vastleggen (Robocam ligt in het huisje).

 

Bedankt voor de waarschuwing Henk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien. Om 06u00 uit mijn slk raam (ik kon pas laat slapen en kon het me niet veroorloven om zo vroeg al te gaan kijken). Mooi beeld in me opgenomen, maar geen foto's gemaakt. Dat had ik eerder al geprobeerd maar de maan wil niet goed op mijn phone camera.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...