henkg Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 Maansverduistering maandagochtend 21-01-2019, dat is al of komt binnenkort in het "gewone" nieuws.Maar waar je precies moet kijken, dat vind je hier: http://hemel.waarnemen.com/maan/eclipsen/maansverduistering_20190121.html Daar staat, ergens halverwege, een nuttig tabelletje. Het begin zal voor velen goed (*) te zien zijn, richting het einde staat de maan erg laag aan de horizon, je moet dan dus vrij uitzicht hebben. richting WNW. (*): De weersverwachting lijkt redelijk gunstig, weinig bewolking. Wel frisjes: ongeveer -4 graden, bij bijna windstil weer. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 Ik denk er wel over om te gaan kijken. Lekker vuurtje stoken buiten en naar de hemel kijken. Heb ik een paar jaar terug ook gedaan en dat was super!Iedereen die gaat kijken: veel plezier! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted January 19, 2019 Share Posted January 19, 2019 je moet dan dus vrij uitzicht hebben. richting WNW.Dat wordt dan dubbel spectaculair want ik heb in die richting nog nooit een maan zien staan Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted January 20, 2019 Author Share Posted January 20, 2019 @Frans, ik begrijp je opmerking niet.Aan het einde van de nacht, bij volle maan, staat de maan altijd in het W tot WNW (in onze wintermaanden).Bij volle maan? Ja, want alleen dan kan er een maansverduistering zijn. Zon, aarde, maan: drie op een rij. Aan het einde van de nacht staat de zon dan aan de andere kant, in het OZO (nog onder de horizon). Heb ik een black-out (tijdelijke verduistering), of jij? Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 Je hebt helemaal gelijk Henk. In mijn beleving heb ik nog nooit de maan in ´iets noordelijke´ richting zien staan en reageerde ik te impulsief. In het vervolg toch eerst maar even googlen. Eens kijken of ik zo vroeg mijn bed uit kan komen voor wat foto´s van een bloedmaan. Hopelijk staat de maan dan nog hoog genoeg zodat ik geen last heb van in het zicht staande bebouwing. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veldjesgraaf Posted January 20, 2019 Share Posted January 20, 2019 De rit naar kantoor voert in westelijke richting. Vertrek rond 6:30. Nog net op tijd om de rode maan te zien. En ja, ik let ook op de weg. Je ligt hier zo in de vaart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted January 21, 2019 Author Share Posted January 21, 2019 Nu: 06:42u.Het was (en is nog) perfect te zien.Kraakhelder hier. En helemaal niet koud.Want vanuit huis vrij uitzicht op WNW. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 Hier ook kraakhelder. Helaas lukten de foto's niet omdat de autofocus niet goed werkte (waarschijnlijk door een te lichte hemel) en ik niet zo snel vond hoe handmatig in te stellen. Hieronder de minst slechte foto's (bij verder inzoomen was de kwaliteit nog slechter). Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
ValeriePlantje Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 Inderdaad heel mooi om te zien. Ook heel wat foto's genomen. Ik probeer er deze avond een paar te posten. Nu eerst even opwarmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 Foto's van de afnemende verduistering lukten iets beter maar zijn kwalitatief nog onder de maat. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaelizabeth Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 Hier ook vrij uitzicht vanuit de flat. De foto is van een collega tuinder die vanaf het park fotografeert: wij hebben geen straatverlichting op het park gelukkig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 mooi! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luig81 Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 Mooi rood was hij welMoest even snel , hoop dat het een beetje overkomt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 Hier was het ook goed te zien. Ook kraakhelder maar ook behoorlijk koud.Dus dat was een kwestie van even buiten kijken en dan weer tijdje binnen blijven en dan weer even maan kijken. Helaas geen camera die dit goed kon vastleggen (Robocam ligt in het huisje). Bedankt voor de waarschuwing Henk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 Wij brachten in alle vroegte een varken naar de slager, en konden dus de hele rit naar de maan kijken Normaal zou ik er niet voor opstaan hoor Ik kijk dan wel naar jullie mooie foto's Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 Toen ik naar school liep, kon ik de naweeën ervan zien. Was best imposant! Foto’s zien er veel lichter uit dan het daadwerkelijk was. Het was echt nog donker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 Gezien. Om 06u00 uit mijn slk raam (ik kon pas laat slapen en kon het me niet veroorloven om zo vroeg al te gaan kijken). Mooi beeld in me opgenomen, maar geen foto's gemaakt. Dat had ik eerder al geprobeerd maar de maan wil niet goed op mijn phone camera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ValeriePlantje Posted January 21, 2019 Share Posted January 21, 2019 Nog de beloofde foto's van deze morgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 22, 2019 Share Posted January 22, 2019 Mooi zeg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 22, 2019 Share Posted January 22, 2019 Valerie en andere fotografen Zelf lekker onder de wol gebleven. Lie ging naar het toilet rond zes uur en verwonderde zich over de bijzondere kleur licht dat door het dakraam kwam. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts