Kruidenvrouwtje Geplaatst: 23 februari 2019 Geplaatst: 23 februari 2019 Mijn vlees was zwak en toen ach.... Voorlopig blijft het bij deze Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Mellie Geplaatst: 23 februari 2019 Geplaatst: 23 februari 2019 Wow dat zijn een boel nieuwe aankopen om je over te verkneukelen! Quote
Heleen1963 Geplaatst: 22 maart 2019 Geplaatst: 22 maart 2019 Oeoeoeoehh het water loopt mij in de mond als ik dit zie .Afgelopen jaar heb ik mijn dahlia's uitgegraven en in de kelder bewaard .Ik hoop dat ze overleefd hebben. Ik geef ze nu een beetje water iedere keer ,en ik hoop dat ik ze straks weer terug kan zetten in de tuin , en dat ze het dan gaan doen en anders …..nou ja de Welkoop is dichtbij en ze kennen mij daar . Quote
Flup Geplaatst: 22 maart 2019 Geplaatst: 22 maart 2019 Ha, ik ben dus niet de enige die los is gegaan met dahlia-inkopen. Quote
Ciska Geplaatst: 22 maart 2019 Geplaatst: 22 maart 2019 Nope ook ik heb inkopen gedaan, moet de bestelling alleen nog geleverd krijgen... Quote
jootje Geplaatst: 22 maart 2019 Geplaatst: 22 maart 2019 Tsss. Slecht weer hoor, dames! Ik heb ÉÉN zakje gekocht....bij de Lidl.... Braaf Jootje Quote
bassie76 Geplaatst: 24 maart 2019 Geplaatst: 24 maart 2019 Vorig jaar voor het eerst een aantal verschillende soorten dahliaknollen geplant. Eigenlijk per toeval zat daar ook de Tour du Monde tussen. Vergeleken met de andere geplante dahlia's vond ik deze de mooiste. Volgens het internet is het een 'bush type' dahlia. Gezocht of er van dit type meer soorten zijn. Een aantal gevonden, besteld in Duitsland (lang leve het internet) en onderstaande gisteren opgepot en weggezet, inclusief een extra Tour de Monde. Hopelijk dit jaar net zulke mooie planten en bloemen als vorig jaar... Quote
RobN Geplaatst: 14 april 2019 Geplaatst: 14 april 2019 Deze gezaaide perdoks gaan opeens de hoogte in, maar ze lijken wat iel. Gaat dit goed, of moet ik ze nu al toppen? Quote Onkruidmanager 1.0
RobN Geplaatst: 17 april 2019 Geplaatst: 17 april 2019 Heeft iemand een idee over bovenstaande want ze groeien verder.Een kennis zij knip maar half weg en zet maar vast uit in de tuin....dat lijkt me nu nog wat vroeg hier in het oosten Quote Onkruidmanager 1.0
Cupcakeje Geplaatst: 17 april 2019 Geplaatst: 17 april 2019 Dahlias top je tussen de 10 en 15 cm dus daar zijn ze wel aan toe ja. Mijn dahlia stekken staan al buiten en de knollen gaan binnenkort de grond in.. Als het lukt deze week . De buurman heeft de knollen twee weken geleden al de grond in gedaan. Quote
oscardevos Geplaatst: 17 april 2019 Geplaatst: 17 april 2019 RobN, ja je kunt ze nu toppen hoor. Dat kan na het 2e of 3e bladpaar. De okselknoppen gaan dan uitlopen en krijg je een goed vertakte brede plant met meer bloemen. Je moet daar dan wel de ruimte voor hebben natuurlijk. Quote
geedee Geplaatst: 20 april 2019 Auteur Geplaatst: 20 april 2019 Top eruit halen en bij uitplanten iets dieper zetten (tot aan 1e okseluitloop) Quote
bassie76 Geplaatst: 14 juli 2019 Geplaatst: 14 juli 2019 Weet iemand welke Dahlia dit is? Het is niet de soort die op het zakje stond waar de knol inzat toen ik hem kocht., vandaar de vraag. Het zijn enorme bloemen aan grote planten, tot wel 2 meter hoog. Oranjerode bloemen, erg mooi. Quote
bassie76 Geplaatst: 16 juli 2019 Geplaatst: 16 juli 2019 Perdok giants?Bedankt voor je bericht.Perdok giants kweek je op uit zaad, of niet? Tenmiinste, ik zie wel eens van deze zakjes met zaad voorbijkomen.Deze is ooit als knol gekocht. Of zou deze bij de kweker verwisseld zijn met een zaailing?Ik denk deze ook wel eens bij anderen in de tuin te hebben gezien. Is het dan toch een 'commerciële' soort? Quote
geedee Geplaatst: 20 juli 2019 Auteur Geplaatst: 20 juli 2019 Kan best zijn dat hij degenereert naar een van zijn voorouders....doen ze wel eens....er zijn heel veel kruisingen en dahlia namen. Ik denk dit omdat je het "hart" van de bloem al zo goed kunt zien, dat wordt meestal als ongewenst gezien. Quote
bassie76 Geplaatst: 26 juli 2019 Geplaatst: 26 juli 2019 In het voorjaar ook Dahlia's gezaaid, hier o.a. zelfgewonnen zaden van "Tour du Monde " voor gebruikt. Het resultaat is in de meeste gevallen niet erg bijzonder, met uitzondering van deze die mij wel kan bekoren: Quote
geedee Geplaatst: 6 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 6 augustus 2019 Dat is een mooie inderdaad; doet me denken aan Dahlia Gwyneth die ik eens had. Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 12 augustus 2019 Geplaatst: 12 augustus 2019 Om niet overal dubbel kiekjes te gooien.blog/Kruidenvrouwtje/kiekjes_b-7841.htmlFoto's van mijn enkele verzameling <3 Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
roeier Geplaatst: 24 oktober 2019 Geplaatst: 24 oktober 2019 Het ging vorig jaar even helemaal mis met die 'Windmolen' dahlia die ik zo mooi vind. Ik heb al vaak gezegd hoe veel muizen er bij mij rond huis zijn, maar zelf had ik dat kennelijk nog niet door, of ik dacht dat ze van dahlia knollen wel zouden afblijven... Niet dus. Alles was opgevreten onder de grond. Dat was even een domper. Dit jaar verder met het zaad dus. Er hadden geen andere dahlias in de buurt gestaan, kruisbestuiving was dus onwaarschijnlijk. Maar ja, hoe zaadecht is zo'n bloem? Niet zo. De plant als geheel is redelijk trouw aan de moederplant teruggekomen. Het lastige punt blijkt de exacte kleurschakering van de bloem. Rood met witte punten zou volgens het boekje zijn - ik heb enkele fotos laten zien enkele paginas terug - maar die witte punten zie ik bij de meeste zaailingen nauwelijks terug. Behalve bij één exemplaar, dat nu pas goed in bloei is gekomen, en heel trouw rood-witte bladen toont, die zelfs regelmatiger zijn dan die van de moederplant. Echt heel mooi.Deze foto toont mooi een doorsnee zaailing die maar af en toe een flard wit weet te tonen, en vlak daarvoor dat zo geslaagde exemplaar. De zaadjes waren in hetzelfde potje gezaaid, en bij het uitplanten heb ik ze niet gescheiden, maar gewoon de inhoud van het potje zo in de volle grond gedaan - ik wist natuurlijk toen nog niet dat er eentje bij zat die wat specialer was - ze zullen met de knollen straks wel wat in de war met elkaar zitten. Quote
jootje Geplaatst: 24 oktober 2019 Geplaatst: 24 oktober 2019 Hij is wel prachtig...die windmolen! Ik houd van dahlia's! Quote
Mellie Geplaatst: 28 oktober 2019 Geplaatst: 28 oktober 2019 Ik vind dahlia’s zulke fijne, veelzijdige bloemen. Hopeloos romantisch of juist heel stoer in bonte kleuren, zó divers! Wat goed Roeier dat je ze uit zaad hebt weten te vermeerderen. Ik heb ze dit jaar uit knol zelfs moeilijk opgekregen. Deze was dan ook een cadeautje Quote
Vastone Geplaatst: 3 november 2019 Geplaatst: 3 november 2019 Ik vind dahlias ook prachtige bloemen! Dit jaar voor het eerst een aantal in onze tuin gehad, ook heerlijk zo nu en dan een paar bloemen in een vaasje te kunnen zetten. Nu wil ik deze week de knollen uit de grond halen, maar vroeg me het volgende af. Ik lees dat je ongeveer 7-10 cm boven de knol de plant afknipt, dan knollen goed laten drogen en droog, koel en donker opbergen tot het voorjaar. Betekend dit dat we dan volgend jaar de knollen + circa 10cm "stengel" in de grond planten? Of moet er later nog een stuk afgeknipt worden? Quote
roeier Geplaatst: 3 november 2019 Geplaatst: 3 november 2019 Als je geen vraat in de tuin hebt zou ik wachten met opruimen tot het wat kouder wordt en de temperatuur niet meer zo vaak in de dubbele cijfers is. Als je het nu doet kan het zijn dat de dahlia het als een snoeibeurtje ervaart en vanuit de ogen opnieuw uitloopt, en je wilt dat dat pas volgend jaar gebeurt.Het afsnijden met behoud van een stuk steel is zodat de kracht die nog in de steel zit terug kan vloeien in de bollen. Op het moment dat de steel helemaal is uitgedroogd hoeft er zo'n lang stuk niet meer aan te zitten. Laat wel een klein stuk steel zitten, want de ogen zitten op de grens van knol en steel, en die wil je intact houden. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.