Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2019-2020

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Midden/eind oktober hebben we een aantal teentjes Messidrome geplant, alles leek goed (voor zover ik dat kan zeggen, want het is de eerste keer dat ik knoflook plant), maar sinds een paar dagen zie ik dat de tipjes van de blaadjes geel aan het worden zijn. Iemand een idee of het een ziekte/schimmel zou kunnen zijn? Te droog staan ze niet, te nat misschien door al de regen?

IMG20200217120715003HDR24401581971541.jpg

Geplaatst:

Die knoflook ziet er gewoon goed uit, LaraLuna. Het zijn alleen de oudste bladen die nu kleine gele puntjes krijgen?

Vergelijk het met blad van aardbeien of kool: de oudste bladen gaan dood en er komen nieuwe bladen voor in de plaats.

Aardbeien en kool staan langer, dus daar is zoiets al een tijdje aan de gang, maar dit begint nu ook bij je knoflook, want die is al een paar maanden boven, zo te beoordelen.

Persoonlijk heb ik later gepoot, begin December, dus dat blad is nog jong en heeft nog geen gele puntjes, maar dat zal over een maand ook wel komen. Een maand of 4 - 4½ heeft de knoflook nog wel te gaan, misschien 5 als die lang gezond blijft, hoop daar maar op.

Geplaatst:

Klopt roeier, de snelste was er half november al uit. Bedankt voor de uitleg!

Ik experimenteer volgend jaar eens met ze wat later te planten, kijken wat het geeft. Bedankt voor de tip!

Ook een idee hoe het zit met de bemesting in moestuinbakken? Had gelezen dat look best wel wat kalium nodig heeft. Het is de eerste teelt in de bak.

Geplaatst:

Lijkt me ook goed te gaan.

Indien je mooie look krijgt, zou ik niets veranderen behalve jaarlijks een goede compostgift boven in de bak. Pas als er verschillende planten zijn die het slecht doen, zou ik zoeken achter mogelijke oplossingen.

Zelf plant ik nu in november omdat er op de volkstuintjes veel last is van roest en anders heb ik daar te veel last van. Plant ik nog later, heb ik kleinere bollen.

Geplaatst:

Bij de rapper groeiende rassen zie ik bij mij toch ook al gele puntjes, de wind kan wellicht ook voor wat uitdroging van de punten zorgen.

Pskem is altijd rap, en dit zijn de tweedejaars broedbolletjes die net zo hard gaan als de plantjes die vanuit tenen zijn gegroeid:

Pskemb18Feb84251582042726.jpg

Minder rap groeiende knofloken hebben nog geen gele puntjes. Ornak is er al eind November in gegaan, vroeger dan ik de meeste knofloken heb gepoot, want dit ras is wat langzamer:

49552614048_3535afebd1_o.jpg

Aan het toevoegen van voeding doe ik nooit, maar onder de bladeren zijn, zeker met het vochtige weer, veel wormen aktief, dus er wordt wormenmest geproduceerd, en omdat vorig jaar op die plaatsen dingen goed groeiden heb ik er wel vertrouwen in zo.

Bij zo'n bak van LaraLuna kan ik lastig de situatie beoordelen, het is toch altijd al lastig om iets over grond van een ander te zeggen. De grond wordt niet gevoed door verterend materiaal, je zou eens een hand door de aarde kunnen halen om te zien hoeveel wormen je aantreft. Ik weet niet in hoeverre worteldoek een obstakel vormt voor wormen. Bij twijfel kun je wel iets van mest toevoegen, koemest korrels of zo in Maart, maar in elk geval niets meer toevoegen vanaf eind April.

Een kritischer punt is in Vlaanderen misschien of de winter wel koud genoeg is voor een goede bolvorming. De temperatuur moet liefst wel maandenlang onder de 10°C blijven. 2018 was een goed jaar, toen Maart nog heel koud was. 2019 was ietsje minder. Deze winter mag je voor de knoflook hopen dat de kou nog even blijft.

Geplaatst:

Vorige week eens op de tuin rondgekeken en zo ook bij de knoflook.

@Roeier, heb niet gekeken welke het grootst zijn en weet dus ook niet hoe de Pskem zich verhoudt in vergelijk tot de anderen.

Maar zag veel groen verschijnen door de gaten van het worteldoek dus denk dat het wel goed gaat.

En de vogels hadden een aantal van mijn naambordjes eruit getrokken.

Zal volgend x eens inventariseren na herstel van de naambordjes.

Geplaatst:

En zie bij mijn knoflook van afgelopen jaar dat de Morado en German Extra Hardy nog stevig zijn en niet uitlopen.

Heb daar dan ook dit jaar weer wat meer van gezet.

Geplaatst:

Van wind hebben we hier de laatste tijd ook wel erg veel last, de ene storm na de andere...

Ik denk dat de worteldoek de wormen tegenhoudt, ik ben er geen tegen gekomen...

Zal dan misschien best wat bijmesten in maart, gewoon om zeker te zijn.

Over de temperatuur, dat is inderdaad best lastig... Het is nu februari en het is eigenlijk best wel warm met regelmatig temperaturen van 12-13°C, we zullen zien wat het geeft.

• 3 weeks later...
Geplaatst:
Op 26-10-2019 om 21:40, Patrijs zei:

Ik heb van een professionele knoflook teler uit de Wieringermeer geleerd dat ze plantknoflook drie weken later oogsten als consumptieknoflook i.v.m. de ontwikkeling van de kiem in de tenen. Die is in de keuken niet gewenst en bij het planten een pre.

Verse knoflook wordt nog eerder geoogst, en zal een nog minder ontwikkelde kiem hebben.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Vandaag zag ik dat de knoflook toch al flink boven de grond staat (ca. 10 cm). Of het ook tot een mooie bol komt is afwachten, ben ook benieuwd!

• Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Pskem gaat bij mij misschien het hardste, maar de Wonha heeft nu de gang ook aardig te pakken en heeft de dikste stelen:

49666338623_181085f800_o.jpg

Daar achter staat nog wat Ornak, kleiner, en daar weer achter een stronk spruit die ik heb leeggegeten de laatste paar dagen. De spruiten waren erg fors, een teken van veel voeding in de grond, dus ik bemest niet bij.

Waar de Wonha staat stonden afgelopen zomer tuinbonen, die groeiden ook heel goed, zullen de grond niet hebben uitgeput, en daarom leek me dit een mooi verwenplekje voor de Wonha. De aanwezige mulch wordt voortdurend verteerd door wormen, verrijkt weer de grond, en met dat soort dingen houd ik rekening.

Mest gebruik ik niet.

Geplaatst:

1f66204587f4d99aab2e26c9ebfbaa4a.jpg

Hierboven mijn knoflook veldje, met wat sintjans uitjes

6faac270e147e4302439f563f4ecb2bc.jpg48b60e8473e8e8af86b3fdb6a6662d5d.jpgb0f5aee2790a2640036fddf1a6e837cd.jpg

Bij het weg scheppen van wat onkruid per ongeluk een solobol van de Lidl onthoofd. Ze begonnen als eerste te groeien, maar zijn ook als eerste verdord. Buitenste rokken zijn wat aan het rotten.

Ze zijn wel flink gegroeid, en heb er weer 2 gezond uitziende bollen terug geplant.

Geplaatst: (aangepast)

IMG_20200319_160248.jpg.d109e9c3f55a29ce801d201fa3e5146b.jpg

Zo staan ze er bij. Hopelijk niet te dicht op elkaar

Je ziet de klei al scheuren, is mulchen met stro of hooi nu al ok of nog even wachten op warmere dagen?

aangepast door RobN

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Je wilt de toplaag niet helemaal laten uitdrogen, en naakte aarde warmt sneller op, dat is voor veel gewassen een voordeel, maar knoflook heeft baat bij een lange winter, dus die heeft geen voordeel bij vroege warmte.

Van veel zon wordt de toplaag armer, organismen gaan dieper zitten, en oppervlakkig zittende knoflookbollen - nu zijn er nog geen bollen, maar over ruim een maand beginnen die te groeien - krijgen het lastiger als het erg droog wordt.

Bij Flup zal het vast de regelmatige vorst zijn geweest waardoor de knoflook zo lang beneden bleef, maar dat is op zich een goede zaak.

De plantafstand ziet er goed uit. Knoflook moet wel luchtig staan.

Voor mij is het belangrijk dat de knoflook schoon staat ivm roest.Daarom hou ik het tussen de knoflook leeg. Nu met oostenwind schoffelen en de toplaag breken zorgt er voor dat de capillaire werking doorbroken wordt en de grond vochtig blijft. Als bijkomend voordeel onderdruk je er de onkruidgroei mee.

Ik vindt je knoflook er prima bijstaan.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Tnx, mijn ervaring is meer dat de oostenwind alles schraal maakt. Maar ik ga het zeker even los krabben.

Maar komt roest dan extra hard als er stro of iets anders de bodem bedekt?

Compost misschien beter of ook niet?

Ik wil ook nog wat patentkali gaan strooien, over een maandje dus?

Onkruidmanager 1.0

Het is ook een schraal windje nu, prima om te schoffelen.

De toplaag droogt mooi maar door het schoffelen alleen de toplaag.

Roest en schimmels houden van vocht en vochtige lucht.

Meestal is dat later in het seizoen bij vochtig weer, dan wil ik ze zo droog mogelijk hebben.

Ik heb zelf geen ervaring met mulchen tussen de knoflook en we hebben nu regelmatig een droge tijd tijdens het afrijpen, dus dat zou prima kunnen zijn, maar zelf bereik ik zo een goed resultaat.

De afgelopen jaren zijn het voorjaar en zomer hier zo droog geweest dat latere bijvoeding weinig meer doet, je zou de kali dan ook moeten inwateren.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:
7 uren geleden, RobN zei:

Tnx, mijn ervaring is meer dat de oostenwind alles schraal maakt. Maar ik ga het zeker even los krabben.

Behalve de oostenwind, moet men ook eventueel bij wateren.

Het zonnetje brand goed, en ik geef de laatste paar dagen al water aan sommige planten, omdat het snel doet drogen.
Ook de planten in het raam op het zuiden, drinken al een slokje meer.

De knofloken, vinden het voorjaars zonnetje heerlijk, lijkt wel alsof ze elke dag weer een stukje groeien.
Ze hebben wel deze winter al wel 2x een handje koemest gekregen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ziet er goed uit, ja. Het is de bedoeling dat ze nu een spurt maken, April gebruiken om groot te worden, en dan vanaf 1 Mei ongeveer kracht in de bol gaan steken. Dan is het loof op het hoogtepunt, daarna gaat het bergaf, maar dat mag dan.

Ik ben zelf niet aan het water geven, maar de grond is afgedekt, dus dat houdt de uitdroing wat tegen. Grond mag niet uitdrogen waar de bol zit, nu nog niet, een paar weken voor de oogst wel, dan is droogte welkom.

Ik zat de mijne nog eens goed te bekijken en ja hoor, roest. Heb ik de primeur?

image.png.0cb56e8424dffbe4f0b08cbf768d7838.png

0[1].jpg

aangepast door ADOPEG
~ Vita rosa est ~

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...