Jump to content
HuubvG

Teeltwedstrijd 2020: peper - wedstrijdtopic

Recommended Posts

Alweer de tiende keer op rij organiseert het MTF een teeltwedstrijd.

Deze teeltwedstrijden hebben we inmiddels gedeeld:

2011 Radijs

2012 Aubergine

2013 Bonen

2014 Prei

2015 Koolrabi

2016 Ananaskers

2017 Tomaat

2018 Ui

2019 Mais

2020 Peper

Tijdens voorbereidingen voor nieuwe wedstrijden is de peper al heel vaak ter sprake gekomen onder deelnemers van het moestuinforum. De keus viel als vanzelfsprekend op een peper voor de komende teeltwedstrijd. Ook was het niet moeilijk te besluiten wat voor een peper het zou worden: een lange! Wie gaat de langste peper telen?

BIO, EKO, OKÉ

Ditmaal hebben we geprobeerd zaden met één van deze keurmerken te kiezen, waardoor de spoeling dunner werd, maar daarom niet minder spannend. Het is een peper met het label OKÉ geworden.

Vreeken's Zaden

Zo kwamen we uit bij Vreeken's Zaden met deze peper. De scherpte/hitte is niet al te groot, voor beginners ook te doen. De teelt kan in de pot, op de vensterbank, op het balkon, in de kas, in de tuin. Voor elk wat wils. Met dank aan Vreeken's Zaden.

Peper-251831575760372.jpg

foto Vreeken's Zaden

Zaaimethode

Zaaien: januari-april binnen (20-30°C). Uitplanten in de kas (voor meer opbrengst) of buiten (eind mei). Hogere planten opbinden aan stokken of snoeien tot een compacte plant. In het najaar kunnen de planten worden opgepot en op de vensterbank nog doorproduceren!

tekst Vreeken's Zaden

Hier begint het mee

DSCN387391331575760892.JPG

foto HuubvG

Meedoen

Meedoen aan de wedstrijd kost € 2,00. Iedere deelnemer krijgt 5 zaden toegestuurd. Met deze zaden moet de wedstrijd gespeeld worden. Er is een beperkt aantal zaden te verdelen en op is op. Het gaat er dus niet alleen om wie de langste peper teelt, maar ook wie er op tijd bij is. Max 60 deelnemers.

Opgeven aanmelden gesloten per 20-01-2020

Je kunt je opgeven door een bericht in dit (wedstrijd)topic te plaatsen dat je mee wilt doen. Je ontvangt dan een PB waarin staat wat je verder moet doen. De zaden liggen al bij het MTF klaar om te verzenden naar de deelnemers, dus binnen een week na het aanmelden kun je ze in huis hebben. Betaling uit België en Duitsland komt een dag later aan. De post daarheen zal ook een dag (of wat) langer onderweg zijn.

Kans op een gegraveerde snoeischaar als hoofdprijs

Snoeischaar15201575757318.jpg

Foto Henkg

Wedstrijdreglement

• doe je mee, gá er dan ook voor, maak er samen een prettige wedstrijd van
  • lees en kijk mee en reageer regelmatig, evt met foto's
  • vragen, antwoorden, opmerkingen en tips kunnen in het wedstrijdtopic geplaatst worden
  • de wedstrijd begint zodra je de zaden ontvangen hebt, je kunt ze gaan zaaien wanneer je wilt.
  • de wedstrijd eindigt op 30 september 2020
  • de winnaar is wie de langste peper teelt
  • alles is toegestaan de peper zo recht mogelijk te laten zijn i.v.m. opmeten, behalve breken, scheuren, insnijden.
  • op de eindfoto('s) moet heel duidelijk te zien zijn hoe je de peper opmeet met een meetlint, rolmaat of liniaal
  • meerdere eindfoto's zijn toegestaan
  • is de peper (nog) groen, dan telt deze net zo goed mee als een rode
  • de peper moet opgemeten worden zónder steel en zónder kelk:

peper85321575760956.jpg

foto Henkg

aanmelden gesloten

Deelnemers

henkg 03-04-2020, lengte 13cm

Saalk86 07-05-2020 lengte 13 cm

Beukwood 06-05-2020 lengte 12,5cm

Amrutten

paddenstoelengek
Roland
appelvrouw
Jorg
tuinLB
Liekie
Mellie
hein
Frans
Eefjes-Moestuin
krikke83
HuubvG
Flup
prettig gestoord
acpronk
rorror
simonvb
Ktrijn
siemen
advanbrunschot
Charly
hoekman 13-05-2020 afgemeld
Erny
TomP
willemGN
Veldjesgraaf
Anna3
koolrabi
ADOPEG
tielse flipje
Oudholland
Waaslander
bartp
geert h
ronnie24
kruidenvrouwtje
Nasuada
Vinky
jeanne heijmans
Vik
BBtuin
xxxmirjamxxx
Goliath
leonietjes
Friezin
Falaigai
Tamachan
Carina 1966
Xary
japie101
Joke's moestuin
ikbeginbijmezelf
Merel
Bosmol
johny
Plotimoos

Ik doe mee, mits de zaden op tijd in huis zijn en dat zal dan januari moeten zijn.

Leuk, ik doe weer mee en hoop ook dat de zaden dan op tijd hier zijn aangekomen.

Top dat er weer een teeltwedstrijd wordt georganiseerd, dank daan de organisator en natuurlijk de sponsor van de zaden.

Aha. Ja deze keer wil ik ook wel mee doen. Heb vaak al vroeg vruchten (tomaat en peper enzo). Maar vraag me af of ze ook zo goed zijn als die van de overige forumleden. Dus leuk om een vergelijk te maken.

Let the games begin!

wees bevriend met kleine dingen

net bezig met het ontwerp van een tunnelkas voor het nieuwe seizoen voor de tomaten en de pepers, ik bouw er wel een metertje extra aan

dus graag doe ik mee!

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Ik doe mee..

Ons oude voorhuisje ( 2 tot max 5 pers.) verhuren we regelmatig..bij belangstelling: stuur me een pb!

Waar de mol is is er hoop!

Ik doe ook weer mee.

Beschik weliswaar niet over een kas, maar in de koude bak groeiden de pepers en paprika's dit jaar ook prima.

Mooi idee om in november al weer plannen te maken voor het volgende seizoen.

Ik doe ook weer mee.

Weinig ervaring met pepers, maar beginnersgeluk gaat me al een paar wedstrijden redelijk af:)

Nog nooit pepers geteeld maar ik zou toch graag een poging willen doen in deze wedstrijd.

En dat nadat ik dit jaar stopte met het telen van pepers omdat ik ze zelden gebruik. Maar voor een wedstrijd doe ik graag weer mee.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wel aanvoelen. --

Leuk, ik doe mee! Heb deze peper al een aantal keer geteeld, gaat ook goed buiten mits in januari gezaaid. Al enig idee wanneer de zaden verstuurd worden?

Ik doe ook graag mee.

Is deze peper goed geschikt om te drogen tot chilivlokken?