Ga naar inhoud

Peper en Paprika Topic 2020

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb geen propagator, verwarmde kassen of überhaupt grond in huis, dus ik ben net als vorig jaar op de deno methode aan het zaaien. Werkt wederom fantastisch! Kijk nu al uit naar het delicate vervolgproces

Geplaatst:

Zonet de eerste pepers in de week (dag?) gezet. Morgenochtend zaaien:

peperzaai202025241579195364.png

(Ik ga op zoek naar iets om vanuit mijn Excel lijst een notificatie te krijgen, als de geplande datum daar is. Geen flauw idee of dat kan.)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
mijn Excel lijst

Mooi werkblad Henk

Zo te zien laat jij het aantal kiemdagen automatisch uitrekenen, heb jij de exel-formule hiervan voor mij?

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Hallo allemaal!

Voor het aankomend seizoen ben ik wat eerder begonnen met zaaien dan voorheen. Ik vond de vorige zomer maar vreemd qua weer, er waren wel wat pepers bij die geen vruchtzetting hadden, dit heb ik nog nooit eerder gezien...

Ik heb vorig jaar dus eerst de Chinense variëteiten gezaaid, deze groeien een stukje trager

Daarna heb ik in etappes de Annuum, Baccatum, Frutescens en Pubescens gezaaid. De overwinteraars hebben nu beginnende bloei, spannend!

22F75C58-D3A4-4625-8928-E028994C946B39371579246730.jpeg

0EB284C0-5170-427C-9B39-BBFAB90D959782071579246732.jpeg

C444C8DE-2823-42CE-ABF7-BAEDACDEDE4865071579246732.jpeg

3CE92777-5A89-4B9A-B7F9-AA416990D14898871579246734.jpeg

https://www.cheelaschiliseeds.be/

Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”

https://www.facebook.com/groups/1761232384178475

Geplaatst:

https://www.jeroenmarbus.nl/index.php/jm-s-blog/50-mailen-vuitn-excel-via-macro

(Ik ga op zoek naar iets om vanuit mijn Excel lijst een notificatie te krijgen, als de geplande datum daar is. Geen flauw idee of dat kan.)

Ik doe ook redelijk wat met Excel en ik heb het niet nodig, wat jij wil gaan doen. Maar ik vond het wel interessant en daarom heb ik even gezocht. Misschien heb je er iets aan?

Geplaatst:
Whoop whoop!!! Niet alleen de zaden, maar zelfs een zadenmap waar alles zo netjes in was gedaan! @Krikke83 zoooo blij mee!

8bceda3841f497aaab360c517e2df7c2.jpg

3ea1a533e61d5a21e596bf6bbba75c47.jpg

Wat zal ik nu toch eens voorzaaien?

Aaaah! Zaailust!

Mellie, rustig aan, kalm... denk aan je hart

Gaaf die map! Ik had hem dinsdag toevallig besteld Veel gemakkelijker als je zaden wilt opzoeken en het zal ook minder ruimte innemen dan mijn zaden kistje

Geplaatst:

@Cheela1982 Amai zo'n kweektunnel, hoeveel ruimte neemt die in en hoeveel lampen hangen er in?

Een zadenmap ziet er inderdaad ook wel handig uit. Nu zit het bij mij in een kistje per maand maar een map lijkt me handiger om mee te nemen naar de volkstuin.

Ik zal wss dit weekend de eerste pepers en paprika's zaaien (alhoewel ik me had voorgenomen pas te beginnen op 01 feb ). Eerst eens de kweeklamp terug gaan zoeken.

Geplaatst:

Zo te zien laat jij het aantal kiemdagen automatisch uitrekenen, heb jij de exel-formule hiervan voor mij?

Zet de celeigenschappen van de kolommen met datum op: 'datum' (start | opmaak | celeigenschappen)

Dan kun je daarna ook makkelijk een datum invoeren: b.v. "12 feb" wordt automatisch 12-02-20, en sorteren werkt dan ook altijd goed.

De formule voor de berekende cel 'dagen':

Die is zo simpel dat je er niet aan denkt:

exceldatumrekenen48331579260123.png

Vastleggen van het aantal dagen tussen zaai en opkomst is vooral handig in volgende jaren. Ter geruststelling: "O ja, nog niks aan de hand, vorig jaar duurde dit soort/ras ook zo lang ..."

Geplaatst:

Wat profi allemaal zeg, dikke pluim van mij!

@Cheela handig hè? Ben er ook superblij mee! Alleen heb ik veel meer zaden dan er in de map passen... ik heb al uitgedund en ik probeer minder gulzig te bestellen. Maar ehm... net de heritage seeds bestelling binnen. Moet ik nog meer pepers zaaien

Geplaatst:
De formule voor de berekende cel 'dagen':

Die is zo simpel dat je er niet aan denkt:

gelukt!

ik hou van excel

bedankt Henk

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Vandaag na een kiemtest (op 27 graden) die ik 7 dagen geleden ben gestart zie ik een groot verschil tussen een paar soorten pepers:

bird eye chili, zaad gewonnen uit chili's die ik afgelopen najaar heb meegenomen:

kiemtest-bird-eye-chili-7-dagen84711579343449.jpeg

uitkomst is 10 uit 12, vind ik niet slecht.

En een peper die ik een paar jaar geleden uit Peru heb meegenomen. Mild pikante peper die erg kruidig is, 10cm lang en 2-3cm doorsnede. Ik ben helaas vergeten een foto te maken voordat ik hem sloopte om zaad te winnen. Soort dus onbekend, maar word daar heel veel gebruikt om te koken:

kiemtest-peru-peper-7-dagen63081579343449.jpeg

uitkomst 5 uit 10, maar aangezien ze traag zijn hoop ik dat er nog een paar uitkomen.

Geplaatst:
@Cheela1982 Amai zo'n kweektunnel, hoeveel ruimte neemt die in en hoeveel lampen hangen er in?

Een zadenmap ziet er inderdaad ook wel handig uit. Nu zit het bij mij in een kistje per maand maar een map lijkt me handiger om mee te nemen naar de volkstuin.

Ik zal wss dit weekend de eerste pepers en paprika's zaaien (alhoewel ik me had voorgenomen pas te beginnen op 01 feb ). Eerst eens de kweeklamp terug gaan zoeken.

Dank u Simon!

De kweektent is 240 cm Lang, 120 cm Breed en 200 cm Hoog, er hangen twee armaturen met totaal vier t-neon lampen -ook wel turbo neon genoemd- van 36 wat, van het merk Mammoth. Ontzettend blij met m’n tent, Capsicum planten zijn m’n passie!

Geplaatst:

De in deno gekiemde paprikazaden gezaaid.

2x zaad uit supermarktpaprika

1x zaad van eigen oogst 2019

1x yellow californian wonder

1x reuze paprika

Van alle soorten 7-8 zaden. Over enkele weken nog eens, voor de zekerheid

Geplaatst:

Ik heb vandaag ook mijn peperzaden voorgezaaid.

Peper limón

Cayenne (rood)

Golden Cayenne

Voor het eerst in vemiculiet voorgezaaid, dus ik ben benieuwd!

Geplaatst:

Die zien er mooi compact en groen (niet ielig of bleekjes) uit.

@Cheela1982, en anderen:

Bij het plaatsen van foto's van de huidige stand van zaken is het leerzaam om ook de zaaidatum te vermelden.

Geplaatst:

Het kiemen van de peperzaadjes gaat hier bijzonder goed.

Al eerder: Wedstrijdpeper: 9 dagen, 4 uit 4

Nu net: Ubatuba Cambuci: 6 dagen, 4 uit 4

Op de router:

20200123router66361579768769.jpg

De kroonkurken dienen als afstandshouder, zo krijgt de router nog voldoende koelende lucht, en wordt de grond niet te warm. De serveerschaal (of b.v. een bakblik) voorkomt dat de router vochtig of zelfs nat wordt.

Gemeten grondtemperatuur: tussen de 25 en 27 graden. In de grond heb ik de sensor van een thermometer gestoken (Ikea Fantast). Die heeft ook een alarm, dat heb ik ingesteld op 29 graden. Nog geen piepje gehoord.

Van twee andere Baccatum soorten zie ik al iets verschijnen, die kunnen waarschijnlijk morgen verspeend (dat is dan 7 dagen na zaaien), en ook verhuisd naar iets koeler en een vooral veel lichter plekje.

Mijn peperlijstje:

20200123peperXLS31341579769709.jpg

Geplaatst:

Ik heb vandaag ook de paprika's voorgezaaid!

Nieuw gekochte zaden:

- Kaboutermuts

- lajlak bell

- midnight dreams

Nog restjes zaden, waar ik vorig jaar geen goede oogst van had i.v.m. verbranden van de vruchten tijdens onze vakantie:

- white bell

- yellow sunbright

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...