Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper en Paprika Topic 2020


Erny

Aanbevolen berichten

Ik ruim steeds meer planten op. Cayennepepers drogen boven de houtkachel voor pepperflakes.

wedstrijdpepers en Biquinos worden op zoetzuur ingemaakt. De Biquinoplant is nog wel erg mooi, stond nog buiten maar nu de kas in.

 

 

 

01000319-50C7-4EBD-872A-3A9D197C0146.thumb.jpeg.4b900b7ad9aefda75dbbfefb1e09d396.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn mijn laatste 3potten met Pepers.

Ze produceren nog steeds pepers, en er rijpt om de zoveel dagen nog een pepertje af.

Ik doe ze pas weg, als ze kappot gevroren zijn!

CIMG1681.thumb.JPG.5a313d421d8435b9d9aa55b40da9d7f5.JPG

@Beukwood Ik zou de foto nog posten, dus hierbij!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerste voorbereiding seizoen 2021:

Kiemtest van eigen zadenoogst, van peper, Madame Jeanette. De echte.

 

20201023_mdm3_jeanette.jpg

(Nietszeggende fotootje. Nu wel bijzonder: zaaien in oktober !?)

 

Zodat ik (bijna) zeker weet dat ik geen zaden meer hoef te kopen.

En, omdat ik ruim 200 zaden heb geoogst, om te weten dat ik t.z.t. geen rommel ga weggeven. 

(Bijna zeker weten: kruisbestuiving kan, maar andere pepers stonden minimaal een meter verderop)

  • Like 2

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De terug gesnoeide gele jalapeno vertoont weer leven! Ik dacht begin deze week nog dat het een afgeschreven zaak was.
Hoewel er nog niet veel groen aan zit, heb ik er vertrouwen in dat deze het gaat overleven.

 

9 okt:

DSC_0006.thumb.JPG.3ddb9ea893a43e407ec5443212a29203.JPG

24 okt:

Knipsel.thumb.JPG.9a139581f0e7683881a3ba99fe3f29cb.JPG

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Gele jalapeno stok in pot.

Leuk om te zien dat het al echte blaadjes worden.

DSC_0016.thumb.JPG.d4eda2c0fd59025aac333b79e623e6ab.JPG

 

De bonchi doet het ook goed, nieuw blad en de eerste knopjes zichtbaar. 

DSC_0017.thumb.JPG.6497e19b26068c7d98eada42780394c0.JPG

 

Ze staan zo onder de groeilamp:

DSC_0015.thumb.JPG.534d36a759083dfb415f88e1ebea9e16.JPG

 

Nog een late zaailing, rond juni gezaaid, maar is geen sterke groeier,max 8cm hoog. Wie weet overleefd deze het tot volgend jaar. 

DSC_0018.thumb.JPG.bc1723dcb67035fb705e7e2e46bfd64e.JPG

Buiten bloeien de pepers nog steeds, vruchten groeien traag en rijpen traag af, maar planten zien er nog perfect uit! DSC_0019.thumb.JPG.06dd28eff7b6e9c089fd212762ffb721.JPG

 

Ook de afrekening van electra deze week ontvangen. Ondanks 4maanden lang 16uur per dag groeilampen aan. Kreeg ik geld terug. Dus dit jaar mogen de groeilampen weer aan, en misschien zelfs nog extra bijhalen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook weer een aantal planten binnen waarvan de adjuma die ik vorig jaar ook binnen had. Die heb ik niet kleiner gesnoeid, omdat hij nog vol hing. Die pepers zijn lekker afgerijpt.

01400cb4fcba605627976438538b8c17.jpg


De shisito had ik wel gekortwiekt en die loopt alweer prachtig uit.
0dbc87353aeed8f2bc9efe872a5e11e2.jpg


Dan staan er nog 3 naamloze in de vensterbank waarvan er 1 denk ik naar de kliko gaat. Ik geef het nog een weekje om bij te trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste peper vrienden. Het is weer tijd voor de (peper)zadenruil onder vrienden, de PTPt, kortweg de Turbo. Na een gedwongen hiatus van een jaar vanwege het verdwijnen chillipeper.nl forum, heeft Sol afgelopen week de spreadsheet weer ingericht voor het aanbieden en vragen van zaden. Dus ga naar https://gratisforums.com/chillipepers*,meld je aan, dan zie je het leden-only topic Pass The Parcel Turbo 2020.Als je je daar meld stuurt Sol je een PM met login gegevens voor de spreadsheet en hoe deze in te vullen.

 

Quote

De doelstellingen voor Post The Parcel turbo (PTPt) zijn:

-Een uiterst snelle zadenruil
-Minimaliseren en spreiden van de kosten
-Communicatie per PM en via deze forum thread, geen centrale NAW administraties
-Op basis van vertrouwen en eerlijkheid


Het plan is als volgt.
PTPt verloopt in 2 fases. Een onderlinge afstemfase en een verstuurfase.

Fase 1 - Inschrijving, aanbod en selectie (tot 1 december):
Ieder forumlid kan zich aanmelden middels deze thread.
Iedereen die meedoet krijgt toegang tot een centraal gedeelde spreadsheet on-line. Hierop publiceer je welke zaden jij aan te bieden hebt. Vervolgens kies je uit de pepersoorten van andere aanbieders welke je graag zou willen ontvangen. Gedurende deze gehele fase kan je jouw keuzes bepalen. Om de zadenruil in evenwicht te houden mag je ongeveer net zoveel zaden afnemen, als dat je aan anderen weggeeft (deze balans is zichtbaar in de spreadsheet). Stem eventueel onderling per PM af of een aanbieder bereid is meer zaden weg te geven dan hij van anderen ontvangt.

Fase 2 - Verzending (3 december):
De on-line spreadsheet / peperuitwissellijst wordt gefinaliseerd. Op volgorde van inschrijving (wel zo eerlijk) en beschikbaarheid is er nu afgesproken hoe de peperzaden onderling uitgewisseld gaan worden.
Op basis van de spreadsheet maakt iedereen vervolgens afgemeten zakjes klaar. Eentje voor iedere afnemer van zijn zaden. Op deze zakjes schrijf je tenminste de (forum)naam van de ontvanger en de soortnaam (meer informatie is nog beter, zie tip 2 hieronder). Vervolgens maak je twee gefrankeerde enveloppes. De eerste is de heenreisenveloppe en de tweede is een retourenveloppe gericht aan jezelf (adres INCLUSIEF LANDNAAM!), schrijf achterop jouw forumnaam (heel belangrijk)! Vervolgens stop je de zakjes met zaden en de opgevouwen retourenveloppe in de heenreisenveloppe, die je opstuurt naar het adres dat je per PM krijgt.

En klaar is Klara!

 

 

*helaas de domeinhost heeft vorig weekend wijzigingen doorgevoerd en nu werkt de re-direct voor chillipepers.nl niet meer. Ze probeerden me nu een hostingpakket aan te smeren enkel om een url-redirect naar andere host weer te laten werken.

  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog planten buiten en in kasje staan. Die moeten eigenlijk warmte hebben om te rijpen. Vooral de Grandpa's Home Pepper, blijkt een harde plant te zijn. Ze staan nog vol met groene pepers die langzaam kleuren. En groen blad. Ik heb al weken geleden twee planten in de huiskamer gezet, die nu beginnen af te rijpen, de eerste Red Savina's beginnen nu van oranje naar rood te kleuren. Zaad had ik al lang genomen van de buiten gerijpte pepertjes, die plant is al lang weg geknipt.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons staat ook nog een peper in de kas, geen idee welk soort, gekocht bij een groenzaak.

Inmiddels 170 cm hoog en er hangen nog een hoop groene pepers aan.

Ik neem aan dat die niet meer rood zullen kleuren.

Maar om die boom nu binnen te zetten...?

Is er van groene pepers ook iets sambal-achtig te maken?

Evt. door rode en groene te mengen?

Ons kleinere plantje begint nu in de keuken de eerste bloemetjes te maken, we zijn benieuwd...

 

DSCF3432.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roelline Je kunt ook nog takken ontdoen van blad, afknippen en op vaas binnen zetten, dat scheelt ruimte. Kost wel werk, maar als je echt nog veel pepers hebt hangen die alleen nog moeten rijpen, een optie. Groeien lukt zo niet meer, maar rijpen wel.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zaaien gewoon weer opnieuw begin volgend jaar. Ik heb wel eens een stronkje die een zachte winter in het kasje bleef staan die opnieuw begon uit te lopen,maar het werd nooit echt een mooie plant bij mij. Ik had een van blad ontdane red Savina en White Naga ivan buiten in het kasje gezet,na anderhalve week geen vooruitgang, dus ze binnen gezet in de huiskamer, en nu kleuren ze wel.

 

Vandaar ook de zaadruil nu. Een aantal soorten zijn dit jaar niet gelukt, dus moet ik nieuwe hebben, van andere heb ik alleen heeloud zaad, of heb ik nooit geteelt. Als je een 'man' of 10 hebt zit je al snel op of rond een 100 tal varieteiten. Al heb ik door mix-ups en mislukkingen dit jaar geen dertig soorten te vergeven, dus mogelijk iets minder dit jaar.

 

Overigens werkte chillipepers.nl net weer voor mij, dus gat direct naar het elders gehoste (managed) forum.

 

Ik ga deze week waarschijnlijk de Grandpa's in de bijkeuken (donker:-)) zetten is helaas niet zo warm, maar geen nachtvorst. De Lemon Drops zal ik wel kaal knippen en die losse taken op vaas zetten in de kamer. Mooi groen geel boeket.

 

Oh ja net als met snijbloemen elke week (of eerder als het vies is) verversen en dan de stelen opnieuw afsnijden/knippen dat je verse open vaten hebt. Geen voeding nodig.

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roelie je hebt een e teveel het is chillipepers.nl wel dubbel l. De redirect werkt nu, de cloacking zit er niet op zie ik nu, morgen eens naar kijken. Niet dat het een geheim is dat ik een managed forumplatform gebruik.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groot dilemma:

Eind september heb ik mijn madame Jeanette (de echte) naar binnen gehaald. Alle pepers zijn daarna prima afgerijpt, de plantjes staan nu nog steeds op de vensterbank:

 

20201113_MdmeJeanette.jpg

 

Nu beginnen ze weer te bloeien, de eerste 10 bloemen heb ik zonet al bevrucht.

Dilemma is: lekker laten staan en kijken of er nog een na-oogst komt, of toch maar opruimen? Want op "luizenmoeders" zit ik -over al weer twee maandjes- echt niet te wachten!

Achter dat raam (lamellen zitten even dicht voor de foto) wordt het wel steeds eerder, en meer donker. Een betere plek heb ik niet, en bijverlichten vind ik verspilling van energie. Echt overhouden om in het 2021 seizoen ermee door te gaan vind ik teveel gedoe, opnieuw zaaien is veel makkelijker.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig, de plant ziet er te mooi uit om zomaar op de composthoop te gooien. Luizen zijn bij mij eigenlijk nooit een probleem, de rouwvarenvlieg daarentegen weer wel. Ik zou de gok wagen en toch proberen om de plant te laten overwinteren. Lukt het, dan is het mooi, lukt het niet, dan kan de plant altijd nog op de composthoop.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn pepers waren een beetje laat dit jaar dus ik ga wel een poging doen om te overwinteren.

zie hier 2 van de 12 plantjes:
562730781_2020-11-1513_45_30.thumb.jpg.eb5b174b720ceca5ba24bc23d52213ec.jpg

Ze staan onder de beschutte overkapping waar het redelijk vorstvrij blijft, bij strenge vorst tijdelijk in de schuur zetten (hopelijk vergeet ik dat niet)
Een deel wil ik op de onverwarmde maar wel geïsoleerde zolder zetten en dan zien welke planten het beste de winter door komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ec7b1feedcc268e09af1b05428a2a82c.jpg

 

Hier doen de overblijvers het goed. Numex suave orange (rechts, 1 klein oranje pepertje te zien) krijgt ook weer bloemetjes. Alle adjuma pepers (rechts geel) zijn afgerijpt en de shishito links onder is weer helemaal uitgelopen.

 

Buiten heb ik 1 vergeten lemon drop en die arme plant blijft maar doorgaan. Misschien dat het koude weer van dit weekend hem gaat opbreken. Vandaag op 20/11/20 voor het eerst koud. Zo krijg je toch een heel ander seizoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over mijn testzaai van madame Jeanette, met zelf gewonnen zaden:

1e keer: 3 uit 5

2e keer: 4 uit 5

Zaden zijn dus kiemkrachtig genoeg:

20201126_Jean_testzaai.jpg

 

De 2020 plantjes die ik eerder had binnengezet, om de vruchten te laten afrijpen (ging perfect) staan er nog steeds.

Ze gaan zelfs nog steeds prima. De eerste nieuwe vruchtjes zijn onderweg:

 20201126_Jean_1evruchtje.jpg

Ik laat ze voorlopig dus maar staan. Ze gaan binnenkort zelfs een beetje mest krijgen, laatste keer was meerdere maanden geleden.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...