Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper en Paprika Topic 2020


Erny

Aanbevolen berichten

Ik heb direct zaden van de padron paprika gekocht, en meteen nog wat meer zaden. Ben nu al heel benieuwd naar de smaak van de echte padron. Heb ze één keer in Spanje gegeten, maar ik weet alleen nog dat ik het heerlijk vond. Die supermarktdingen hier vind ik ook lekker maar ik denk dat het kopen van zaad inderdaad loont.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9F50494C-6ABE-4416-AE2A-B2BEBAF056B9.thumb.jpeg.8a804fd169746143b04023cfb976523b.jpegNog niet helemaal zeker of ik het nu hier of in het klaagtopic thuishoort..

ik vermoed de grootste paprika’s tot nu toe..kreeg alleen de kans niet om ze te wegen. Een heel lief, overijverig nichtje te logeren die ze met veel entouchiasme aan stukjes heeft gesneden voordat ik ze kon wegen.  De drie samen schoon waren 1765 gr

 

Size does matter..😇

aangepast door prettig gestoord
  • Like 3

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-9-2020 om 10:13, Mellie zei:

Haha komt wel goed hoor. Als je een pittige treft, is die meestal niet mega pittig. Tenzij je zaden van Erny hebt. Gniffel. Ik heb wat zaden ooit van haar gehad en trust me: loeiheet! Maar wel heel smakelijk!

Dan moeten we toch maar een zuidenruil opzetten, helaas hoor ik niets meer van Sol.

  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker dan... die rupsen die nu grotendeels vlinder zijn naar ik aanneem, want geen verse vreterijen meer, zorgen met hun oude knaagplekken nog steeds voor overlast.

Ik heb nu voor de derde x een peper met pissenbedden erin. Zó smerig vind ik dat. Normaal denk je, slak, even afspoelen en eten. Ik wel althans. Maar die pissenbedden maken me toch een zooitje van de binnenkant. Dat was ik helemaal niet af. Gewoon de kliko in. De volgende x ga ik niet eens meer kijken hoe de binnenkant er aan toe is. Geen zin in én vieze mini poepjes én die vieze beestjes... helemaal vol met pissenbedden. Zie er nu al 4 uitkruipen en bij de pitten zitten er nog meer. Bah

De foto is waziger dan ik had gehoopt... nou ja, maar goed ook. Ook goed voor de lijn, want mijn lunchtrek is helemaal weg.

b23942ebdf4de39748bec713b122ab09.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moeten we toch maar een zuidenruil opzetten, helaas hoor ik niets meer van Sol.

Heb net eentje op (toch weer proberen hè...) deze is iets vriendelijker, geen acute maagpijn, maar nog goed pittig. Pb me je adres. Dan stuur ik je zaden.

@vastone kilo’s pepers echt wel genoeg hoor, maar die vieze beestjes gun ik het gewoon niet. Erg hè?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag alle vruchten geoogst van de peper bonsai. Druk in de weer geweest om zoveel mogelijk oud blad weg te knippen. Hierdoor kan ik de takken zien en een selectie maken welke ik over kan houden voor volgend jaar. Tevens is het makkelijker om tegen insecten in te spuiten, aangezien mijn pepers standaard luis heeft. Dus nu nog inspuiten tegen insecten, takken inkorten, wortel snoei, en opnieuw oppotten. Dan mag deze onder de groei lamp geplaatst worden! 

DSC_3771.thumb.JPG.ea3cab3f554e0616a79af7b9e6b5f76a.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier begonnen met de paprikaplanten te ruimen. Afrijpen doen ze nauwelijks nog en ze beginnen te rotten door het omvallen 

nu ongeveer op 2/5 van de kas geplukt, verwacht nog zo’n bak. “Even” doorbuffelen  de komende dagen met snijden dus

 

EB8B789A-AD73-4D36-9531-94EB87A89511.thumb.jpeg.27b2d7483ed2136ec84d90f16499ec10.jpeg

  • Like 3

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar, had ik half september de peper planten al geruimd vanwege het weer. Nu staan ze er nog steeds mooi bij! 

 

DSC_3792.thumb.JPG.3e59e8e5af31aad7485438379c8c225c.JPG

 

Alleen zijn alle jagers al vertrokken en hebben luizen sinds 2 weken gok ik vrij spel.. DSC_3791.thumb.JPG.06309a679b5ec62a02d7c198066280a4.JPG

DSC_3790.thumb.JPG.8687f1661ebb78b46762f8c471362629.JPG

DSC_3789.thumb.JPG.13d829b78ee6991071c883bace7b023d.JPG

 

Ze zitten dus flink vol. Zijn nog vieze rode luizen ook. 

Zal ik ze er nog een keer voor inspuiten of maar ruimen? Vind het zonde ze groeien en bloeien nog steeds.. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er vanuit dat dit allemaal paprika's zijn. Maar zeker de kleintjes zal ik maar even testen voor ik er een paar in de soep gooi. 😳

 

Ik had dus peper- en paprikaplanten, de labels waren onleesbaar geworden en ik heb de hele bende gewoon uitgeplant met een wezienwel idee. Onverwacht dus nog rijpe vruchten, hmmm... 

20201002_153635~2.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg dit weekend een nieuwe tuin, daarom moet ik in de oude tuin al gaan oogsten, terwijl ik daar eigenlijk nog mee had willen wachten. Ik had een aantal peperplanten met een bijzonder goede opbrengst. Maar wel bijna allemaal nog groen, ook na een aantal dagen  buiten gestaan te hebben. Ik heb ze nu in een doos gedaan, nat keukenpapier op de bodem, theedoek erover heen en het staat in de huiskamer voor de verwarming. Hoe groot is de kans van slagen?

IMG_2263.thumb.jpg.8773382605e8f93969f602c5729ffa76.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt het dan niet te vochtig? Ik zou juist denken dat het schimmel in de hand werkt..?

Zou het zelf gewoon droog houden en ergens op het aanrecht neerzetten om na te rijpen. Gaat bij mij prima, maar onrijpe pepers zijn vaak ook wel goed. Alleen die fruitige niet, die missen dan wel dat aroma. Een Adjuma of aji peper vind ik dan toch beduidend minder lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het voorjaar gezaaide yolo wonder paprika's is het enige dat er nog over is van mijn peper en paprika seizoen. Slechts één plant heeft een paar mooie grote paprika's hangen, maar deze zijn nog steeds groen en ze groeien niet meer, zo te zien.

 

Laten staan in de koude kas? Zouden ze nog op kleur komen? De smaak zal er niet beter op worden als ze er zo lang over doen? Of oogsten, maar hoe dan verder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peper: madame Jeanette (de echte).

Vroeg gezaaid (eind januari, uiteraard binnen). Later buiten gezet, in potjes, vier plantjes. Een beetje verwaarloosd. Pas ergens in juli naar een grote bloembak verpot, en op een zonniger plekje gezet.

Zijn buiten gebleven, wel zeer beschut.

Ongeveer 3 weken geleden (het werd beduidend kouder) naar binnen gehaald, ze staan sindsdien op een vensterbank, boven een CV radiator (dus vaak een beetje water geven!)

Afrijpen gaat nu redelijk goed. Eigenlijk boven verwachting. 

Nu al ruim dertig rijpe pepertjes geoogst, hier de tweede pluk:

20201011_Mdme_Jeanette.jpg

 

Ze zijn lekker. Loeiheet, zeer fruitige smaak.

Ongeveer dertig vruchten zijn nog groen ... 

  • Like 5

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar vragen over het overwinteren van mijn peper- en paprikaplanten.

 

De twee peperplanten zijn een jaar oud en zijn opgepot. Hebben ze vooral licht nodig, of warmte? Ik wilde ze buiten laten tot het gaat vriezen en alleen bij vorst binnen zetten.  Edit: ik heb de oplossing in het bonsai toppic van Rorror kunnen teruglezen: achter het raam zodra het buiten lager is dan 5 graden, en bij donkere dagen onder de lamp. Diana's mooie moestuin zegt dat ze nu naar binnen moeten, en daar licht en koel kunnen overwinteren. Ik kijk welke van de twee opties voor mij de meest praktische is.

 

Min of meer dezelfde vraag voor twee net gekiemde paprikaplantjes. Ze staan nu achter het raam en 's avonds onder een lamp. Het is vrij duur om ze met de lamp de hele winter door te helpen. Vanaf welk moment zijn ze sterk genoeg om een groeistilstand van een paar maanden te overleven? Ik ben bang dat ze gaan strekken dus ik dacht dat ze toch maar buiten moeten zolang het niet vriest. Maar dan groeien ze helemaal niet, dus dan blijven ze maandenlang piepklein. 

 

Ik zit trouwens ook bij mijn zoethoutplantjes met deze vragen. De grootste zijn nu zo'n 10 cm groot. Ik wilde ze buiten laten zolang het niet vriest.

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

@fre3ke De peper planten komen al in een groeistilstand onder de 10/15graden.

De peper planten sterven wel bovengronds af als het vriest, vaak leeft de wortel kluit dan nog wel, en loopt dat in het voorjaar wel weer uit. Wel de peper planten uit de wind zetten. Wind en kou drogen namelijk alles snel uit.

 

Als je led / lampen te duur vind, inderdaad in lichte koele ruimte neer zetten. Maar rond 21 december (de donkerste dag) dan hebben ze echt wel te weinig licht.

 

Je zou ze ook buiten kunnen laten staan, tot het weer echt te slecht word, en dan b.v. in de donkere kelder of zolder, niet verwarmd. (Daar bewaar ik mijn fuchia's 4 a 5maanden per jaar in het donker. Blad sterft af, takjes sterven wat terug, maar plant blijft witte takken en wit blad aanmaken. Zonder licht word een blad niet groen. Dus zo zou je ze b.v. de 2 donkerste maanden kunnen laten overwinter. En na of half febr als temp weer wat omhoog gaat naar buiten.


Voor de net gekiemde paprika plantjes, hop de compost hoop op. In febr opnieuw zaaien en ze zijn zo weer groot.

 

Zoethoutplantjes zijn die niet matig winterhard, net als olijf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Rorror. Als het bovengrondse afsterft, ben ik bij de eenjarige planten inderdaad nog steeds tevreden. Voor de kiemlingen is blijkbaar weinig hoop. Het zaad was bijna over datum, daarom had ik er in september drie gezaaid in de hoop dat ze zouden kunnen overwinteren.

 

De zoethoutwortel zal ook bovengronds afsterven heb ik van anderen begrepen. Hij is inderdaad matig winterhard, daarom blijven ze in pot. Omdat ze nog zo klein zijn, weet ik niet of de wortels al sterk genoeg zijn om volgend jaar de draad weer op te pakken. Ik denk dat ik ze eind november op zolder zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe hoog zal mijn peper nog worden nu hij de 160 cm heeft bereikt?

Het b lijft maar bloeien en er komen nog steeds pepers aan.

Naar in huis verplaatsen lijkt me niet een goed idee, het wordt een boom.

Terugsnoeien en dan zien wat er gaat gebeuren?

En hoe snoei je een peper?

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe hoog ze worden ligt ook aan de soort. Sommige 60cm, andere 1,20, bij sommige professionele paprika tuinders binnen 2jaar in de kassen een lengte van 4meter.

Terug snoeien voor binnen kan, op elkr plek waar een blad zat, kan een nieuwe uitloper komen. 

 

Onderstaande foto is van de wedstrijdpeper. Grof terug geknipt en daarna naar binnen, en je ziet nu overal nieuwe uitloop. 

DSC_0007.thumb.JPG.e6e526b1a0340b40025614c8ba55bc5a.JPG

 

Als je ze binnen zet, een paar bladeren er aan houden. Bij het naar binnen halen, even inspuiten tegen plagen. Zodat je geen plaag naar binnen mee neemt. 

 

Snoeien vlak boven een internode of blad node. Knip je te hoog, sterft de tak af naar een node. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...