TomP Geplaatst: 1 mei 2020 Auteur Geplaatst: 1 mei 2020 (aangepast) Je bent niet laat begonnen hoor, een aantal onder ons zaaien speciaal héél vroeg als experiment. Tomaten mogen rond 15/05 in de tuin buiten Nu verspenen in P9 is zeker ok, ze zullen nog een kleine groeispurt maken zodat je op 15/05 of eventueel iets later, mooie plantjes kan buiten zetten P9 potjes bevatten meer dan genoeg grond/voeding om kleine plantjes gedurende 2 weken te voeden 1 mei 2020 aangepast door TomP extra toevoegingen Quote
rorror Geplaatst: 1 mei 2020 Geplaatst: 1 mei 2020 Als ze nu naar p9 gaan en over 2weken naar vaste plek, dan is dat gok ik wel genoeg ruimte. Maar nog langer wachten dan 2weken dan kan je beter meteen een groter formaat pakken. Ik zelf verpot naar groter zodra er wortels uit de gaatjes van de pot komen, niet eerder. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
JessicaL Geplaatst: 1 mei 2020 Geplaatst: 1 mei 2020 Ze zitten nu nog met meerdere zaailingen in een P7 dus ik moet ze sowieso gaan verspenen anders groeien ze niet meer. Ze moeten ook uit de zaaigrond vermoed ik. Ik ga ze eerst omzetten naar P9 want die heb ik nu thuis. Normaal gaan ze over twee weken naar hun vaste plek hoewel het dit jaar nog potten zal zijn want de bak is nog in aanbouw. Hoe groot moet een pot zijn voor een tomatenplant? En kun je ook bijvoorbeeld 2 of 3 planten in 1 pot zetten? (Uiteraard grotere pot dan) Quote
rorror Geplaatst: 1 mei 2020 Geplaatst: 1 mei 2020 @JessicaL Je kan natuurlijk ook bij elke bewatering vloeibare voeding meegieten. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
roeier Geplaatst: 1 mei 2020 Geplaatst: 1 mei 2020 Ik zou meerdere planten in dezelfde pot afraden, het is niet gezond voor de planten, die af en toe gesnoeid moeten worden om ze open en luchtig te houden, en je maakt het jezelf dan lastig. Tomatenplanten kunnen heel bossig worden. Wat potten betreft zou ik ruim gaan, hangt wel wat af van het ras natuurlijk, maar als pure volle grondsteler kan ik niet veel details geven over de teelt in potten. Om het over wat anders te hebben; deze maand Mei lijkt dezelfde kant op te gaan als die van vorig jaar als de verwachtingen van de weermensen mogen geloven. De komende 2 weken geen enkele dag die gemiddeld in de dubbele cijfers terecht komt? Dat betekent waarschijnlijk een groeistop voor mijn zaailingen. Vorig jaar bleven de ijsheiligen rondhangen tot de maand Mei in z'n geheel voorbij was: niet altijd zijn ze half Mei al opgehoepeld, dus het blijft oppassen! Quote
Charly Geplaatst: 1 mei 2020 Geplaatst: 1 mei 2020 Op de valreep gelukt. Het streven was dit jaar eens vóór 1 mei het eerste rijpe tomaatje uit de kas te kunnen oogsten. Voor 1 mei je eerste tomaatje. Sjonge wat stoer! Had, net zoals Jorieke, de Ida Gold voorgezaaid, maar had pech bij het ontkiemen. En dus viel de extra vroege ronde af dit jaar. Nu pas de eerste bloeiende bloemetjes én al een echte ronde flink moeten dieven. Die geur hè. Heerlijk. Vol verwachting zeg maar. Oh hee en ik lees net pas dat er mensen aan t kwijlen waren over mijn tomatenplanten. Dank dank voor de complimenten hoor. Extra zuur trouwens dat het gedeeltelijk ook planten zijn die voor Appelvrouw bedoeld waren, sorry. Volgende voorjaars mtfd proberen we het gewoon opnieuw! Quote wees bevriend met kleine dingen
M1RJAM Geplaatst: 1 mei 2020 Geplaatst: 1 mei 2020 Voor de uiteindelijke potten gebruik ik voor elke losse tomaat potten van 12 (zelftoppende struiktomaten die klein blijven) tot 30 (tomaten die wat hoger worden en die ik zelf eind juli aftop) liter. Grond/voeding is ook belangrijk: bij kleinere potten of twee tomaten in één pot, zul je eerder extra voeding moeten toevoegen. Kijk op de zak van je grond na hoeveel weken of maanden dat sowieso moet. Bij gewone potgrond al na 4-6 weken, bij duurdere moestuingrond na 2-4 maanden. Maar meestal gelden die cijfers voor gebruik als/op volle grond, in potten is vaak meer of eerder voeding nodig. Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 mei 2020 Geplaatst: 1 mei 2020 @Charly, ik overleef het wel. Één voordeel van de confinement is dat ik geen enkele keer op reis kon en dus eens zelf heb kunnen zaaien. Mijn planten staan er niet eens zo slecht voor, het grootste probleem is dat er geen dak op de kas zit op dit moment en ik dus alles binnen moet houden. Het dak wordt van de week afgeleverd hier twintig km verderop net over de grens in België, ik mag alleen de grens nog niet over. Hopelijk wel na 11 mei. Aangezien ik ook flink gezaaid had kan ik ook ruim weggeven en daar wordt goed gebruik van gemaakt door de Franse tuinclubleden..tomaten als Alice dreams en Coral queen zijn hier nog niet zo bekend en vinden gretig aftrek. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Ikbeginbijmezelf Geplaatst: 2 mei 2020 Geplaatst: 2 mei 2020 10 uren geleden, roeier zei: Om het over wat anders te hebben; deze maand Mei lijkt dezelfde kant op te gaan als die van vorig jaar als de verwachtingen van de weermensen mogen geloven. De komende 2 weken geen enkele dag die gemiddeld in de dubbele cijfers terecht komt? Dat betekent waarschijnlijk een groeistop voor mijn zaailingen. Vorig jaar bleven de ijsheiligen rondhangen tot de maand Mei in z'n geheel voorbij was: niet altijd zijn ze half Mei al opgehoepeld, dus het blijft oppassen! Ik ben benieuwd wat je daarmee bedoelt? Hoe bereken je of een dag "gemiddeld" in de dubbele cijfers komt? Min en max optellen en delen door twee levert voor mijn woonplaatsts juist alle dagen een uitkomst in de dubbele cijfers. Misschien komt dat door stadstuin in Noord-Limburg vs Friesche vlakte, maar misschien ook omdat jij iets anders berekent. Kan ik weer iets van leren want ik kijk eigenlijk altijd alleen naar de minimumtemp voor het uitplanten. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 mei 2020 Geplaatst: 2 mei 2020 Lekker vroeg kunnen oogsten @Frans Hoe smaakte hij? Hier hangen ook al tomaatjes aan 1 van mijn (Ida Gold) planten, die zijn normaal ook heel vroeg. Maar niet ZO vroeg Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
roeier Geplaatst: 2 mei 2020 Geplaatst: 2 mei 2020 @Ikbeginbijmezelf, dat is ook prima, en in Limburg is er al vrij lang een goed groeitemperatuurtje voor tomaten. Nog niet ideaal, want tomaten groeien het liefst bij 20°C - 22°C, daar zitten jullie nog zelden, maar de tomaten kunnen wel groeien bij jullie. Maar als de temperatuur nauwelijks in de dubbele cijfers komt schiet het niet op. Mei is zo'n maand waar je geluk mee moet hebben, vorig jaar was voor heel Nederland die maand kouder dan gemiddeld, het werd daardoor een 'traag seizoen' voor alles wat warmte wil - boontjes, pompoenen, tomaten... Nu lijkt het ook weer een traag seizoen te worden. De cijfers haal ik uit m'n eigen regio, en hier zou het gemiddeld zo'n 12°C moeten worden in Mei - dan neem ik inderdaad het midden van de min en max temperatuur, je kunt misschien ook net zo goed de max nemen, maar ik zat naar deze grafiek te kijken, en die ziet er hoe dan ook niet goed uit voor de groei van tomaten de komende tijd: Die is ietsje bijgesteld voor morgen; gemiddeld door wel de dubbele cijfers, maar dit is bibberen voor tomaatjes! Voor mij geldt dat vliegbasis Leeuwarden het dichtstbijzijnde station is, op andere plaatsen zal de temperatuur iets gunstiger uitpakken. Het is haast niet te doen om iets te zeggen over het weer wat voor ieder forumlid hetzelfde is, maar het is wel beter om naar de echte temperatuur erbij te pakken dan te zeggen, "nu moeten tomaatjes nog in pot blijven en dan 15 Mei kunnen ze naar buiten". Dat deden sommigen hier, maar dan liever de weermensen er even bijgehaald, want hun verwachtingen wat temperatuur betreft komen vaak uit. Quote
Ikbeginbijmezelf Geplaatst: 2 mei 2020 Geplaatst: 2 mei 2020 Bedankt voor je reactie! Ben het met je eens, uiteraard, dat je beter naar de echte cijfers kunt kijken dan naar de datum. Maar wow, wat een regionale verschillen. Hier is de min tussen 5 en 9 en de max tussen 15 en 21 de komende 14 dagen. Overigens nu weliswaar dubbele cijfers (18 graden zegt het eigen meetstation), maar een hagelbui 😅 Quote
Patrijs Geplaatst: 2 mei 2020 Geplaatst: 2 mei 2020 51 minuten geleden, roeier zei: dit is bibberen voor tomaatjes Je bent toe aan een kasje. 😉 Quote De moestuin van Patrijs
JessicaL Geplaatst: 2 mei 2020 Geplaatst: 2 mei 2020 Nog een vraagje hoor. Ik wilde vandaag binnen de tomaten gaan verspenen. Nu is de potgrond behoorlijk vochtig doordat die zak buiten in de regen heeft gestaan...kan ik beter de potgrond even binnen zetten en morgen verspenen? Quote
TomP Geplaatst: 2 mei 2020 Auteur Geplaatst: 2 mei 2020 (aangepast) Het vochtig zijn is op zich geen probleem hoor. Temperatuur kan dat wel zijn. Als je zaailingen uit een propagator komen (?) waarin ze werden opgekweekt rond pakweg 22 °C dan schrikken ze effen van de koude potgrond (momenteel hier bij mij +/- 11 °C en 's nachts +/*- 7°C). Ook dit is op zich niet erg maar idd als je de zak kan binnen zetten om een beetje op temperatuur te komen dan is dit beter. Tomaten zijn echt wel sterke planten aar met zaailingen kan je beter ietwat voorzichtig zijn 2 mei 2020 aangepast door TomP Quote
JessicaL Geplaatst: 2 mei 2020 Geplaatst: 2 mei 2020 Ok, ja ik heb de potgrond nu al even binnen staan. Ik geef wel geen extra water nu want de grond is echt modderig nat. De temperatuur is al redelijk en de tomaten stonden hier op de vensterbank dus rond de 20 graden. De rest van mijn planten is nog lang niet klaar om om te potten maar dan doe ik vandaag mijn tomaatjes kan ik morgen nog de bosui en de sjalotten zaaien als het wat beter weer is Quote
loes Geplaatst: 2 mei 2020 Geplaatst: 2 mei 2020 (aangepast) Op 1-5-2020 om 15:18, M1RJAM zei: Jessica, het lijkt mij net wat te klein. Ik ga op advies van dit artikel meestal voor 13x13 of nog iets groter. Daarna gaan ze dan bij mij na ijsheiligen in volle grond buiten, of in pot op het balkon, afhankelijk van het ras/ruimte. https://www.plantaardig.com/groenteninfo/tomaten.htm P9 is prima, ik ga nooit groter voor het uitplanten. Dit jaar al helemaal niet want ik ben wat te laat geweest met zaaien dus de plantjes zijn nog mini. Lees op die site wel meer waar ik het niet mee eens ben. Dat de kiemblaadjes boven de grond moeten blijven bijvoorbeeld, tomatenplantjes zijn juist heel erg geschikt om dieper te zetten. 2 mei 2020 aangepast door loes Quote
JessicaL Geplaatst: 2 mei 2020 Geplaatst: 2 mei 2020 Ja zeker de tiny tim zijn nog erg kleine plantjes, ik heb ze dus nu in P9 gezet en lijkt mij meer dan voldoende om te groeien. Ik heb ze pas 3 weken geleden gezaaid, ik was ook wat laat. Ik bedacht me begin april dat ik dit wilde gaan doen. Roze = Roma Geel = Tiny Tim Rood = Marmande vleestomaat In de potjes met de blauwe labels zit sla, die heb ik in P7 gedaan Quote
Lsjr33 Geplaatst: 3 mei 2020 Geplaatst: 3 mei 2020 (aangepast) De tomaten in de kas staan! Ze hielden het er al een week prima uit in hun potjes. Van de week een tunnel constructie bouwen voor de struik tomaten die buiten komen te staan, die mogen over een week of twee de grond in. 3 mei 2020 aangepast door Lsjr33 1 Quote
Wims Geplaatst: 3 mei 2020 Geplaatst: 3 mei 2020 Een paar dagen geleden onze tomaten in de kas geplant. Nu worden de onderste bladeren wit. Wat kan dat zijn? Quote
rorror Geplaatst: 3 mei 2020 Geplaatst: 3 mei 2020 @Wims lijkt mij zonnebrand, als ik de zon er zo op ziet vallen. Heb je nog een closeup foto? 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Gianni1234 Geplaatst: 3 mei 2020 Geplaatst: 3 mei 2020 (aangepast) Ten opzichte van een week terug ongeveer is alles hier wel ontploft: Het is tijd om ze in de grond te zetten denk ik. Ik wacht nog een paar dagen en dan ga ik ze overzetten. Het weer moet echter inderdaad meezitten. Wel een vraagje: een van de kleine plantjes is de bladeren onder aan de stam verloren. Dit waren niet enkel zaadlobben, maar ook gewone bladeren. Een blad wat meer bovenin lijkt ook aangedaan te zijn en heeft gele tot lichtgroene vlekken tussen de nerven. Het is wat moeilijker te zijn, maar het is de plant op de achterste rij, derde van rechts. Ik vermoed een tekort aan stikstof, maar het kan denk ik ook een signaal zijn van overbemesting? Vorige week heb ik de plantjes namelijk in het water gezet om ze te bewateren, deze keer aangelengd met vloeibare tomatenvoeding (op halve sterkte). Zou dat al een dergelijke reactie kunnen veroorzaken? NB: Ze vielen er zomaar af. Zie hier: Ziet er als stikstoftekort uit aan deze kant. 3 mei 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
Wims Geplaatst: 3 mei 2020 Geplaatst: 3 mei 2020 Bedankt voor de reacties, lijkt mij ook zonnebrand. Kan het zijn dat, in deze tijd, het al te heet wordt in de kas als de zon schijnt? Quote
rorror Geplaatst: 3 mei 2020 Geplaatst: 3 mei 2020 Felheid van de zon zonder bewolking kan tussen de middag snel tot verbranding leiden. 21maart dit jaar was mijn eerste plant verbrand door de zon. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 3 mei 2020 Geplaatst: 3 mei 2020 @Gianni1234 Als de toppen nog gewoon groeien, denk ik eerder aan magnesium. Zit dat ook in de jouw vloeibare planten voeding? Heb je een foto van het etiket van de achterkant. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.