Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2020

Featured Replies

Geplaatst:

"Gedonder in de glazen". Dat zei men als het niveau in het (donder)glas sterk steeg: Storm / onweer op komst!

Vanochtend werd hier bezorgd: twee donderglazen. Helaas te laat om als kerstcadeautjes te dienen, dus nu maar eentje voor mezelf (de andere ligt nu op voorraad, leuker cadeautje om te geven dan b.v. een fles wijn):

20200109142722b33441578577936.jpg

Bij lage luchtdruk stijgt de vloeistof (water met een kleurtje), bij hoge luchtdruk daalt de vloeistof in de nauwe buis.

Niet nauwkeurig, want ook afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Als indicatie, snel en tot op meer dan een meter afstand af te lezen: helemaal OK.

Daarbij: heel erg leuk.

Hoogte: ca 21 cm. Materiaal: plastic. Bij AliExpress ongeveer € 4,- (incl. verzendkosten, vulspuitje en kleurstof, excl.water )

Edit: Toevallig is de luchtdruk hier nu ongeveer 1014 hPa. Laat dat nou net het jaargemiddelde van de luchtdruk in NL zijn. Dus gekalibreerd en gejusteerd: de vloeistof in het nauwe buisje staat nu precies gelijk met de vloeistof in de bol. Lagere stand: luchtdruk > 1014. Hogere stand: < 1014 hPa. Bij 20 graden Celsius.

Goed, we gaan hier verder, met het weer in 2020. Warm hè, deze januari. De rayonhoofden komen nog niet bijeen ...

Geplaatst:

Vreemd is dat, bij ons giet het maar door. Een pluim voor Buienradar trouwens, die begrepen lijken te hebben dat er ook hier mensen wonen; als ze het over een zonnetje hebben voegen ze er al enige tijd aan toe: 'behalve in het noord-westen'.

Sinds medio September hebben we nog geen droge dag gehad, 31 December uitgezonderd.

Vorige jaren was Januari de laatste maand dat het zaaien in de volle grond van kleinzadig spul nog mogelijk was, daarna werd het hier een kurkdroge woestijn waarin niets meer aansloeg. Hopelijk kan ik dit jaar iets later zaaien doordat de grond wat langer vochtig blijft. Er is ook een mooie waterreserve aangelegd, dus als aanloop voor het seizoen heeft in elk geval mijn regio niet te klagen. Ik hoop zelf wel op nog wat kou in Februari; voor de knoflook en het kleinfruit zou dat goed zijn.

Geplaatst:

Wat leuk, die donderglazen. Daar ga ik ook eens op googelen, heb daar nog nooit van gehoord.

Hier is het nat en erg mild. Op vandaag na, nu is het heerlijk zonnig! Ideaal tuinierweer.

Geplaatst:

Wat betreft het donderglas: wij hebben er al jaren een van tuinadvies.be. Eenvoudiger van vorm, wel van glas, moet worden opgehangen. Nadeel: bij echt lage druk en erg warm weer loopt het tuutje over. Er zit een lekbakje bij. Dan moet je dus af en toe bijvullen. Ervaring leerde dat hij dus het best op een in verhouding koele plek, uit de zon, kan worden opgehangen.

Het is een fantastisch ding om kinderen uit te leggen dat "de lucht drukt".

(Ik heb geen foto bij de hand en ben niet op de tuin)

Wie in de buurt is: Nemo heeft een enorme waterklok staan. Ook fascinerend, maar ander onderwerp.

Geplaatst:

In november en december heeft het wel 'normaal' (als je kijkt naar het langjarig gemiddelde) geregend, zo'n 70 mm (per maand) bij ons.

We waren er eerdere jaren niet zo mee bezig, want dan was er vaak teveel, of iig genoeg water zo in de herfst en winter. We moesten de varkens dan al eerder naar andere velden verhuizen omdat hun oude velden te modderig werden. Daar is nu nog totaal geen sprake van.

Geplaatst:

Het is een fantastisch ding om kinderen uit te leggen dat "de lucht drukt".

fabtastisch! altijd moeite gehad om de kids uit te leggen dat een stofzuiger niet bestaat

Geplaatst:
We moesten de varkens dan al eerder naar andere velden verhuizen omdat hun oude velden te modderig werden. Daar is nu nog totaal geen sprake van.

je bent toch niet de weergoden aan het verzoeken

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:
  • Auteur

Komt ie, gisteren 16:41u:

2020011916412692021579544932.jpg

Toen ook iets van 1046 hPa.

Nu geeft de bol een wat lagere luchtdruk aan (vloeistof staat hoger). Misschien was afgelopen nacht de luchtdruk zo hoog dat alle vloeistof uit de smalle buis verdreven is, met teruglopende "valse" vloeistof als gevolg.

Een ontregeling andersom kan ook. Bij extreem lage luchtdruk zal er bovenaan vloeistof uit lopen.

Dat is allemaal eigen aan het ontwerp. Waar het vroeger om ging (en nog steeds om gaat} is de mate van verandering per tijdseenheid. Zeer snelle daling van de luchtdruk: hevige storm op komst. Stormfok erop, driedubbel rif in het grootzeil, alles stormvast zetten, en meer voorzorgen nemen.

Wat blijft: heel leuk instrumentje. Ik kijk er nu nog net zo vaak op als vroeger kijken in de meterkast. Ik had toen net zonnepanelen. Prachtig om dat wieltje van de Ferraris-meter keihard terúg te zien draaien.

Geplaatst:

Bedankt! Bizar hoeveel de vloeistof teruggedrukt wordt.

Waar het vroeger om ging (en nog steeds om gaat} is de mate van verandering per tijdseenheid. Zeer snelle daling van de luchtdruk: hevige storm op komst. Stormfok erop, driedubbel rif in het grootzeil, alles stormvast zetten, en meer voorzorgen nemen.

Dat herinner ik me nog van vroeger, toen mijn vader in de zomer altijd naar de luchtdruk meter keek, om aan de hand van dat voorzorg maatregelingen te nemen. Dat was een analoge meter, met wijzers. Zelf heb ik een digitale meter. Vanmorgen stond die op 1047 en in de loop van de avond op 1045.

Geplaatst:

Is leuk om te zien, zo'n donderglas, ik wist niet van het bestaan af. Veranderingen in het weer waren in elk geval hier niet, het is vooral miezerig en vuil.

Al een tijdje is er een wat vreemd temperatuurbeeld voor Nederland, waarbij we er hier in het noorden het warmst bij zitten:

Waarmte90601579713856.jpg

Hier voel ik me wat ongemakkelijk bij, maar er zitten voordelen aan; op de tuin werken is goed te doen, terwijl de plantjes waarschijnlijk niet al te verstoord raken zolang de temperatuur maar uit de dubbele cijfers blijft.

In Scandinavië zitten ze wel vaak in de dubbele cijfers, met 19°C zelfs al ergens genoteerd in Noorwegen, een tijdje terug, maar wel in Januari. Ai, hopelijk is dat niet ons voorland.

Geplaatst:

Hier hetzelfde of zelfs nog iets warmer.

Zeker als er geen wind is prima weer om de tuin op orde te maken en te snoeien.

Af en toe een beetje zon voor de plantjes onder glas. Het is weer een bijzondere winter hier aan de kust.

Amper nachtvorst gehad en voor de komend twee weken zijn de voorspellingen meer van hetzelfde.

Erg verleidelijk om al van alles te gaan zaaien…...

Geplaatst:

ja, hou hier aan de kust ook de zaaihandjes op de rug

moet wel al bloeiend straatgras wieden

Geplaatst:

We zaten afgelopen weekend op 22,5 mm regen deze maand. Wat natuurlijk erg raar weinig is. En deze week zou het regenachtig worden, en winderig. Nou... die wind is er inderdaad. Maar regen? Er valt wat miezer, en 's nachts vielen er wat grotere druppels op ons dakraam. Maar gisterochtend zat er maar 4 mm in de meter, en vanmorgen 2.

Geplaatst:

Sorry Jorieke,

Die regen is hier bij ons aan de kust gebleven:

Vandaag

13,6 mm

Deze maand

69,0 mm

Dit jaar

69,0 mm

Neerslagintensiteit

Actuele intensiteit

1,4 mm/h

Neerslag laatste uur

1,2 mm

Hoogste intensiteit, om 07:03

13,4 mm/h

Geplaatst:

Het beeld hier op de volkstuin is gebruikelijk voor de winter (niet mijn bedden, die liggen hoger):

49456298647_7cbe55cd0b_o.jpg

De paar hagelbuien vandaag waren wat pijnlijk als je er tegenop moest fietsen, maar het is toch al zelden weer om buiten te zijn. Iedereen in het westen van Nederland zal hopen dat het in de loop van Februari wat droger wordt.

Geplaatst:

Hier een ‘omgekeerde Jorieke’-voorspelling. Het zou heus droog zijn zo vanaf halverwege de ochtend. En er is ook geen bui meer te zien, online. Maar ik kan je toch verzekeren dat je pisnat wordt als nu buiten gaat werken. Het is een soort van gordijn aan dikke miezer. En al uren lang. Poehee

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Hier ook veel regen. De pluviometer leeg gegooid voor vertrek 28/12 en na thuiskomst van de week bijna vol: 90ml . Leeg gemaakt op donderdag en nu staat de teller alweer op 32.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Hier een ‘omgekeerde Jorieke’-voorspelling. Het zou heus droog zijn zo vanaf halverwege de ochtend. En er is ook geen bui meer te zien, online. Maar ik kan je toch verzekeren dat je pisnat wordt als nu buiten gaat werken. Het is een soort van gordijn aan dikke miezer. En al uren lang. Poehee

Hier idem!

Geplaatst:
In november en december heeft het wel 'normaal' (als je kijkt naar het langjarig gemiddelde) geregend, zo'n 70 mm (per maand) bij ons.

We waren er eerdere jaren niet zo mee bezig, want dan was er vaak teveel, of iig genoeg water zo in de herfst en winter. We moesten de varkens dan al eerder naar andere velden verhuizen omdat hun oude velden te modderig werden. Daar is nu nog totaal geen sprake van.

Ik neem aan dat de varkens nu wel verhuisd zijn?

Of is er zo veel verschil tussen Zelhem en Arnhem?

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Nee Paddenstoelengek, nog geen blubber hier. Ja, misschien op een enkele plek waar de grond wat harder is aangestampt door de varkens, maar dan is de rest van het veld nog zanderig en droog (ok.. niet zo stoffig als in de zomer natuurlijk...).

Ook hier achter de nieuwe schuur blijft wat water staan als er een enkele millimeter regen valt. Maar daar is de grond ook net even wat te hard aangereden door de graafmachine die hier alles op de kop heeft gezet afgelopen herfst.

Geplaatst:

En dan heb je het over een klein plasje dat een uur later, als het droog is, weg gezakt is?

Ik had het over de hoeveelheid regen. wanneer was dat, 2 dagen geleden. Toen stond de pluviometer op 32. Nu op 65

Hier in het dorp levert dat wel mooie plaatjes op, waar we van zouden kunnen genieten als het eens droog zou zijn. Mijn hoop is natuurlijk flinke vorst, lijkt me heel aangenaam, al dat water dat in ijs veranderd.

Onze rivier die op enkele honderden meters van ons huis stroomt heeft zich nu over alle aanpalende velden gevleid. Gelukkig liggen wij hoger, maar de overbuur heeft 30 cm water in haar kelder.

450DBE29-19AF-4EBD-BA6F-1E48DA7F32AB55351580811712.jpeg27BB8A5B-D23A-47BD-BF84-AC4C6F951C1030971580811710.jpegE17A9D8B-1D27-45FA-A71D-FC036F9B5D5A65131580811706.jpeg02A6FB71-00A7-49BA-89FE-62D175C8A67159821580811704.jpeg8A22FD01-DB1B-4F66-BD3E-4A90DE12493841291580811701.jpegF7142FFC-9D84-4D78-9D44-D5597F4605A018501580811699.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.