Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2020

Featured Replies

Geplaatst:

Hier staat ondertussen zoveel water dat de varkens een zwembad van van olympisch formaat hebben.

Geplaatst:

nou hier water zat, kan al een week of 3 bijna niks doen, onkruid gaat als een speer maar trek alleen maar kluiten als ik opschoon

ikwileenlekkermooivoorjaarenwelnu!

Geplaatst:

De waterstand hier in de Bolswarder vaart is hoger dan ik ooit heb meegemaakt. De vlonder waar de bootjes aanliggen is ruimschoots onder water, en dat heb ik niet eerder gezien in de 3½ jaar dat ik hier woon. Walbeschoeiing ook onder water. Er zijn duidelijk problemen om de bakken water weg te krijgen met deze westenwind.

Geplaatst:

Er is ook een goede bak water gevallen. Gemiddeld in februari hier zo'n 50 mm.

Tot nu toe dit jaar : 150 mm.

Vandaag :15 mm

Gisteren :25 mm

gemiddelde-maandsom-neerslag-februari41321582567070.jpg

Geplaatst:

Toch nog maar even m'n ondergelopen vlonder laten zien, dat is dus echt nooit eerder gebeurd in de tijd dat ik hier woon. De zwanen houden wel van al deze nattigheid op het land.

FlonderUnderWetter.jpg

Swannen.jpg

Geplaatst:

Hier is er ook heel veel neerslag gevallen, meer dan normaal. En er komt nog wat aan. Is niet erg, kunnen de tekorten van afgelopen zomers in het grondwater aangevuld worden.

Wat ik wel irritant vind, is dat het overdag best ok weer is (te warm voor de tijd van het jaar), waardoor alles uitloopt. En 's nachts vriest het gewoon een graadje of 5, waardoor veel weer kapotvriest. Nog een nadeel is dat ik mij dagelijks een breuk sjouw om mijn vijgen in de pot van binnen naar buiten en vice versa te verplaatsen. Gedoe!

Geplaatst:

Een graadje of vijf vorst zouden die wel mogen verdragen, zeker als je er vliesdoek omheen zou spannen.

Geplaatst:

Ik zeg al een jaar dat we niet mogen klagen wanneer het regent, want zo droog en grondwaterpeil staat laag, maar ben er nu zo ontzettend klaar mee.

Heel de week heeft het geregend. Volgende week ook alleen maar regen voorspeld hier. Het komt met bakken uit de hemel gevallen en de eenden zwemmen in het gras ipv in de sloot! Daar moet ik nog een foto van maken, het enige wat er lollig aan was. Dus het weer in 2020 is in elk geval de eerste twee maanden wat mij betreft prut. Ben benieuwd wanneer het eindelijk weer eens droog wordt. 

Geplaatst:

En dan kom ik met mijn blije jubel; we hadden hier maar liefst 110 mm regen in februari! :clap: In januari nog geen 40 mm, dus met die 2 maanden bij elkaar zitten we nog niet heel hoog. Wij kunnen gewoon nog een natte maart gebruiken, dus stuur het maar hier heen! 

Geplaatst:

Haha ik schaar me aan de kant van Mellie, die 30 volle emmers water per vierkante meter sinds eind december is wat mij betreft ook méér dan genoeg. Hier zwemmen zelfs zwanen in het gras. Enfin van de zomer neem ik het vast allemaal weer terug.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Op 25-2-2020 om 22:26, Flup zei:

nachts vriest het gewoon een graadje of 5,

Op hoeveel (hoogte)meter woon jij?

Geplaatst:

De krant noemde dit een 'Ierse winter', en dat vind ik een treffende uitdrukking. De Leeuwarder Courant lees ik dan, hè, niet de Zelhemse Gazet! 🙃

Ik heb ooit tijd doorgebracht in het westen van Ierland in Februari, en nee, dat wil je niet, dat is ellende, je vindt ook geen enkele Ier die er over te spreken is, maar helaas gaan wij ook steeds meer van dat soort winters krijgen.

Februari was kletsnat, in Friesland 3x zo nat als normaal, en natúúúrlijk was het weer een record, want het ontbreken van een record zou een record zijn zolangzamerhand. 😵

Met moeite heb ik nog even wat positieve punten bij elkaar gesprokkeld:

• De tuin kon het wel hebben

• De dagen worden langer - nee toch,... ja, echt waar!

• Aardbeien en artisjokken kwamen de winter makkelijk door (even afkloppen; kan alsnog)

• Gelukkig geen Februari-kievitsei dit jaar

De kieviten zijn hier wel in grote groepen blijven hangen deze winter, dat wordt een gebruik, en die zullen de nattigheid ook prima vinden; meer wormpjes aan de oppervlakte en de zachte ondergrond is snavelvriendelijker; de bijltjes kunnen voorlopig onder het verenkleed blijven... 🪓🪓🪓  😄

Geplaatst:

Hier ook genoeg regen gehad.
Wat ook niet helpt is dat het grondwaterpeil is verhoogd. Gelukkig hebben we de afgelopen jaren de tuin opgehoogd dus onze tuin ligt hoog genoeg maar de aantal buurtuinen/grasveld/speeltuin staan allemaal blank.

Geplaatst:

Ik woon niet echt hoog, op 300 meter. Maarrrrr... ik woon in een smal dal waar het 's avonds en 's nachts in de zomer en in de winter beduidend koeler is dan buiten het dal in de grotere dorpen. Dat is wel fijn in een hete zomer, dan koelt het 's avonds altijd lekker af. Maar in de winter vriest het hier harder dan in de omringende dorpen. Het is nu weer boven 0 's nachts, al wordt er weer sneeuw en ijs (dus nachtvorst) verwacht de komende dagen. Afwachten dus! 

Geplaatst:

Ik snap het. Hebben jullie ook een rivier in het dal? Wij hebben hier (220 meter) meer last van vorst door de rivier, aan de andere kant van het dal bv bevriezen de bloesems veel minder vaak. Ja duimen maar weer, hier is de perzik knop al roze...

Geplaatst:

Ja, naast ons huis loopt een beek, dat koelt ook af. In de zomer echt fijn, maar door het microklimaat begint het moestuinseizoen hier eigenlijk een paar weken later dan elders. En het maakt ook echt best uit! Heb een tijdje 's nachts gewerkt in een dorp verderop en dan vertrek ik hier met vorst (moet dan de autoruiten krabben) en kwam op het werk aan waar de temperatuur gewoon boven 0 was.

Hoop dat je perzik niet bevriest! Hier staat de appelboom ook in de knop. Nog niet zo ver, maar toch. Zelf verwacht ik nog wel een koudeperiode eind maart / begin april, zoals elk jaar. Wel jammer, want daardoor hebben wij de laatste jaren steeds pech met de walnoot. Daar is door de late vorst ook steeds de bloesem bevroren.

Geplaatst:

Idem hier. Inderdaad de beek en dan de rivier. Als je alles tevoren weet..alhoewel ik toch dit huis wel had genomen denk ik.. Met de walnoten is het hetzelfde alhoewel ik gelukkig een noot heb die een week later bloeit, dat maakt toch wel uit.

Geplaatst:

Tja, ik zit op iets hoger grond als roeier maar veel scheelt het niet hoor, hier! Allemachtig wat een regen. En ook zo weinig zon helaas, tot de laatste paar dagen (gelukkig). 
Vogeltjes beginnen weer te fluiten ochtendsvroeg en het word weer eerder licht, nog paar dagen, ik vermoed een week of 2/3 voor we de eerste mooie voorjaarsdag kunnen begroeten mensen!!

De voorgaande jaren had, met name het oosten, enorm last van droogte / lage waterstand in het voorjaar / zomer. Ik vermoed dat het dit jaar enigzins mee zal vallen! Misschien later in de zomer, maar het zal zeker niet zo erg zijn als voorgaande 2 jaren denk ik!

Geplaatst:

Wij hadden dit huis ook wel genomen als we dit vooraf hadden geweten. Maar voor de start van het moestuinseizoen is het wel wat jammer. Maar je kan niet alles hebben. 

Vandaag ook zo'n rare dag, veel hagel en een frisse wind, maar als de zon eens doorkomt tussen de wolken, dan is het wel gelijk aangenaam warm. Is voor de tuinplanten ook niet makkelijk.

Geplaatst:

Hier is het weerbericht weer kort: regen.

Op het complex heb ik een klein kasje staan dat ik eigenlijk puur gebruik als opslag voor gereedschap. Omdat het laag is, heeft de vorige tuinder het pad erin zo'n 20 cm uitegraven. Nu wilde ik er afgelopen weekend iets uitpakken, maar bedacht ik me gelukkig net op tijd dat het wel eens nat kon zijn. Inderdaad, water tot aan de rand...

Ik heb met carnaval de tuin gefreesd, maar als ik wist dat er nog zoveel water zou vallen had ik daar wel even mee gewacht.

Al is het op mijn tuin (in ieder geval de teeltvakken) nog niet zo nat, het is geen modder. Maar mijn tuin ligt gelukkig hoog ten opzichte van de paden en de buren.

Op ons complex heeft iemand al vroeg in het voorjaar gespit, en die tuin (100 m2) was afgelopen vrijdag voor 75% open water. Die kan dus opnieuw beginnen vrees ik, compleet dichtgeslagen die grond.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

Jongens, nacht vrijdag op zaterdag op grote schaal vorst (aan de grond) voorspeld. Hier in t zuidwesten zal t meevallen, maar in Twente wordt tot -5 voorspeld.
Ik ga sowieso wat fleecedoek over mijn tuinboonzaailingen leggen. Voor jullie daar in t Oosten: sterkte!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Hier wordt ook nachtvorst voorspeld. Overdag 15+ graden en 's nachts vorst aan de grond. Daar is lastig tegenop te plannen zo.

Geplaatst:

Nachtvorst.. Brr.. Meteen even kijken of ik het hier ook krijg. 

Hier in het westen van zuid-holland. Overdag 9a10graden.'s nachts minimaal 3graden. 

Geplaatst:

Hier midden Zuid-Holland 's nachts 2 graden. Maar over anderhalve week voorspellen ze 0.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.