Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2020

Featured Replies

Geplaatst:

@Wims je bedoelt in Riga? valt wel een beetje mee toch? linkje

Geplaatst:

Ze voorspellen hier volgende week sneeuw en een beetje nachtvorst. De tuin ligt een beetje buiten Riga, bij het vliegveld, en daar is het altijd wat kouder als in de stad. 

Geplaatst:

Gnuif. Die foto’s van Henkg in vergelijking tot Roeier. :thumbup:

Hier aan de Noordwijkse kust valt het ook alleszins mee tot op heden met de koude. Ik duim dat eea zo blijft! (Nou ja, ‘jullie’ mogen ook best warme nachten krijgen, maar ik bedoel dus feitelijk dat hier de nachtvorst achterwege blijft.)

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Hier waaien de takken nu uit de bomen.

Geen storm, maar voor veel takken net in het blad toch weer spannend zo'n windje.

Geplaatst:

Het waait zeker goed. De wilg hier tegenover heeft een afgescheurde tak.

DSC_3496.thumb.JPG.db97f40967437ce7d930b649b0705e3c.JPG

Geplaatst:
20 uren geleden, Charly zei:

Henkg in vergelijking tot Roeier

Petje verwisselen en je ziet t verschil niet. Hier veel regen tot mijn vreugde. Toch zeker een liter of twintig. Wel bitter koud hoor..Alles is in de huiskamer, tomaten komkommers courgettes pompoenen eenden, wij. En dan gaat de kachel ook nog aan...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hoe was het bij jullie met de vorst? Wij hadden wel flink gewerkt met lakens over de kiwibessen, aardbeien en aardappels afgedekt. Volgens mij viel het enorm mee..onnodig werk geweest.

Geplaatst:

Hier was wel het 1 en ander bevroren. Niet keihard, maar de pecannoten hebben een beetje slappe blaadjes nu, en verder had ik aardig wat afgedekt en aangeaard. De volgende nachten zijn hier dan nog net wat kouder vaak, dus ik blijf nog maar even afdekken. 

Geplaatst:

Hmm, hier ook komende nachten 3 graden en nog een keer 1. Toch nu nog maar even naar tuin om nog wat wat vliesdoek her en der te drapperen.

Geplaatst:

Ja idd vannacht was het wat kouder. Nog maar even afdekken dus en de eendjes binnenhouden...

Geplaatst:

2,2 mm regen tijdens wat buitjes vanmorgen, net genoeg om het onkruidzaad boven in de grond te laten ontkiemen, maar ook welkom voor de aardbeien en uien die nu wel wat vocht willen.

Vandaag 2,2 mm
Deze maand 12,0 mm
Dit jaar 332,9 mm
Geplaatst:

Ik heb alles klaar staan voor buiten!

Speciale bakken gemaakt, tonnen doorgezaagd. Wortel doek er in gelegd. Afvoer gemaakt. 2 Karren compost gehaald bij de gemeente. 

Alles. Staat. Klaar.

Nu wachten tot moeder aarde groen (lol) licht geeft! Wat ben ik blij met roeier z’n eerdere post hier, over grillige mei! Ook ik stond echt op het punt (nog net niet met de schep in de hand) om alles eind april al naar buiten te plaatsen (behalve de komkommers)! En nu.... brrrr! De kou viel hier overigens wel mee! Ik zit hier echt op een plek waar nooit echt uitersten zijn... ook hier nagenoeg geen vorst geweest.

Mag ik jullie om advies vragen, wanneer de tomaten naar buiten? Even aankijken of komende dagen doen?

aangepast door Saalk86

Geplaatst:

Ik heb de tomaten hier nog op de vensterbank. Laat gezaaid dus nu een mooie maat om te planten in de kas.

In de kas staan de paprika's e.d. langzaam geel te worden door de koude nachten ( en nu ook dagen).

De groei is er uit. 

De courgettes, augurken en mais ook nog in de kas.

Vanmorgen was het hier een stukje verder landinwaarts 1 graad op een meter hogte dus kans op vorst aan de grond, zo maar even kijken voor schade aan de aardappels.

Maar de ijsheiligen zijn nu zo goed als vertrokken en de temperatuur, vooral 's nachts gaat omhoog, 

We kunnen bijna los!

207115645_minimumgrondtemperatuur14-5-2020.thumb.jpg.dedd72d1a170fa7b039b00c70944393c.jpg

50273415_Verwachtingen14-5-2020.thumb.jpg.9f10c430efc496e442d4f9c0cc93536f.jpg

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

nou, bijna los...ik verwacht nog meer kou aan de grond hier in Haarlem

vanmorgen op de tuin ondank een dikke fleece de helft van de aardappels bevroren, sommige t/m de eerste stengel (aanaarden kon niet meer, de warmte had ze flink laten groeien en ik had ze al op 20 diep gepoot)

en de aardbeien bevroren, ook ondanks een deken,

en de eerste dahlia en de eerste courgette en de eerste patisson

en de vorige vorstklap was goed voor de appel en perenbloesem

wat een jaar, 2020, dat slaan we maar over hier

(ik weet, er zijn ergere dingen, maar toch 😟)

Geplaatst:

"BIJNA"...…..

Ook hier ondanks dat we een steenworp van zee zitten vorstschade.

Op mijn tuin gelukkig niet, maar bij sommigen....

IJsheiligen een vaak onbekend begrip.

Ik heb wat foto's gemaakt ter leering ende vermaeck die ik op mijn Blog zal zetten.

Maar eerst nog de tweede helft van de aardappels aanaarden, want het wordt nog een fris nachtje.

Walking GIF - Find & Share on GIPHY

Geplaatst:

Ook hier de piepers bevroren, veel dahlia’s courgette, pompoenen, yacon, ik heb er de pest in! Vooral omdat het natuurlijk eigen  schuld dikke bult is.....had ik maar meer geduld moeten hebben...arrghhh. Denk dat de aardappelen wel goed komen, de rest...afwachten. Ik ga maar es gauw nog pompoentjes zaaien.....

Geplaatst:

Ik zie voorlopig enkel schade aan de aardappelen. De  warmminnende planten had ik gelukkig nog in de serre laten staan.

Geplaatst:

tsja, heb nieuwe vroege poters besteld, ga maar eens proberen of die meer oogst geven dan de bevroren vriendjes

Geplaatst:

Echt jongens @RobO en @Patrijs En @jootjeen vast en zeker ook anderen. Wat  een narigheid. Meestal is het bij ons, maar hier is de ergste kou voorbij gegaan. De aardappels hadden we wel zeer overdreven gebuut, en de aardbeien hebben onze deken wel overleefd. Wat moet het koud geweest zijn bij jullie!

Geplaatst:

Balen zeg!

En wat @appelvrouw zegt, meestal is het hier flink kouder en ben ik "jaloers" op jullie mildere temperaturen, maar nu zijn de IJsheiligen goed meegevallen. Heb zelfs al een paar dagen geleden de tomatenplanten uitgeplant en vandaag heb ik ook andere warmteminnende planten uitgeplant.

Geplaatst:

Meestal zitten we in de goede hoek, met westenwind zeker en met noordenwind ook wel.

lekker beschut achter het duin, in de polder is al weer kouder.

Maar afgelopen nacht was er geen wind en rond 4 uur was het het koudste.

Veel schade hier, meer als de dag er voor.

Zelf heb ik alleen schade aan de aardappels die met het blad tegen het plastic aan zaten, die groeien er wel doorheen.

Een tuinder gaf er vandaag spontaan de brui aan en vertelde acuut te willen stoppen. 

Gisteren stond hij nog te glimlachen bij mijn buren die ik gewaarschuwd had en die de aardappels onder een laag hooi stopten.

De aardbeien heb ik gisteren maar zo gelaten, keuzes, keuzes.....

Was het niet wijlen Deelder die sprak:

"Het leven wordt voortdurend bedreigd, slakken, nachtvorst en merels maken het ons allerminst gemakkelijk".

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

832788428_Screenshot_20200515-162008_AdblockBrowser.thumb.jpg.71a5420f32d2eb980fdb261b0996bd82.jpg

Het was wel koud ja, dit is de minimum grondtemperatuur van vandaag. Aardappels al dan niet onder groeidoek of een dubbele laag vliesdoek hadden het het zwaarste, veel schade tot helemaal bevroren. Courgette buiten onder meer lagen 30grams-vliesdoek had niks :shock: Aardbeien onder groeidoek hadden nog gele hartjes. Pepers en tomaten in potjes in de kas met veel lagen vliesdoek en volle gieters eromheen hadden ook niks, de potjes waren wel (expres) maximaal uitgedroogd. Vanmorgen toch maar wel water gegeven. Nog 2 koude nachten te gaan..

aangepast door Anna3

Geplaatst:

Ook al geeft het kaartje van buienradar aan dat het bij mij ongeveer -3,4 gevroren heeft. Was het hier vanacht nog een graad of 5 op de buiten thermometer.
Maar goed ik woon wel op 2,5m hoogte, onder het terras bij mij zit de parkeergarage.

Hoe zit het met tempratuur onder NAP eigenlijk? Aangezien heel de omgeving hier zo'n 1tot 4 meter onder NAP ligt. Worden de lagere gedeeltes in nederland kouder?

Geplaatst:

Voor komende nacht is de voorspelling 7 graden minimum  ik denk dat ik het er maar op ga gokken dat het goed gaat.

(Ik heb geen puf meer om alles af te dekken🤫)

1924326601_16mei...jpg.fda41d1f26cb1a9649269f40b0d192d9.jpg

Koude lucht zakt naar beneden, dat zie je hier aan de rand van de duinen goed bij lichte nachtvorst.

Ik hoop dat ze zo slim zijn in Nieuwekerk an de IJssel om de putten open te zetten, dan kan al die kou op het laagste punt van Nederland ook weg.

Ze hebben daar ook een grote thermometer neergezet om de koudste temperatuur van Nederland te meten:

390px-Monument_laagste_punt_van_Nederlan

Geplaatst:

@rorror Daarom zet ik erbij dat het de minimum grondtemperatuur is, dus op 10cm hoogte. Dat is uiteraad niet te vergelijken met de temperatuur op 2,5m en nog boven een parkeergarage ook..

Hier nog een nachtje 3 en 4 graden (1m hoogte), dus straks alles maar weer afdekken. De voorspelde 3 graden op 1m van de afgelopen dagen blijkt op het laatste kaart van Patrijs ook gewoon dik -4 graden op 10cm te kunnen betekenen.. Ik moet zeggen dat ik alleen vliesdoek gebruik en het meeste hele dagen afgedekt laat, alleen in de kas niet.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.