Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Corona, hoe vergaat het jullie?

Featured Replies

Geplaatst:

Hier zijn alle Kindergarten, scholen en zo gesloten. Kinderen moeten thuis blijven, 17/3 staat nu als datum afwachten of de "quarantaine" langer wordt.

boodschappen doen is een ramp, belachelijk druk, idioot hamstergedrag en vechten om het lastste toiletpapier en zo. 

Ben benieuwd hoe het jullie vergaat?

Geplaatst:

Gisteren was het de bedoeling dat ik een verhaaltje vertelde in de bibliotheek over de volkstuin, en dat ging ook wel door, maar er kwamen maar twee mensen op af. We denken dat het corona virus mensen thuis heeft gehouden, al weet je dat nooit zeker. Grote bijeenkomsten - meer dan 100 mensen - waren net verboden de dag ervoor, en de media heeft het over niets anders dan corona, dus het zal meespelen

Ik heb te doen met mensen die evenementen hebben georganiseerd en die deze nu moeten afgelasten - alle werk voor niets geweest, erg jammer.

Het hamstergedrag snap ik niet; met z'n allen naar de super is wel oké? En waarom al dat toiletpapier? Ik ben wel benieuwd hoe lang het duurt, in een interview heb ik een viroloog horen beweren dat dit virus nog maanden zal blijven rondwaren, en een vaccin komt zo snel niet voorhanden.

Geplaatst:
  • Auteur

Knap dat je nog die beide geïntresseerde je verhaaltje over de moestuin hebt verteld, triest maar wie weet is het beter als alle op die niet kunnen thuis blijven. Hopelijk kan de gezondheidszorg, politie, brandweer, transport, stroom, water en riool etc nog hun werk doen. 

Gaat het wel om het virus of meer? Engeland uit de eu, maar mag nog wel naar usa reisen? De economie krijgt het zwaar te verduren en transport gaat nog voor hoe lang? China enanderen landen die zoveel werk verzetten (vraag niet hoe en ten kosten van wat), wordt lam gelegd. Usa is een verhaal apart, al hou ik van het land en voelt het als een van mijn thuislanden. Wat er nu allemaal gaande is, is onbeschrijflijk wat staat ons alle nog te wachten?

Voorlopig zitten zoneman en ik thuis en gaan iedereen en alles uit de weg, niet op bezoek gaan en geen bezoek ontvangen. Hoe verschrikkelijk ook, we doen wat we kunnen doen en dat is thuis in "quarantaine" blijven en de tijd uitzitten.

Toiletpapier, pasta, rijst, blikvoer, ontsmettings en schoonmaakmiddelen, medicijnen en zo alles uitverkocht. Het is beangstigend hoe mensen zich misdragen en te keer gaan al beesten. Dieren zoudn zich nog beschaafder gedragen, zucht mensen een apart soort dier of wezen ...

was nog het toeval van de Chinese arts vergeten, die al snel na zijn bekendmaking en openbaring ziek was en overleden was. Waar is het begin en eind van toeval?

aangepast door Jane Doe

Geplaatst:

Hier wordt iedereen afgeraden om niet naar Frankrijk te gaan (over de grens is risicogebied), Franse kinderen mogen niet naar Duitse scholen nu. Grenscontroles zijn deels weer ingevoerd, al kun je met de "smokkelwegen" nog wel makkelijk Frankrijk in en uit. Ik dacht dat de mensen hier wel nuchter waren, maar in de supermarkten zijn de wc-papierschappen ook erg leeg. Was een paar dagen geleden nog niet zo.

Alle bijeenkomsten hier worden ook massaal afgezegd, zelfs als er maar weinig mensen worden verwacht. Het hoogtepunt van het virus werd vorige week nog in april / mei verwacht, nu is dat al verschoven naar juli / augustus. Ik weet het niet, maar mijd wel zoveel mogelijk. Gelukkig hebben wij met de moestuin een volle vriezer, al verwacht ik niet zo snel dat de supermarkten leeg zullen raken. Het wc-papier gehamster snap ik ook niet, al heb ik jaren terug eens een boek gelezen over het beleg van Sarajevo. Daarin vertelde de schrijver dat naarmate het beleg langer duurde, aanstekers (vanwege de olie), tandpasta en toiletpapier praktisch onbetaalbaar werden, want dat was het lastigst te verkrijgen. Maar zulke toestanden verwacht ik nu ook weer niet door dit virus.

Geplaatst:

Gaat prima hier, maar wel benieuwd waar dit allemaal naar toe gaat. 
Ik begrijp het hamsteren, maar begrijp absoluut het aso gedrag niet, en begrijp al helemaal het gedoe met het toiletpapier niet. 
niks mis met washandje en water toch? 😃💩

Geplaatst:
  • Auteur

Flup en Jootje zo is het maar net, de oudere mensen die de ziekten, oorlog en depressie hebben meegemaakt begrijpen dat hamsteren niet eens laat staan dat paniekgedrag en beestachtig misdragen om het laatste zich toe te eigenen.

voordeel is dat we hier niet aan een openbare weg zitten maar privé wegen en grond, zo kunnen we nog met Sultan door het bos wandelen. Voor de rest is het thuis blijven, in huis en de tuin. Zoveel mogelijk tuinieren, opruimen en schoonmaken. Sorteren wat we nodig hebben, wat blijft en wat weg gaat.

kippen- en hondenvoer vooruit bestellen, afwachten en thee drinken zonder theeleuten.

opvallend is wel hoe weinig reageren of zie ik dat verkeerd?

Geplaatst:
42 minuten geleden, Jane Doe zei:

opvallend is wel hoe weinig reageren of zie ik dat verkeerd?

Misschien zijn mensen corona zat, net als mij. Tot een paar dagen terug was het forum nog corona vrij. Het was dus fijn om je even terug te trekkentot dit forum, en even werkelijkheid te laten voor wat het ja. Zonder er wat over te lezen en te horen hier. 

Geplaatst:

Ach, heb geen problemen met een topic over Corona. Als ik het zat ben, loop ik de tuin in, daar staat nog genoeg werk op mij te wachten.

Ik heb overigens wel gehamsterd, moet ik bekennen. Potgrond welteverstaan. In een aantal landen zijn alle winkels op de supermarkten, drogisterijen en tankstations gesloten, het zou mij niets verbazen als dat in Duitsland ook gaat gebeuren. Dus dan maar een voorraad potgrond inslaan, nu het nog kan.

Verder wordt er van alles afgezegd. Heel irritant, want ik kan niks normaal meer plannen. Examens worden uitgesteld en wel precies in de periode dat ik normaal op vakantie zou gaan. Vervelend, want ik wil die examens ontzettend graag halen, dus dan maar niet op vakantie. Maar ook andere afspraken die ik heb staan vervallen stuk voor stuk. Verder is het afwachten en geen mensenmassa's opzoeken, meer kun je toch niet doen.

Geplaatst:

Moest bij de gamma wat dingetjes halen om het één en ander in huis te doen,het was er enorm druk. Overdreven veel mensen die verf kochten. Bij de kassa stonden lange rijen. Zelfs een discussie tussen de kassamederwerkers dat ze geen pauze konden nemen daardoor.
Mensen willen blijkbaar wat te doen hebben in huis.

Geplaatst:
  • Auteur
5 hours ago, rorror said:

Misschien zijn mensen corona zat, net als mij. Tot een paar dagen terug was het forum nog corona vrij. Het was dus fijn om je even terug te trekkentot dit forum, en even werkelijkheid te laten voor wat het ja. Zonder er wat over te lezen en te horen hier. 

Waarom lees je het dan, laat staan reageer je dan?  Of moeten anderen gewoon weg maar zwijgen?

Flup de tuin is een prachtige plek even tot rust te komen en wat nuttigs gedaan te krijgen. Vandaag het een en ander kunnen zaaien, gister 2 aardbeien bedden klaar gemaakt en een aardbeientoren.

bij de kips de legnesten bijgepakt, die hebben nu 6 rolnesten in hun hok.

Dat er niks valt te plannen is een ramp, de rekeningen zeggen niet af en moeten toch betaald worden.

Ach ja de een tuinieren de ander klussen, waarom ook niet.

Tuinieren, homesteading, preppen, zijn nu weer helemaal in door dit hele circus.

Geplaatst:

@Jane Doe

Waarom lees je het dan, laat staan reageer je dan?  Of moeten anderen gewoon weg maar zwijgen?

Je stelt een vraag, ik geef je een antwoord hoe ik het ervaar en over denk.

Om er dan op die manier op te reageren als ik antwoord, en mij proberende wijs woorden in de mond te leggen, door een vraag te stellen dat ik zou zeggen dat andere zouden moeten zwijgen.

Dan worden vervolg gesprekken tussen ons onaangenaam. Dus wil je er vriendelijk om vragen om daar mee te stoppen.

aangepast door rorror

Geplaatst:
  • Auteur

Dus toch het zwijgen opleggen 😂🤣 Alle gekheid op een stokje, ieder kan en mag natuurlijk schrijven wat die wil, maar als ik niet over zo een topic lezen wil en reageren dan negeer ik het gewoon. Maar bedankt voor je eerlijke antwoord.

Nederland gaat nog gewoon verder alsof er niks aan de hand is, anderen landen gaan potdicht en het is de tijd thuis uitzitten. Corona virus is daar, maar wat als het ook als een test gebruikt wordt om te zien hoe braaf de burgers de regels en wetten volgen? Geloof niet dat het een "natuurlijk" virus is, maar door de mens gemaakt met een doel.

Zelfverzorging is in vele lander al "verboden", aanbouwen slachten verkopen wat is nog toegestaan? Alles moet je aanmelden en aangeven, voor betalen en men weet precies hoeveel je van wat hebt voor eigen gebruik en verkoop. Als er een ziekte uitbreekt weten ze hoeveel van welke dieren ze moeten vernietigen. 

Er is gewoon zoveel gaande en wat weten we nu werkelijk?

Geplaatst:

Ik ben het eens met waar Jane Doe heen gaat met haar laatste opmerking: we weten dat in een globaal georganiseerde economie ziektes in een mum van tijd de wereld rond zijn, maar daar worden geen banden aan gelegd. Het gelag wordt vooral door gewone mensen betaald, en de oorzaken worden niet aangepakt.

Op zich is dit voor mij niks vergeleken met foot and mouth (is dat niet tongblaar in Ned? - google vertalen lukt niet) in 2001, toen het hele platteland op slot zat, en ik in het noorden van Schotland zat, wat alleen maar platteland is, dus we konden daar geen kant op, ondanks dat de ziekte trouwens niet in de buurt was. De hond uitlaten werd een stukje de weg op en neer lopen, veel verder kwam je niet. Die periode duurde maanden. Veel vee belandde op brandstapels, maar ik geloof niet dat de oorzaken ooit zijn aangepakt, er is wat meer administratieve rompslomp voor boeren gekomen waarschijnlijk.  

Wat op dit moment in Duitsland wel of niet mag in vergelijking tot Nederland weet ik niet. De restricties worden in Nederland wel in rap tempo opgeschaald. Dus ik ga wel terug in gedachten naar foot and mouth, het begint er een beetje op te lijken.

Geplaatst:

Ik zeg: KOEKOEK! 

Geplaatst:
18 minuten geleden, roeier zei:

(is dat niet tongblaar in Ned? - google vertalen lukt niet) 

Mond en klauwzeer.

Geplaatst:
29 minuten geleden, roeier zei:

Dus ik ga wel terug in gedachten naar foot and mouth, het begint er een beetje op te lijken.

Laat die brandstapels dan maar achterwege. 

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Gaat prima hier. Iedereen pas zich een beetje aan. Paar schappen leeg in de supermarkt.  Beestachtig misdragen,, wat Jane Doe zegt,  heb ik nog niets van gemerkt.

En van allerlei samenzweringstheorieën, daar geloof ik zelf helemaal niet in.  Ik leef waarschijnlijk in een andere bubbel. 

Geplaatst:

Alle activiteiten waar we normaal heen gaan waren afgelopen week al afgelast. Dus komende week gewoon meer van hetzelfde alleen zal man nu ook een poging doen om thuis te werken. 
We vermaken ons wel, ben normaal al een huismus dus zo'n ramp vind ik het thuis moeten zitten ook niet. Beetje in en rond het huis rommelen. Stukje wandelen of fietsen gaat ook nog prima. 

Geplaatst:
  • Auteur

Gelukkig maar Bit, maar ik wens maar al te graag dat het maar theorie is en geen praktijk. Maar feit is dat er al tekort is aan medicijnen en machines en plek, waarom anders deze extreme maatregelen de mens te betuigelen? Hoop van harte dat de doctoren geen gedwongen keuzes moet maken, maar zelf dat is al te laat. Hier worden operaties en behandelingen uitgesteld, Nederland nog niet is me gezegt maar wie weet komt dat ook nog net als de scholen dicht. Het is een wanhopige poging de besmetting te vertragen, zodat de ziekenhuizen niet overvol lopen met alle gevolgen van dien. Praktijken, afdelingen en ziekenhuizen sluiten, steld mij niet gerust jullie wel? Was het maar theorie en ik een gek diemaar wat babbeld.

Loes niks mis met een huismus, heerlijk zelfs ik neig meer naar een kluizenaar en ben zeer selectief tegenover personen. Meer kennissen dan vrienden, maar zo trouw als een hond die vecht als een beer voor die specialen vrienschap. 

De buren zien we al niet veel, maar nu zelden. En voor ons zoontje slaan zeop de. Vlucht en houden zich schuil. Te bang dat hij vriendelijk hallo komt zeggen.

Hij helpt super met de kips en Sultan, voeren los laten en eieren rapen. Sultan uitlaten stukje wandelen, kuffelen een bot geven.

morgen weer eieren in de uitkomstlade en van het weekend kuiks. De volgende rondes liggen op een week uit elkaar, 5 hokken dus 5 rondes gaat. Met 3 weken kunnen ze zonder plaat en met 4 weken kunnen ze naar de kas, dus dan komen de hokken weer vrij voor de volgende rondes. Maar plan is deze maand alleen een Poule de Bresse foklijn, Jersey Giant en Barbezieux. Dan de laatste foklijnen Bresse en Zweedse Bloemenkips, dan stoppen met het broedseizoen van dit jaar.

Hopelijk gaar alles goed en blijven we alle gezond en wel.

Geplaatst:

Ik werk thuis. Het kan grotendeels. Normaal zou ik minder strikt zijn maar ik ben pas geopereerd. Advies om vooral niet besmet te raken. Vanmorgen vroeg begonnen en in de middag lekker in de tuin gewerkt. Dat kan omdat ik nog niet volledig mag werken.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
1 uur terug, Jane Doe zei:

Hier worden operaties en behandelingen uitgesteld, Nederland nog niet is me gezegt maar wie weet komt dat ook nog net als de scholen dicht. Het is een wanhopige poging de besmetting te vertragen, zodat de ziekenhuizen niet overvol lopen met alle gevolgen van dien. Praktijken, afdelingen en ziekenhuizen sluiten, steld mij niet gerust jullie wel? Was het maar theorie en ik een gek diemaar wat babbeld.

Niet direct noodzakelijke onderzoeken, behandelingen en operaties uitstellen gebeurde in nederland al. Dat stelt mij juist wel gerust. Zo is er minder risico dat mensen ziek worden en meer ruimte voor coronapatiënten. 

Geplaatst:

Hallo hier France,  lockdown is hier afgekondigd. Als ik wil kan ik Frankrijk nog uit voor morgen 12 uur.🤔

Daarna mag je alleen voor dringende zaken en boodschappen naar buiten. Geen samenkomsten, geen bezoekjes, geen bijeenkomsten. Alles gesloten behalve farmacie en supermarkt. Het leger is opgeroepen om mede te handhaven.

Macron: ”de maatregel geldt vanaf dinsdagmiddag 12 en zal zeker 15 dagen duren. Geen samenkomsten, geen bezoekjes, geen bijeenkomsten. We zijn in oorlog op het vlak van de gezondheidszorg de vijand is onzichtbaar...Elke inbreuk op deze regel zal worden bestraft.”

Kennen jullie de boeken van José Saramango? De stad der blinden? Ik heb het gevoel daarin terecht te zijn gekomen...

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dat boek ken ik niet, ga ik even op googelen.

Duitsland is ook behoorlijk bezig met de grenssluiting. Frankrijk kom je niet meer in zonder goede reden (bv artsbezoek). Ook het culturele en sociale leven ligt plat. Winkels sluiten steeds meer. En reizen of simpel familiebezoek wordt sterk ontraden. Funest voor de economie, maar of een kapotte economie het waard is om de besmettingscurve niet zo steil te laten verlopen, is pas achteraf te beoordelen.

Gelukkig is er in de tuin en in huis nog genoeg te doen en voorlopig hoef ik niet het huis uit, dat scheelt.

Geplaatst:

Hier in Duitsland ( het drielanden punt, Polen , Tsjechië en Duitsland ) zitten we lekker klem.

De grenzen ten westen, zuiden en ten oosten van ons zijn gesloten.

Die naar Polen verlopig 10 dagen, naar Tsjechie 30 dagen.

Vooral als je zoals wij zo goed als op de grens met Tsjechie woont, is het even slikken, als je alleen nog maar naar het noorden kan.

De straat is nu zo goed als leeg, wat normaal wel anders is.

Het Hamster gedrag kan ik mij voorstellen, lang is de ziekte in Nederland en Duitsland  gebachataliseerd.

Kijk eens hoe pas kort geleden er een negatief reisadvies voor noord Italie is afgegeven.

Nederland deed dat twee dagen eerder dan Duitsland.

Bijna alle Corona gevallen hier in Sachsen, zijn te herleiden met reizen naar noord Italie

Grenzen sluiten, nee daar kunnen we niet aan beginnen ........

Uiteindelijk misschien toch, maar veels te laat, het heeft nu weinig zin meer

Hier in Duitsland hebben we 17 regeringen; 16 Landesregierungen en 1 Bundesregierung.

De Landesregeringen hebben veel macht, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs en gezondheid.

Deze bevoegdheden willen ze niet ( tijdelijk) afstaan, met het gevolg dat er door onenigheid geen beslissingen worden genomen.

Merkel en Spahn ( Bundesminister für Gesundheit ) geven enkel dan maar voorstellen hoe te handelen, in de hoop dat er een deelstaat daarmee instemt.

Maar geen van allen wil de eerste zijn, en dus kijken ze elkaar aan.

Beieren is van allen nog de meest vooruitstrevende op DIT gebied.

Merkel en Spahn kunnen art 35 van de Duitse grondwet toepassen , waarbij in tijden van deelstaat overschreidende calmiteiten, de deelstaat regeringen overruled kunnen worden.

Maar ze durven het niet aan.

Het blijft bij vrijblijvende aanbevelingen doen.

Maar Nederland heeft maar 1 regering, maar doet nog minder dan Duitsland.

Van , ach het waait wel over....

Het is dat de medische wereld in Nederland de afgelopen week heeft lopen drammen , dat bijvoorbeeld de scholen dicht moeten

Overigens, Belgie heeft geen regering, maar is adequater dan Nederland. 

(Misschien wel daarom)

Uiteindelijk zou het wel eens kunnen zijn dat er in beide landen de nood zo hoog oploopt, dat er in paniek ingegrepen gaat worden.

Met verplichte uitgaansverboden bijvoorbeeld.

Zo dat in Tsjechie nu het geval is.

We zien zo goed als niemand meer over de grens

Er is geen tijdslimiet aangegeven, weken...maanden?

Het uitgaans verbod is het ene op het andere moment uitgevaardigd, je zou maar geen noodvooraad hebben opgebouwd

In Duitsland zegt men, hamsteren is niet nodig, de aanvoer is " gewährleistet " .

Doch de winkels zijn redelijk leeg, en worden steeds leger.

Men komt met aanvullen niet terrecht.

Als je dan een eventuele lockdown verwacht, dan ga je toch als nog als een gek  kopen wat er is?

Wij zegen het al een tijd geleden aankomen ( zijn wij nu zo slim, of is de regring zo naïv? ) en hebben geleidelijk aufgestockt.

Maar ook voor ons zijn versproduckten, zoals zuivel een redelijk probleem.

Nu denk ik, dat velen hier op het forum, de moestuin opbrengst invriezen, of op een andere wijze houdbaar maken.

En dat velen hier, er minder moeite mee hebben als niet-moestuinders 

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

Dat is niet fijn voor jullie.

Ik moet zeggen ondanks de te verwachte lockdown voor morgen werd er wel flink boodschappen gedaan maar zeker niet beestachtig, in tegendeel. Ik heb vanmorgen ook ( normaal, nou ja ik heb drie pakken pasta gekocht in plaats van een.. ) boodschappen gedaan en het was wel druk voor een maandag en er waren ook enkele  schappen gedeeltelijk leeg, maar er was meer dan genoeg te koop. En bergen toiletpapier. En iedereen ging heel beleefd met elkaar om, hield behoorlijk afstand. Het enige wat ik naar vond was voor de caissières, geen bescherming, geen mondkapjes, geen plastic handschoenen. Dat lijkt me nou juist niet zo slim voor deze mensen die met zovelen in aanraking komen.

de combinatie vreselijke toestanden en mooi weer vind ik erg bevreemdend werken, ik val van de ene emotie in de andere. Zo heb ik zooo heerlijk in de tuin gerommeld vandaag, en buiten gegeten. En dan kom je binnen en valt het nieuws je weer rauw op je dak door berichtjes en journaal, want ja, ik wil ook weten waar ik aan toe ben. Heel lastig allemaal.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.