Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Corona, hoe vergaat het jullie?

Featured Replies

Geplaatst:

@ jane Doe, 

is dat op basis van gistwater?

Ik was daar wat van tegen gekomen, daartoe doet men fruitschillen ( bij voorkeur appelschillen ) in een potje met water, en laat dat gisten.

Na enige tijd gebruikt men dit gistwater als vloeibaar gist.

Ik las echter op de nodige commentaren dat het niet had gefunctioneerd.

Zo niet, dan ben ook wel geintereseerd in uw recept.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

Gisteren postte een bekende het volgende recept om gist te maken:

"Twee aardappels koken en pureren, en daarin een theelepel bier en een theelepel suiker mengen. Paar dagen laten staan en klaar is de gist."

Ik ben blijkbaar niet de enige die op zoek is naar gist in de omgeving. Het is echt overal uitverkocht. 

Geplaatst:

Ik hoor hier vanuit de omgeving, en op diverse prepper fora, dat er een groot tekort aan bakwaren ( inclusief gist )  is.

Bedankt voor het recept Flup.

Ik ga het zeker  proberen, nog hebben we verse en gedroogde gist.  Nog!

Nu nog even bier brouwen 🙂

aangepast door kustlijn

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Gist is hier het probleem niet, bloem wel. Ik heb nog 1 pak en dan is het op. 

aangepast door loes

Geplaatst:

Winkels hier liggen gewoon weer vol met producten. Dus ook bloem.

Alleen de zeepafdeling was nog wat schaars gevuld.

En ook lekker rustig in de winkels. Hamstergekte is duidelijk voorbij.

aangepast door Erny

Geplaatst:
  • Auteur
8 hours ago, kustlijn said:

@ jane Doe, 

is dat op basis van gistwater?

Ik was daar wat van tegen gekomen, daartoe doet men fruitschillen ( bij voorkeur appelschillen ) in een potje met water, en laat dat gisten.

Na enige tijd gebruikt men dit gistwater als vloeibaar gist.

Ik las echter op de nodige commentaren dat het niet had gefunctioneerd.

Zo niet, dan ben ook wel geintereseerd in uw recept.

Zal het recept wel plaatsen, zodra ik even tijd heb.

maar is niet zoals je schrijft, gelijk deel bloem en water. Dagelijks voeren en dan wat uithalen en voeren tot 7 dagen. Wat je er uit haalt kun je gebruiken en dan weer voeren. Het is de gist die in de lucht zit ...  Recept volgt ...

Erny super dat die hamsters genoeg papier hebben, hier is het nog een ramp met al die hamsters en vakantiegangers. Hoeveel doden moet het voor hun nog kosten?

aangepast door Jane Doe

Geplaatst:
2 uren geleden, Erny zei:

Winkels hier liggen gewoon weer vol met producten. Dus ook bloem.

Alleen de zeepafdeling was nog wat schaars gevuld.

En ook lekker rustig in de winkels. Hamstergekte is duidelijk een voorbij.

Ik doe altijd op maandag weekboodschappen dus dat is ook alweer bijna een week geleden.
Rustig was het afgelopen week al en de rest van de schappen waren ook allemaal prima gevuld alleen de bloem dus niet. 

Geplaatst:

Het vergaat mij nog goed.

Gisteren weer eens boodschappen gedaan. Maar liefst 13 dagen na de keer daarvoor.

Nu denk ik dat mensen / moestuinders met een wat grotere tuin toch al gewend zijn om  altijd het een en ander op voorraad te houden.

Niet alleen de eigen ingemaakte / ingevroren spullen, maar ook zaken die je moet aanschaffen. Want hoe groter de tuin, hoe verder weg de winkels zijn.

(Disclaimer: dit kan ik niet wetenschappelijk onderbouwen)

Vroeger, toen ik nabij Rotterdam centrum woonde, ging ik vaak dagelijks wat kopen. Vele winkels op korte loopafstand. Sinds ruim vijf jaar is de dichtstbijzijnde grote AH, op 15 km. Dan leer je vanzelf plannen. Al was het enkel maar om mijn allergrootste ergernis vóór te zijn: Pleepapier op! Daarvan is mijn minimum voorraad (dat wordt "ijzeren voorraad" genoemd) acht rollen.

Natuurlijk vrij rampzalig, dat virus. Dan geniet ik maar van kleine dingetjes, zoals een karretjes ontsmetter bij de AH, en ook de stilte: geen oppas-oma's en -opa's met jengelende kleinkinderen. 

Voor mij wel zorgwekkend is dat mijn gemeente (Tholen) sinds gisteren de donkerste kleur heeft (https://www.rivm.nl/coronavirus-kaart-van-nederland-per-gemeente). Bible belt.

Geplaatst:

De mensen die verder van voorzieningen wonen, hebben denk ik ook wel meer in huis. Voorheen, toen de supermarkt nog op minder dan 1 km van huis was, deed ik bijna dagelijks boodschappen. Nu niet (supermarkt op 20km van huis), want dat vind ik verspilling van benzine en tijd.

Vandaag weer eens boodschappen gedaan. wc papier was er dit keer, bloem ook (en veel!) en zelfs de schoonmaakdoekjes werden bijgevuld. Gist is nog steeds niet verkrijgbaar en dat blijft wel even zo volgens de supermarktmedewerker. Ben wel naar een duurdere supermarkt gegaan, waar je hopelijk minder domme mensen tegenkomt, maar deze theorie van mij klopt ook niet helemaal. Een jong paar met kind (waarom met het hele gezin boodschappen doen?) en nog wat paartjes, maar verder wel ok. Veel mensen dragen handschoenen en sommige ook mondkapjes. Zal een kwestie van tijd zijn totdat mondkapjes verplicht zijn in openbare gebouwen.

Zelf had ik wegwerphandschoenen aan, winkelkarretjes zijn niet altijd even fris, maar in de winkel werden de schappen, deuren enz. goed ontsmet door de medewerkers. De karretjes niet helaas. Wel druk in de winkel, je merkt geen verschil qua drukte tussen voor en tijdens de coronacrisis. Ook op de weg was het even druk als normaal. 

We kunnen nu weer voort (konden we voorheen ook, maar nu nog langer) en dat geeft wel rust. Nu zijn er nog weinig mensen besmet met het virus en dat wordt alleen maar meer. Dus nu is de kans op winkelen zonder een besmetting op te doen groter dan over een paar weken.

Geplaatst:

hier alles ok,

veel thuis of op de tuin, eigen deurknoppen eerst!

boodschappen doen is wel spannend, we moeten karretjes gebruiken (ivm afstand, is mi beetje onzin want alleen in de looprichting?)

die moeten we zelf ontsmetten? met een spuitfles die iedereen dus aanpakt?

we eten sober maar gezond, nog deels uit weck en vriezer, nog niks uit de tuin

krijg ineens best wel opmerkingen uit de buurt dat als we groenten over hebben we rijk kunnen worden...zeg dan altijd: ik vraag nooit geld en is goed maar eigen kinderen eerst 🙂

Geplaatst:

Karretje gebruiken is hier ook verplicht maar die worden door een medewerker aan de deur ook eerst ontsmet.

Karretjes op = winkel 'volzet', is hier 1 persoon per 10 m²

De Carrefour hier in de buurt geeft dmv tape ook de verplichte looprichting aan dus de afstand is ten allen tijd gerespecteerd en je kruist niemand.

Aan de kassa's staan vakken getekend met tape, iedereen volgt en verloopt al met al vlot.

Geplaatst:

Weet niet of het zo is en of het door het Corona-virus komt, maar het is hier ook rustiger op het forum als voorgaande jaren?! Of zie ik dit helemaal verkeerd? Misschien juist ook wel niet hoor!

Geplaatst:

Dat idee heb ik ook.

Misschien heeft het ook met de nieuwe forum software te maken waar  door we moeilijker te vinden zijn?

Geplaatst:

Lijkt denk ik zo, in de winter is het altijd wat rustiger en het seizoen is voor de meesten nog maar net begonnen. Dat de MTFD niet door gaat scheelt wel heel veel topic's misschien dat het daarom veel minder lijkt?

Wat betreft winkels zijn de verschillen echt heel groot. Bij de ene moet je zelf maar zien hoe je je karretje/mandje schoonmaakt. Bij de ander liggen er doekjes klaar en weer een andere worden de karretjes/mandjes voor je neus schoongemaakt. 
Een vaste looproute helpt inderdaad ook heel veel. Onze Lidl is klein en overzichtelijk met een vaste looproute en brede gangpaden dus je kan elkaar passeren. De aldi is ongeveer net zo groot maar heeft sinds de verbouwing geen logische looproute meer dus daar kom ik nu maar even niet. De grotere supermarkten zijn minder overzichtelijk maar opzich wel te doen als iedereen een beetje om elkaar denkt. 

Klinkt alsof ik gigantisch aan het shoppen ben dat ik winkels met elkaar vergelijk maar dat is ook deels voor anderen. Zonet nog op de fiets naar de supermarkt geweest. De ander kwam iets later met de auto zodat ik alle boodschappen in de kofferbak kon zetten. Je moet toch wat als de bezorgdiensten compleet vol zitten. 

aangepast door loes

Geplaatst:

Ik heb de indruk dat het forum wat drukker is dan normaal, maar normaal vind ik het forum nogal rustig. Kijk bijvoorbeeld naar wat er wordt vermeld over de pompoen. Het was vorig jaar al ergens in de nazomer dat Patrijs vroeg "Mensen, hoe is het eigenlijk met de pompoenen gegaan?" Zonder Ruderalis had er tot dan toe volgens mij niemand over gerept. Terwijl de pompoen toch een veelzijdig gewas is. Over de aardappel werd ook al weinig geschreven, en dat is toch ook basisvoedsel. Ik heb de jaren niet naast elkaar gelegd, maar volgens mij hebben mensen dit jaar wat meer te melden over de aardappel.

Gewoon buiten is het bij mij nog altijd drukker dan normaal, maar dit komt waarschijnlijk doordat ik in een relatief rustige omgeving woon, waar mensen normaal heen gaan om te ontspannen; een fietstochtje of even kuieren met of zonder hond. Dat gaat gewoon door of gebeurt juist vaker. Ik vang wel flarden op van gesprekken waaruit blijkt dat mensen zich wel van de adviezen bewust zijn. "Maar wij houden van buiten," hoorde ik gisteren zeggen, wat ik dan in de context van de corona regels interpreteer, maar dat kan ik fout hebben. Diezelfde mensen zie ik trouwens niet buiten als de zon niet schijnt, dus dat houden van buiten schijnt nogal aan grenzen onderhevig te zijn.

Winkels zijn ook nog altijd drukker dan normaal. De fietsmaker is wel weer een beetje bij, dus hopelijk komt hij binnenkort toe aan het maken van mijn fiets. Ik heb wel een leenfiets van hem gekregen, dat scheelt.

Op de tuin is het ook vrij druk geworden, mensen willen in de klei omhakken, en eindelijk is de storm die haast twee maanden woedde nu een beetje gaan liggen, dus dan is het wat plezieriger werken op de vlakte.     

Geplaatst:

Het forum vind ik juist rustiger, maar dat is altijd zo in de wintermaanden en het vroege voorjaar. Komt straks als het moestuinseizoen helemaal in volle gang is, vanzelf wel weer goed.

Ik woon aan de rand van een heel groot natuurgebied. Heel veel mensen uit de grote steden rijden nu ook naar dat natuurgebied om te wandelen. Snap ik best, maar dat is nu ook weer niet de bedoeling. Dat zijn onnodige verplaatsingen (1 uur of meer rijden om te wandelen, terwijl je ook in je eigen omgeving kunt wandelen). Verder is het hier rustig en houden de meeste mensen zich nog steeds aan de regels. Behalve veel oudere buren, die zeggen ook dat het op hun leeftijd niks meer uitmaakt, maar ja, daar werk ik liever niet aan mee. De 1,5 meter afstand hou ik dan wel aan.

Nu nog wat mondkapjes maken of kopen (zelf dit soort dingen maken ben ik niet zo goed in), want een mondkapjesverplichting in openbare ruimtes zie ik er nog wel van komen.

Geplaatst:

Kijk ik er dan zo gek tegenaan dat ik de indruk krijg dat het drukker is dan voorheen? Toch even een paar topics naast elkaar gelegd:

Aardappels 2020: 39 reacties tot nog toe. In 2019 waren dat er tot dezelfde datum 23.

Knoflook 2019 - 2020: 145 reacties tot nog toe. Een jaar eerder tot dezelfde datum 91.

Die onderwerpen volg ik, dus dan klopt mijn gevoel toch wel, want het aantal reacties in die onderwerpen is met meer dan de helft toegenomen vergeleken met het jaar ervoor. Iedereen zal net iets andere onderwerpen volgen, dus een objectieve graadmeter is lastig te vinden, maar ik heb er ook moeite mee te geloven dat het forum drukker wordt als de tuin drukker wordt. Ik kan mij een moestuin forumdag in Tjuchem herinneren, op 10 Juni als ik het goed heb, waar werd geobserveerd dat het op dat moment erg rustig was op het forum omdat de tuin zoveel aandacht vroeg. Ik geloof dat het Erny was die dit opmerkte, en ja, daar geloof ik ook wel in. Het was op dat moment erg rustig, ik vond het zelf haast te laat voor een forumdag met zaadjesruil en zo, want de tuin was al in volle gang.

Ik denk zelf dat je in het voorseizoen meer te bespreken hebt, en daar minder tijd voor hebt als alles groeit en bloeit.

In de praktijk zie ik het forum vooral op een laag pitje wat voortborrelen, onafhankelijk van de tijd van het jaar. Misschien dat het 5 of 10 jaar terug wel drukker was, maar dat is ver voor mijn tijd.

Geplaatst:

Leuk hoe ieder er anders tegenaan kijkt.

Ik ging af op het aantal bezoekers van mijn Blog, naar andere post zoals jij hebt gedaan had ik niet gekeken.

Het aantal bezoekers en posts is natuurlijk makkelijk te zien bij de moderatie.

Op de tuin is het wel aanzienlijk drukker, zeker door de week. Veel tuintjes zien er ook een stuk meer bewerkt uit dan normaal. 

Voor velen is het een welkom uitje. 

Helaas denkt niet iedereen er over na dat er veel kwetsbaren onder de tuinders zitten, en als je ze er op wijst wordt je raar aangekeken.

Iedereen beleeft deze pandemie weer op eigen wijze....

Zelf ben ik al ruim drie weken in vrijwillige afzondering , de boodschappen zal ik voorlopig niet hoeven doen.

Ben al sinds december  het coronavirus en nieuws daar over aan het volgen. Heb begin januari al mondkapjes besteld.

Nu begint er nieuws binnen te komen van bekenden die besmet zijn. Die zullen niet op de statistieken te zien zijn want niet getest.

De extreme drukte hier aan de kust is ook grotendeels voorbij, de lucht is schoon en vrij van vliegtuigen. Alleen af een toe een helicopter die naar een boorplatform gaat.

De wegen zijn bijna leeg, alleen in het weekend wat solitaire tour rijders langs de kust.

Geen campers meer door de smalle straatjes en geen oldtimertochten of groepen motorrijders solexjes etc.

Zelf vind ik het wel mooi die rust.

Ik prijs me gelukkig met mijn tuintje. Ben niet afhankelijk van Poolse seizoenarbeiders voor de asperges en Marokkaanse dames om rond Lepe die mijn aardbeitjes te plukken. Ik heb wat extra plantjes gezet voor de hongerlappen hier, het zal wel opkomen.

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

Aan diege die mondkapjes willen / gaan maken , hier een paar voorbeelden.

https://mondmaskers.educared.nl/   mondkapjes van papier en stof.

twee elastiekjes en wat verband  

https://www.yapfiles.ru/show/2356967/6c790d8201d497cddb6525fcbd6d9169.mp4.html

aangepast door kustlijn

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Mondkapjes van papier zijn niet zo goed. Het gaat erom dat ook de kleine luchtpartikelen tegengehouden worden en dan is papier het slechtste. Ook als het vochtig wordt (door het praten / ademen) werkt het niet. Ik wil geen simpel mondkapje, maar een paar mondkapjes die veel tegenhouden (zodat ik anderen niet kan besmetten) en tegelijkertijd herbruikbaar zijn. Dus wasbaar.

Een Vlaams ziekenhuis heeft daar iets van op haar website staan, zij vragen katoenen mondkapjes met een buitenvoering van katoen met polynogwat, zodat de buitenkant iets waterafstotend is ook.

Geplaatst:

Ik weet niet of België zoveel adequater werkt als Nederland. De voorraad beschermingsmiddelen en medicatie die nodig is voor beademing op IC zijn redelijk beperkt. In de voorziening waar ik ben krijgt men gelukkig zo nu en dan wat aan van bedrijven en organisaties uit de buurt. Er zijn al mensen ziek (zowel bewoners als personeel) en het is in de eerste plaats toch heel hard roeien met de (luttele) riemen die er zijn.

Zelf ben ik al weken hardnekkig verkouden, met droge hoest die maar niet over gaat. Gestart als een lelijke, acute sinusitis en nog steeds niet uit mijn lijf geraakt. Geen idee wat het is, ik heb wel vaker dat een infectie maar half doorbreekt en lang blijft hangen. We wachten af wat het verder geeft. Ik werk momenteel van thuis uit. Mijn aandeel in de administratie is wel wat stilgevallen, dus neem ik deeltijds ook al wat verlof, wat mijn moestuin flink ten goede komt...

Geplaatst:

Ik ben trouwens ook een paar mondkapjes aan het maken, naar dit model: 

Binnenkant van absorberende keukenhanddoek, buitenkant van gemerceriseerd katoen (nog vrij nieuw hemdje van mijn man, waarin hij een haak getrokken had). Het patroontje kan je in verschillende maten downloaden via deze link: https://diymask.site/?fbclid=IwAR0OLMKZAmZa7VAkqI-61XTIEBA6zhS7gCxZ_WEU9F2tNvNhnZ0pu3RCFSk

aangepast door Claudia69

Geplaatst:
Op 28-3-2020 om 11:23, Flup zei:

Gisteren postte een bekende het volgende recept om gist te maken:

"Twee aardappels koken en pureren, en daarin een theelepel bier en een theelepel suiker mengen. Paar dagen laten staan en klaar is de gist."

Ik ben blijkbaar niet de enige die op zoek is naar gist in de omgeving. Het is echt overal uitverkocht. 

En ... benieuwd of het werkt ;-) Ook hier geen gist te vinden. Heb al een paar dagen gebakken met een biga (gemaakt op basis van wat overgehouden deeg) en ben een zuurdesem aan het opstarten met waterkefir. Ook de moeite waard, maar gist is gewoon sneller werken voor mij.

Geplaatst:

Misschien eens kijken in de Aveve. Hier in Lokeren was er begin deze week nog gist.

Geplaatst:

10D75C63-25D4-4146-AF11-0972AC530F10.jpeg.c3a627e43892a870363876c1a6281e45.jpegBernina mondkapjes 

0AFA0D25-E652-499D-A188-C8F4EF5E543F.jpeg.ff18ca859830c7edc8326b575ca940dd.jpeg

https://blog.bernina.com/nl/2020/03/mondmasker-zelf-maken-ii-officieel-patroon/ deze hèb ik gemaakt voor iedereen bij mij in huis. Worden ook gebruikt door buurtzorg waar er geen mondkapjes waren. Steriliseren door wassen op 90 graden en dan strijken. Ik heb het keukenpapier dat er als verwisselbaar laagje ingaat ook gestreken met een hete bout.

werkt perfect en sluit goed af ook onder de kin. Papieren laagje steeds te verwisselen, maar ik was het kapje dan ook nog.

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.