JessicaL Geplaatst: 24 mei 2020 Geplaatst: 24 mei 2020 Op 23-5-2020 om 09:39, Saalk86 zei: Ik denk wel dat het meespeelt dat het heel veel zaden / planten die worden verkocht voor de consumentenverkoop erg ‘makkelijk’ zijn te telen. Maw meestal zijn dit zelfbestuivende planten, of die zichzelf wel redden. in heb vorig jaar bijv de Armeense komkommer gehad (ook dit jaar weer), wat officieel dus een watermeloen is leerde ik hier op t forum, die echt minimaal 100 mannelijke bloemen had en geen een vrouwelijke!! Laat Bij1 dit niet horen! Vermoedelijk dat het daar dan mee te maken heeft, zijn F1 zaden. Feit dat ik ze per enkele heb opgekweekt zal ook helpen omdat de wortels niet beschadigen bij om potten. Zitten al veel vrouwelijke bloempjes in. Ga 1 van de planten weggegeven want drie planten gaat voor ons eigen verbruik wat veel zijn als ik nu al 5 bloemen per plant tel. Quote
Fieke Geplaatst: 24 mei 2020 Geplaatst: 24 mei 2020 Ik ben hier goed aan het volgen want heb problemen met mijn komkommerplanten. Ik heb ze vorige week buiten geplant maar ze lijken allemaal dood te gaan. Vorig jaar net hetzelfde tegen gekomen. Ze staan nu op een volledig andere plaats en weer lijkt het volledig fout te gaan. Vroeger waren de komkommers nooit geen plobleem. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?? Quote
roeier Geplaatst: 24 mei 2020 Geplaatst: 24 mei 2020 Wat in elk geval niet moet is in één keer van binnen naar buiten in de volle grond. Zet eerst een tijdje de potjes buiten, zodat de plantjes kunnen wennen aan de buitenomstandigheden. Komkommers houden nog minder van kou dan courgettes, tomaten en zo, dus die hebben het moeilijker buiten. Ik weet niet of het bij jou ook voortdurend windkracht 5 is zoals hier, maar dat is funest voor komkommers. Ik heb niet opgezocht waar Oedelem ligt, maar ik kan hier in Friesland in Mei nog absoluut niet aan de volle grond denken met komkommers. Selecteer zeker op ras; dat het er eentje is die omschreven staat als geschikt voor buitenteelt. Ik denk dat dat het voornaamste is in dit geval. Mijn komkommers laat ik ook eerst wat groter groeien alvorens ze de volle grond in gaan vanwege de slakken, maar hoeveel last jouw komkommers daarvan hebben is zo niet te zien. Het ziet er wel uit alsof je bij moet zaaien. Quote
HuubvG Geplaatst: 24 mei 2020 Geplaatst: 24 mei 2020 Op 12-5-2020 om 10:35, Saalk86 zei: Hoe vergaat het jullie met de kwamkwammers? Ik gebruik dat woord meestal pas ná de komkommertijd. Echter voor sommigen is dat helaas nu al het geval, zo ook voor Fieke zo te zien. Ik wilde daarop antwoorden, maar roeier deed dat al. Ik was - dacht ik - goed bezig door mijn 4 (van 8 stuks F1 zaden, klein soortje, weet niet meer welke, zakje weggegooid) overgebleven snackkomkommer eergisteren in de tuinkas te plaatsen na afharden. Maar die wind van gisteren vandaag. Helaas ontbreken nog enkele ruiten uit mijn kas, dus ik hoop dat ze het goed houden, anders is het ook voor mij kwamkwammertijd. Ik zie wel lichte randen op de grote bladen. Maar na morgen gaat de wind wat minderen en komende week gaan de ontbrekende ruiten erin, dus afwachten maar. Quote
Fieke Geplaatst: 24 mei 2020 Geplaatst: 24 mei 2020 @roeieren @HuubvG bedankt voor jullie reactie!! Ze werden goed afgehard, ik denk dat de wind dus de boosdoener geweest is samen met mijn ongeduldigheid. Ik had ze wat groter moeten laten worden denk ik. Op naar een 2e lading en hopelijk nog wat komkommertjes deze zomer! Quote
roeier Geplaatst: 24 mei 2020 Geplaatst: 24 mei 2020 Ik heb op 4 April gezaaid, want toen zaten er even wat warme dagen aan te komen. De ontkieming was onmiddellijk, maar sindsdien is de temperatuur te laag geweest voor de komkommers om door te zetten. Het is dus wachten op warmte, meer groei, en dan pas kunnen ze de volle grond in. Dit is een pakje gekocht zaad, ik weet niet precies wat ik kan verwachten van de komkommers, ik hoop op schattige kleintjes. Quote
JessicaL Geplaatst: 24 mei 2020 Geplaatst: 24 mei 2020 Ik heb ze eerst binnen best groot laten worden in een 1 liter potje tot ik ze naar buiten deed. Staan nu toch ook buiten maar groeien nog steeds, ondanks wind en kou. 1 Quote
netraam Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Ik heb inderdaad hetzelfde gedaan en voor mij lijkt dit tot nu toe goed uit te pakken Quote
Fieke Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 @netraam @HuubvGen @roeier Ik heb een laatste reddingspoging ondernomen. Ik heb ze onder plastic flessen gezet (met de dop open) in de hoop dat ze heeeeeel misschien er terug doorkomen. Baad het niet dan schaad het niet zeker😬 Quote
HuubvG Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 @Fieke, het hartje met de kleine blaadjes ziet er nog wel fris groen uit. Wie weet gaat het vanuit dat punt verder, het weer is er goed voor. Ik weet niet of het helpt als je wat van het verlepte en verschrompelde spul weghaalt. Succes, ik ben benieuwd wat er van komt. 1 Quote
netraam Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 (aangepast) Op mijn komkommer welke buiten staan ontdekte ik vanmorgen wat scheurtjes in de stengel. Ook zijn de onderste bladeren een stuk geel groeniger dan de nieuwe bladen. Sommige ranken worden een beetje touwachtig. Dit is vooral bij de plant die al de meeste komkommers maakt, de andere plant heeft het een stuk minder. De echte kleur van het blad fotograferen is lastig, maar een goede vergelijking kan je maken met de nieuwere bladeren achter de gefotografeerde. Is dit normaal bij een komkommer en hoe komt dit (kou? hitte? wennen aan de volle zon?), of moet ik actie ondernemen? 28 mei 2020 aangepast door netraam Quote
CelineK Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 Iemand enig idee hoe lang het duurt voordat mijn komkommerplanten niet meer slap gaan hangen door de felle zon? Ik heb ze nu maar allemaal in de schaduw gezet, maar het lijkt me dat ze toch wat beter gaan groeien wanneer ze in de zon staan (en dus niet meer slap worden) Quote
netraam Geplaatst: 29 mei 2020 Geplaatst: 29 mei 2020 @CelineK Ik zou het helaas ook niet weten. De bladeren van mijn komkommers zijn zo raar van kleur door zonnebrand vermoed ik. Vandaag eens goed opgelet, en het zijn precies de bladeren waar de zon de hele dag op staat. Quote
JessicaL Geplaatst: 29 mei 2020 Geplaatst: 29 mei 2020 ik heb de mijne een week of anderhalf afgehard door ze in de middag onder de parasol te zetten. Ze groeien nog steeds enorm hard. Ik heb ze enkel in de ochtend en avondzon gezet. Dan gingen ze in de ochtend nog wel eens slap hangen maar herstelden zich in de schaduw Quote
D_SDennis Geplaatst: 29 mei 2020 Geplaatst: 29 mei 2020 @netraam Vanwaar dat zwarte plastic? Dat is niet echt bevorderlijk voor je bodemleven en wellicht daardoor een verstoring van je voedingsopname. Maar meer voor de hand liggend is mogelijk dat het veel te heet wordt net onder en ook boven het zwarte plastic. Daar houden komkommers ook niet van. Quote
Mark90 Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 Goedenacht allemaal aangezien het hier over de komkommertjes gaat plaats ik hier mijn vraag ik heb een komkommer 5 dagen geleden geënt op een pompoen gewoon om te kijken of het lukt wonder boven wonder leeft het plantje nog maar gaat nu wortels schieten boven het ent punt? Is dit de bedoeling aangezien het mij logisch leek dat ik hem ging enten zodat hij op de wortels van de onderstam zou groeien is er iemand die hier enige tips voor heeft? groetjes mark Quote
TomP Geplaatst: 1 juni 2020 Geplaatst: 1 juni 2020 Wortels boven de ent kunnen volgens mij geen kwaad want is ten slotte het bovenste deel dat je wil voor je opbrengst. De extra wortels kunnen ook vocht en voeding opnemen dus laten. Belangrijkste (ben zeker geen expert!!) volgens mij is het verwijderen van uitlopers (dus geen wortels!) onder de ent want dat is dan pompoen wat je niet wil. Quote
Mark90 Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 Even een update over ent Ik heb mijn vraag op yt geplaatst en antwoord gekregen van Rob Herwig de wortels boven de ent moeten eraf hij moet groeien op de onderstam lukt het niet en sterft hij af helaas volgende keer beter hoop dat jullie er ook iets aan hebben Quote
JessicaL Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 De eerste snackkomkommers groeien in rap tempo... moet ze echt tegen een klimrek gaan zetten want ze groeien als een idioot, zijn inmiddels een goede meter hoog Quote
Mellie Geplaatst: 8 juni 2020 Geplaatst: 8 juni 2020 Hmm, Iznik, is dat een Turkse komkommer? Ligt nl wel in Turkije. Leuke soortnamen gelezen hier. Mijn komkommers beginnen net een beetje fatsoenlijk te groeien. Ik heb Chinese slangen en 2 andere soorten waarvan ik even niet weet hoe ze heten. Op 20/5 met Moederdag hebben we bij mijn moeder al 4 of 5 komkommers geplukt. Haar plant hing behoorlijk vol en tig bloemen. Snackkomkommer maar toch, gewoon al komkommer. Mijn planten hebben net pas een blad of 4/5! Hoe doet iedereen dat toch met die grote planten? Volgens mij was ik hartstikke op tijd met planten. Ze groeien ook wel, alleen niet zo snel geloof ik als ik de rest zo zie. Ik had 2 weken geleden nog 2 komkommerzaadjes in de grond gestopt die uit een zakje zijn gevallen. Ik weet niet welke. Ze staan sinds vanmiddag buiten op de patio. Niet gelijk te koud met deze week. Quote
JessicaL Geplaatst: 9 juni 2020 Geplaatst: 9 juni 2020 Op 7-6-2020 om 10:55, NewbieGuy zei: Welke soort(en) Jessica? Iznik? Jup Iznik F1 verwacht volgende week de eerste te plukken want ze gaan heel hard nu. Vandaag klimrek installeren want een was al bijna omgewaaid deze week Maar klimrek lag nog bij schoonmoeder...dus gisteren even snel opgehaald. Quote
JessicaL Geplaatst: 9 juni 2020 Geplaatst: 9 juni 2020 Zo staat de grootste vrucht er nu bij, aan elke plant heb ik wel een tiental vruchtjes hangen en ongeveer net zoveel beginnen van vruchtjes. Notitie aan mezelf; volgend jaar is 1 groot laten worden voldoende 😜 De plant is pas 9 april voorgezaaid binnen en 2 maanden later is het al dit Super soort voor mij als beginneling om gemotiveerd te blijven. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 juni 2020 Geplaatst: 12 juni 2020 Nog heel even geduld... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.