donaldk Geplaatst: 13 november 2020 Geplaatst: 13 november 2020 Op 7-10-2020 om 13:51, Mellie zei: Nou, kon toch niet wachten met doorspitten, dus dingen even anders gedaan en zojuist 2 u lang lekker aan het neuzen geweest. Inmiddels passen enkele zaken niet meer in het originele zakje. Heb 2 zakjes vervangen voor een grotere. De kleintjes hergebruikt voor een aparte lichting met bonen en capsicum. Nog een aantal kleine zakjes erbij gedaan, mocht iemand net te weinig hebben. Het is echt een ontzettend leuke mix geworden (was het al met dank aan Flup! en ik vermoed dat er nog veel zakjes te klein gaan worden. O, en ik had nog wel NZ spinazie van 2018. Dat erbij gedaan. En dan in de categorie blunders.... Bij de capsicum heb ik een fout gemaakt... Ik heb een zakje met verrassingszaden gemaakt met allerlei zaadjes waar ik of heul veul of juist nog enkele van had. Te weinig om er een apart zakje voor te maken. Toen pakte ik nog wat Turkse kil biber zaden om dat erbij te doen. Stuk of 4. In het zakje gedaan, zie ik dat het het zakje lemon drop is. Dat lag er naast. Stomstomstom. Dus..... daar zitten behoorlijk wat zaden in van de lemon drop, maar 4 ervan zijn van de tr kil biber peper. Mocht je dus geen geel pepertje krijgen straks, maar een lang dunne. Dan weet je dat het geen lemon drop is. Morgen absoluut geen tijd voor de post, maar vrijdag wel en heel misschien vanmiddag nog. Bij de Lemon Drop zit je inderdaad zo op de Duizend zaden. Ik moet hier nog ergens een zak hebben waarin het zaad dat in de pepers al droog was geraakt, echt een zakje vol, duizenden zaadjes. Mensen die nog een Sinterklaas cadeautje willen, kunnen mee doen net de Pass the Parcel Turbo zadenruil op www.chillipepers.nl. Ik heb zelf 19 soorten peperzaden op de lijst gezet en met een handvol mensen zitten we op 49 soorten, in het verleden waren we altijd met ongeveer 10 mensen en meer dan honderd soorten. Het gaat om peperzaden, dus heb je niets met pepers, wacht dan gewoon op deze mooie grote doos. We hebben wel een categorie bijvangst, maar de naam zegt het al. En de Lemon Drop zaadjes zijn gewoon van de oogst van dit jaar hoor, ik weet niet eens meer waar ik die grote zak heb liggen, lol. Op chillipeper.nl was er vroeger ook zo'n doos, maar die ging altijd stuk, raakte kwijt en kostte veel om te verzenden en kwam pas na het zaaiseizoen aan bij deel van de mensen, vandaar is er begin vorig decennium de turbo opgericht door Sol. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
RoosDeTuinier Geplaatst: 13 november 2020 Geplaatst: 13 november 2020 Ja inderdaad had wel wat zaden uit de lemon drop gehaald en blijkbaar ook het briefje... kon het zakje niet goed terugvinden, er staat wel op warning perongeluk kil biber zaadjes had 3x gekeken maar kon ze niet vinden.. dus als iemand denkt huh wat zijn dat voor zaden..dan is het de lemon drop😅 Quote
Nasuada Geplaatst: 14 november 2020 Geplaatst: 14 november 2020 Ik heb het adres ontvangen, helaas niet gered om naar postkantoor te rijden. Vandaag singel/ voedselbos gepland 420 gaten moeten maken pfffff maar gaat heel gaaf worden..pakket ligt in de auto en breng ik maandag weg. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Flup Geplaatst: 20 november 2020 Auteur Geplaatst: 20 november 2020 Hoe staat het ermee voor met de doos? Is die al verzonden en aangekomen bij SamanthaP? Quote
SamanthaP Geplaatst: 20 november 2020 Geplaatst: 20 november 2020 Vandaag de doos ontvangen, maar nog niet kunnen openen. De doos is mega zwaar, dus ik ben erg benieuwd! 2 Quote
SamanthaP Geplaatst: 21 november 2020 Geplaatst: 21 november 2020 Wauw! Wat een begin van mijn weekend 😍 4 Quote
Nasuada Geplaatst: 22 november 2020 Geplaatst: 22 november 2020 (aangepast) Yes, wat een gave doos hè...veel plezier ermee. 22 november 2020 aangepast door Nasuada Quote https://www.deblijehoeve.nl/
SamanthaP Geplaatst: 22 november 2020 Geplaatst: 22 november 2020 Hahaha “veel plezier” zegt Nasuada.... 😝Pure keuzestress hier hoor 🤣 Maar wat zit er ongelofelijk veel in, wat een diversiteit ook. Quote
Flup Geplaatst: 22 november 2020 Auteur Geplaatst: 22 november 2020 Dat lees ik graag! Ben nu ook benieuwd wat er allemaal in de doos zit, maar ik moet nog even geduld hebben. 🙂 Dat de doos qua inhoud is gegroeid en dat de inhoud divers is, is aan alle deelnemers te danken. 👍 En dat is natuurlijk ook weer een mooi begin voor volgend jaar, bij de nieuwe ronde. 1 Quote
Nasuada Geplaatst: 22 november 2020 Geplaatst: 22 november 2020 En geweldig dat de doos groter en groter wordt en dat iedereen ook veel toevoegt en meer geeft dan neemt. Wat zijn wij toch een leuke groep.🥰👍 2 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Flup Geplaatst: 2 december 2020 Auteur Geplaatst: 2 december 2020 Het pakketje is eindelijk aangekomen, de post had wat vertraging. Ben superbenieuwd! Ik moet nog even geduld hebben voordat ik het kan ophalen. Zodra ik het opgehaald heb (hoop over 2 weken), dan zal ik een overzicht maken van wat er in zit en hier posten. Iedereen ontzettend bedankt voor de deelname dit jaar, volgend jaar weer een nieuwe ronde. 6 1 Quote
Flup Geplaatst: 9 december 2020 Auteur Geplaatst: 9 december 2020 Zoooo, had even tijd tussendoor en heb besloten om de doos nu al op te halen. Ik dacht dat ik al een aardige start had gedaan met de doos, maar jullie hebben er helemaal een kleine schatkist van gemaakt! Waar het moestuinforum groot in kan zijn, echt ontzettend mooi! Ontzettend bedankt ook voor jullie bijdrage. Zoals beloofd heb ik ook een overzicht gemaakt van de inhoud. Heb bij veel zaden het oogstjaartal erbij gezet, dat is niet van elke zakje bekend. Bij zaden die te oud zijn voor een volgende ronde, heb ik ook aangegeven dat de zaden eruitgehaald worden. Ook de knolfook gaat eruit, mijn ervaring is dat die niet zolang goed blijft. Voor de liefhebbers kan ik, als alles goed gaat, voor de volgende ronde wel olifantenknoflook en Therador knoflook toevoegen. Ik heb nu ook al een paar dingen toegevoegd voor de volgende ronde, maar er komt meer aan. Als er verzoekjes zijn kan ik ook kijken of dat bij de zaadgoedvereniging aanwezig is, dan voeg ik dat ook toe voor een volgende ronde. De deelnemers die als eerste aan de beurt waren kan ik ook zaden opsturen uit de doos, de eerste deelnemers hadden natuurlijk niet de keus van de latere deelnemers. De doos zal ik op een koele en donkere plaats in huis bewaren, zodat de zaden zo min mogelijk aan kiemkracht verliezen. Volgend jaar is dat de basis zijn, aangevuld met nog veel meer van mijn kant, zodat er weer naar hartelust geruild kan worden. Genoeg geschreven, hier is de inhoud van de doos: Peulen Kelvedon Wonder Norli 2020 Stamdopper 2020 Pultsje op Reis 2020 (zelf als laatste toegevoegd) Revcenert Rijs Telefono tht 2023 (sorry, kon ik niet ontcijferen) Bonen Perle von Marbach 2019 Limka 2020 Westlandse dubbele zonder draad Stoksnijboon onbekend (witte bloem) 2020 Noordhollandse Bruine 2019 Citroenboontje 2019 Spatzeneier 2020 Stam Kievitsboon 2020 Wieringer Boontje 2019 Pronkboon Grilj 2020 Pronkboon Streamline 2020 Pronkboon stok roodbloeiend Pronkboon Preisgewinner 2016 (-> wordt voor de volgende ronde eruitgehaald) Peper & Paprika Schwarze peperoni 2020 Verrassing met zaden van Tr Kil Pimentos de Padron Lemon Drop 2020 Marconi Purple 2019 (Paprika) Pfefferoni Glockenpaprika 2018 (Peper!) Big Vinho Amarela 2018 Fakir Red 2019 (Paprika) Etkezesi Pelso 2019 (Paprika) Jarik 2020 (Paprika) Barancio snackpaprika 2020 Sweet Black Hungarian 2019 (Paprika) Red Hot Cherry 2020 Hungarian Wax Yellow Peppadew 2018 Shishito Lunchbox Red 2020 (Paprika) Mini Chocolate Bell 2017 (Paprika) Verrassingszakje Chinese 5 Colour Amanda 2020 (Paprika) Brazilian Starfish 2020 Numex Conquistador 2020 Snackpaprika 2018 Groenbemester Japanse haver 2020 Mosterd 2 zakjes Phacelia Tomaat Numex Suave Orange Kruisbestomaat 2018 Trostomaat cherry rood 2020 Cinnamon Pear 2020 Amethyst Jewel Chocolate Cherry 2020 Red Pear 2019 Brad's Atomic 2020 Gele peer tomaat 2020 Yellow Pear 2018 Snowberry 2017 Indigo Rose 2020 Tommy Toe 2020 Verrassingsmix Opa's Liebling 2019 Barry's Crazy Cherry 2020 Black Krim 2020 Mayerhofer Fleischtomate 2018 Black Cherry 2020 Quedlinburger Fruehe Liebe 2020 Pompoen, Kalebas, Courgette, Patisson, Meloen Golden Hubart 2018 kalebas Pompoen groot Sierkalebas fles Custard White 2019 Patisson Vijgenbladpompoen Bittermeloen Sopropo 2020 Fleskalebas (sier) Kruiden Dille 2020 2x Kervel 2020 Zoethout Postelein 2020 Venkel 2019 + 2020 (-> 2019 wordt voor de volgende ronde eruitgehaald) Platte peterselie 2020 Chinese bieslook 2020 Hyssop Koriander Lavendel Lavas 2018 Dropplant 2020 Turkse tabak Tabak K-101 2019 + 2020 Tabak Lime Green 2020 Moederkruid 2020 ABC-Kruid 2020 (zelf als laatste toegevoegd) Knoflook pittig (wordt voor de volgende ronde eruitgehaald) Knoflook 2 bollen kan Russisch of Messidor (wordt voor de volgende ronde eruitgehaald) Kool Komatsuna 2020 Radijs mix Easter Egg 2019 Diepholzer Dickstrunk (blauwe kool) 2018 Bloemkool Self Blanching 2019 Palmkool tht jan 2021 (wordt voor de volgende ronde eruitgehaald) Kailan Overige groente Snijbiet 5 Colours Snijbiet Lucullus 2x 2020 Stengelsla Celtuce 2019 + 2020 Schorseneren Verbeterde reuzen nietschieters 2018 (kiemtest 2020 ++) Rucola 2020 Eikenbladsla 2020 Nieuw-Zeelandse spinazie 2018 +2020 (2020 heb ik zelf als laatste toegevoegd) Popcornmais 2020 Ananaskers Pubescens 2020 Bladmosterd Purple Frills Kardoen Aubergine Violet 2020 Aubergine gestreept Zomerspinazie type Noorman Boomspinazie 2020 Bloemen Verrassingsenvelopjes met kleine zonnenbloem, kaasjeskruid en struikzonnenbloem 12x Tagetes Orange Flame 2020 Tagetes medium oranje geel Tagetes hoog oranje Goudsbloem 2020 Zegekruid 2020 Malva sylvestris 2020 Dianthus Amurensis 2020 Kogeldistel 2020 Roze papaver 2020 2x Wijnblad 2020 Rode wonderklaver Petunia superbissima mix 2020 Cosmea 2020 Zonnenbloem mix 2020 Kardoen 2020 Zonnenbloem Velvet Queen 2020 Malva roze + wit 2020 2x Akelei wit + paars 2020 Vingerhoedskruid 2019 Armeria Maritima roze Koningskaars 2020 Lupine paarstinten 2020 Phacelia Grote kaardenbol Rode klaver Digitalis Lijnzaad Tricolor 2020 Kokardebloem 2020 Hibiscus 2019 Mirabilis Jalapa Limelight 2020 Kattenstaart 3 3 Quote
Mellie Geplaatst: 9 december 2020 Geplaatst: 9 december 2020 Wat een werk ook om alles te organiseren!Petje af voor je. Zag wel dat de numex suave orange bij de tomaten staat. Dat is een heel lekker fruitig pittig pepertje. Niet superheet, Maar heet genoeg om niet te verwarren met een tomaat. Ik wil die doos! Tof hoor allemaal 1 Quote
Flup Geplaatst: 10 december 2020 Auteur Geplaatst: 10 december 2020 Dank je, ik zal dat gelijk aanpassen. 👍 Dit zakje zat bij de tomaten en zoveel tomatensoorten ken ik niet, vandaar. Mocht er nog iets tussenzitten wat je het liefst komend jaar al wilt zaaien, stuur maar een pb. Het organiseren vind ik leuk om te doen en ik vind het nog leuker dat iedere deelnemer ook goed meedoet. Dat maakt de motivatie voor komend jaar alleen maar meer. 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 december 2020 Geplaatst: 11 december 2020 Leuk hoor. In principe had ik wel mee willen doen, ik had gewoon geen puf en weinig zaden. Wat is Pultsje op Reis trouwens voor een erwt? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 12 december 2020 Geplaatst: 12 december 2020 Klinkt als een Fries erwtje met een koffertje in zijn hand. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 12 december 2020 Geplaatst: 12 december 2020 (aangepast) Bron: 12Naslagwerk-omslagi-deel1.pdf (werkverband-frieserassen.nl) Dat Fries is toch niet zo moeilijk? Peultjes is bijna hetzelfde, en naar mijn idee zou reis misschien rijshout kunnen zijn, waar traditioneel peultjes aan gekweekt werden voor gaas zijn intrede deed. Maar je weet het nooit met die Friezen..... Sonnema Berenburg Reclame - It Kin Net - YouTube 12 december 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Flup Geplaatst: 13 december 2020 Auteur Geplaatst: 13 december 2020 (aangepast) Een lekkere erwt, vind ik. Gemakkelijke en ongecompliceerde groeier, zonder vieze draad. Dat zijn peulen altijd wel, maar deze is nog makkelijker. Een blijver in onze tuin in ieder geval. Heb vorig jaar deze erwt met roeier geruild en dit jaar geteeld. De plant wordt ongeveer 1 meter hoog (schatting). Ik teel de peulen wel altijd tegen gaas, dat werkt toch beter dan zonder ondersteuning, vind ik. 13 december 2020 aangepast door Flup Quote
mdubbelm Geplaatst: 25 december 2020 Geplaatst: 25 december 2020 Ik probeer weer wat actiever te worden op het forum... doe volgend jaar graag mee! Quote
Hof21 Geplaatst: 2 januari 2021 Geplaatst: 2 januari 2021 Ik zou volgend jaar ook heel graag meedoen. Quote
Tanja65 Geplaatst: 24 februari 2021 Geplaatst: 24 februari 2021 Ik ga ook weer proberen de draad op te pakken. Wil je mij aan de lijst toevoegen? En de eerste zaadjes zitten alweer in de volle grond, laat de lente maar komen! Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Flup Geplaatst: 24 februari 2021 Auteur Geplaatst: 24 februari 2021 Tegen de tijd dat de bio-zadendoos weer wordt opgestart, zal ik een nieuw topic maken. Dan blijft het overzichtelijk. Iedereen die dan mee wil doen en aan de paar voorwaarden voldoet, kan zich dan aanmelden. 1 Quote
simonvb Geplaatst: 9 maart 2021 Geplaatst: 9 maart 2021 Ik heb genoeg zaden, weer veel gekocht bij de groepsaankoop van Velt maar wil graag wat rassen ruilen om te zien welke het hier het beste doet/lekkerste is. Wil me dus ook graag inschrijven voor de volgende ronde. Quote
Arja Geplaatst: 13 mei 2021 Geplaatst: 13 mei 2021 Vraag over citoenboontjes die ik (waarschijnlijk) afgelopen najaar uit de zade doos scoorde: zijn dit stok- of stambonen? Google vertelt mij dat het allebei zou kunnen, dus misschien kan degene die ze in de doos deed meer vertellen. Quote
Mellie Geplaatst: 13 mei 2021 Geplaatst: 13 mei 2021 Oei.. ik heb wel citroenbonen, maar weet niet meer of ik ze erin heb gedaan? Die ik heb, zijn stok. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.