Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@weknow dank je!

Ben er zojuist achter gekomen dat er iets rozigs groeit pal naast mijn braam.....ik heb m 2 maanden geleden gekocht en hij staat in potgrond vd welkoop.....iemand enig idee wat t is?

IMG_20200508_114253.thumb.jpg.26cba0bb92fdf240e5f046df6465b8ab.jpg

Geplaatst:

Dat zou gewoon een scheut van de braam kunnen zijn, maar dan zit er wel groeikracht in het wortelstelsel.

Onmogelijk om iets met zekerheid te zeggen als er zelfs nog geen blad is, maar als dat er eenmaal is en het is braam, dan zou je het hier niet meer vragen.

Je zult vrij snel blad zien, dan weet je meer. Ja, eventueel zou je wat aarde kunnen verwijderen om te zien of deze scheut uit het wortelstelsel van de braam komt, maar ik weet niet of dat altijd snel te zien valt.

Geplaatst: (aangepast)

Sorry,  de vorige vraagsteller heeft nog geen antwoord maar ik kom toch tussendoor. Met de vraag wat dit is. Ik zie het overal in de tuin opduiken. Bij dit grote exemplaar woont een hommel aan de voet, dus ik wil hem eigenlijk niet uittrekken. Maar hij is nu al 50 cm. 

15891266628791454300916.jpgIk dacht misschien een zaailing van de kaneelbasilicum. Ik weet dat de zaailingen niet allemaal basilicum zijn, maar weet niet meer hoe ze er dan uitzien.

aangepast door fre3ke

In mijn tuin is bij de nieuwbouw van alles aangeplant om het geheel in het landschap te laten passen. Geen schuttingen maar een houtwal bijvoorbeeld. De meeste aanplant kan ik inmiddels wel benoemen, het zijn voornamelijk inheemse types als meidoorn, lijsterbes, hazelaar, Gelderse Roos, sleedoorn, sporkehout, enz. Nu staat er iets tussen wat ik niet thuis kan brengen. Het heeft vierkante stelen, begint nu kleine bloemetjes te krijgen en heeft behoorlijk last gehad van zwarte luis. Ik ben benieuwd wat het is, vast iets heel erg voor de hand liggends, maar ik kom er hier niet uit. 

Edit: grrrr en nu heb ik ruzie met het fotogebeuren.

aangepast door Arja
Geplaatst:

Ja. En dan denk ik eigenlijk aan de Euonymus europaeus.  De 'wilde' dus.  Wordt veel in bosgoed aangeplant. 

• Thanks 1
Geplaatst:
On 5/10/2020 at 6:06 PM, fre3ke said:

Sorry,  de vorige vraagsteller heeft nog geen antwoord maar ik kom toch tussendoor. Met de vraag wat dit is. Ik zie het overal in de tuin opduiken. Bij dit grote exemplaar woont een hommel aan de voet, dus ik wil hem eigenlijk niet uittrekken. Maar hij is nu al 50 cm. 

15891266628791454300916.jpgIk dacht misschien een zaailing van de kaneelbasilicum. Ik weet dat de zaailingen niet allemaal basilicum zijn, maar weet niet meer hoe ze er dan uitzien.

Ik herhaal mijn vraag nog maar eens. Weet iemand wat dit is?

Geplaatst:

@ fre3kje Ik denk dat het iets van wilgenroosje oid zou kunnen zijn. Overigens of het basilicum is kun je heel gemakkelijk per plant ontdekken door een blaadje te plukken en te ruiken. Basilicum is onmiskenbaar. De plant op de foto zou, als et een vaste plant is, ook nog bijvoorbeeld een Phlox kunnen zijn...maar dan staat ie er al zeker een seizoen. Wilgenroosje is een echte snelgroeiende pioniersplant. 

Of het wilgenroosje is kun je o.a. ontdekken aan de wortels, die breed en kluwenachtig zijn. In het echt zou ik het meteen zien, op een foto ben ik nu niet 100% zeker. Als het dat is, dan zijn de malse jonge scheuten (zoals bij jou nu) overigens een echt smakelijk groente. Bladeren eraf en de steel even schillen met een dunschiller. Zowel rauw als even gewokt lekker. Maar wel even goed determineren, voordat je je dit probeert. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb volgende plant in mijn moestuin gezet en zelf ook opgekweekt alleen was ik in de veronderstelling dat het een aubergine zou zijn.

Maar hij lijkt niet op mijn andere aubergines.

Heeft iemand enig idee wat voor plant het kan zijn,

Alvast bedankt.

Gr,

Andrew

IMG_20200516_155818.jpg

IMG_20200516_155830.jpg

Geplaatst:

Dan mist hij de geur van de tomaat. Normaal is het een bekende geur, als ik een blaadje kneus ruikt deze niet naar tomaat?

En blad structuur lijkt ook niet echt op die van de andere tomaten welke ik heb.

Geplaatst:

Een nachtschade lijkt het me in elk geval. 

De ene tomaat is de andere niet, maar meestal stinken ze wel inderdaad. (Sommige mensen vinden het lekker, maar ik vind het afschuwelijk.) 

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

@weknow Dank voor je antwoord maar dat is het allemaal niet. Ik denk dat ik de bloei maar afwacht. Het valt me op dat het op plaatsen opduikt waar ik vorig jaar iets geplant heb, ik denk dat het een zaad is dat bij de kweker in de potgrond is gekomen.

1589822417397264569550.jpg

Geplaatst:

Mijn eerder geplaatste 'roze' ding is de afgelopen paar dagen als een gek gaan groeien en het is duidelijk een nieuwe scheut vd braam....blijkt dat er ondertussen ook 2 nieuwe scheuten bij de frambozen omhoog zijn gekomen. Lijkt een goede aankoop geweest te zijn voor die paar euro 

IMG_20200521_114448.jpg

Geplaatst:
On 5/14/2020 at 7:14 AM, Bit said:

Ja. En dan denk ik eigenlijk aan de Euonymus europaeus.  De 'wilde' dus.  Wordt veel in bosgoed aangeplant. 

Klopt als een bus. Inmiddels in bloei, dus helemaal leuk. 

20200522_134005.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Ik zie zojuist deze paddenstoelachtige ietsen in m'n komkommerbed naar boven komen. Iemand enig idee wat het zijn en wat ermee te doen?IMG_20200523_144604.thumb.jpg.8d52269b61395496d374211b1daf728e.jpgIMG_20200523_144544.thumb.jpg.4173f718e2e7efed67331d8738a9aef5.jpgIMG_20200523_144533.thumb.jpg.58b1661adf0e3d45da3de2ca94c628fc.jpg

IMG_20200523_144540.jpg

Dat zie je goed, dat zijn paddenstoelen.

Wat heb je gebruikt als toevoeging van je grond?

Paardenmest, compost of champost?

Zo te zien paardenmest, meestal gebruik je dat niet vers en dan krijg je dit verschijnsel ook niet of minder.

Op redelijk verse paardenmest komen vaak paddenstoelen groeien korte tijd nadat de broei er uit is.

Ik weet niet of je deze kan eten, als we niets meer van je horen weten we genoeg. 😉

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Bedankt voor je reactie. Haha, ik zal ze niet zomaar in m'n mond steken.

Volgens de persoon waar ik de mest vandaan had, hadden ze het gebokashied (als je dat zo schrijft) met lavameel. Ik ging er vanuit dat het dan niet heel vers meer was... 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...