Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2


Erny

Aanbevolen berichten

On 3/30/2021 at 6:41 PM, rorror said:

DSC_0189.JPG

DSC_0185.JPG

 

Wat voor een struikje is dit?

Erg lang geleden, en stiktoevallig als het klopt, maar Rorror, was dit toevallig bij de kleine zandverstuiving van het Beekhuizerzand bij Harderwijk? Heb volgens mij exact dezelfde ribes ooit op de foto gezet, èn een stek van genomen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Dashbro zei:

was dit toevallig bij de kleine zandverstuiving van het Beekhuizerzand bij Harderwijk?

 

Zou heel toevallig zijn geweest, maar dit was bij Staatsbosbeheer Hollands Duin, bij Noordwijk.
Leuk bosje om eens heen te gaan om te wandelen. Leuk om eens te combineren als je de bloembollen velden in bloei wilt zien. Dat was voor ons de reden om daar eens in de buurt te gaan lopen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minutes ago, rorror said:

 

Zou heel toevallig zijn geweest, maar dit was bij Staatsbosbeheer Hollands Duin, bij Noordwijk.
Leuk bosje om eens heen te gaan om te wandelen. Leuk om eens te combineren als je de bloembollen velden in bloei wilt zien. Dat was voor ons de reden om daar eens in de buurt te gaan lopen.

 

Bedankt voor de tip! En mocht je eens in de buurt zijn- dat Beekhuizerzand en de naastgelegen Hierdense beek (vloeit uit de Pingoruïne "Uddelsemeer" uit op het Veluwemeer), dat zijn fantastische wandelgebieden, niet zozeer op moestuingebied, maar de diversiteit is top. Van wilde jeneverbes tot de ervan vretende edelherten.

 

Hollands Duin staat genoteerd, stond al op de "najaars bucket list" vanwege de paddenstoelensoorten, maar nu nog meer zin om daar eens wat vroeger te wandelen! Misschien dat ik het van de zomer combineer met de hoop om eindelijk zeevonk te zien.. 

 

Maar mijn excuses, dit was wat offtopic- om het goed te maken heb ik nog een plant die ik niet kan plaatsen. Een vrij gote plant, bloeide met een ø3cm bloemknop met forse oranje bloem, apps geven "Paulownia" als resultaat.. Bijgevoegde foto is van de plant, die op braakliggend terrein groeide..

IMG-20200817-WA0010.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet me denken aan een plant die ze in Frankrijk eetbaar noemen maar volgens mij geen oranje bloem. Heb je een foto van de bloem ? De naam ligt op t puntje van mijn tong in t Frans.

is het niet grote klis? ( grande bardane)

 

De vorm van de plant , de opbouw en het oudere blad doet le ook denken aan Malva, kaasjeskruid. Je kunt de grootte van het blad niet goed bepalen. Maar ook die heeft geen oranje maar paarsige bloem 

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

De plant was 1,5 meter hoog ongeveer, met groot blad. Zeker 30cm breed. De bloem was geloof ik gelijkend naar die van de Datura, en feloranje. Stond op een braakliggend terrein, waar ook pompoen en watermeloen ingezaaid was, waarschijnlijk door een enthousiaste wildkweker. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)
7 uren geleden, garden-noob zei:

niet gezaaid

Heeft het enige geur? Het doet me een beetje denken aan dragon/lavendel of een dergelijke plant en dan zou de geur een aanwijzing kunnen zijn. 

aangepast door appelvrouw
  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 hours ago, appelvrouw said:

Heeft het enige geur? Het doet me een beetje denken aan dragon/lavendel of een dergelijke plant en dan zou de geur een aanwijzing kunnen zijn. 

 

geen geur zoals de lavendel die ik ook heb en er toch wel echt anders uitziet dan dit mistery :)

 

De blaadjes voelen fluweel zacht. ik denk ook dons achtige haartjes te zien zitten wat dat zachte gevoel kan verklaren.

 

image.thumb.png.3215610a171342ef26a83e0cb783dcfb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kom vooralsnog niet verder dan smeerwortel :(

https://www.floravannederland.nl/planten/gewone_smeerwortel

 

Maar die link heeft fotos waarop die dons glans ontbreekt zoals ik zojuist gepost had op die plant in mijn tuin.  Het blad lijkt verder wel redelijk vergelijkbaar voor zover ik kan beoordelen.

 

Eerlijk gezegd ben ik voor het eerst bezig met indentificatie en heb dus geen goed idee waar ik op letten moet. Uberhaupt ben ik echt wel nog steeds een noob :).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik volg toch ook eerder appelvrouw en brabantse tuinprins, lijkt wat op lavandula stoechas  of een veredelde afgeleide (groter blad, donsachtig etc) wat hier vaak in tuincentra wordt verkocht als terrasplant, weinig winterhard en dus meestal niet overlevend, maar we hebben natuurlijk dit jaar geen winter gehad. Die schiet dus terug uit de lagere houterige vertakkingen (dit is niet uitgezaaid). 

Je gaat het evenwel  sneller kunnen bepalen welke plant het is als de aanzet tot bloemen gevormd wordt.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

thx all!! zal ik het dode hout maar weg halen en dan gewoon op een goed plekje zetten en dan zien we wel of en zo ja er wat voor bloemetjes aankomen.

 

Of wellicht gewoon weg er mee en verder met aardappelen :)

 

Mocht het toch uiteindelijk smeerwortel blijken dan heb ik me laten vertellen dat dit goed zou zijn voor de compost. Wellicht een reden om em aan te houden.

Ik wil er verder geen aandacht aan besteden aan deze zak. Dus of ze redt het op zich zelf of het houd ergens op.

{1}Ik bedoelde fysieke aandacht. Ik wil uiteraard over al mijn planten blijven nadenken en filosoferen.{/1}

Maar gezien afgelopen winter niet erg spannend was voor deze plant verwacht ik dat ze nog wel even door gaat op deze manier :)

aangepast door garden-noob
to be more nuanced
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...