Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

De tweede ziet er uit als verse rozetten van de basterdwederik.

Geplaatst:

Ja idd denk ik dat het de basterdwederik is, net opgezocht op internet, en het klopt dat het een zaad onkruid is maar ook wortelstokken heeft, die kwam ik ook tegen. Het stond over de hele tuin en ik ben het voorlopig nog niet kwijt! 

Geplaatst:

Ja het is jacobskruiskruid idd, fijn zeg ! Eindelijk duidelijkheid.

Geplaatst:

1e Ja, zoals Jorieke zegt.

2e is basterdwederik of wilgneroosje of teunisbloem. Ik denk de eerste. Lijken drie heel verschillende misschien, maar zijn nauwe verwanten. Als je ze probeert uit te doen, heb je een kluwen grove wortels en het gaat erg moeilijk om ze zonder gereedschap weg te krijgen...? 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ja weknow dat kan wel kloppen, we hebben overal in de tuin van die diepe kronkelige wortelstokkken uitgegraven, maar er zijn ook plakkaten met die frisgroene plantjes die je er zo uit kon krijgen. Als ik het goed begrijp kunnen ze zich op beide manieren verspreiden, met zaad en met wortelstokken ?

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Iemand een idee welke boom dit is, mijn schoonbroer doet deze weg uit zijn pas gekochte huis:

image-5b6155a3-daad-465d-bc8d-a99f5f6234327794648050736357153.thumb.jpg.50c2bc1e72369080e21869b9b3b62384.jpg

aangepast door simonvb

Geplaatst:

Hallo allemaal, 

heeft iemand een idee wat dit voor plant is? 

35390B0A-BD8D-4136-BA79-0084A52970BF.jpeg

CC34DCA0-88C0-4640-AE5C-C228ADFD04AC.jpeg

Geplaatst:

De wortels lijken op pastinaak maar het blad niet

Geplaatst:

Niet dat het blad erop lijkt, maar is het mierikswortel? Als je er wat afschraapt, ruikt het dan sterk?

Geplaatst:
Op 4-9-2020 om 22:41, fre3ke zei:

Ik heb weer iets onbekends vanuit de compost groeien en ik ben benieuwd wat het kan zijn. Het ziet er tropisch uit en ik wil graag weten of ik het moet uitgraven en warm laten overwinteren. 

PHOTO_20200902_163613.thumb.jpg.05a0c9d39d75ea17716badf23ddc6b71.jpg

Super laat, maar lit lijkt wel op de rubberboomplant. Ook die rold zich uit

Geplaatst:
1 uur terug, mdubbelm zei:

Niet dat het blad erop lijkt, maar is het mierikswortel? Als je er wat afschraapt, ruikt het dan sterk?

Ik zal het nog eens uitproberen, @mdubbelm. Vlg mij niet. We hebben veel van deze wortels afgelopen winter  gerooid, en ik dacht dat ze van het st Jacobs kruiskruid waren, maar het blad klopt niet.. ik ga toch nog ff checken. We vonden deze wortels overal in de tuin. Misschien ga ik hem wel in een pot zetten en kijken wat het wordt.  Maar hij moest zn plaatsje midden in het kool-bed toch afstaan.. hij krijgt een plekje aan de zijlijn. Maar ik denk dat de wortels nog overal in de grond zitten, we kregen ze er heel moeilijk uit.

Geplaatst:

Mierikswortel is langer en dunner. Dit ziet er veel tropischer uit en is beduidend minder scherp in zijn vorm.
Het doet mij ook denken aan Indisch bloemriet (is canna, maar met een mooiere naam [emoji2957])

Geplaatst:

@Mellie, ik denk dat jij reageert op de verkeerde foto. Die laatste blaadjes is inderdaad Canna, maar dat was een foto van een half jaar geleden. Moestuinoma heeft iets anders, wortels met een soort rozenblaadjes (geen idee wat het is).

Geplaatst:

Ik heb van de wortel geproefd, vandaag, en het smaakt niet scherp, @mdubbelm, eerder zoetig!  Dus het is geen mierikswortel. Die zag ik liggen in de bio winkel en leek er verdacht veel op ! Ik heb de 2 uitgegraven wortelstokken in een grote pot gezet, en voor straf in de hoek (van de tuin) gezet, dan kan ie verder groeien en zullen we zien wat het wordt. 

Maar de blaadjes lijken idd  op klaver, @acpronk. Het heeft zich uitgezaaid over de hele tuin. We zullen het zien.... verrassing! 😆

Geplaatst:

@fre3ke oops ja ik reageerde idd op de laatste 2 berichten. Die hadden alletwee niets met elkaar te maken blijkbaar.

Geplaatst:

Walsteinia ternata, goudaardbei ??? 

Geplaatst:

Hij lijkt sterk op mijn bosaardbei. Die overigens gewoon eetbaar is en enorm woekert. 

Geplaatst:
Op 16-3-2021 om 10:00, simonvb zei:

Iemand een idee welke boom dit is, mijn schoonbroer doet deze weg uit zijn pas gekochte huis:

image-5b6155a3-daad-465d-bc8d-a99f5f6234327794648050736357153.thumb.jpg.50c2bc1e72369080e21869b9b3b62384.jpg

Dit ziet er uit als een jonge Liriodendron tulipifera (de echte tulpenboom, dus geen magnolia want dat is de 'beverboom').

Wordt op de lange termijn een grote tot zeer grote boom

Geplaatst:

Ribes Sangiuneum..sier ribes,  een prachtig struikje.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Het is zeker een prachtige struik. Als ik er nog eens in de buurt ben, ga ik een stek nmen.

Nu ik de naam google. Zie ik dat het familie van de aalbes is. Verklaard ook meteen waarom ik het blad op die van de aalbes vond lijken.

Hoe de struiken er nu bijstonden, kwam er geen geur vanaf. Komt dat van de bloemen, of de vieze bessen?

Wat ik wel rook in het bos, waren de konijnen. Altijd heel raar, ik ruik ze altijd eerder dan dat ik ze zie. 🤣

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic