Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Je Issai heeft zelfs al bloemknopjes. plant je hem in een behoorlijke pot eof nog beter in de volle grond. Gaat flink aan de groei!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Samantha05, Issai is gevoelig voor spint, zeker op een hete droge plek, zoals jouw hoekje zo te zien is. Als de temperaturen oplopen is het wellicht beter om hem meer in de schaduw te zetten.

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Op 16-6-2015 om 15:14, Goldfish zei:

Issai: jaar 1 of 2 na aanplant. Daarmee een stuk vroeger dan de andere "gewone" kiwibessen (jaar 3-4). De Siberische kiwibes mag je trouwens ook in jaar 1 of 2 verwachten.

Dit is nu het derde jaar nadat ik mijn Issai hebt aangeplant, maar helaas nog niets.
Volgend jaar gaan we verhuizen, misschien toch maar eens stekken en meeverhuizen

Geplaatst:

Jammer om te horen.   Het probleem met Issai is wel dat het geen stabiel ras is, Issai betekent niets anders dan iets als "''één jarig".  Hierdoor kunnen er ook exemplaren tussen zitten die er net zo lang over doen als de raszuivere Act Arguta, iets wat dacht ik @appelvrouwook overkomen is. 

Geplaatst:

Issai betekent niets anders dan iets als "''één jarig"

Klopt volgens mij niet. Ik heb altijd begrepen dat 'Issai' Japans is voor 'klein' of 'dwerg'. 'Issai' kom je ook bij sierplanten wel eens tegen (bijv. Styrax japonicus 'Issai' ) en het heeft dan betrekking op de uiteindelijke grootte van de plant in verhouding tot de gewone soort.

Als een Actinidia arguta 'Issai' na 3 jaar nog niet bloeit dan moet je je afvragen of het wel een echte 'Issai' is en geen simpele zaailing. Andere mogelijkheid is dat er verschillende klonen van 'Issai' in omloop zijn waarbij er klonen zijn die slecht of niet willen bloeien.

Geplaatst:

Dat van die verschillende klonen is dat wat Christiaan de Kezel e.a. een jaar of 8 geleden beschreven in hun boek over kiwi & kiwibes.  Ik meen daar ook die vertaling gelezen te hebben, maar kan het zeker mis hebben, dus ik ga mee met de uitleg van de Tuinprins uit Brabant.  Ik spreek maandag een Japanse tuinliefhebster die in Nld woont, dus zou het ook nog kunnen vragen aan haar. 

Geplaatst:

Net een aantal van die kiwibessenplantjes besteld. Was me tot over een paar dagen nog een onbekende fruitsoort.

On 5/13/2021 at 1:43 PM, appelvrouw said:

Ik heb nog steeds geen kiwibessen

Hoe lang staan ze er al misschien? Er zit toch een vent tussen, want zonder lukt het niet hé?

Geplaatst:
Op 12-5-2021 om 09:35, Ğřěěň zei:

Dit is nu het derde jaar nadat ik mijn Issai hebt aangeplant, maar helaas nog niets.
Volgend jaar gaan we verhuizen, misschien toch maar eens stekken en meeverhuizen

Ik zou hem niet stekken, gewoon flink terugsnoeien en uitgraven. Met een goede nazorg zijn ze vrij makkelijk te verplanten. Wel vreemd dat je Issai na 3 jaar nog niet bloeit, dan gaat er denk ik toch wel iets mis. Vaak hebben de plantjes in het tuincentrum al hun eerste bloemknopjes, anders bij een goede verzorging toch altijd wel na 1 jaar.

Geplaatst:
Op 14-5-2021 om 09:21, Goldfish zei:

Dat van die verschillende klonen is dat wat Christiaan de Kezel e.a. een jaar of 8 geleden beschreven in hun boek over kiwi & kiwibes. 

Helaas is dat boek - beter een telershandleiding - nergens meer te vinden. Wel kwam ik dit artikeltje uit Pomopost tegen (uitgave van de Noordelijke Pomologische Vereniging).  https://edepot.wur.nl/412406 

Hierin een beschrijving van de vrucht en nuttige aanwijzingen voor wie ze wil telen. Aanplant, geleiding, snoei en rassen komen duidelijk aan de orde. Ikzelf doe het iets anders, maar zoals zo vaak in kweek en plantenland zijn er meerdere manieren om succes te hebben. 

Grappig dat bijvoorbeeld over winterhardheid veel minder gesomberd wordt dan op ons forum hier. En zoals al eerder gezegd, ondanks wat zwarte blaadjes, heb ik er in Zeeuws-Vlaanderen op zo een 12 km. van de kust niet wezenlijk last van. Ook hier een nacht vorst van rond de -11 graden toen de bladknoppen al uitliepen, na vele jaren minder kou. En als ik zie hoeveel bloei mijn volwassen kiwibessen dit jaar gaan hebben denk ik zelfs dat het een zegen was om eens een wat koudere winter te hebben....enfin...enkele periodes met wat noemenswaardige kou dan. Ik denk dat ik mijn eerste Issai nu 7 jaar geleden plantte en dat de oudste vrouwelijke rassen en een eerste mannetje nu 6 jaar staan. Dit jaar op twee planten na, met maar weinig bloemtjes (waaronder een Kukowa die wel al enkele jaren veel fruit gaf...persoonlijk vind ik die iets minder in smaak) toch zeker 7 planten die boordevol bloemknopjes staan. Ik verwacht een rijke oogst. 

Ik heb overigens de indruk dat ook een goede snoei in de wintermaanden...ik heb hierboven ergens verteld hoe ik die doe en leerde van Marc Geens van de Bessenproeftuin - een groot verschil kan maken in bloei en dus uiteindelijke opbrengst.

De afgelopen dagen heb ik al een rondje lang mijn planten gemaakt om alle twijgen (soms alweer 50 cm. gegroeid) zonder vruchtknoppen flink in te korten door ze na 2 a 3 knoppen en de lagere helemaal tussen mijn nagels weg te nijpen. Ze zijn nog zacht en groen en verteren snel in de compost. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst: (aangepast)

Drie jaar geleden heb ik ook een Issai gekocht om in mijn kas(je) te planten. Dit om vorstschade te voorkomen. En ik had gelezen dat Kiwibessen ook wel op professionele basis in kassen gekweekt worden. Hij staat in een speciekuip van 90 liter waarin ik onderin een aantal grote gaten geboord heb. Deze is ingegraven in de grond. Water en voeding via druppelaars tegelijk met ander fruit wat ik ook in mijn kasje kweek (nectarine, aardbeien, witte bes).  Op een zomerse dag krijgen deze wel 8-10x per dag water. Het eerste jaar hingen er al een stuk of 10-15 vruchtjes aan en die heb ik ook goed rijp gekregen. Het tweede jaar is hij flink gegroeid en ook best veel bloemen eraan. De vruchtjes leken ook gezet te zijn....maar vielen er later allemaal af. Ik snoei overigens alle lange twijgen best wel kort terug en zorg dat ze niet verstrengeld in elkaar groeien. Vorig jaar nog meer bloemen, maar later vielen die er ook weer voor 98-99% af. UIteinelijk heb ik vorig jaar een stuk of 10 rijpe vruchtjes gehad

Op dit moment staat de Issai echt massaal in bloei. Er staan wel meer dan 1.000 bloemen op de plant.  Zie de foto's.

Mijn vraag is nu: wat kan ik doen om meer gezette vruchtjes te krijgen die ook uitgroeien tot rijpe kiwibessen.  Volgens mij is de oorzaak dat de bestuiving in de kas gewoon niet goed genoeg is omdat er geen wind is of nauwelijks insecten vliegen. Kan ik zelf de bestuiving bevorderen zo ja hoe ? (k heb nu al eens een paar keer flink geschud aan de sruik sinds deze in bloei staat. Of moet ik met een penseeltje of wattensgaafje van de ene naar de andere bloem toe gaan ?

Of is de oorzaak dat de plant wellicht toch af en toe water te kort komt en door tijdelijke droogte de bloemetjes laat vallen.

Ik heb ook de ervaring dat het blad makkelijk verbrand bij erg heet zomers weer.

De nectarine en de witte bes kweek ik op dezelfde manier (dus kuip in de grond ingegraven en met druppelaars): dat gaat echt super goed, ieder jaar een grote oogst

149811281_KiwibesIssaikas0115mei21.thumb.jpg.c887ebb039b4362bcb2aebd7d97b172d.jpg1771061358_KiwibesIssaikas0215mei21.thumb.jpg.e0aaf0bf2eb1e2ee27902d3d299b7a91.jpg1589372772_KiwibesIssaikas0315mei21.thumb.jpg.89a729e928eabf111cb5953112279058.jpg

Wie heeft goede raad ?

aangepast door Mai Pensato

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

@weknow  Een van co-auteurs van de publicatie van De Kezel e.a.,  Filip Debersaques (hoofddocent aan de Uni van Gent) heeft samen met een Poolse vakbroeder (die meerdere kiwibes publicaties in het Pools op zijn naam heeft staan) en een andere Belg eind 2019 een nieuw boek gepubliceerd in het Engels.     

Ik heb het boek (25 euro) vanavond besteld nadat ik eerder contact met hem heb gehad.  Helaas wel 16.5 euro verzending naar Nederland er bij.   Ik leen het boek tzt graag een keer aan je uit.  119 bladzijde gewijd aan enkel de kiwibes.

Titel:  Kiwiberry: Actinidia Arguta: Grower's Manual

• Like 1
Geplaatst:
Op 17-5-2021 om 23:26, Mai Pensato zei:

Wie heeft goede raad ?

Issai is niet echt zelfbestuivend, maar 'stimulatief parthenocarp'. Dat wil zeggen: bij gebrek aan en mannelijke bestuiver kan er, wanneer het eigen (onvruchtbare) stuifmeel op de stampers komt alsnog vruchtzetting plaatsvinden, deze vruchten zijn vervolgens zaadloos. De vruchtzetting bij Issai is in dat geval maar iets van 30%, met een mannelijke bestuiver is dat minstens het dubbele.

Het schudden aan de plant zou in principe genoeg moeten zijn om het eigen stuifmeel op de stampers te doen belanden. Overigens is mijn ervaring dat onder invloed van lage luchtvochtigheid/hittestress alsnog veel vruchtjes afvallen.

• Like 1
Geplaatst:
2 uren geleden, Reifuan zei:

Overigens is mijn ervaring dat onder invloed van lage luchtvochtigheid/hittestress alsnog veel vruchtjes afvallen.

Okay bedankt voor je reactie! Als er 30% van de bloemen vruchtzetting geeft dan zou ik al dik tevreden zijn. Ik heb inmiddels nog wat meer gegoogled (in het Engels) en er zijn wereldwijd meerdere ervaringen dat bij Issai veel vruchtabortie optreedt. Onder andere door droogte/hitte. Ik zal dus naast het schudden ook de komende maanden extra aandacht geven aan de temperatuur in mijn kas (voor zover mogelijk) en voldoende water geven verspreid over de dag bij zomers weer.

Andere/meer tips zijn welkom!

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Die plant is nog heel jang. Dat gaat zoals gezegd nog een paar jaar duren voordat hij bloeit. Maar als hij eenmaal begint dan komt er ook bakken vol vanaf.

Hier hadden de kiwibessen ook vorstschade maar geen probleem. Ze bloeien nu met zo'n overdaad dat ik haast zou stellen dat er meer bloemen dan blad aan zit.

!0 kilo vruchten per plant is geen uitzondering.

Groetjes,

Bram

Op 17-5-2021 om 23:26, Mai Pensato zei:

Hij staat in een speciekuip van 90 liter waarin ik onderin een aantal grote gaten geboord heb.

Ik vraag me af, hoeveel vruchten een 90l,bak kan leveren. 

Dit vanwege de kiwi maar oppervlakkig worteld, dus de diepte van de pot gebruikt deze denk ik niet. Stel dat deze in de tuin staat, en kan meters elke kant op wortelen. Zou die dan niet beter dragen? 

Bij mij bloeit de issai nog niet trouwens, zit wel vol knoppen, maar dat zit ie al bijna 2a3maanden.

aangepast door rorror

Ik heb van mijn wederhelft de Purpura Sadowa gekregen voor mijn verjaardag. Daar heb ik zelf de Kens Red en de Issai bijgekocht. Nu ben ik een beetje aan het puzzelen met aanplanten. Hoe dichtbij of ver af mogen ze staan als het gaat om bevruchting? 

aangepast door Lsjr33

Dat zou balen zijn. Letterlijke tekst bij de purpura op de website van de kwekerij:

Snelgroeiende klimplant met paarse (zon) of groene (schaduw), direct eetbare, onbehaarde vruchten rond september. Zeer winterhard, niet zelfbestuivend. kan bestoven worden door Actinidia arguta'Issai'

Toevoeging, bij de Kens Red staat hetzelfde. Dat was juist de reden om de Issai te kiezen. 

aangepast door Lsjr33
Geplaatst:

Ja, het is een hardnekkig misverstand dat Issai zelfbestuivend zou zijn (en dus ook andere kiwibessen kan bestuiven). Ik zie inderdaad ook weleens dat Issai in combinatiepakketten wordt geleverd als bestuiver voor de andere rassen.

In werkelijkheid is Issai niet zelfbestuivend, maar parthenocarp; zonder mannelijke bestuiver kan Issai nog steeds een beperkte hoeveelheid vruchten dragen, die zijn dan zaadloos. 

Als je aan je andere andere kiwibesrassen ook vruchten wilt, zul je toch een mannelijke bij moeten bestellen.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...