jasmin Geplaatst: 5 maart 2015 Geplaatst: 5 maart 2015 Hallo allemaal, Ik ben vrij nieuw met het zelf zeep maken. Recept 1 is mislukt. Recept 2 is gelukt, maar wel heel saai want gemaakt van puur zonnebloemolie zonder geurtje. Nu wil ik graag zeep met een geurtje maken maar ik kan nergens vinden hoeveel etherische olie ik toe moet voegen. Ik gebruik een recept van 500 gram olie, 64 gram NaOH en 173 gram water. Kan iemand me vertellen hoeveel druppels / ml etherische olie ik aan het eind van het hotproces toe moet voegen? En is dat bij elke soort olie hetzelfde? Of heb je bij olijfoliezeep meer of minder etherische olie nodig? Ook wil ik van de gelukte zonnebloemzeep van recept 2 vloeibare zeep maken met een geurtje. Maar ook hier heb ik geen idee hoeveel etherische olie ik moet gebruiken. De eerste poging heb ik denk ik teveel gebruikt, want mijn huid bleef tintelen. Alvast dank voor de hulp! Als je huid gaat tintelen moet je altijd op je hoede zijn voor onregelmatige verzeping. Proef met je tong de zeep of die nog tintelt. Hoe lang geleden heb je hem gemaakt? Tintelende zeep nooit gebruiken. Voor geur gebruik je 3-5 procent van het gewicht aan gebruikte olie, in jouw geval tussen de 15 en 25 gram.Het kan ook dat je allergisch bent voor jouw etherische olie. Denk niet: het is plantaardig, dus onschuldig. De groene knolamaniet is ook plantaardig, maar je kan de consumptie ervan niet navertellen. En niet alle etherische olie is geschikt om zeep mee te maken. Lavendel is een veel gebruikte (wel testen of jijzelf allergisch ervoor bent). Geur van etherische olie vervaagt vrij snel. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Miekie Geplaatst: 6 maart 2015 Geplaatst: 6 maart 2015 Dank voor de snelle reacties Ik had zonnebloemolie gebruikt om goedkoop een eerste probeersel te doen. De zeep zonder etherische olie, gemaakt met het hot proces en een dag later gebruikt, was prima, daarbij had ik geen last van tintelingen. De zeep tintelde ook niet meer op de tong. Ik had ook een keer te vroeg geproefd en het verschil was heel duidelijk Ik denk dus dat het niet aan de zeep op zich ligt. En van die zeep had ik ook vloeibare zeep met tea tree en eucalyptus etherische olie van de tuinen gemaakt. Die ging tintelen. Beide etherische olien zijn ook geschikt voor in bad. Maar ik denk dat ik teveel heb gebruikt, hoewel ik lang niet aan de verhouding kwam die Jasmin noemde. 15 gram lijkt me best veel. Ik zal eerst een poging doen met lavendin, misschien ligt het inderdaad aan de soort etherische olie en kan ik die soort niet goed verdragen. Ik kom er op terug! Quote Op zoek naar een huis om te starten met zelfvoorzienend leven
jasmin Geplaatst: 9 maart 2015 Geplaatst: 9 maart 2015 Ik neem aan dat je de eerste zeep raspte, en er wasmiddel van maakte? Neeee, dan moet je niet zoveel gebruiken. In CP/HP wordt de etherische olie ook meeverzeept, in je vloeibare wasmiddel is het een extraatje. Etherische olie moet je nooit zomaar op je huid krijgen. Ik heb geen idee hoe en wat je deed, maar Teatree is een heftig goedje. Moet je geen grapjes mee maken (ha, ha...) (oeps) Als ik vloeibaar wasmiddel maak, doe ik maar een paar druppels geurolie per literfles. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Miekie Geplaatst: 12 maart 2015 Geplaatst: 12 maart 2015 Zo heb ik inderdaad gewerkt en dan heb ik zeker teveel etherische olie gebruikt. Ik probeer het van het weekend nog en keer. Quote Op zoek naar een huis om te starten met zelfvoorzienend leven
Jorieke123 Geplaatst: 19 maart 2015 Geplaatst: 19 maart 2015 De nieuwe Veldzepen zijn binnen! Kijk nou eens wat voor een mooie zepen Jasmin toch maakt Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 19 maart 2015 Geplaatst: 19 maart 2015 Wow wat mooi! Ik kan ze bijna ruiken. Kan ik er al een bestellen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Enjoy! Geplaatst: 19 maart 2015 Geplaatst: 19 maart 2015 Wat een prachtige zeep zeg!Waar kan die besteld worden? Quote
jasmin Geplaatst: 19 maart 2015 Geplaatst: 19 maart 2015 Alle bestellingen gaan via Jorieke. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Jorieke123 Geplaatst: 20 maart 2015 Geplaatst: 20 maart 2015 Ze kosten 4 euro per stuk, hier nog wat info over wat er zoal in elk zeepje zit: Vooraan de stapel ligt een mooie bruine zeep, genaamd 'Desert'. Daar achter 'Zahra'. 'savon du jardin', 'Lindebloesem', en achteraan ligt de saliezeep. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 23 maart 2015 Geplaatst: 23 maart 2015 Het zeepje wat ik bij mijn kerstbestelling kreeg is nu bijna op. Lekker zeep, zacht voor de huid. alleen ik vond de geur wel snel wegzakken.De kleuren bleven/blijven nog net zo mooi!Gisteren een nieuw zeepje gekocht bij Berijl van haar geitenmelk ook gemaakt door Jasmin. Ik ben fan Binnenkort wil ik een workshop bij mij thuis organiseren die door haar gegeven wordt, dan kan ik er lekker zelf mee aan de slag.Mochten er mensen uit Twente zijn die deel willen nemen laat mij dan weten Gr Nas Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Cupcakeje Geplaatst: 30 april 2018 Geplaatst: 30 april 2018 Na minstens twee jaar mijzelf voorgenomen te hebben om zeep te maken heb ik het eindelijk gedaan. Het was zo leuk ! En inderdaad niet lastig. Al hoewel ik de tracé wel ruim binnen het kwartier al bereikt had. Nu afwachten en kijken wat het wordt. De zeep lijkt al wel hard dus morgen zal hij wel uit de mal kunnen om plakjes te snijden. Het is zeep geworden van olijfolie en kokosolie, en rozemarijn thee als water. Wat gedroogde rozemarijn erdoor heen en etherische manderijn olie voor de geur. Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 mei 2018 Geplaatst: 1 mei 2018 Leuk CC..had je een workshop gedaan of gewoon een recept gevolgd? Bij de ingrediënten mandarijn en rozemarijn krijg ik spontaan zin in fruitsalade. Laat je nog even een plakje zien straks en kom je vertellen hoe het "zeept"? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Cupcakeje Geplaatst: 1 mei 2018 Geplaatst: 1 mei 2018 Hey kruidenvrouwtje, Geen workshop gevolgd. Denk 20 keer dit topic gelezen. Een hoop website en toen op aanraden in dit topic een makkelijk recept gekozen die gevolgd en dan nog wel even nagerekend met de zeepcalvulator die hier vaak voorbij komt daarnet plakjes gesneden maar het was al te donker voor goede foto’s. Dus die maak ik morgen en zal ik ook hier posten en dan 6 weken wachten om te weten hoe het zeept ik vermoed nu al dat dat het moeilijkste gedeelte wordt Quote
Cupcakeje Geplaatst: 2 mei 2018 Geplaatst: 2 mei 2018 Tadaa de eerste plakjes zeep, een plankje heb ik alvast in kleine stukjes gesneden, hopelijk droogt het dan wat sneller en kan ik ze eerder testen De rozemarijn stukjes voor het scrubben worden bruin. Gad gehoopt dat rozemarijn wat beter zou houden omdat het Zo een houtige kruiden is maar het is niet anders. Ben benieuwd hoe de geur is over een paar weken en hoe het sopt Quote
henkg Geplaatst: 3 mei 2018 Geplaatst: 3 mei 2018 Ziet er mooi uit. Ambachtelijke brokken. Misschien is het gebruiken van een Pringlebus als gietvorm een idee? Je krijgt dan zoiets (uit eigen archief): Bijgestelde voorbereiding, om de zeep makkelijker uit de vorm te lossen:Verticaal aan één kant doorsnijden (alu ringetje aan de bovenkant kun je beter doorknippen met een nijptangetje, is beter voor je mes). Plakband over de snede, elastiekjes eromheen, en bakpapier erin. Een wat grotere diameter kan ook, met zo’n koker waarin whiskyflessen worden verkocht. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Indy Geplaatst: 3 mei 2018 Geplaatst: 3 mei 2018 Ja, en als je het eenmaal gedaan hebt, blijf je het maken ,hoor. Quote
Cupcakeje Geplaatst: 3 mei 2018 Geplaatst: 3 mei 2018 Ja idd het is heel verslavend. Ik heb inderdaad van de week pringles gekocht om die bussen als zeep mallen te kunnen gebruiken. Leuk om ook eens te proberen vind de cakevorm van vorige keer ook mooi. Alleen mijn recept vulde hem maarVoor de helft. Moet toch nog even kijken hoeveel er nou in zo een mal gaat enzo Quote
Cupcakeje Geplaatst: 28 januari 2019 Geplaatst: 28 januari 2019 De rozemarijn zeepjes van de vorige keer soort goed maar de geur was verdwenen. Te weinig olie vermoed ik. Nu een nieuwe poging met meer en betere olie, de geur is wild Orange van do terra. De zeep is gekleurd met kurkuma en voor het scrub effect zitten er maanzaadjes uit eigen tuin in. De kleur zal wat minder worden, maar hopelijk blijft de geur wel hangen. Er zitten nu twee eetlepels in (30 druppels) en nu gewerkt met een extra olie erbij (walnoot olie ) Quote
jootje Geplaatst: 28 januari 2019 Geplaatst: 28 januari 2019 Ziet eruit om op te eten! En de geur...wild Orange....sinaasappel? Lijkt me lekker! Quote
Cupcakeje Geplaatst: 28 januari 2019 Geplaatst: 28 januari 2019 Als die is gelukt kan ik wel een stuk voor je meenemen naar de mtfd, is inderdaad sinaasappel zit nog iets anders bij geloof ik. Hij ruikt heerlijk in iedergeval ik ben dan ook weg van citrus geuren Quote
Mellie Geplaatst: 30 januari 2019 Geplaatst: 30 januari 2019 Goh dit forum is gevaarlijk! Er is veel te veel voer voor nieuwe hobby’s. Heb gisteren de hele avond al gevilt. Zeep ziet er prachtig uit! Belachelijk deze site Quote
Cupcakeje Geplaatst: 30 januari 2019 Geplaatst: 30 januari 2019 Ja erg he , ik pik hier ook van alles op. Ik voel nu weer de verleiding om kaas en yoghurt te maken maar weet niet of ik hier wel aan volle melk rechtstreeks van de koe kan kopen. Hopelijk houd die gedachten het nog even vol voor hier het hek van de dam is. Dat zeep maken heb ik hier ook al geleerd. En daardoor Ookal lipbalsem gemaakt. Dat is nog makkelijker... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.