Erny Geplaatst: 11 september 2014 Geplaatst: 11 september 2014 Hmm... ik weet niet hoe jíj leest... maar volgens mij staat er toch wel écht meer informatie in deze 30+ bladzijden als wat jij nu "samenvat"... Quote
Waaslander Geplaatst: 11 september 2014 Geplaatst: 11 september 2014 Er staat inderdaad heel veel meer in ,maar de solo's die niet uitkwamen leek mij doordat het geen OK te zijn (of heb ik veralgemeend tijdens het lezen). Ik had het misschien geen samenvatting mogen noemen omdat ik enkel het gene heb vernoemd waar de vragen over gingen . Maar had laatste regel bij gezet om er op te wijzen dat ik niet uit ervaring spreekt . Quote
Bit Geplaatst: 11 september 2014 Geplaatst: 11 september 2014 Een broedbol is net even iets anders dan een teen.Je hebt gelijk dat de volwassen OK bollen ( dus 4 of 5 tenen groot ) nogal aan de prijs zijn. Kweek je ze zelf en gaat alles goed dan wordt een forse teen gaandeweg het groeiseizoen een nieuwe knoflookbol, met 4 of 5 tenen. Zo werkt het simpel gezegd: gemiddeld.Het kan echter ook zijn dat er een solo ontstaat, onder invloed van externe omstandigheden. Die solo kan je weer poten en wordt dan een jaar later de grote knoflookbol met tenen. In juist het laatste geval, als er een solo ontstaat, ontstaan er vaak ook een hoop broedbollen. Dat zijn kleine bolletjes aan de wortelhals van de grotere bol.Soms ontstaan er ook broedbolletjes ( meestal minder ) bij een wel helemaal goed uitgegroeide OK met tenen. Kortom : veel mogelijkheden. Maar juist bij de solo's ( dan is er dus geen bol met tenen gevormd ), ontstaan soms héél veel broedbolletjes. Van hele kleine tot wat grotere. Zo heb ik er dit jaar ook best veel. Maar de oogst bij mij was dan ook bijna geheel mislukt. Maar wél veel broedbolletjes dus.Van broedbolletjes heb je het jaar daarop dan ook nog geen grote OK. Dat neemt wel 2 , soms 3 seizoenen.Ja ja. Lastige teelt toch wel soms. En dus ook duur. Hoop dat ik het een beetje duidelijk omschrijf ? Quote
Ries. Geplaatst: 11 september 2014 Geplaatst: 11 september 2014 Beste Waaslander,Ik heb in het voorjaar 2014 30 tenen olifantenknoflook gekocht (€ 1,= per teen) van van der wal.In maart geplant en zo ongeveer 10 aug er uit gehaald. Ik heb nu zo’n 90 mooie tenen en nog wat solo’s OL. Dus aan elke OL knoflook zaten van die kleine bolletjes (broedbolletjes) Ik heb nu zo’n 150 van die bolletjes (zelf gekweekt) wat jij onder bolletjes verstaat weet ik niet maar de bolletjes die ik bedoel hebben een diameter van een CM ongeveer. Zie foto. Dus die tenen (90) ga ik planten en die broedbolletjes ook. Die Ries heeft wat olifanten als het goed gaat volgend jaar. @ Erny Als ik de topic open, staan mijn foto’s mooi netjes rechtop, Dus ??? Groet Ries. Quote
Bit Geplaatst: 11 september 2014 Geplaatst: 11 september 2014 Was het bij jou ook zo, dat aan de solo's ( die dus het stadium van bol met tenen niet gehaald heeft ) véél meer broedbolletjes zaten ?Bij mij wél dus. Broedbolletjes in de maten van 4 mm doorsnede tot 2 cm. Quote
Erny Geplaatst: 11 september 2014 Geplaatst: 11 september 2014 Ik had ook de Olifantenknofloken van Van Der Wal en ook een mooie opbrengst aan grote bollen en diverse kleine bolletjes. Die gaan straks de grond weer in. Quote
Ries. Geplaatst: 11 september 2014 Geplaatst: 11 september 2014 Bit ik heb er eigenlijk niet zo op gelet. Bleven bij het rooien veel in de grond zitten. Wel allemaal er uit gehaald.Die 150 zijn niet allemaal van mij zelf maar ook van een vriend van mij die ook net als ik 30 loken had en de bollekes allemaal aan mij gaf. Nou neem ik er zo’n 75 mee naar Portugal en geef ze daar aan vrienden van mij. Nou had ik graag ook wat tenen gekocht bij van der wal maar die heeft ze niet voor volgend jaar, dus misschien strijk ik wel over mijn hart en geef alsnog 25 tenen aan deze mensen heb ik er tenslotte nog 65. En nog een stuk of 5 solo’s Groet Ries. Quote
Waaslander Geplaatst: 12 september 2014 Geplaatst: 12 september 2014 Bedankt voor de extra uitleg . Ik had blijkbaar het verschil tussen broedbollen en solo's niet echt door . Ja broedbollen waren in mijn ogen kleine solo's maar er zit dus wel 1 of 2 kweekseizoenen tussen . Bestaat er een richtlijn qua grootte om onderscheid te maken solo's of broedbollen ? Zoals mijn link geplaatst op P30 lijken solo's en tegenover de lookpers vrij grote bollen dus solo's en geen broedbollen ? Quote
aseel Geplaatst: 19 september 2014 Geplaatst: 19 september 2014 Beste olifantenknoflook telers.ik heb wel wat olifantenknoflook.ze wegen ongeveer 200 gram.en zijn 6 euro per stuk.weet dat het duur is.je kan het helaas alleen ophalen..tenzij je substantiële bestelt. Vriendelijke groeten aseel E-mail adres verwijdert door de mod. Communicatie op het forum vindt plaats via interne privéberichten. Via pb kun je eventueel nadere communicatie afspreken.Overigens bestaat er op het forum een plek waar je aan vraag en aanbod kunt doen ( ook daar via pb )succes ! Quote
Itoero Geplaatst: 30 september 2014 Geplaatst: 30 september 2014 Er zijn enkele zaadbolletjes van de olifanten knoflook blijven zitten toen ik ze oogstte.Nu groeit er een klein olifanten knoflook plantje tussen de mais en fel opgeschoten sla.Die plant rechts van de knoflook is eikenbladsla Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Ries. Geplaatst: 2 oktober 2014 Geplaatst: 2 oktober 2014 Ik ben benieuwd wat er later aan gaat komen, laat je ons dat ook nog weten. Groet Ries. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 2 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 2 oktober 2014 Er zijn enkele zaadbolletjes van de olifanten knoflook blijven zitten toen ik ze oogstte.Nu groeit er een klein olifanten knoflook plantje tussen de mais en fel opgeschoten sla. Aan het formaat te zien is dit dus een vergeten broedbolletje van de oogst van 2013 ?Opmerkelijk dat deze spontaan ontsproten is, want meestal gaat daar een behandelingswijze aan vooraf wil je die bolletjes aan het groeien krijgen. Quote
Nynkef Geplaatst: 2 oktober 2014 Geplaatst: 2 oktober 2014 Bij mij zijn er ook een paar broedbolletjes blijven zitten en hier dus ook een klontje groen. Ben heel benieuwd wat er van terecht gaat komen !! Quote
aalterse-willy Geplaatst: 2 oktober 2014 Geplaatst: 2 oktober 2014 Aan het formaat te zien is dit dus een vergeten broedbolletje van de oogst van 2013 ?Opmerkelijk dat deze spontaan ontsproten is, want meestal gaat daar een behandelingswijze aan vooraf wil je die bolletjes aan het groeien krijgen. Welke behandeling moeten die dan wel krijgen Persica?Ik heb ook enkele broedbolletjes gekregen en ze in potjes geplant maar nu is er nog niets te zien hoor, geen enkel dat uitschiet. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Jorieke123 Geplaatst: 2 oktober 2014 Geplaatst: 2 oktober 2014 Willy, dit is 1 van de berichten die Persica daar over postte. Als je in dit topic op 'broedbolletjes' zoekt, vind je meer berichten. Voor wie het een beetje heeft gevolgd : begin okt.2011 ben ik de proef gestart om de piepkleine broedbolletjes zie bovenstaande foto's die onderaan bij de Giga dikke Olifantenknoflook groeien te laten kiemen. In 2009 heb ik deze bolletjes geoogst, in 2010 heb ik ze in de herfst gepoot met het idee dat ze snel zouden opkomen, het resultaat was dat er niet 1 is opgekomen, helemaal niets, bij nader inspectie bleek dat de inhoud van deze nootjes want daar lijken ze erg op, ze hebben een harde schil dood waren.Vorig jaar oktober vond ik de voorraad terug in de schuur met nog heel wat bolletjes, voorzichtig heb ik er een aantal losgepeuterd uit de harde schil en heb ze in een bakje gepoot, de witte bolletjes, het leken wel hele kleine zilveruitjes werden erg ondiep geplant, dit om ze in de gaten te houden en al snel werden ze door het daglicht groen, dus er was wel activiteit ‘bladgroen’. Maar verder gebeurde er nagenoeg 5 maanden lang niets, totdat ik vanmiddag iets opmerkelijks zag, Yes ! Ze lopen uit, m'n 100% kloontjes van de knoflookbollen beginnen te groeien. Weer een ander probleem dient zich nu aan,... ik zal ze moeten overplanten maar waar?, zulke fragiele bolletjes,..pfff die kunnen echt nog niet de volle grond in. Toch? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Itoero Geplaatst: 3 oktober 2014 Geplaatst: 3 oktober 2014 Hier is hij, het is een kleine knoflookbol.Is dat normaal voor een groeiend broedbolletje? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Jorieke123 Geplaatst: 3 oktober 2014 Geplaatst: 3 oktober 2014 Ik heb de 1e lading gepoot, 11 solo's en 13 tenen. Er liggen nog wat tenen en die poot ik echt op de 10e. Ik heb ook de broedbolletjes (het 1e zeer harde 'velletje' heb ik er af gepeld) in een pot gestopt: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 3 oktober 2014 Geplaatst: 3 oktober 2014 Die van 'mij' begonnen vorige week opeens uit te lopen, dus ik heb ze maar gepoot. Na 1 dag op water waren de worteltjes al 1 cm gegroeid en heb ik ze in de aarde gezet. Ze groeien nu als kool; de grootste is al 10 cm, maar die had ik in eerste instantie niet ver genoeg uitgepeld, dus die deed het eerst niet. Bruin velletje er helemaal afgehaald en binnen een dag schoot hij ook uit! Nu haalt hij de schade in. Als de (knollen met) achtergebleven broedbolletjes in de winter in de grond blijven zitten, blijven de velletjes zacht en lopen ze wel weer uit. Maar als je ze laat drogen, hebben ze het wel erg moeilijk als je ze niet eerst helemaal uitkleedt. Als ik jou was zou ik ze verder 'ontmantelen'. Met dank aan Bit en Persica Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Persica († december 2016) Geplaatst: 3 oktober 2014 Auteur Geplaatst: 3 oktober 2014 Hier is hij, het is een kleine knoflookbol.Is dat normaal voor een groeiend broedbolletje? Ja, die kleine broedbolletjes zijn na 1 jaar uitgegroeid tot een' solo bol'(letje) welke na een paar seizoenenzullen uitgroeien tot volwaardige bollen met gemiddeld (5) tenen. Quote
Waaslander Geplaatst: 4 oktober 2014 Geplaatst: 4 oktober 2014 Vandaag ze ook maar geplant 4 ,ze voorspeld laatste dag van de nazomer vandaag. En het is ondertussen beginnen regenen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 oktober 2014 Geplaatst: 12 oktober 2014 Zodat ik het over een hele tijd weer op kan zoeken: Ik heb vandaag 11 en 15 tenen gepoot, op 2 plekken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Piroska Geplaatst: 12 oktober 2014 Geplaatst: 12 oktober 2014 Hihi Jorieke, moet je jezelf in dit topic niet even een hint geven WAAR je ze gezet hebt? Das wel zo makkelijk als je terugzoekt Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 12 oktober 2014 Geplaatst: 12 oktober 2014 Nee ik heb er bordjes bij gezet, dat komt wel goed Er zit dus alleen wel een dag of 9 tussen de ene 'batch' en deze van vandaag. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 11 november 2014 Geplaatst: 11 november 2014 Ik vond het al wel erg lang duren, maar zag toen hier dat ze ook nog niet zo lang in de grond zaten. Maar goed... nu komt er eindelijk wat op! Zowel de eigen geteelde tenen en solo's, als de tenen van de bollen die ik laatst kocht (als knoflook, niet als pootgoed). Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
thea Geplaatst: 11 november 2014 Geplaatst: 11 november 2014 Bij mij komen er 2 op,heb er 3 tenen staan. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.