Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Vorig jaar had ik pootgoed gekocht, tenen dus. Er kwamen er toen twee op. ☹️

Als ik in de toekomst nog eens over tenen struikel, zal ik er wat aanschaffen en poten. Is geen must, genoeg leden van de familie Look in mijn moestuin.

Edit: ik zie nu dat ik drie oli's heb die het wel doen. Die komen idd van de tenen van vorig jaar.

aangepast door Arja
  • Like 2
Geplaatst:

Mijn olifantenknoflook is ook nog niet opgekomen. Ik wacht nog geduldig en hoop het beste. Het zijn 3 rijtjes, dus ik zou het wel jammer vinden als het niet lukt. Vorig jaar duurde het ook erg lang, dus ik heb nog goede hoop.

Geplaatst:

Flup,

Als je tenen nu niet boven staan gaat er toch iets niet goed denk ik.

Nu voor het 6 jaar olifantjes geplant, tot nu toe altijd voor februari boven.

Staan nu 5/6cm hoog.

Ik plant tussen half en eind oktober. En onderkant teen op 12cm diepte.

als je nu 12cm zand OP de teen hebt zal het wel langer duren.

Of heb je heel laat gepoot?

Geplaatst:

@Ton D Het klimaat is hier niet vergelijkbaar met het Nederlandse milde zeeklimaat. Het moestuinseizoen begint ook flink wat later daardoor (helaas). Mijn olifantenknoflook is altijd veel langzamer dan de andere knoflooksoorten. De supermarktknoflook staat allang boven, maar die staat ook in een verhoogde bak. De olifantenknoflook staat in de volle grond en dat duurt sowieso langer. 

De tenen zijn in oktober geplant op 10cm diepte, zoals altijd. Ik geef het nog niet op, voorlopig staat het niet in de weg, het is gewoon even afwachten. En is het niks, dan heb ik mooi wat extra ruimte voor de belachelijke hoeveelheid zaden die ik dit jaar wil zaaien. En dan koop ik in het najaar wel weer olifantenknoflook.

Geplaatst:

Ik zie nu idd Duitsland... ja stuk kouder, dan zal je nog even geduld moeten oefenen.

Ik hoop dat ze nog komen, is altijd een leuke teelt.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik doe het wel, behalve bij slangenknoflook, bieslook, oerprei en boomui. Laten bloeien gaat ten koste van de bollen, zegt men. Maar soms vergeet ik er wel eens eentje. Van vorig jaar heb ik nog zaden die veel lijken op die van bieslook, maar ik weet niet meer wat het was, oerprei of olifant.

Als je genoeg olifantenknoflook hebt staan kun je er altijd een paar in bloei laten schieten en ik laat mijn oerprei altijd bloeien omdat daar zoveel insecten op af komen. 

Ik heb vorig jaar een paar planten olifantenknoflook laten bloeien en de bollen in zijn geheel in de grond gelaten. Als vaste plant. Ik ben wel benieuwd of ik dan veel kleinere bollen  krijg of net als bij Charles Dowding een enorme struik met grote bollen.

Geplaatst:

Ik heb er hier een aantal weggehaald en een aantal laten staan om het verschil te zien, ik had hier ook ergens gelezen dat het niet zou hoeven, maar twijfel.

Geplaatst:

Ik haal ze eruit, zoals bij de gewone knoflooksoorten. De bloemen van de olifantenknoflook beginnen pas net te komen, dus ik kan het nog testen. 

Geplaatst:

Ik heb ze allemaal eruit gehaald, maar zoals altijd zal ik vast wat gemist hebben. Dit jaar zijn de stelen heel dik. Dikker dan prei, dus ik heb hoop dat ik eindelijk eens een fatsoenlijke olifantenknoflook heb

• Like 2
Geplaatst:

Dat zal wel lukken, dikke stelen geven bij mij ook dikke knoflookbollen. Hier groeit alles gestaag verder, niet zo snel als de gewone knoflook, maar dat hoeft ook niet.

Geplaatst:

Goedenavond,

wie heeft er tenen van de olifantenknoflook beschikbaar die ik kan overnemen/kopen zodat ik deze in het najaar kan planten? 
Bedankt alvast 

Geplaatst:

@Fmu Je kan ook gewoon olifantenknoflook kopen via goede websites van zaadgoedleveranciers. Ik zag dat je vorig jaar ook op zoek was naar olifantenknoflooktenen, vandaar. Via internet is er voldoende keus en kom je makkelijk aan tenen. Nu is het nu nog wel wat vroeg daarvoor, in het najaar is olifantenknoflook zo te koop. 

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb de eerste olifantenknoflook geoogst en de meeste zien er geweldig uit!!!.

1 is een bolletje, zonder tenen.

Die gaat in oktober gewoon weer de grond in.

De broedbolletjes.

Ik ga ze schillen en weer poten.

Moet ik hiermee ook wachten tot oktober of kan dit nu al?

De olifantenknoflook is hier een afknapper.  De olifantenknoflook vorig jaar onder die naam als dacht ik broedbollen gekocht in de webshop van moestuinweetjes maar blijkt volgens mij geen olifantenknoflook te zijn (variant oerprei ? of zoiets), ze lijken geheel niet op de beschrijvingen (o.a. hier) van olifantenknoflook.  Ze worden niet echt groot (minder hoog als de andere knoflook hier), verdrogen nu al,  krijgen veel bijbolletjes welke soms ook al loof geven (bij enkele zelfs een extra bloem). Sommige hebben een bloem andere gedragen zich als egyptische ui en moet de bloem niet rozig zijn ?

Iemand een idee welke soort dit echt is ?

IMG_20220619_204500.jpg.6546cde0a942d2d6fd00f45d6d5ebfc5.jpg IMG_20220619_204449.jpg.cebe8763254f420729bd3b12c5d58b12.jpgIMG_20220619_204517.thumb.jpg.4424131de68d6669e1de40809520580d.jpg

aangepast door redzebra
  • Like 3

Als ik het krullen blad zie denk ik eerder dat je last hebt van de preimineervlieg...

Ik zie ook lichtbruine schade.

Dat kan dat beestje zijn.

aangepast door Plotiemoos

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...