Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

"nieuwe" groenten eten.

Featured Replies

Geplaatst:

Dit is mijn eerste seizoen moestuinieren. Ontzettend leuk om te doen, bijna een verslaving. Wat ik een leuke bijkomstigheid vind is dat ik nu groenten eet, die ik anders nooit zou eten. Nieuwe dingen waren voor mij: Raapjes--knolvenkel--pompoen--snijbonen--en met stip om nummer 1: snijbiet! Mais en knolselderij komen er nog aan. Volgend seizoen zal ik zeker meer voor mij " vreemde" dingen gaan proberen te telen. Was benieuwd of jullie dat nou ook hebben, dat je dingen in de winkel laat ( liet) liggen, maar nu wel teelt EN dus ook eet?

Geplaatst:

Van de buren kreeg ik koolrabi plantjes, nooit eerder gegeten. Dat vond ik wel lekker met mosterdsaus.

Nieuw was groenlof, dat heb ik zelf gezaaid. Zeer de moeite waard, wij vonden het heerlijk. Vorige week voor de laatste keer gegeten.

Snijbiet heb ik nog nooit gegeten, kun je dat met een andere groente vergelijken en hoe maak je het klaar?

Groetjes, Monique

Geplaatst:
Snijbiet heb ik nog nooit gegeten, kun je dat met een andere groente vergelijken en hoe maak je het klaar?Groetjes, Monique

Snijbiet eet ik net als raapsteeltjes. Meer recepten en meer info: www.snijbiet.nl/

Geplaatst:
  • Auteur

Oohh..ja, groenlof had ik ook, maar dat kon me niet bekoren...vond het echt niet te eten. maar misschien te vroeg geoogst....geef het nog 1 kans als de kroppen wat groter zijn. Snijbiet, tja, waar vergelijk je dat mee? Geen idee eigenlijk, maar ik heb de snijbiet taart gemaakt die hier bij de recepten staat, stamppot snijbiet van de website hierboven vermeld, en geroerbakt. Is een groente die er volgend jaar zeker weer komt, ook omdat het zo lekker lang staat, staat er al maanden, snijd het eraf en het groeit weer aan, ziet er zelfs nu nog goed uit. Had rode en groene snijbiet gemengd, wat ook nog es leuk " smoelt" in de tuin! Harmony: De rode snijbiet , daar ben ik nu de zaadjes van aan het drogen, dus als je het volgend seizoen wil proberen.....

Geplaatst:

Snijbiet komt hier inderdaad ook terug. Ik heb ze uit laten groeien tot grote planten (dus niet dicht op elkaar, voor alleen het jonge blad), en ze staan er nu echt nog mooi bij. Ik had de regenboog mix, dus geel, rood, roze, wit, en dan met dat mooie donkergroene blad.

En net wat jootje zegt: het kan overal door heen, je kunt er van alles mee. Je hoeft niet alles in 1 keer te oogsten, maar plukt wat je nodig hebt.

Geplaatst:
  • Auteur

Hmmm....heb je van al die mooie kleurtjes zaden geoogst, Jorieke?

Geplaatst:

All die kleurtjes zullen wel gemengd zijn nu.

Ben heel sceptisch of ik snijbiet wel wil proberen. Zoon vindt zo'n groen/rood/etc. spul niet lekker overal doorheen. Ikke het meeste wel.

Misschien moet ik eens met enkele zaadjes proberen. Iemand paar zaadjes ruilen tegen bij voorbeeld koolrabi of rammenas (heb een heel pak zaad en niet zooooo veel plaats).

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

@ Jootje: heel graag, ik wil de snijbiet wel eens uitproberen

@ Jorieke: dat vraagt natuurlijk om een regenboogfoto

Heeft iemand schorseneren staan? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ooit één keer klaargemaakt, dat vond ik een crime (het schoonmaken dan). Ik weet ook niet meer hoe ze smaakten, maar ik las dat het een gemakkelijke groente is om te kweken en dat je hem lang kunt laten staan. Ook handig.

Geplaatst:

Ja ik probeer ook heel veel groente die nieuw voor me zijn, vooral de meerjarige groente is denk ik niet in winkels te koop, sjieke restaurants serveren het soms wel.

Schorseneren heb ik ook nog niet geproefd, moet naar asperge smaken en die vindt ik heerlijk dus ben benieuwd.

Soms zijn dingen geen succes wat betreft smaak bv artisjok maar dat geeft niet, niet geprobeerd dan weet je het ook niet.

Postelijn bv is wel een succes en vindt ik lekker al kochten we dat eerder ookwel maar is niet veel te krijgen.

Pompen en dan met name soep is ook voor mij een "'ontdekking"" en met pompoen wil ik nog wat meer experimenteren zoals jam en gefrituurd enzo kijken of dat wat is.

Fruit en dan vooral kleinfruit heeft ook allerlei ontdekkingen daar zijn veel bessen van die ik nog niet

gegeten heb/had.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik ben niet zo gek op de pompoenjam Hans. Ik heb er voor de frisheid nog wat appel doorheen gedaan, maar het is ook een beetje de structuur die ik niet lekker vind (klinkt gek, ik weet het). Het is vrij droog en korrelig. Niet zozeer de jam, maar.. ehm.. lastig uitleggen. Ik denk dat ik er van de winter een vlaai mee ga bakken ofzo. Als vulling is het vast lekkerder dan op brood.

Ik zal eens een foto maken van de snijbiet, ze gaan volgend jaar pas bloeien, dan heb ik pas zaad.

Geplaatst:

Heb je voor de jam die speciale pompoensoort/ras genomen die speciaal geschikt is voor jam?

Ik geloof wel dat je voor de diverse dingen die je met pompoen kan doen steeds het juiste ras moet gebruiken er is zoveel verschil in pompoen soorten, is wat omslachtig dat je meerdere soorten moet hebben voor meerdere verschillende gerechten maar vindt ik geloof ik ook juist wel weer leuk.

Ik zou bv dus niet van de gewone turkse pompoen jam maken die is voor de soep.

Geplaatst:

Er zijn inderdaad groentesoorten die ik OF laat liggen in de winkel (zoals peultjes en bieten) die ik naar hartenlust kweek in de tuin OF dingen die ik bij de groenteboer helemaal niet terug vind. Snijbiet is daar een voorbeeld van. Als ik veel snijbiet te oogsten heb, maak ik het klaar als spinaziegerecht met tomaat, knoflook, komijn en koriander. Als ik niet zoveel heb, wordt het fijn gesnipperd door een roerbakgerecht. Verse augurken ben ik ook nog nooit tegen gekomen in een winkel en die doen het ook leuk in mijn tuin.

Geplaatst:

En goed ingemaakt zijn de augurken uit de tuin 10 x zo lekker dan uit fabrieks-pot.

Geplaatst:

Augurken uit eigen tuin vond ik wel een openbaring (al ging de 1e keer niet zo best qua inmaken ), eigenlijk smaken die naar komkommer als je ze niet in t zuur inmaakt. Wel de stekeltjes verwijderen!

Snijbiet ging hier niet in een bak maar misschien heb ik (op aanraden van meneer Hans) die te dicht gezaaid. Had t graag willen proeven maar ja... verder vond ik het een ontdekking dat de bladeren van bieten eetbaar waren. Heerlijk zijn die als je die stooft en t smaakt net als spinazie, maar dan met een lekker kleurtje Helaas moet ik die wel alleen eten want niemand hier wil t eten

Peultjes heb ik nog nooit gekocht omdat die gewoonweg te duur waren, en hier uit de tuin waren ze geweldig lekker.

Hans & Jorieke: al eens pompoen uit de oven geprobeerd? Hoef je de schil niet voor te verwijderen want die wordt helemaal zacht en is dan gewoon eetbaar. Heerlijk!

Good things come in small packages

Geplaatst:

Jaaaa, lekker pompoen uit de oven. De schijven marineer ik in een mengseltje van olijfolie, honing en citroen. Dan leg ik ze in een ovenschaal met knoflooktenen ertussen. Op 180C, een minuut of 20 geloof ik (nooit zo op gelet)

661_aaacb9d17c99459423175826db2b53cc.jpg

Wij vinden het heerlijk met een lamsstoofpotje, muntsaus en turks brood.

Geplaatst:

Da's niet zo ingewikkeld. Ik heb geen tajine ik maak stoofgerechten in een lekkere gietijzeren pan (die ik in de winter op de houtkachel zet, sudderen tot het gerecht klaar is)

4/5 personen

750 grams lamsnek, in olijfolie bruinen, ras al hanout toevoegen, veel tenen knoflook, 2 uien erbij, paar verse tomaten, courgette en aubergine, lamsbouillonpoeder naar smaak, beetje kaneel, beetje djinten en 1 citroen in parten en lekker laten pruttelen. Af en toe een beetje water toevoegen. Als het gerecht klaar is lekker veel vers korianderblad erover strooien.

Geplaatst:

Harmony was jij maar mijn kokkin , klinkt lekker

Geplaatst:

chicken pilaff met pompoen uit de oven is ook heel lekker

Geplaatst:
Harmony was jij maar mijn kokkin , klinkt lekker

hansm, organiseer een pompoen-kook-en-proef dag contest Doe jij juréren en móet je van alles proeven

Geplaatst:

Geplaatst:
Geplaatst:

Schorseneren heb ik ook nog niet geproefd, moet naar asperge smaken en die vindt ik heerlijk dus ben benieuwd.

Lekker off-topic natuurlijk weer, maar zat net dit topic door te lezen en zag dit staan.

Dat lees je inderdaad vaak, maar dat vind ik nou juist totaal niet. Het lijkt er geschilt en gekookt wel op, maar smaken??/Nee, vind het meer richting pastinaak gaan als ik dan toch iets moet noemen.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Waar smaakt pastinaak naar? Dat heb ik ook nog nooit gegeten (behalve als chipje)

Geplaatst:

Pastinaak? Dat vind ik meer richting schorseneren gaan als ik toch iets moet zeggen!

Haha, blijft moeilijk smaken uitleggen, beetje als winterpeen, iets pittiger met een lichte anijssmaak.

Even a broken clock is right twice a day

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.