Geplaatst: 16 mei 20214 j Is ook psychisch. Zodra iemand het over luizen of vlooien heeft, of schurft, ben ik altijd heilig ervan overtuigd dat ik het ook heb. Steevast mega jeuk [emoji1787]Lavameel is niet hetzelfde als diatomeeenaarde, maar is wel alletwee gesteentemeel en schimmel bestrijdend. Lavameel is meer bedoeld voor de tuin dan voor je kippen las ik. Is ook fors duurder, dus kun je beter voor d. gaan.
Geplaatst: 16 mei 20214 j Dat is juist dat probleem met al die kriebel beestjes brrr alleen de gedachten al jeukerdejeukjeuk ...
Geplaatst: 16 mei 20214 j Éens kijken of ik dat hier kan krijgen. Wat betalen jullie voor bv een kilo? Laat je het opsturen of haal je het ergens? Edit: hier 20,50 voor 2,5 kg met verzendkosten 16 mei 20214 j aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 17 mei 20214 j De diatomeeenaarde aarde is een fijn poederachtig spul dat feitelijk bestaat uit minuscule scherpe skeletjes (afzettingen) en wordt gebruikt tegen allerlei zachte beestjes zoals larven. Zou ook moeten helpen tegen veerluis en spinnenpoten. Mijn kipjes hebben beide nooit gehad. Misschien door preventief gebruik. 🤷🏻♀️ Of het ook goed werkt bij zware gevallen weet ik niet. pas iig op met inademen. Zet bv een mondkapje op en gooi het ook niet over de kip. In de zandbak bindt het met t zand en is het niet meer irriterend voor de longen. Ik gebruik het mn op de zitstok , in het badderzand en aan de binnenkant van het hok waar ze meest zitten. Helpt ook enigszins tegen papiervisjes en mieren. Maar niet meteen. p.s met 1 kg doe ik 2 jaar. 17 mei 20214 j aangepast door Trea
Geplaatst: 21 mei 20214 j @Trea mijn kippen komen er volgende week en heb al een emmer in huis met diatomeeënaarde , hoe vaak bepoeder je het hok?
Geplaatst: 23 mei 20214 j p.s met 1 kg doe ik 2 jaar. [emoji1787][emoji1787][emoji1787] ik heb een emmer van 5 kg die bijna leeg is. 1 jaar [emoji1787][emoji1787][emoji1787] Ik smeer het hok er helemaal mee in tegenwoordig. Gaat toch wel rap dan.
Geplaatst: 24 mei 20214 j Op 21-5-2021 om 22:05, RoosDeTuinier zei: @Trea mijn kippen komen er volgende week en heb al een emmer in huis met diatomeeënaarde , hoe vaak bepoeder je het hok? 1 x in het voorjaar en 1x in de zomer. Ik smeer de zitstokken / de binnenkant van het hok / m.n. rondom de zitstokken / de binnenkant van de legnest hokjes 2 x per jaar in met een kwast (papje maken met water). De kieren in het hout smeer ik goed vol. De zitstokken en de aanhechting krijgen een dubbele laag. Tussendoor , als ik het hok schoonmaak controleer ik of er nog genoeg op zit en werk evt wat bij, tot het weer gaat vriezen. Verder heb ik een laagje zand met diatomeeenaarde onder het strooisel in de legnesten en meng ik diatom door het zand waar ze graag in zand badderen. Ik heb niet zoveel nodig omdat mijn hok klein is (krielkipjes) en grotendeels bestaat uit gaas. De 3 kuikens groeien lekker door en alles loopt nu samen in de ren.
Geplaatst: 26 mei 20214 j Wij zijn 4 dagen weg geweest en maandag was het me niet opgevallen met de kuiken commotie, maar zag dat 1 van mijn zijdehoenders half kaal is... vorig jaar hadden ze in de rui ook zo’n enge kale nek, zou dat het zijn? Of heb ik een zieke kip en waarom wordt ze zo raar kaal?Iemand die kips spreekt, enig idee? Foto uploaden lukt nu al een poos niet. Foto volgt wanneer Tapatalk er zin in heeft.
Geplaatst: 26 mei 20214 j Rui, je ziet de nieuwe pennetjes al. Over een week tot 14 dagen ziet het er al veel beter uit.
Geplaatst: 27 mei 20214 j Fijoeh gelukkig. Wat een ernstig gevalletje van rui zeg. Buik is ook gedeeltelijk kaal. Brrrrr was er van geschrokken.
Geplaatst: 27 mei 20214 j jeetje @Mellie wat een sneu gezicht. Hopelijk ziet het er snel beter uit, maar goed dat je dit ook deelt, dan weet ik ook weer meer van mogelijke 'dingen' aan kippen. Hier hebben we kennis mogen maken met Saar, Pluk en Pop, dus ik deel bij deze het genoegen: En ze bezetten het penthouse van het nieuwe hok. Super ontwerpje (ahum al zeg ik zelf...) De hele voorkant kan namelijk open/eruit zodat je er gewoon met een bezem in kunt wandelen om schoon te maken. Saar (links) is een Wyandotte, Pluk en Pop zijn Orpingtons. Alle 3 zijn ze nu 13 weken oud en al mooi in de veertjes. Saar is wel duidelijk de slimste. Snapte de trap naar de in-uitgang van het hok redelijk snel, gaat netjes op stok met d'r lange benen en fladdert ook al wel eens uit de ren om op zoek te gaan naar lekkers in de moestuin. Pluk en Pop zijn goedzakkende theemutsen en doen het liefst de hele dag niks anders dan eten en luieren in zaagsel. Ze zijn allemaal wel echt heel zachtaardig, makkelijk op te pakken (pikken nooit naar je) en opvallend stil. Ik had het idee dat kippen zo de hele dag wat aan het kirren zijn, maar dat is alleen het geval als het voer op is. De combinatie met de konijnen is trouwens ook prima! Vanaf de eerste kennismaking was er totaal geen drama. Er werd wat gekeken en gesnuffeld en vervolgens genegeerd. We hebben de kips al wel een keer uit het konijnendomein moeten trekken, waar ze dus toen met z'n 5en bij elkaar zaten. Was blijkbaar ook geen enkel probleem, maar leek me toch minder handig. Dus een prima start. Er moet nog een legnest komen en dan zijn we klaar voor een eerste ei in een week of 4 ofzo. Kijken of ik tegen die tijd ook wat wil veranderen aan de bodembedekking. Zaagsel vinden ze nu wel heel fijn om op/in te liggen, maar lijkt me ook geweldig voor andere beestjes die er niet horen. Wat hebben jullie als bedekking?
Geplaatst: 27 mei 20214 j Mooi zeg! Ziet er gezellig uit en de namen klinken me ook perfect. Wij hebben oa Simba, Krieltje en Bollie (die de dikste van het stel is, heel lollig voor een 5-jarige!)Bodembedekking weet ik niet wat je anders zou kunnen dan zaagsel. Ik heb afhankelijk van het seizoen zaagsel met hooi/stro. Zaagsel afval gaat of bij de bessen of in de kliko. Soms bij compost. Als ik zin heb, heb ik ook een laagje karton eronder. In de winter doe ik ook hooi of stro erbij omdat het me anders zo koud lijkt. Sinds bloedluis gebruik ik in en rondom het hok áltijd diatomeeenaarde. Alles insoppen met een papje ervan en de zitstok ook heel goed. Ik probeer alle naden en kieren mee te nemen. Het hok is ipv groen, tegenwoordig taupe en verder ook los strooien met het schoonmaken van het zaagsel. Daarvoor deed ik dat wanneer het zo uitkwam, maar dat durf ik niet meer.
Geplaatst: 28 mei 20214 j Prachtig hok 😍 en mooie kipjes 😍. Veel plezier er mee. Wat ik meteen zou doen is om Pluk en Pop te leren om ook op stok te slapen. Dat is veel hygiënischer dan in strooisel slapen. En is iets dat de meeste kippen van nature doen als je ze een fijne zitstok geeft. Een goede hoogte is meestal op 20 - 60 cm vanaf de grond. Veel kippen houden van hoge zitstokken maar misschien hebben Orpies liever een lage stok? Is de stok een beetje plat? Gebruik beter geen ronde zitstokken en schuur scherpe hoekjes goed af. Heb je eventueel een lagere / plattere zitstok voor ze? Laat ze een week oefenen en daarna zet je ze daarop als ze gaan / of al slapen. Met een week of twee snappen ze wel wat de bedoeling is. Onder de zitstok kun je een bv een stuk karton leggen of een poepbord maken om makkelijk schoon te maken. Zand Strooisel op de bodem is nergens voor nodig. Kippen zijn geen varkens of zo en slapen niet meer op de grond als ze kuiken af zijn (behalve zijdehoenders en andere uitzonderingen). Ik heb zand op de bodem van het hok. Dat is met een harkje eenvoudig schoon te maken en hoef je niet of mogelijk maar eens in t jaar te vervangen. Alleen in de vrieskou doe ik een laag stro tegen de kou. De hoeveelheid poep is het hok is minimaal met kippen die altijd naar buiten kunnen zolang t licht is in combinatie met een goed poepbord. Legnest Je kan bv een kattenbak met een strooisellaag als legnest gebruiken. Maar een andere bak, een doos 📦 of een speciaal hokje kan ook. Onder een poepbord is vaak een handige plek. Zolang ze er maar niet bovenop gaan slapen en het een schemerig knus plekje is. Ik heb een mix van houtschaafsel en hooi op een dun laagje zand gemengd met diatom.
Geplaatst: 31 mei 20214 j Dankjewel @Trea voor alle supergoede tips. Hoe dik is die laag zand in jouw hok ongeveer? In ons hok kan de bodem eruit schuiven dus op zich is schoonmaken vrij eenvoudig, maar als het met zand eigenlijk helemaal niet nodig is, dan heb ik dat natuurlijk liever! En wat voor zand heb je erin? De orpjes stappen trouwens ook wel op de stok (15cm hoog met bord eronder, dus ik kan dat ding eruit pakken, is ook top!), maar stappen er ook weer net zo handig vanaf. De witte orp (pluk) wil er wel eens op blijven zitten, maar de bruine totaal niet. Die is sowieso echt heel dom. Kan niet alleen naar buiten of naar binnen. Dus ik ben om de 2 uur haar wat aan het verplaatsen naar binnen/buiten terwijl die andere 2 gewoon in en uitlopen. Ik snap niet zo goed waarom zij het niet snapt. Als ik haar in het midden van de trap zet snapt ze wel hoe ze in het hok komt, maar eruit doet ze nooit. Mischien houdt ze niet van (kleine) afstapjes...?
Geplaatst: 31 mei 20214 j Iemand nog tips om de dames het nachthok in te krijgen.Ik heb ze sinds zaterdag en ik snap best dat ze moeten wennen maar ze willen maar niet het nachthok in en ze weten inmiddels dat ik ze onder de struiken niet te pakken krijg....😅 graan of meelwormen in het hok al geprobeerd... en om ze iedere dag het hok in te zetten is ook behoorlijk stressvol voor de diertjes. Ik dacht echt dat dit makkelijker zou gaan🤣 het gaat om een araucana en een welsumer kriel van 18 weken
Geplaatst: 1 juni 20214 j Ze raden soms aan om de kippen de eerste 24u in hun hok op te sluiten met eten en drinken. Ik zou dat nu nog eens proberen, desnoods 48u. Ook de eerste nachten steeds hun deur naar buiten sluiten wanneer ze binnen zitten.
Geplaatst: 1 juni 20214 j Op 31-5-2021 om 11:31, Liekie zei: Dankjewel @Trea voor alle supergoede tips. Hoe dik is die laag zand in jouw hok ongeveer? In ons hok kan de bodem eruit schuiven dus op zich is schoonmaken vrij eenvoudig, maar als het met zand eigenlijk helemaal niet nodig is, dan heb ik dat natuurlijk liever! En wat voor zand heb je erin? De orpjes stappen trouwens ook wel op de stok (15cm hoog met bord eronder, dus ik kan dat ding eruit pakken, is ook top!), maar stappen er ook weer net zo handig vanaf. De witte orp (pluk) wil er wel eens op blijven zitten, maar de bruine totaal niet. Die is sowieso echt heel dom. Kan niet alleen naar buiten of naar binnen. Dus ik ben om de 2 uur haar wat aan het verplaatsen naar binnen/buiten terwijl die andere 2 gewoon in en uitlopen. Ik snap niet zo goed waarom zij het niet snapt. Als ik haar in het midden van de trap zet snapt ze wel hoe ze in het hok komt, maar eruit doet ze nooit. Mischien houdt ze niet van (kleine) afstapjes...? Ik heb wel eens zoiets gelezen over een slechtziende kip. Kan het dat jouw kip niet goed ziet? Loopt ze wel eens tegen dingen op. Heeft ze moeite om eten te vinden? Verder heb ik geen idee. Maar ook bij kippen zijn er slimmere en dommere typetjes . Maar zo dom 🤷🏻♀️?
Geplaatst: 1 juni 20214 j @RoosDeTuinier De tip van Simon is goed. Er zijn nog een paar dingen die je kan proberen. - Is er een goed raam in het hok? Nee, maak dan een raam of een grote ventilatie opening waar licht door komt. Kippen houden er niet van om in een donker hok te lopen (desoriëntatie). - Laat de kippen eerst alleen aan het eind van de middag /begin avond los. Ze gaan meestal vanzelf weer naar binnen voor het donker als het hok vertrouwd is voor ze. - Maak met een paar gaas panelen een tijdelijke kleine ren. Dat is makkelijker tot ze t kunstje kennen. En die gaaspanelen komen altijd weer ooit van pas. - zorg voor een fijn binnenklimaat in het hok. Als het warm is vinden kippen het vaak fijner om buiten te slapen dan in een bedompt en slecht geventileerd hok.
Geplaatst: 2 juni 20214 j @Trea sinds gisteren gaan ze zelfstandig het hok in ,ik kwam vandaag aanlopen en de laatste kip, ging er in❤ 😊 toevallig nog tips voor het tam maken ?(zijn 18 weken) 1 eet al wel uit mijn hand maar de ander rent hard weg als ik er aankom😅 en wil wel met ze kunnen knuffelen🙈 er zit een raam in en het hok staat onder een boom in de schaduw..
Geplaatst: 2 juni 20214 j YES! Het begin is er Roos. Tam maken is niet bij alle kippen mogelijk. Sommige rassen en sommige individuen houden gewoon niet van oppakken, op shootzitten en knuffelen. Een paar tips. - Uit je hand laten eten op ooghoogte met je kippen (kippen op tafel of jij op de grond). - Vermijd om over ze heen te gaan staan (dat is beangstigend voor veel kippen). - Elke dag een uurtje in de ren gaan zitten (chatten op je telefoon of met een boek) - rustig blijven, niks opdringen Niet dat ik dat allemaal doe hoor. Maar ik lees van anderen dat dat werkt. Succes!
Geplaatst: 2 juni 20214 j P.s. @Liekie sorry, de eerste vraag was ik vergeten te beantwoorden. Ik noem mijn hele bouwwerk met dak het hok. Een groot deel daarvan is eigenlijk bedoeld als ren. Maar dat heb ik dan weer zo dicht gemaakt dat het er zelden in regent (met een raam er schuin tegen aan de westkant). De bodem van de overdekte ren is zand. Bovenop speelzand en daaronder aarde (is bij mij vooral klei met leem). Rondom deze ren heb ik stoeptegels gelegd zodat er geen roofdieren naar binnen komen. Ook het aangebouwde stuk is met zand op de bodem. Het hokje dat bedoeld was als slaaphok heeft nu karton (uitgevouwen wijndozen) op de lade. Aan het hokje zitten 2 legnesten en daar zitten nu 2 mamma’s met 3 kuikens. Ik heb in het kleine hokje ook wel eens een dun laagje zand op de bodem gehad. Maar dat werkt niet heel goed omdat het blik erg glad is. De kippen zitten daar zelden. Soms wacht er een kip tot een andere hen klaar is met haar ei , om in hetzelfde nest haar ei erbij te kunnen leggen. En voor de kuikentjes was het een fijne uitloop ruimte voor de eerste week (waar ook het water en kuikenmeel stond) . Maar die gaan nu ook al liever naar buiten om in de aarde te kunnen wroeten. Zo was het hok deze winter (witte vlak is een raam): hier zie je het schuine raam. En ik had wat stro op t zand gelegd tegen de kou En op deze foto een besneeuwd hok en ren gemaakt van een partytent frame met roofvogelnet aan de bovenkant dat helemaal dicht gesneeuwd was. : En het hok in virgin state zoals het ca 10 jaar geleden was (gekocht voor 2 konijnen): 2 juni 20214 j aangepast door Trea Taalfouten en aanvulling met nog meer wissewasjes.
Geplaatst: 3 juni 20214 j @Trea hmm.. karton zou ik ook nog kunnen proberen. Maar vooralsnog werkt het zaagsel nog wel, maar zal wat pizzadozen bewaren. Ik heb gisteren van een fruitkistje-op-zn-kant een legnest gefabriekt. Ook maar meteen wat stro en een stenen ei in gelegd om pikken te ontmoedigen. Ze slapen er in ieder geval niet in of op, dat lijkt me prima. De zitstok heb ik nu aan de voorkant staan van het hok, dus als ze op stok zitten kunnen ze naar buiten koekeloeren. Het gevolg is nu dat ze er overdag wel op gaan zitten, en triomfantelijk op hoogte kunnen rondkoekeloeren, maar precies gaan afstappen als het avond wordt om dus achterin het hok te gaan luiwammesen. Ik ben er dus nog niet helemaal. Overigens heeft Pop het licht gezien en besloten dat ze wel degelijk weet hoe ze in en uit het hok moet. Ze kiest er gewoon voor om dicht bij het voer te blijven. Saar daarentegen is de echte urban explorer aan het uithangen en had zich vandaag tussen tuinhek en renhek weten te wringen. Moest nogal moeite doen om de paniekerige kip er weer tussenuit te halen. Hopelijk heeft ze wat geleerd...
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.