Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@TreaIk zat er inderdaad aan te denken om bijvoorbeeld in de winter en zomer (het is hier erg droog) voldoende complete voeding aan te bieden en dan misschien in het voor en najaar wat minder al hebben ze in de rui ook goede voedingsstoffen nodig. Het voer is hier niet zo duur, we betalen zo uit mijn hoofd €12 voor 20kg maar er zijn hier in het dorp veel sympathieke kleine boeren die bijvoorbeeld als aanvulling op hun pensioen nog een klein akkertje hebben met gewassen en vind het wel leuk om daar regelmatig te kopen. Biologisch voer heb ik hier nog niet kunnen vinden (vast wel online maar dan koop ik denk ik weer liever lokaal). Verder krijgen ze af en toe ook een gekookt eitje. Fermenteren en kiemen heb ik een tijdje gedaan maar daar ben ik in de winter mee gestopt toen het te koud werd en daarna ben ik het een beetje vergeten, dat zou ik weer eens op kunnen pakken. Grit heb ik lang naar gezocht maar is hier niet te vinden, ze krijgen dus af en toe eierschillen en soms wat extra vitamines met calcium. In de ren liggen veel kleine steentjes dus ik denk dat maagkiezel niet echt nodig is dan, ik werd nog net niet uitgelachen toen ik om maagkiezel vroeg bij de foeragehandel...
Uiteindelijk zal het ook een kwestie zijn van experimenteren en kijken wat wel en niet werkt maar vind het ook sneu als ze iets tekort komen.

Heel herkenbaar dat kleine hokje, hadden we hier in het begin ook regelmatig nodig... Wel hele mooie kipjes😍 hoop dat ze snel in het grote hok mogen.

Gisteravond was er een hoop commotie op het terrein naast ons, toen we gingen kijken wat er aan de hand was, had er blijkbaar een vos in de tuin van onze buren gezeten en die waren ze vervolgens met de hele familie aan het verjagen met hooivorken en zaklampen. Nu maar hopen dat die goed geschrokken is...

Geplaatst: (aangepast)

@grasje ik vergeet steeds dat je niet niet in NL woont. 🙈

De belangrijkste reden dat ik biologisch koop is dat ik geen heftig bespoten GMO soja/mais uit Brazilië kopen.  Als het even kan wil ik ook de  voedermaffia in NL liefst niet steunen.  Lokaal is prima! En steentjes in de grond ook. 

aangepast door Trea
PS verwijderd
Geplaatst:

c9a8f88f9a49079ca4829975aef5f505.jpg

e0ba09e823a349a24adcb5819e74ec2e.jpg

Ik vind de kuikens wel heel mooi! Vooral de haan.
Jammer dat die weg moet… het is echt zo’n knapperd. Zijn zusje is ook leuk, maar de Araucana haan vind ik echt heel mooi met zijn stroken brons en groen in zijn veren. Zo’n lief beestje. Wat een verschil met die andere araucanas

3c952de6977df8226c8c962c0ec10fa6.jpg

• Like 4
Geplaatst:

Ik heb er een haan en 2 bloemkippen bij. Gekocht samen met bloedluis. Verdorie. Zo'n haan is wel lachen. Hoewel mijn dames nog nooit een haan gezien hadden, wisten ze wel hoe 't werkt. Binnen 5 seconden waren ze aan 't flirten en bood er 1 zich aan. Waar de haan gretig gebruik van maakte. De sletjes. 1 bloemkip valt wat buiten de boot. Maar de haan beschermt haar en meer dan wat wegjagen is 't niet.

Echt, wat zijn kippen toch grappig.
Op mijn werk denken ze nu wel dat ik gek ben. Tip: doe geen flirtende kip na op je werk.

• Like 6

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ik geloof niet dat ik ooit een kip heb proberen na te doen. Maar wel een keertje getrakteerd op beschuit met muisjes. Roze en blauwe door elkaar.
🤣🤣

• Like 1
Geplaatst:
Op 1-9-2023 om 08:24, bonnie f zei:

Ik heb er een haan en 2 bloemkippen bij. Gekocht samen met bloedluis. Verdorie. Zo'n haan is wel lachen. Hoewel mijn dames nog nooit een haan gezien hadden, wisten ze wel hoe 't werkt. Binnen 5 seconden waren ze aan 't flirten en bood er 1 zich aan. Waar de haan gretig gebruik van maakte. De sletjes. 1 bloemkip valt wat buiten de boot. Maar de haan beschermt haar en meer dan wat wegjagen is 't niet.

Echt, wat zijn kippen toch grappig.
Op mijn werk denken ze nu wel dat ik gek ben. Tip: doe geen flirtende kip na op je werk.

Ik had dit jaar heel veel mussen in de ren, kuikens en ja hoor …ook bloedluis. 
Een hele operatie im er vanaf te komen.  Maar in ca. 3 weken tijd was ik luisvrij. 

Acties (misschien heeft Bonnie of iemand die meeleest hier nog iets aan)

Losse onderdelen eruit. Afvoeren strooisel  in de kliko. Goed schoonmaken met veger, stofzuiger en sop. <Alles ingesmeerd met een dikke laag diatomeeenaarde. Elke dag controleren met rolletjes gemaakt met ribbel papier van beschuit. >

Ik bleef steeds een paar kleine bloedluisjes zien in de rolletjes. Anti luis spul gekocht: Finecto vloeibaar en poeder.
Na ca. een week nog een keer grondig  schoon gemaakt,  een opgeschroefd latje  gevonden waar eitjes achter zaten. <>Alles in de herhaling. Nu vond ik soms geen , soms 1 en soms 2 kleine bloedluisjes.  Het leek al wel minder te worden. Omdat ik met vakantie zou gaan toch maar een spuitflacon met vergif gekocht (voor vogels) en daarmee 1 kip die broeds was (legde toch geen eieren) en de kieren ingespoten. Na een paar dagen geen luis meer gezien. Ook de buurvrouw niet die oppaste. 

• Like 1
Geplaatst:

Ik had het minimaal omdat we iedere dag controleren. Gewoon een opgevouwen papiertje onder een elastiekje op de zitstok. Zitstok in de dasty gezet en op laten drogen in de zon. Dit nog een keer maar voor 't droog was ingesmeerd met een diatomee papje. Ook de kieren. Op de wroetplaatsen diatomee aarde gestrooid. De kippen finecto door het eten gegeven. Na 3 dagen geen bloedluis meer te vinden. Het hooi heb ik gewoon laten liggen.

• Like 2

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ik probeer de kuikens tam te maken met druiven. Die groeien met kilo’s, dus heb er genoeg van. Dat werkte heel goed, ze kwamen direct, kropen op me. Ze waren niet bij me weg te slaan zolang die druiven er waren. Dus die bleef ik plukken, ware het niet dat die 2 enorm aan de diarree raakten… Pfff, heeft 2 dagen geduurd. Vieze ellende die ik zelf had veroorzaakt.

Ze krijgen geen druiven meer. Die stommerds laten me nu links liggen 🫤 weet je ook wat je waard bent.

• Like 4
Geplaatst: (aangepast)

Haha alles met mate hè @mellie hier kwam vanochtend juist een kind aanlopen "maaaaam er ligt echt mega rare grote poep in 't nachthok van de kippen." Dat klopte inderdaad, denk dat de kip blij was dat ze 't kwijt was.

Hier nog maar 1 kip broeds en een Zijdehoen kriel die zich solidair voelt en heel de dag onder de vleugels van broedse kip ligt. (behalve als er iemand met eten aankomt dan gaat dat even voor). 

aangepast door Vastone
  • Like 2
Geplaatst:

Ahaha lekker warm en knus in deze kou @ Vastone
Wat gezellig dat ze zo solidair zijn. Dat ze onder elkaars vleugels liggen, heb ik niet eerder gehad. Alleen de kuikens die dat doen. Cute hoor

• Like 1
Geplaatst:

Mijn kloekje heeft een prachtig kuiken van 7 weken.

De kloek heeft 2,5 dagen heel hard en bijna aan een stuk door lopen kakelen; schreeuwen eigenlijk. Dat begon al 's morgens om 6 uur :-(
Wat een ellende! Ik heb haar van alles voorgeschoteld aan lekkere hapjes, maar ze bleef superonrustig, overal op klimmen, het nest overhoop halen, uit de ren springen, kuiken ondersteboven stampen...

Ik hoopte dat ze buikpijn had omdat haar eierstokjes weer op stoom begonnen te komen, maar het kuikje is nog zo jong. Die rende er de hele dag piepend achteraan. Maar vanmiddag klonk dan eindelijk het verlossende "EI!!!" ☺️

Het kuikje had gezellig tegen haar aangezeten toen ze dat ei lei.

Hèhè, hopelijk keert de rust nu terug. Gelukkig heb ik vriendelijke buren!

• Like 2

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hier wordt nog wel gelegd maar inderdaad meestal in één van de drie legnesten. Geeft niks, soms kruipen er twee bij elkaar op het zelfde nest. Gezellig samen een eitje leggen :-)

Je kunt dat soms wel voorkomen door in alle nesten een kalkei te leggen.

Geplaatst:

Hier word ook een stuk minder gelegd. De Barnevelders lijken al helemaal gestopt te zijn.. (hadden we die juist aangeschaft om ook in de winter nog eieren te hebben haha). 

Geplaatst:
Ja, dat doen wij elk jaar. Een aantal jonge hennen er bij halen in de zomer. Of uitbroeden met de machine, maar we hebben geen haan lopen dus dat is dan niet echt succesvol  

Ik heb een super lief Araucana haantje die weg moet. Geen familie van Hennie de Heks hij is echt zo lief, maar een haan in een woonwijk schiet niet op.
Geplaatst:
Op 29-9-2023 om 10:31, Jorieke123 zei:

Ja, dat doen wij elk jaar. Een aantal jonge hennen er bij halen in de zomer. Of uitbroeden met de machine, maar we hebben geen haan lopen dus dat is dan niet echt succesvol ;) 

Ik heb 8 keukens erbij, maar dit ras legt niet in de winter. 

Ik ga eens kijken naar een lamp voor in het hok. Zodat ze in ieder geval meer licht krijgen. Maar ben bang dat ik een groot legger erbij nodig heb. Met deze eierprijs is dat ook nog eens bijna voordeliger. 

• Like 1
Geplaatst:

Mijn kippen zijn weer zo gruwelijk in de rui. Het ziet er heel hevig uit alsof iemand een kip heeft geplukt. Overal liggen veren. En nul eieren al 3 dagen. Denk dat het dit jaar over is.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...