Ga naar inhoud

Peper en paprika topic 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Woelrat misschien ? komt ook voor in Nederland en leeft voornamelijk van plantaardig materiaal, wortels van gewassen enz. Leeft graag in een vochtige omgeving, uitgangen zitten vaak aan beek of zo onder de waterlijn.

Geplaatst:

Kun je de pepers niet beter er weer uit halen en in een pot stoppen? Eventueel de pot ingraven. In ieder geval een paar, anders heb je misschien helemaal niets te oogsten dit jaar.

Geplaatst: (aangepast)

Oh @Melliewat erg! Kan me je frustratie goed voorstellen. Wij hebben hier ook ratten, die kunnen inderdaad zwemmen. Bij ons zitten met name  gaten in de voortuin (moestuin en kassen zijn juist achter) die gaten in onze voortuin lijken qua grootte wel op die bij jou, maar heb er hier nog nooit zoveel bij elkaar gezien als bij jou. 

aangepast door Vastone

Was even misleid door de grote van de gaten, maar die heb je blijkbaar gemaakt met de tuinslag ,  het zou dus een gewone moelmuis kunnen zijn, of een woelrat, dat is niet echt een rat maar een grotere versie van een woelmuis. Ratten heb ik ook al een paar keer in de tuin gehad, maar dat zijn opportunisten en komen vooral op eetbare resten af hetzij op de composthoop, hetzij bij teveel eten bij kippen enz,   Ze maken wel gangen maar nog niet gezien dat ze de planten om zeep helpen. 

Hier is een uiteenzetting wat een woelmuis doet en mogelijkheden tot bestrijding en wat werkt en niet.

https://yggdra.be/wat-te-doen-in-geval-van-woelmuizen/ 

Echt jammer wat je nu tegenkomt, ik zou zelf ook pissed off zijn, normaal zeg ik leven en laten leven maar er zijn grenzen.

Een barrière in de grond van gaas werkt ook en kan een optie  zijn in de serre, maar dat is voor nu vijgen na Pasen natuurlijk. 

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Bedankt voor alle medeleven. Je hebt er verder niks aan, maar toch is het fijn dat iemand snapt waarom dit zo verschrikkelijk is.

Keuzes, keuzes, keuzes... Wat te doen met de mormels. Ik heb gekozen voor wateroverlast voor het tuig en de tuinslang flink laten lopen. We hebben een extra dikke slang aan de pomp hangen (slootwater) en heb een paar uur nu de gangen doorgespoeld. Dat gaat om een paar duizend liter water wat door hun gangenstelsels is gespoeld.

Vanochtend leek alles onaangeroerd en vanavond toen ik weer de tuinslang in een gat had, zag ik ook niets. Ik had toch op zijn minst wat lijkjes verwacht, maar niets van dat. Wel plantenlijkjes. Er zijn een paar planten dood. Die hadden geen wortels meer. Gaat om pdp, de enige lemon drop en een paprika waar ik de naam even van kwijt ben.

De Turkse kil durf ik niet eruit te halen. Die hangt toch wel heel slecht erbij. Zo ook de numex suave orange, Egyptian Brown, bijna alle pdp en de paprika’s. Ook de reuzepaprikas van @prettiggestoord. Ik heb de naïve hoop dat hij het wellicht nog gaat doen.

De shishito die@mdubbelm zo mooi vond, leek iets minder slap te hangen vandaag. Maar misschien was dat wel optisch bedrog door de betraande woede
Zo’n hekel aan die rotbeesten inmiddels dat ze met glas duiven van hun eerste plek hebben verstoten.

Sja en hoe de planten zo snel kunnen verdorren@appelvrouw... als je geen wortels meer hebt en het is 35+ graden in de kas, dan gaat het snel vermoed ik. Of ja. Vermoeden. Zo ziet het er in elk geval uit. Zaterdag had ik nog een ‘tour’ gegeven door de kas en vol trots mijn planten laten zien. Toen deed alles het prima. Maandag kwam ik weer in de kas en toen was het een ravage. Kan dus heel snel gaan. Deze shishito ziet er volgens mij wel iets florissanter uit dan gisteren?

c61432e28529a281f073ae2a8f59ea6b.jpg

Blik op Uitgestelde Teleurstelling...

23037610ad742c4a3ee11d30ca949fd5.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Klemmen en gif bakjes zetten.

Geef halve maatregelen nu. Dit is een overlast en je bent niet van ze af. Verzuipen lukt niet. Ze zijn gewoon even vertrokken maar komen uiteindelijk weer terug

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Zo balen Mellie!

Mijn pepers gaan ook niet goed in de kas. Waarschijnlijk een bemestingsfout. Planten groeien niet meer en de bladeren worden geel. Ik ben begonnen ze op te graven en de vercomposteerde  “paardenmest met groen” eronder weg te halen en te vervangen voor mooie kwaliteitspotgrond om de wortels te stimuleren, ik zag bij de eerste twee planten die ik heb gedaan dat de wortels geen groei meer hebben. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Klemmen en gif bakjes zetten.
Geef halve maatregelen nu. Dit is een overlast en je bent niet van ze af. Verzuipen lukt niet. Ze zijn gewoon even vertrokken maar komen uiteindelijk weer terug

Ja helemaal mee eens. Ben al aan het mailen met professionele bestrijders, maar voor minder dan €350 komen ze niet volgens de offertes. Dus ik kijk nog even verder.
Geplaatst:

@Mellie  Ga gewoon van die zakjes halen , die leg je onder een kuip boven de gaten .
Eerst een zakje of 10 als er veel zitten zijn ze volgende dag weg .
Terug een zakje of 10 >>>>> volgende dag weg opnieuw  leggen tot ze blijven liggen en dan zijn ze er allemaal aan .

Heb hier al ratten gehad van in het hout bij de buren en woelmuizen/ratten van in de tuin . gaat goed met die zakjes .
Kan wel dat je hier en daar een dode rat of muis tegen komt .

Geplaatst:

Ik geloof dat die zakjes niet meer verkocht mogen worden aan particulieren. Je bedoelt dat blauwe graan, toch? Sowieso mag dat volgens mij niet buiten worden gebruikt. 

Geplaatst:

die leg je onder een kuip boven de gaten .

en het het is in een kas.

En ze worden nog steeds verkocht.

De buren houden kippen en strooien graan. 's Winter stikt het van de muizen bij mij in de schuur. Net een emmer vol met die zakjes gehaald. Werkt prima

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Ik wil niet verder off topic gaan, maar het is ook niet goed als dingen worden geadviseerd die niet zijn toegestaan. Dat gif mag alleen binnenshuis worden gebruikt. Dat is een kas niet. Niet doen dus, want anders komen vergiftigde woelmuizen in de natuur, in magen van roofvogels bijvoorbeeld.

Het type gif wordt overigens per 1 februari 2023 aangepast, ik dacht dat het al was gebeurd.

Ik heb zelf geen gravers in de tuin, ik heb vorig jaar 30 palen met een palenrammer in de bodem gezet. Die trillingen vinden ze niet leuk. 

• Like 1
Geplaatst:

Lijkt op rattenprobleem. Shit, Mellie. Ratten huizen heel graag in de kas, ze vreten de wortels niet aan zoals woelmuizen. Dus je plantjes kunnen herstellen.

Ik zet vallen in de kas, klemmen en klapvallen. Gif wordt door de ratten versleept en dat vind ik niks.

20200425_140943.thumb.jpg.0ae5e9ac1d2e85056f76334a0f6e858a.jpg

Geplaatst:
ik heb vorig jaar 30 palen met een palenrammer in de bodem gezet. Die trillingen vinden ze niet leuk. 

Wat zijn palenrammers?!

@tielseflipje ik heb nu 3 capsicums weggegooid. Die waren helemaal geel.

Ik hoop dat de rest het beter gaat doen. Je woorden zijn in elk geval hoopgevender dan het daadwerkelijk voelt.

De tr kil ziet er ook eerder dood uit dan levend. Heb daar wat blad en uiteindes weggehaald in de hoop dat de plant wat meer energie heeft... ik heb er een hard hoofd in, maar zou leuk zijn. Ga dit weekend alle gaten vullen. Vooralsnog laat ik het elke dag vollopen. De hele kas staat dan onder water en 2 minuten later is alle water helemaal weg. Zo absurdistisch...

Palenrammer: soort heiblok voor mensenkracht. Stalen cilinder, aan de bovenkant dicht, en handvatten aan de zijkant. Je schuift hem over een hardhouten paal en ramt die dan de grond in. In een kas sla je misschien het dak kapot bij het optillen, maar een paal met stratenmakers hamer zou je kunnen proberen. Iedere dag een paar rammen erop geven. Als het geen knagers afschrikt, kun je in ieder geval je frustratie botvieren, over de verloren pepers 😉 

35621.jpg

aangepast door fre3ke
  • Like 1
Geplaatst:

@Allen,

Mag het wel weer over de onderwerpen gaan hier? Er zijn andere mogelijkheden voor de vervelende beesten van Mellie.

https://www.moestuinforum.nl/forum/31-problemen-in-de-moestuin/

Je probleem is wel een eigen draadje waard!

Ik heb één paprika van een plantje laten groeien en opgegeten. De plant zelf trok het niet, verpieterde en ik kon hem zo uit de grond trekken> Bruine, rotte wortels.

Pepertjes heb ik ook al wat gegeten, planten beginnen er zin in te krijgen nu.

• Like 1
Geplaatst:

Ah wat verschrikkelijk Mellie! Hier vorig jaar ook ratten gehad, ook in de kas en er een melding van gemaakt bij de gemeente. Die schakelden vervolgens een dienst in en die kwam met vallen. Gratis voor de burger, maar betaal je natuurlijk indirect wel gewoon via de belasting voor. In sommige gemeentes is melden zelfs verplicht om plagen te voorkomen. Anyhow, melding maken is gewoon een belletje, of online formuliertje invullen, zupahzimpel. Ik zou het doen. Rattenplaag is niet niks. Dat gespuis jongt als een bezetene en ze komen gewoon terug als het er weer lekker uit ziet :-(

• Like 1
Geplaatst:

Is goed hoor@henkg

Van de semi overleden Turkse kil biber 2 pepers gegeten bij de lunch. b44438911b450aa616917af5c679cde4.jpg

Mijn mond brandt nog na, dus ben benieuwd hoe het zou kunnen smaken als de plant nog bijtrekt. Ze worden pittiger naarmate ze meer zon hebben gehad. Smaakten nu gelukkig wel rijp. De laatste poging was heel naar, erg onrijp.

Zo jammer dat ik geen pdp meer heb. Die gaan niet bijtrekken vermoed ik.

De pepers die ik nog over heb, ga ik volgende week in de kas zetten. Wel balen dat ik niet zo veel keuze meer heb. Ik heb zo veel weggegeven, omdat ik toch geen plek had en van elke soort minstens 2. Ik heb nog 1 Ethiopian brown, veel adjumas en 1 of 2 paprika.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...